U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Geraadpleegd op 15-10-2024. Geldend van 04-05-2013 t/m heden
Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 26 april 2013, nr. WJZ/13073193, houdende de instelling van een criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD (Regeling instelling criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD)
De Minister van Economische Zaken,
Handelende in overeenstemming met de Minister van Veiligheid en Justitie;
Gelet op artikel 12, tweede lid, van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten;
Besluit:
1 In deze regeling wordt verstaan onder:
a. nationale criminele-inlichtingeneenheid: eenheid, genoemd in artikel 1, onderdeel d, van het Besluit verplichte politiegegevens;
b. informantgegevens: gegevens omtrent een persoon als bedoeld in artikel 12, zevende lid, van de Wet politiegegevens;
c. criminele-inlichtingen: gegevens, die in aanmerking komen voor verwerking op grond van artikel 10, eerste lid, onderdeel a, van de Wet politiegegevens;
d. CIE-officier van justitie: de als zodanig aangewezen officier van justitie, verantwoordelijk voor de taakuitoefening van de criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD;
e. NVWA-IOD: Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit van het Ministerie van Economische Zaken;
f. verantwoordelijke: de Minister van Economische Zaken.
2 Namens de verantwoordelijke kunnen de in deze regeling voorgeschreven handelingen worden verricht door het hoofd van de NVWA-IOD, in het bijzonder die genoemd in de artikelen 5, tweede en derde lid, 7, eerste en tweede lid, 8, tweede lid, en 9.
1 Bij de NVWA-IOD is een criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD.
2 De criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD is belast met de informatievoorziening in het kader van de opsporing van misdrijven, voor zover het betreft misdrijven als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel a, van de Wet politiegegevens.
3 Met het oog op de uitvoering van de taak, bedoeld in het tweede lid, worden criminele-inlichtingen verwerkt overeenkomstig het bij of krachtens de Wet politiegegevens bepaalde.
1 De criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD verricht in ieder geval de volgende werkzaamheden:
a. het verzamelen en verifiëren van criminele-inlichtingen;
b. het verwerken van criminele-inlichtingen in een bestand, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Wet politiegegevens;
c. het bevorderen van het gericht inwinnen en aanvullen van criminele-inlichtingen en andere gegevens die in het kader van de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde in aanmerking komen voor verwerking op grond van de Wet politiegegevens;
d. het analyseren van criminele-inlichtingen en het aan de hand daarvan:
1o. signaleren van criminaliteitsontwikkelingen, voor zover het betreft misdrijven als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel a, van de Wet politiegegevens;
2o. periodiek verslag doen ten behoeve van criminaliteitsbeelden;
e. het ter beschikking stellen van criminele-inlichtingen overeenkomstig artikel 10, vijfde lid, van de Wet politiegegevens;
f. het verwerken van gegevens omtrent informanten, overeenkomstig het bepaalde in artikel 12 van de Wet politiegegevens, onder gelijktijdige codetoekenning.
2 Ten behoeve van de werkzaamheden, bedoeld in het eerste lid, onder a tot en met e, maakt de criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD gebruik van de door de Ministers van Veiligheid en Justitie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangewezen centrale verwijsindex.
3 De uitvoering van de werkzaamheden, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, met medewerking van personen als omschreven in artikel 1, onderdeel b, wordt binnen NVWA-IOD uitsluitend verricht door de criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD.
De criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD streeft naar een zo doelmatig mogelijke samenwerking met de overige criminele-inlichtingeneenheden.
1 De criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD verstrekt criminele-inlichtingen indien dit van belang kan zijn voor de opsporing van misdrijven, voor zover het betreft misdrijven als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel a, van de Wet politiegegevens. Daartoe wordt gebruik gemaakt van het modelformulier dat is opgenomen in bijlage I bij deze regeling.
2 Van de overeenkomstig artikel 46, tweede lid, van de Wet politiegegevens aangewezen ambtenaren van de criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD worden door de verantwoordelijke twee ambtenaren voorgedragen met het oog op de autorisatie, bedoeld in artikel 2:5, eerste lid, van het Besluit politiegegevens, ten aanzien van het bestand met criminele-inlichtingen bij de overige criminele-inlichtingeneenheden.
3 De verantwoordelijke draagt ervoor zorg dat aan de op grond van artikel 7, tweede lid, van het Besluit verplichte politiegegevens bekend gemaakte ambtenaren van elke criminele-inlichtingeneenheid alsmede de twee geautoriseerde ambtenaren van de criminele-inlichtingeneenheden bij de bijzondere opsporingsdiensten overeenkomstig het bij of krachtens de Wet politiegegevens bepaalde autorisatie wordt verleend.
1 De criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD stelt de nationale criminele-inlichtingeneenheid in kennis van:
a. criminele-inlichtingen die van nationale of internationale betekenis zijn;
b. personalia of bedrijfsgegevens van overeenkomstig artikel 10, tweede lid, onderdelen a en b, van de Wet politiegegevens geregistreerde personen;
c. codes als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder f;
d. overige informatie die van belang kan zijn voor de landelijke en internationale coördinatie en ondersteuning door de nationale criminele-inlichtingeneenheid.
2 Ter uitvoering van het eerste lid, onderdeel b, en met het oog op de verstrekking van de gegevens als opgenomen in bijlage II van deze regeling maakt de criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD gebruik van de door de Ministers van Veiligheid en Justitie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangewezen centrale verwijsindex.
1 De verantwoordelijke draagt ervoor zorg dat de kennis en vaardigheden van de ambtenaren, die deel uitmaken van de criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD, worden onderhouden op ten minste het niveau van de eisen, bedoeld in artikel 2:9 van het Besluit politiegegevens.
