Beleidsregels toepassing WNT 2015
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
§ 1. Algemeen
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Artikel 2. Toepassingsgebied
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Deze beleidsregels zijn met ingang van 1 januari 2015 van toepassing op de uitvoering
van de WNT en de daarop berustende bepalingen, daaronder begrepen de uitvoering en handhaving
door of namens de ministers en bij de uitoefening van toezicht op de naleving van
de wet en de daarop berustende bepalingen door de daartoe door hen aangewezen ambtenaren.
§ 2. Reikwijdte van de WNT
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Artikel 3. Overheidsverenigingen of -stichtingen
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Van een rechtspersoon als bedoeld in artikel 1.3, eerste lid, onderdeel b, van de WNT is sprake, indien een of meer krachtens publiekrecht ingestelde rechtspersonen (overheidsorganisaties)
krachtens de statuten of ingevolge een overeenkomst ten aanzien van een vereniging
of stichting:
-
a. een of meer leden in het bestuur benoemen;
-
b. een of meer leden in het bestuur ter benoeming voordragen;
-
c. de benoeming van een of meer leden in het bestuur kunnen blokkeren;
-
d. een of meer leden met stemrecht in een toezichthoudend orgaan (raad van toezicht)
benoemen of kunnen voordragen die alleen of samen een vijfde of meer van de stemmen
in dat orgaan kunnen uitbrengen of doen uitbrengen;
-
e. op een andere wijze invloed van betekenis hebben op het beheer of beleid, vergelijkbaar
met de in de onderdelen a tot en met d bedoelde invloed.
Artikel 4. Topfunctionaris
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
-
1. Bij de definiëring van topfunctionarissen van privaatrechtelijke rechtspersonen of
instellingen gaat het om de groep van hoogste leidinggevenden binnen een rechtspersoon
of instelling, die leidinggeven aan de gehele rechtspersoon of instelling; daarnaast gelden de criteria los van elkaar (zie de memorie van toelichting op de
Aanpassingswet WNT, Kamerstukken II, 33 715, nr. 3, paragraaf 5). Dus iemand wordt aangemerkt als topfunctionaris
als hij/zij:
-
• behoort tot de hoogste uitvoerende en toezichthoudende organen van een rechtspersoon
of instelling (welke automatisch aan het hoofd staan van de gehele rechtspersoon of
instelling);
-
• behoort tot de hoogste ondergeschikte of de leden van de groep hoogste ondergeschikten
aan dat orgaan én in deze rol (gezamenlijk) verantwoordelijk is voor de gehele rechtspersoon
of de gehele instelling;
-
• belast is met de dagelijkse leiding van de gehele rechtspersoon of de gehele instelling.
Iemand kan in de praktijk ook tegelijk aan meerdere criteria voldoen.
Het kan zijn dat een vestigings- of locatiedirecteur als topfunctionaris aangemerkt
dient te worden, namelijk indien deze lid is van het centraal managementteam waarin
beslissingen voor de gehele instelling of rechtspersoon worden genomen.
Een directeur Financiën of een directeur P&O van een instelling valt alleen onder
de definitie van topfunctionaris, als hij/zij lid is van zo’n centraal managementteam.
-
2. Afhankelijk van het organogram zullen bij de ene instelling of rechtspersoon de leden
van slechts één managementlaag als topfunctionarissen aangemerkt worden, terwijl bij
een andere instelling of rechtspersoon de leden van meerdere managementlagen als topfunctionarissen
aangemerkt worden. Per instelling of rechtspersoon zal bezien moeten worden welke
functionarissen als topfunctionaris aangemerkt moeten worden. Bij sommige instellingen
worden zowel het bestuur als de leden van het directieteam, respectievelijk de directeur
van de instelling als topfunctionaris aangemerkt. Indien bij een stichting ook sprake
is van een raad van toezicht, zullen ook de leden van deze raad onder de definitie
van topfunctionaris vallen.
Artikel 5. Topfunctionarissen zonder dienstbetrekking
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
-
1. Van alle topfunctionarissen zonder dienstbetrekking dienen de bezoldigingsgegevens
openbaar te worden gemaakt. Hiervoor geldt geen minimale duur van het dienstverband.
