Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 29 mei 2012, nr.
KO/2012/7794 , tot uitvoering van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen
(Regeling kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen)
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Gelet op de artikelen 2, derde lid, 3, derde lid, 4, derde lid, 5, vierde lid, 6, tweede lid, 12, derde lid, 13, tweede en derde lid, 14, tweede lid, 15, tweede lid, 17, derde lid, 18, vierde lid, 19, vierde lid, 20, vierde lid van het Besluit kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen;
Paragraaf 2. Kwaliteitseisen kindercentra
[Vervallen per 01-01-2018]
Artikel 2. Inventarisatie van risico’s met betrekking tot veiligheid en gezondheid
[Vervallen per 01-01-2018]
Artikel 3. Meldcode kindermishandeling
[Vervallen per 31-07-2013]
Artikel 4. Beroepskwalificatie personeel
[Vervallen per 01-01-2018]
Artikel 5. Aantal beroepskrachten en groepsgrootte in de dagopvang
[Vervallen per 01-01-2018]
Artikel 5a. Vierogenprincipe bij dagopvang
[Vervallen per 01-01-2018]
Artikel 6. Aantal beroepskrachten en de groepsgrootte in buitenschoolse opvang
[Vervallen per 01-01-2018]
Artikel 7. Pedagogisch beleidsplan
[Vervallen per 01-01-2018]
Artikel 8. Verblijfruimten voor kinderen
[Vervallen per 01-01-2018]
Artikel 9. Slaapruimten voor kinderen
[Vervallen per 01-01-2018]
Artikel 10. Buitenspeelterrein
[Vervallen per 01-01-2018]
Paragraaf 3. Kwaliteitseisen gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang
Artikel 11. Inventarisatie van risico’s voorzieningen voor gastouderopvang
-
1 Bij elke voorziening voor gastouderopvang is een originele door de bemiddelingsmedewerker
en de gastouder ondertekende versie van de in artikel 7, tweede lid, van het besluit bedoelde inventarisatie van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s aanwezig. De inventarisatie
bevat in ieder geval de risico’s, bedoeld in artikel 7, derde lid, van het besluit.
-
2 De gastouder draagt er zorg voor dat de maatregelen uit het plan van aanpak bedoeld
in artikel 7, vijfde lid, van het besluit binnen de gestelde termijn zijn, respectievelijk worden genomen.
Artikel 11a. Gesprekken gastouderbureau
-
2 De gesprekken, bedoeld in het eerste lid, onder a, b, c en d, worden gevoerd door
een bemiddelingsmedewerker van het gastouderbureau.
Artikel 11b. Zorgplicht gastouderbureaus
-
1 De houder van een gastouderbureau draagt er zorg voor dat per voorziening voor gastouderopvang
wordt beoordeeld of de samenstelling van de groep kinderen die wordt opgevangen, bedoeld
in artikel 14 van het besluit, verantwoord is.
Artikel 12. Adequate vervanging bij calamiteiten
Een adequate vervanging bij calamiteiten, bedoeld in artikel 12, tweede lid, van het besluit, houdt in dat in ieder geval bij de opvang van meer dan drie aanwezige kinderen een
achterwachtregeling wordt getroffen waarin een achterwacht beschikbaar is die bij
calamiteiten binnen 15 minuten bij het opvangadres aanwezig is. Deze persoon is tijdens
opvangtijden altijd telefonisch bereikbaar.
Artikel 12a. Pedagogisch beleidsplan
Artikel 13. Aantal op te vangen kinderen
-
3 In de groep, bedoeld in het eerste en tweede lid, worden maximaal 4 kinderen tot 2
jaar gelijktijdig opgevangen, waarvan maximaal 2 kinderen tot 1 jaar.
Artikel 14. Eisen ruimtes gastouderopvang
Paragraaf 4. Slotbepalingen
Artikel 15. Gewijzigde grondslag
Deze regeling berust op de artikelen 7, zesde lid, 9, 11, tweede lid, 12, derde lid, 14, tweede lid, en 15, tweede lid, van het Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen
voor gastouderopvang.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling kwaliteit gastouderbureaus, gastouders
en voorzieningen voor gastouderopvang.