2 De verantwoordelijke bepaalt de termijn gedurende welke de ambtenaar die belast is met de werkzaamheden, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel c, ononderbroken deel uitmaakt van de criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD.
3 De termijn, bedoeld in het tweede lid, is ten hoogste vier jaar en kan tweemaal met ten hoogste twee jaar worden verlengd.
1 De bij de criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD in gebruik zijnde vertrekken zijn afsluitbaar en beveiligd. Tot deze vertrekken hebben slechts toegang ambtenaren die deel uitmaken van de criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD, personen die door deze ambtenaren worden begeleid en de CIE-officier van justitie.
2 In afwijking van het eerste lid, tweede volzin, kan de verantwoordelijke aan anderen toegang zonder begeleiding toestaan, indien het betreden van de vertrekken alleen kan plaatsvinden nadat identiteitsgegevens elektronisch zijn vastgelegd en de toegang noodzakelijk is vanuit zijn verantwoordelijkheid voor de ambtenaren en vertrekken van de criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD.
3 Bij afwezigheid van ambtenaren van de criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD zijn de vertrekken deugdelijk afgesloten.
De verantwoordelijke draagt ervoor zorg dat de nodige voorzieningen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de bij de criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD gehouden criminele-inlichtingen tegen verlies of aantasting van persoonsgegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking daarvan kunnen worden getroffen opdat het bij of krachtens de Wet politiegegevens bepaalde kan worden nageleefd.
De Regeling instelling criminele inlichtingen eenheid AID-DO wordt ingetrokken.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2012.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling instelling criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 26 april 2013
Staatssecretaris
S.A.M. Dijksma
Het Criminele inlichtingenrapport dient de volgende verplichte rubrieken te bevatten:
Uniek registratienummer
Datum van registratie
Naam/nummer rapporteur
Naam van de CIE
Regionummer (PL-code)
Telefoonnummer CIE
Herkomstbron
Tekstveld
Openbron
Welke bron + datum
Verkennend onderzoek
Korps + Landelijk parketnummer en/of naam onderzoek
Opsporingsonderzoek
Korps + PV-nummer en/of naam onderzoek onderzoe
Buitenlands opsporingsonderzoek
Land + uniek nummer en/of naam onderzoek + ontvangstregio
Informant
Geen veld, niet relevant
Anonieme bron
Naam opsporingsambtenaar die bericht ontvangt en PV-nummer
Getuige
Naam + geb.datum + bedrijf/ instelling, tenzij de identiteit van de getuige afgeschermd wordt; in dat geval worden geen gegevens vermeld
Waarneming opsporingsambtenaar buiten opsporingsonderzoek
Naam verbalisant en PV-nummer
11
Operationeel te gebruiken
01
Alleen te gebruiken na overleg met de afzender
00
Informatie met zware beperkingen voor gebruik
200
Kan niet operationeel gebruikt worden, maar kan onder bepaalde voorwaarden wel voor coördinatie- en analysedoeleinden worden gebruikt.
+ Informatie met verhoogd afbreukrisico
300
+ Informatie met bronbeschermingsbelangen
In CIE-informatie genoemde herleidbare persoon:
In CIE-informatie genoemde herleidbare rechtspersoon:
– Achternaam
– Bedrijfs/handelsnaam
– Voornaam
– KvK-code/inschrijvingsnummer
– Geboortedatum
– Adres
– Vestigingsplaats
– Status (verdachte, CIE-subject, relatie,)
De volgende twee rubrieken (evaluatiecode informant en evaluatiecode informatie afkomstig van informanten) zijn voor de eigen administratie van de CIE. Deze gegevens worden niet verstrekt buiten de CIE-structuur.
A
Betrouwbaar
B
Meestal betrouwbaar
C
Minder betrouwbaar/tot niet betrouwbaar
D
Niet te beoordelen
1
Waargenomen (door bron zelf)
2
Gehoord (van iemand die erbij geweest is)
3
Indirect gehoord (via via)
CIE-Subjecten Index Natuurlijke personen
CIE-Subjecten Index Rechtspersonen
Achternaam
Bedrijfsnaam
Voorvoegsel
Handelsnaam
Voornaam
Belastingnummer
Roepnaam
KvK-code
Bijnaam
KvK-dossiernummer
Alias
KvK-inschrijvingsnummer
Status
(verdachte, CIE-subject, relatie)
Geboorteplaats
Straatnaam
Geboorteland
Huisnummer
Geboortedatum
Toevoeging
Geslacht
Postcode
Nationaliteit
Vestigingsplaats
Hoofdgroepcode
Land
Rechtsvorm
Melding recherche onderzoeken (MRO) Algemeen
MRO Locaties
MRO Organisaties
Naam onderzoeksteam
Startdatum onderzoek
Naam organisatie
Sluitingsdatum onderzoek
Toevoeging huisnummer
Afhandelingscode
Plaats
Contact
Telefoonnr. contact
Fax-nr. contact
Doelstelling onderzoek
(lopend/afgesloten)
MRO Personen
MRO Telecom
MRO Vervoer
Telecommunicatienummer
Soort vervoer
Registratienummer
Merk
Voertuigtype
Vaartuignaam
Radio call sign
Korpscode
Mutatiedatum
Registratie/Projectnummer
Opmerkingen:
•
1. Soms kan er sprake zijn van een keuze. Van de objecten dienen in ieder geval de uniek identificerende gegevens aangeleverd te worden.
2. De NCIE kan in afstemming met de gebruikersgroep de objectgegevens aanvullen.
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Regeling instelling criminele-inlichtingeneenheid NVWA-IOD", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.