-
2. Op het moment dat een topfunctionaris zonder dienstbetrekking zijn interim-functie
binnen een periode van 18 maanden meer dan zes maanden vervult, zijn de WNT-kaders
vanaf het begin van deze periode op hem van toepassing. Bij een functievervulling
van bijvoorbeeld vier maanden spelen de WNT-kaders (nog) niet. Blijkt de betreffende
functionaris binnen 14 maanden echter opnieuw een dergelijke functie te bezetten binnen
dezelfde instelling voor meer dan twee maanden, dan dient het kader van de WNT alsnog te worden toegepast op de hele – opgetelde – termijn. Voor topfunctionarissen
zonder dienstbetrekking dienen de eerste vier maanden dan met terugwerkende kracht
te worden gecorrigeerd (zo er sprake was van een bezoldiging uitgaande boven het voor
de sector relevante maximum). Voor de bepaling van de termijn geldt de inwerkingtredingsdatum
van de WNT, 1 januari 2013, als startpunt. Eventuele interim-functievervulling voor
die datum wordt niet meegenomen bij de bepaling of aan het zes-maanden-criterium is
voldaan.
-
3. Het zes-maanden-criterium wordt toegepast op basis van het aantal maanden. Wanneer
bijvoorbeeld wordt gewerkt vanaf 15 januari van een jaar, dan is vanaf 15 juli van
datzelfde jaar aan dit criterium voldaan.
-
4. Bij de bepaling van het zes-maanden-criterium gaat het om de combinatie van persoon
en functie. Het zes-maanden-criterium is niet van toepassing bij opeenvolgende vervulling
van één functie door achtereenvolgende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking.
-
5. Het toepasselijke maximum bij kortere periodes dan een vol kalenderjaar bij functievervulling
door een functionaris zonder dienstbetrekking kan als volgt worden berekend:
Waarbij:
x = individuele maximumbezoldiging functionaris zonder dienstbetrekking (excl. BTW)
y = toepasselijk WNT-jaarmaximum voor de desbetreffende functie
a = deeltijdfactor (bij fulltime functies: 1,0)
b = totaal aantal kalenderdagen (niet: werkdagen) waarop de functie in het jaar is
vervuld.
De WNT gaat uit van vergoeding, inclusief doorbetaling bij verlof en verzuim. Hierbij geldt
het maximum naar rato van het dienstverband, op jaarbasis (zie art. 2.1, tweede en derde lid WNT). Deze factoren komen terug in de berekening.
Variabele a betreft de deeltijdfactor van de functie (ten hoogste 1,0; zie art. 2.1, tweede lid WNT en artikel 7 van deze beleidsregels. Dit is de geldende deeltijdfactor. Deze wordt
bepaald op basis van de gebruikelijke omvang van de functie.
Bij variabele b wordt, conform de wet, de gewerkte periode in kalenderdagen afgezet
tegen 365 kalenderdagen (art. 2.1, derde lid WNT).
Artikel 6. Gewezen topfunctionaris
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
-
1. Van een gewezen topfunctionaris is sprake indien de functionaris:
-
a. in het verleden – maar na 1 januari 2013 – een functie als topfunctionaris heeft bekleed,
en
-
b. na beëindiging van deze functievervulling bij dezelfde instelling of rechtspersoon
een functie als niet-topfunctionaris is gaan vervullen.
Gedurende deze periode van functievervulling in de andere functie kwalificeert de
functionaris als ‘gewezen topfunctionaris’.
-
2. De wet kent geen begrenzing in tijd van de verplichting tot openbaarmaking van gegevens
over gewezen topfunctionarissen. Zolang de gewezen topfunctionaris bij dezelfde rechtspersoon
of instelling een functie bekleedt, moeten de bezoldigingsgegevens in de financiële
verslaglegging worden vermeld.
Artikel 7. Deeltijdwerken
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
De bezoldiging mag niet meer bedragen dan de maximale bezoldiging, ook niet als feitelijk
meer wordt gewerkt dan de totale werktijd van een fulltime functionaris (de deeltijdfactor
is nooit hoger dan 1,0).
