De functionaris neemt, binnen het kader van het oplossen van problemen in het speelveld,
aantoonbare initiatieven die ook de problematiek in de context efficiënter en effectiever
aanpakken. De functionaris lost problemen op door deze vanuit een breed perspectief
te benaderen; investeert in interne en externe oriëntatie. Context en speelveld zoals
vermeld onder niveau-indicator Dynamiek/Complexiteit.
In dit kader:
kiest de functionaris oplossingen voor problematiek die zelfstandig worden gegenereerd
binnen het kader van wetgeving, richtlijnen en (gewelds)instructies de meest effectieve
en efficiënte aanpak bij:
• plannen van aanpak voor problematiek waarvoor geen formats beschikbaar zijn;
• het bouwen aan, en het onderhouden en op inhoudelijke samenwerking regisseren van
netwerken;
• de organisatie en aansturing van het vastgestelde plannen van aanpak (organisatorische
coördinatie);
• het initiëren van de implementatie van vastgestelde verbeteringen, het monitoren,
het evalueren en het bijsturen ervan;
• bij het begeleiden/trainen en toetsen en beoordelen van vakbekwaamheid;
• het opstellen van (individuele) begeleidingsadviezen;
• het schakelen van operationele begeleiding naar het daadwerkelijk in actiekomen
in de uitvoeringspraktijk;
Neemt de functionaris het initiatief tot daadwerkelijke aanpak van problematiek bij:
• de realisatie van het vastgestelde plan van aanpak, de daarvoor benodigde activiteiten
vertalen en toewijzen aan de hem toegewezen functionarissen en afstemmen met de leidinggevende(n);
• het voeren van voortgangsgesprekken en functioneringsgesprekken;
• het informeren van de leidinggevende ten behoeve van het maken van ontwikkelafspraken
en beoordeling over de door hem in het kader van organisatorische coördinatie en regie
aangestuurde functionarissen;
• het organiseren en ten uitvoer brengen van het vastgestelde plan van aanpak;
• het formuleren van (individuele) begeleidingsadviezen;
• de realisatie van het vastgestelde plan van aanpak voor operationele begeleiding;
• het voeren van (voortgangs)gesprekken met de door hem begeleide medewerkers ten
behoeve van de ontwikkeling, het toetsen en het beoordelen van het vakbekwaamheidsniveau;
• het initiëren van verbeteringen en implementeren van vastgestelde verbeteringen,
en het monitoren, evalueren en bijsturen ervan;
• het maken van uitvoeringsafspraken met netwerkpartners met gedeelde en/of tegenstrijdige
belangen;
• het sturen op het maken van randvoorwaardelijke afspraken en het sturen op nakoming
ervan;
• het informeren van relevante collega’s over trends en ontwikkelingen van het vakgebied;
• het begeleiden/trainen en toetsen en beoordelen van vakbekwaamheid,
• het bevorderen van deskundigheid door training, begeleiding en coaching, door begeleiding
vakbekwaamheidsniveau en het formuleren van aanbevelingen voor en over vakbekwaamheid;
• het bevorderen van deskundigheid door coaching, kennisoverdracht en het formuleren
van aanbevelingen voor en over vakvolwassenheid;
• het uitvoeren van analyses op de uitvoering, resultaten en effecten van de uitvoering
(werkmethoden, procedures, professionaliteit) alsmede op gegevens en signalen uit
de praktijk;
• het opstellen van adviezen aan leiding en/of netwerkpartners over rendementsverhoging
van het vakgebied;
• het analyseren, trekken van conclusies en het leveren van vakinhoudelijke oplossingen
en oplossingsrichtingen vanuit operationele begeleiding tbv de uitvoeringspraktijk;
• het begeleiden tot vaardige en zelfredzame collega operationeel begeleiders en docenten;
• het begeleiden naar duurzame inzetbaarheid van politiemedewerker en team, na ingrijpende
incidenten.
• het in acht nemen van de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit bij
de toepassing van dwangmiddelen;
• het signaleren van en anticiperen op omstandigheden of gedragingen van personen,
die de operationele begeleiding kunnen verstoren of in gevaar kunnen brengen,
• het vanuit confrontatie of gerichte inzet schakelen van operationele begeleiding
naar het daadwerkelijk in actiekomen op een incident in de uitvoeringspraktijk,
• de uitvoering van operationele begeleidingsactivteiten,
waarbij de aanpak is gebaseerd op handelen vanuit eigen inzicht binnen gestelde kaders
(wetgeving, richtlijnen, (gewelds)instructies).
|