-
a. het ontwikkelen van beleid en adviseren van de departementsleiding en het management
en het leveren van een bijdrage aan interdepartementale beleidsontwikkeling op het
gebied van de facilitaire diensten, personeel en organisatie, inkoop, ICT-toepassingen,
informatievoorziening, huisvesting en ondersteuning van het management bij de directoraten-generaal
en de stafdirecties;
-
b. het adviseren van de departementsleiding en het management over het implementeren
van beleid op het gebied van management development (ABD), mobiliteit, werving, opleiding,
de personeelscyclus, leren en ontwikkelen, diversiteit en gezond & veilig werken (of
vitaliteit);
-
c. het ondersteunen en adviseren van de departementsleiding en het management inzake
medezeggenschap, personeelsadvies en sociaal-juridische zaken;
-
d. het uitvoeren van taken rond personeels- en salarisadministratie voor zover die niet
bij P-Direkt zijn ondergebracht en met betrekking tot de personeelsstichting;
-
e. het beschikbaar stellen en houden van ICT-toepassingen, ondersteuning bij het gebruik
van toepassingen en het functioneel beheer van concernapplicaties en gegevensbeheer
voor Identity Management;
-
f. het geven van sturing aan de Dienst ICT Uitvoering;
-
g. het uitvoeren van zowel alle operationele taken binnen het spectrum van digitale informatievoorziening
als de wettelijke taken die hierover zijn vastgelegd voor het kernministerie;
-
h. het voorzien in informatiecentra, interne nieuwsvoorziening en intranet;
-
i. het adviseren over en het ontwikkelen van nieuwe informatieproducten, informatiekanalen,
toepassingen en functionaliteiten;
-
j. het coördineren van de inkoop van het ministerie;
-
k. het aangaan van overeenkomsten op het terrein van roerende goederen en dienstverlening,
alsmede het materiële beheer van roerende goederen;
-
l. het in opdracht van de secretaris-generaal, de plaatsvervangend secretaris-generaal
of een hoofd van dienst aangaan en ondertekenen van inkoopopdrachten en contracten;
-
m. het voeren van regie op het gebied van kantoorhuisvesting zoals opgenomen in de masterplannen
Rijkshuisvesting en op de pied-à-terres voor de politieke top, waaronder begrepen
het tekenen van de akte van ingebruikgeving met het Rijksvastgoedbedrijf, het bepalen
van de huisvestingsbehoefte en het sturen op regionale vestiging en volume op het
gebied van huisvesting en huur van vastgoed;
-
n. het voorzien in overige facilitaire zaken, waaronder begrepen maar niet beperkt tot
personenvervoer, vertaaldiensten, telefooncentrale en uitvoering van evenementen;
-
o. het voorzien in de secretariële ondersteuning bij de directoraten-generaal en de stafdirecties
en het standaardiseren van bijbehorende werkprocessen;
-
p. het adviseren van het management bij de directoraten-generaal en de stafdirecties
op bedrijfsvoeringsterreinen en het doorgeleiden van wensen naar het juiste onderdeel
binnen de directie Bedrijfsvoering;
-
q. het ondersteunen van concern en bestuur bij organisatieontwikkeling en verandertrajecten
door middel van advisering, teamcoaching en procesbegeleiding;
-
r. voorbereiden van (inter)departementaal overleg op het terrein van organisatie en bedrijfsvoering
en het zorg dragen voor een integrale afweging;
-
s. het voortouw nemen op bedrijfsvoeringsbrede thema's zoals het nieuwe werken, (informatie)beveiliging,
integriteit en programmatisch werken;
-
t. het voorzien in expertise en capaciteit op het terrein van beleid (projectenpool),
bedrijfsvoering en interim-management;
-
u. het leveren van diensten en voorzieningen voor een vlot verloop van het dagelijkse
werk voor de individuele medewerker van het kernministerie, waaronder begrepen maar
niet beperkt tot het reserveren van vergaderzalen met catering, het voorzien in toegangspassen
en het afhandelen van vragen en storingsmeldingen;
-
v. het behandelen van verzoeken tot het organiseren van evenementen en verzoeken tot
interne verhuizingen;
-
w. het verzorgen van de communicatie binnen het kernministerie inzake bedrijfsvoeringsonderwerpen;
-
x. het leveren van managementinformatie ten behoeve van de departementsleiding en dienstonderdelen
op het gebied van bedrijfsvoering;
-
y. de controle op de personele budgetten, processen en formatie van het kernministerie;
-
z. de financiële controle op materiele budgetten en het bewaken van de kwaliteit van
werkprocessen van de directie;
-
aa. het in opdracht van een hoofd van dienst autoriseren van medewerkers van het directoraat-generaal
Bedrijfsleven en Innovatie, het directoraat-generaal Klimaat en Energie, de Dienst
Chief Economist, de directie Bedrijfsvoering, de directie Bureau Bestuursraad, de
directie Communicatie, de directie Europese en Internationale Zaken, de directie Financieel-Economische
Zaken, de directie Wetgeving en Juridische Zaken, het Centraal Planbureau, en het
Staatstoezicht op de Mijnen, voor het afnemen van digitale overheidsdiensten door
middel van het inkopen, uitgeven en beheren van digitale authenticatiemiddelen;
-
bb. het geven van sturing ten aanzien van budgetten en kwaliteit van dienstverlening aan
shared service organisaties (SSO’s) en concern dienstverleners (CDV’s) op het gebied
van bedrijfsvoeringsdienstverlening;
-
cc. het zorg dragen voor een actuele inschrijving van het Ministerie van Economische
Zaken en Klimaat in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel;
-
dd. het coördineren en het ontwerpen van de selectielijsten zoals bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Archiefwet 1995 voor het gehele ministerie;
-
ee. het ondersteunen van de plaatsvervangend secretaris-generaal bij het zorgdragen voor
een juiste en actuele inschrijving in een machtigingenregister als bedoeld in het
Afsprakenstelsel Elektronische Toegangsdiensten van:
-
– het kernministerie, bedoeld in paragraaf I, tweede lid, van de Bijlage Organisatie
van het Ministerie van Economische zaken en Klimaat;
-
– het Staatstoezicht op de Mijnen;
-
– het Centraal Planbureau;
en hun machtigingenbeheerders.