Artikel 8. Meerdere functies of nevenfuncties
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
-
1. De WNT normeert niet de totale bezoldiging van verschillende functies bij verschillende
WNT-instellingen. De bezoldiging van elke functie die onder de WNT valt, moet afzonderlijk
aan de wet worden getoetst.
-
2. In afwijking hiervan is bij een moeder-dochter-relatie als gedefinieerd in de wet
(artikel 2.1, vijfde lid WNT) de som van de bezoldiging ontvangen bij de moeder en de bezoldiging ontvangen bij
de dochter bepalend voor de toets of aan het wettelijk bezoldigingsmaximum is voldaan.
Dit geldt:
-
a. indien de topfunctionaris werkzaam bij een WNT-instelling die op de bijlagen bij de WNT voorkomt tevens werkzaam is bij een dochter van die instelling (gelieerde rechtspersoon
als gedefinieerd in artikel 1, onder m), of
-
b. indien de topfunctionaris van een overheidsorganisatie bedoeld in artikel 1.2, tevens werkzaam is bij een stichting of vereniging waarin die overheidsorganisatie
een of meer leden in het bestuur benoemt of op andere wijze invloed uitoefent op het
beheer of beleid.
-
3. Als de topfunctionaris bij dezelfde rechtspersoon of instelling in hetzelfde kalenderjaar
twee vergelijkbare functies vervult waarvoor bovendien een gelijk bezoldigingsmaximum
geldt, mag de bezoldiging van beide functies bij elkaar worden opgeteld om vast te
stellen of aan het wettelijk bezoldigingsmaximum is voldaan. Dit kunnen twee opeenvolgende
vergelijkbare functies zijn of twee vergelijkbare functies die op hetzelfde moment
worden vervuld.
§ 3. Overgangsrecht
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Artikel 9. Overgangsrecht bij verhoging
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
-
1. Bezoldiging die is toegestaan op grond van het overgangsrecht mag alleen worden verhoogd
indien deze verhoging en de wijze waarop deze wordt berekend, is overeengekomen voorafgaand
aan de inwerkingtreding van de wet (of indien van toepassing: voorafgaand aan de inwerkingtreding
van de Wet verlaging bezoldigingsmaximum WNT, de ministeriële regeling, de wijziging van de bijlagen bij de wet of de wijziging
van een klasse-indeling). Hetzelfde geldt ingeval de bezoldiging eerst door de verhoging
boven het voor de topfunctionaris geldende bezoldigingsmaximum uitstijgt.
-
2. Verhogingen van bezoldigingscomponenten die rechtstreeks, dwingend en eenduidig voortvloeien
uit (een wijziging van) een algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst
of een wettelijk voorschrift, die voorafgaand aan de inwerkingtreding van de wet (dan
wel voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wet verlaging bezoldigingsmaximum WNT, een ministeriële regeling, de wijziging van een bijlage of de wijziging van een
klasse-indeling) van toepassing zijn geworden, worden beschouwd als verhogingen die
voorafgaand aan de inwerkingtreding van de wet (dan wel voorafgaand aan de inwerkingtreding
van de Wet verlaging bezoldigingsmaximum WNT, een ministeriële regeling, de wijziging
van een bijlage of de wijziging van een klasse-indeling) zijn overeengekomen. In dat
geval is het overgangsrecht ook van toepassing op de verhoging.
-
3. Van de bezoldiging die onder het overgangsrecht valt, mogen afzonderlijke bezoldigingscomponenten
te allen tijde worden verhoogd of verlaagd, mits de totale bezoldiging daardoor niet
wordt verhoogd. Deze wijziging heeft geen gevolgen voor het toepasselijke overgangsrecht.
-
4. Vrijwillige wijzigingen in de bezoldiging of de ontslaguitkering die een verlaging
inhouden van door het overgangsrecht gerespecteerde afspraken, doen geen afbreuk aan
de toepasselijkheid van het overgangsrecht. Vrijwillige verlagingen van (onderdelen
van) de bezoldiging of de ontslaguitkering worden juist aangemoedigd. Dit geldt ook
voor het vrijwillig niet of niet volledig toepassen van een door het overgangsrecht
(art. 7.1, eerste lid WNT) gerespecteerde verhoging.
