De directeur-generaal Sociale Zekerheid en Integratie is belast met de beleids- en
bedrijfsvoering betreffende de organisatieonderdelen, genoemd in artikel 2, onderdeel c. Het werkterrein van de directeur-generaal Sociale Zekerheid en Integratie omvat
in brede zin:
-
a. het zorgdragen voor een effectief re-integratiebeleid, onder meer door een samenhangend
pakket re-integratie-instrumenten en een effectieve en efficiënte inzet daarvan door
de uitvoering door onder andere een regionale aanpak van het arbeidsmarktbeleid;
-
b. het scheppen van voorwaarden voor het re-integreren van mensen met een sociale zekerheidsuitkering
(werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en bijstand) in betaalde arbeid of zelfstandig
ondernemerschap, zowel aan de aanbodkant als aan de vraagkant;
-
c. het doen inschakelen van mensen met en zonder uitkering in andere vormen van maatschappelijke
participatie indien inschakeling in betaalde arbeid nog niet mogelijk blijkt, als
stap op weg naar betaald werk;
-
d. het formuleren van het beleid ten aanzien van de rechten en plichten van de sociale
verzekeringen en voorzieningen, gericht op preventie, werk en bescherming, waaronder
verstaan wordt het beleid op het terrein van armoede en schuldhulpverlening;
-
e. het formuleren van het financieringsbeleid van de sociale verzekeringen en voorzieningen
gericht op het stimuleren van werknemers, werkgevers en de uitvoering;
-
f. het beheren van de relatie tussen het ministerie en de partners in het domein van
werk en inkomen, zoals onder meer de uitvoeringsorganisaties en gemeenten;
-
g. het vervullen van de rol van opdrachtgever van de uitvoeringsorganisaties van het
ministerie;
-
h. het adviseren van de secretaris-generaal over het maken van prestatieafspraken, het
bewaken van de realisatie daarvan en – indien nodig – optreden;
-
i. het aansturen van de samenwerking in de keten van uitvoeringsorganisaties en gemeenten,
gericht op de toeleiding naar werk en het verstrekken van uitkeringen, met inbegrip
van de gegevensinfrastructuur en het daartoe ondersteunende gegevensverkeer;
-
j. het zorgdragen voor de ontwikkeling en het beheer van het uitvoeringsstelsel, waarbij
innovatie centraal staat;
-
k. het intra- en interdepartementaal coördineren van de regeldrukprogramma’s voor bedrijven,
burgers, professionals en medeoverheden;
-
l. het strategisch en eenduidig opereren in de regio door het ministerie en de afstemming
hierover met andere departementen en de partners in het domein van werk en inkomen;
-
m. het coördineren en maken van beleid op het gebied van de gegevensuitwisseling, privacy
en beveiliging binnen het domein van werk en inkomen en aanpalende domeinen;
-
n. het ontwikkelen van een handhavingsstrategie van het ministerie met systematische
aandacht voor handhaven in alle onderdelen van de beleidscyclus en de hele keten van
werk en inkomen gericht op de effectiviteit van de handhaving;
-
o. het bevorderen van vernieuwingen in het handhavingsbeleid van het ministerie en de
uitvoeringsorganisaties en het (doen) aanpakken van lacunes in beleid, wetgeving en
uitvoering;
-
p. het bevorderen van de samenhang in het handhavings- en opsporingsbeleid van het ministerie
en de uitvoeringsorganisaties met het beleid van externe partijen;
-
q. het zorgdragen voor de afwikkeling van de opgeheven Raad voor Werk en Inkomen en de
opgeheven arbeidsvoorzieningsorganisatie;
-
r. het ontwikkelen en uitvoeren van (internationaal afgestemd) beleid gericht op remigratie,
integratie en antidiscriminatie;
-
s. het (waar nodig) leveren van een bijdrage aan generiek beleid zodanig dat het voor
migranten in de samenleving toegankelijk en effectief is;
-
t. het ten aanzien van integratievraagstukken ontwikkelen, onderhouden en beschikbaar
stellen van kennis;
-
u. de (inter)departementale beleidsvorming en het daarmee samenhangende financieel beheer
inzake de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba, mede voor zover dit geschiedt
op het werkterrein van de secretaris-generaal, de plaatsvervangend secretaris-generaal,
de directeur-generaal Werk en de inspecteur-generaal Nederlandse Arbeidsinspectie.
De directies die ressorteren onder voornoemde functionarissen blijven de hen toebedeelde
taken en verantwoordelijkheden uitvoeren, met de bijbehorende bevoegdheden, maar leggen
voor wat betreft de (inter)departementale beleidsvorming en het daarmee samenhangende
financieel beheer inzake de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba verantwoording
af aan de directeur-generaal Sociale Zekerheid en Integratie;
-
v. het zorgdragen voor de uitvoeringstaken van de bewindspersoon op Bonaire, Sint Eustatius
en Saba.