De ledenraad van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie KNB,
Overwegende dat het gewenst is regels te stellen betreffende de inrichting van een
algemene klachten- en geschillenregeling voor het notariaat, waaronder de instelling
van een geschillencommissie;
Gelet op artikel 55, tweede lid, Wet op het notarisambt;
Gezien het ontwerp van het bestuur met bijbehorende toelichting;
Gezien de adviezen van de ringen;
Stelt de navolgende verordening vast:
In deze verordening wordt verstaan onder:
-
a.
SGC: de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken;
-
b.
SGB: de Stichting Geschillencommissies voor Beroep en Bedrijf;
-
c.
geschillencommissie: de Geschillencommissie Notariaat, ingesteld en in stand gehouden door de SGC en de
SGB, overeenkomstig hun statuten;
-
d.
kantoorklachtenregeling: de schriftelijk of via de website van de notaris aan de cliënt bekend gemaakte regeling
die op het kantoor van de notaris geldt voor de behandeling van klachten van cliënten;
-
e.
notaris: de notaris, genoemd in artikel 1 onder a. van de Wet op het notarisambt alsmede de kandidaat-notaris, genoemd in artikel 1 onder b., daaronder begrepen de
rechtsvorm waarin deze zijn praktijk uitoefent en het kantoor waarvan hij deel uitmaakt;
-
f.
bestuur: het bestuur van de KNB, genoemd in artikel 64, eerste lid, Wet op het notarisambt;
-
g.
cliënt: de afnemer van de diensten van de notaris;
-
h.
klacht: een geschil over de totstandkoming of de uitvoering van een opdracht aan de notaris,
al dan niet vergezeld van een vordering tot, en over een door de notaris aan de cliënt
verzonden declaratie. Waarbij de hoogte van de declaratie of de schade niet hoger
is dan € 10.000 inclusief eventueel verschuldigde BTW;
-
i
declaratie: De rekening of het samenstel van rekeningen met betrekking tot de werkzaamheden van
de notaris die betrekking hebben op één en hetzelfde dossier;
-
j.
klachten- en geschillenregeling: de onderhavige verordening.
De notaris draagt zorg voor een kantoorklachtenregeling.
Als een klacht niet naar tevredenheid van de cliënt is opgelost, verwijst de notaris
de cliënt door naar de geschillencommissie.
Als een cliënt een declaratie van een notaris niet of niet volledig betaalt en de
kantoorklachtenregeling heeft niet tot resultaat geleid, kan de notaris zich tot de
geschillencommissie wenden voor incasso.
Het bestuur geeft met betrekking tot de in deze verordening behandelde onderwerpen
nadere regels. Deze betreffen in elk geval de wijze waarop het geschil aanhangig wordt
gemaakt, de voorwaarden voor bindend advies of arbitrage, klachtengeld en kostenveroordeling,
ontvankelijkheid, de samenstelling van de geschillencommissie, de wijze van behandeling,
en geheimhouding.
Over het ontwerp van deze nadere regels wordt de ledenraad geraadpleegd. De regels
worden zo spoedig mogelijk na vaststelling ter kennis van de Minister van Veiligheid
en Justitie gebracht.
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Klachten- en geschillenregeling.