Artikel 10. Overgangsrecht bij herbenoemingen
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Bij herbenoeming vervalt het overgangsrecht, tenzij sprake is van een arbeidsovereenkomst
of aanstelling met een onbepaalde looptijd dan wel een looptijd tot na de herbenoeming
en de bezoldiging en de ontslaguitkering niet worden verhoogd. In dat geval blijft
het overgangsrecht van toepassing. Als de arbeidsovereenkomst of aanstelling wordt
verlengd, vervalt het overgangsrecht.
Artikel 11. Overgangsrecht bij fusies
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Bij een juridische fusie gaan alle rechten en verplichtingen van rechtswege over op
de verkrijgende rechtspersoon. Dit geldt ook voor de aanstellingen, arbeidsovereenkomsten
en overeenkomsten van opdracht; deze blijven in dat geval in stand. Als een topfunctionaris
bij instelling A door een juridische fusie topfunctionaris wordt bij instelling B
blijft het eventueel toepasselijke overgangsrecht van toepassing. Indien met de topfunctionaris
bij of na de fusie nieuwe bezoldigingsafspraken worden gemaakt, gaat het overgangsrecht
verloren.
§ 4. Overig
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Artikel 12. Rapportage jaarrekening bij een groep van rechtspersonen
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Bij een groep van rechtspersonen is de instelling vrij om te kiezen of de WNT-bezoldigingsgegevens
opgenomen worden in de geconsolideerde jaarrekening of de enkelvoudige jaarrekening
van de betreffende rechtspersoon. Uitsluitende vermelding in de geconsolideerde jaarrekening
is voldoende onder vermelding van de rechtspersoon waar de functie wordt verricht.
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Constructies in de toepassing van de werkkostenregeling die het ontwijken of ontduiken
van de WNT beogen, zoals oneigenlijk gebruik van individualiseerbare ongebruikelijke eindheffingsbestanddelen,
zijn niet toegestaan. Zie tevens de toelichting bij de Uitvoeringsregeling WNT en
de beantwoording van Kamervragen over dit onderwerp (Aanhangsel Handelingen II 2014/15,
nr. 106).
Artikel 14. Wetsuitleg en handreikingen op Topinkomens.nl
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
-
1. Op de website www.topinkomens.nl wordt onder verantwoordelijkheid van de Minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uitleg gegeven over het bepaalde bij
en krachtens de WNT ten behoeve van:
-
a. (top)functionarissen in de zin van de WNT, andere partijen in de zin van de WNT en de administraties van rechtspersonen en
instellingen die onder de WNT vallen;
-
b. accountants die bij een controle op een financieel verslaggevingsdocument de juiste
toepassing van de WNT moeten toetsen;
-
c. overige bij de uitvoering of toepassing van de WNT betrokken (rechts)personen of instellingen;
-
d. met het toezicht op de naleving van de WNT belaste ambtenaren, voor zover het niet de toepassing van sectorspecifieke regelgeving
betreft.
-
2. De informatie die is opgenomen op de website www.topinkomens.nl heeft voor de in het
eerste lid, onderdelen a tot en met c, bedoelde groepen het karakter van algemene
voorlichting. Deze wordt met zorg samengesteld, maar beslissingen die zij op basis
daarvan nemen, zijn voor eigen rekening en risico.
-
3. Naast wetsuitleg worden op www.topinkomens.nl tevens praktische handreikingen, zoals
modellen en voorbeelden gegeven.
Artikel 15. Overgangsbepaling
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
-
1. De Beleidsregels toepassing WNT (2013) en de Beleidsregels toepassing WNT 2014 worden ingetrokken.
-
2. Het eerste lid doet niet af aan de toepassing van de daarin bedoelde beleidsregels
bij de uitvoering van de wet met betrekking tot de jaren 2013 en 2014. Deze beleidsregels
blijven onderdeel van het geldende normenkader voor die specifieke jaren.
-
3. Indien een vraag over de toepassing van de wet voor 1 januari 2015 zich na die datum
voordoet en de in het eerste lid bedoelde beleidsregels daarin niet voorzien, maar
deze beleidsregels wel, dan kunnen deze beleidsregels in aanvulling op die beleidsregels
worden toegepast.
Artikel 16. Citeertitel
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels toepassing WNT 2015.