A. Competentie: lesplanning op maat maken
De kandidaat bepaalt vooraf een rijvaardigheids-didactische structuur waarin de rijopleiding
aangeboden wordt, maar gaat hier tegelijkertijd tijdens de opleiding flexibel mee
om als de situatie van de cursist dat vereist. Hij is bereid de opleiding af te stemmen
op de specifieke kenmerken en de vorderingen van de cursist. Hij geeft in principe
les volgens een vooraf bepaalde rijvaardigheids-didactische structuur, maar weet wanneer
hij hiervan moet afwijken.
Hij beschikt hiertoe over kennis en inzicht in:
-
1. de principes waarlangs een structuur in de opleiding kan worden opgebouwd (eenvoudig-complex
naar type rijtaak, verkeersomgeving);
-
2. wat de inhoud en functie van een leergang (lesprogramma) en een lesplan in het leer-
en instructieproces is;
-
3. de fasen die in het instructieproces bij het lesgeven aan rijschoolleerlingen te onderscheiden
zijn;
-
4. de methoden waarmee leerlingen een groeiende bekwaamheid verwerven in het vlot, veilig
en milieubewust uitvoeren van rijtaken;
-
5. de kenmerken en eigenschappen van leerlingen die van invloed kunnen zijn op het instructie-
en begeleidingsproces, en de wijze waarop met die kenmerken en eigenschappen in de
verschillende fasen van de opleiding moet worden omgegaan;
-
6. de didactische en communicatieve vaardigheden die bij de begeleiding van leerlingen
een belangrijke rol spelen.