Inbreng van kennis van de infrastructuur door een tweede machinist in de cabine
Het is toegestaan om kennis van de betreffende infrastructuur ‘in te brengen’ door aanwezigheid van een tweede machinist in de cabine, in de volgende situaties:
a. Wanneer verstoring van de spoordienst de omleiding van treinen of het onderhoud van de sporen noodzakelijk maken, volgens de instructies van de infrastructuurbeheerder;
b. Voor uitzonderlijke, eenmalige goederenvervoerdiensten, indien de infrastructuurbeheerder hiermee instemt;
c. Voor het afleveren of demonstreren van een nieuwe trein of locomotief;
d. Voor uitzonderlijke eenmalige diensten van historische treinen;
e. Voor het opleiden en examineren van machinisten.
Het is toegestaan om kennis van de betreffende infrastructuur ‘in te brengen’ door aanwezigheid van een tweede machinist in de cabine, onder de volgende voorwaarden.
1. Ook de tweede persoon moet ‘machinist’ zijn, dus beschikken over een geldige machinistenvergunning en bevoegdheidsbewijs.
2. De spoorwegonderneming onder wiens gezag de rit plaatsvindt heeft het werken met twee machinisten opgenomen in een procedure die deel uitmaakt van het veiligheidsbeheersysteem. De spoorwegonderneming besteedt daarbij aandacht aan de volgende aspecten:
a. Wie is de juridisch bestuurder?
b. Wie kan/moet ingrijpen in geval van nood?
c. Wie voert de (veiligheids-)communicatie met de treindienstleider?
3. De machinisten moeten elkaar kunnen horen en begrijpen.
4. De infrastructuurbeheerder wordt vooraf van de rit in kennis gesteld.