Bijlage Voorbeeldtekst controleverklaring
In deze bijlage is de door de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA)
vastgestelde voorbeeldtekst van de goedkeurende controleverklaring geactualiseerd
voor de nacalculatie-opgave 2019.
De strekking van het oordeel kan behalve goedkeurend ook met beperking, met oordeelonthouding
of afkeurend zijn. Voor de teksten van deze verklaringen wordt verwezen naar de desbetreffende
NBA voorbeeldteksten.
Voorbeeldtekst goedkeurende controleverklaring
CONTROLEVERKLARING VAN DE ONAFHANKELIJKE ACCOUNTANT
Aan: opdrachtgever
Ons oordeel
Wij hebben de in het bijgevoegde, door ons gewaarmerkte, Ondertekeningsdocument 2019
van de zorgaanbieder (pagina 1) (hierna: ‘het ondertekeningsdocument’) opgenomen bedragen
‘Totaal financieel gerealiseerde productie over 2019’ en ‘Totaal financiële realisatie
van de overige onderdelen over 2019’ behorende bij het, door ons voor identificatiedoeleinden gewaarmerkte, Wlz Formulier
Nacalculatie 2019 hierna aangehaald als: ‘de nacalculatie-opgave’ van (naam Wlz-zorgaanbieder) te (vestigingsplaats) gecontroleerd.
Naar ons oordeel geeft het in het ondertekeningsdocument opgenomen bedrag ‘Totaal
financieel gerealiseerde productie over 2019’ ten bedrage van € (bedrag) als onderdeel
van de nacalculatie-opgave in alle van materieel belang zijnde aspecten juist weer
in overeenstemming met de geldende beleidsregels en regelingen van de NZa zoals opgesomd
en toegelicht in paragraaf 3.3 (tabel 1) van het Controleprotocol nacalculatie 2019 Wlz-zorgaanbieders (versie 1, december
2019).
(Onderstaande alinea in controleverklaring opnemen als het onderdeel financiële realisatie
overige onderdelen over 2019 in de nacalculatie-opgave 2019 is ingevuld)
Naar ons oordeel geeft het in het ondertekeningsdocument opgenomen bedrag ‘Totaal
financiële realisatie van de overige onderdelen over 2019’ ten bedrage van € (bedrag)
als onderdeel van de nacalculatie-opgave in alle van materieel belang zijnde aspecten
juist weer in overeenstemming met de geldende beleidsregels en regelingen van de NZa
zoals opgesomd en toegelicht in paragraaf 3.3 (tabel 1) van het Controleprotocol nacalculatie 2019 Wlz-zorgaanbieders (versie 1, december
2019).
De basis voor ons oordeel
Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de
Nederlandse controlestandaarden en het Controleprotocol nacalculatie 2019 Wlz-zorgaanbieders
(versie 1, december 2019) vallen. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn
beschreven in de sectie ‘Onze verantwoordelijkheden voor de controle van het ondertekeningsdocument’.
Wij zijn onafhankelijk van (naam Wlz-zorgaanbieder) zoals vereist in de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland.
Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is
als basis voor ons oordeel.
Beperkingen in de reikwijdte van ons onderzoek
De reikwijdte van ons onderzoek was beperkt tot de onderdelen ’Totaal financieel gerealiseerde
productie over 2019’ en ‘Totaal financiële realisatie van de overige onderdelen over
2019’.
Verklaring over de in de nacalculatie-opgave opgenomen andere informatie
De nacalculatie-opgave omvat naast het ondertekeningsdocument ook andere informatie,
die bestaat uit:
-
– (indien aanwezig) regel totaal niet gehonoreerde (over)productie;
-
– de vragenlijst controleprotocol;
-
– indien van toepassing de voor identificatiedoeleinden gewaarmerkte toelichting(en)
bij de vragenlijst controleprotocol.
Op grond van onderstaande werkzaamheden zijn wij van mening dat de andere informatie
met het ondertekeningsdocument 2019 van de zorgaanbieder verenigbaar is en geen materiële
afwijkingen bevat.
Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons
begrip, verkregen vanuit de controle of anderszins, overwogen of de andere informatie
materiële afwijkingen bevat.
Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in de Nederlandse Standaard
720. Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden
bij het ondertekenings-document van de zorgaanbieder.
Het bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informatie.
Beperking in het gebruik en de verspreidingskring
De nacalculatie-opgave is opgesteld voor het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder en de NZa
met als doel het bestuur van (naamWlz-zorgaanbieder) in staat te stellen te voldoen aan de beleidsregels en regelingen van de NZa. Hierdoor
is de nacalculatie-opgave mogelijk niet geschikt voor andere doeleinden. Onze controleverklaring
is derhalve uitsluitend bestemd voor het bestuur van (naam Wlz-zorgaanbieder), het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder en de NZa en dient niet te worden verspreid aan
of te worden gebruikt door anderen.
Verantwoordelijkheden van het bestuur voor het ondertekeningsdocument
Het bestuur van de entiteit is verantwoordelijk voor het opstellen van de in het ondertekeningsdocument
van de zorgaanbieder opgenomen bedragen (pagina 1) voor de financieel gerealiseerde
productie over 2019 en indien van toepassing voor de financiële realisatie van de
overige onderdelen over 2019 behorende bij de nacalculatie-opgave. Dit bedrag/deze
bedragen moeten in overeenstemming zijn met de geldende beleidsregels en regelingen
van de NZa zoals opgesomd en toegelicht in paragraaf 3.3 (tabel 1 van het Controleprotocol nacalculatie 2019 Wlz-zorgaanbieders (versie 1,
december 2019).
Het bestuur is tevens verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing als het
noodzakelijk acht, om het opstellen van het ondertekeningsdocument mogelijk te maken
zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude of fouten.
Onze verantwoordelijkheden voor de controle van het ondertekeningsdocument
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht
dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door
ons af te geven oordeel.
Onze controle is uitgevoerd met een hoge maar geen absolute mate van zekerheid waardoor
het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle materiële fouten en fraude
ontdekken.
Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fraude of fouten en zijn materieel indien
redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed
kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van het ondertekeningsdocument
nemen. De materialiteit beïnvloedt de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden
en de evaluatie van het effect van onderkende afwijkingen op ons oordeel.
Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar
relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse
controlestandaarden en het Controleprotocol nacalculatie 2019 Wlz-zorgaanbieders (versie
1,
december 2019), ethische voorschriften en de onafhankelijkheidseisen. Onze controle
bestond onder andere uit:
-
– het identificeren en inschatten van de risico’s dat het ondertekeningsdocument afwijkingen
van materieel belang bevat als gevolg van fouten of fraude, het in reactie op deze
risico’s bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden en het verkrijgen van controle-informatie
die voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel. Bij fraude is het risico
dat een afwijking van materieel belang niet ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij
fraude kan sprake zijn van samenspanning, valsheid in geschrifte, het opzettelijk
nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk verkeerd voorstellen van zaken
of het doorbreken van de interne beheersing;
-
– het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle
met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden.
Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit
van de interne beheersing van de organisatie;
-
– het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor het ondertekeningsdocument
en het evalueren van de redelijkheid van schattingen door het bestuur;
-
– het evalueren van de presentatie, structuur en inhoud van het ondertekeningsdocument;
-
– het evalueren of het ondertekeningsdocument de onderliggende transacties en gebeurtenissen
zonder materiële afwijkingen weergeeft.
Plaats en datum
... (naam accountantspraktijk)
... (naam accountant)