|
|
|
Afdeling A. Verkeer te land
|
|
|
|
|
|
Categorie-indeling B:
|
|
|
|
|
|
1 – Bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen, en bestuurders van brommobielen
voor zover het de bepalingen van het RVV 1990 betreft;
|
|
|
|
|
|
2 – Bestuurders van motorvoertuigen op twee wielen;
|
|
|
|
|
|
3 – Bromfietsers en snorfietsers;
|
|
|
|
|
|
4 – Fietsers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen met of zonder motor;
|
|
|
|
|
|
5 – Voetgangers;
|
|
|
|
|
|
6 – Overige weggebruikers;
|
|
|
|
|
|
7 – Gezagvoerders/schippers;
|
|
|
|
|
|
8 – Een ieder.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NB 1 De categorieën 1 tot en met 4 gelden in voorkomend geval mede voor bestuurders
van één van de op die categorieën betrekking hebbende voertuigen, indien daarmee een
aanhangwagen wordt voortbewogen. Dit geldt eveneens voor geparkeerde aanhangwagens
indien deze door een onder één van deze categorieën vallende bestuurders is geparkeerd.
|
|
|
|
|
|
NB 2 Op basis van artikel 2a RVV 1990 zijn, tenzij anders bepaald, voor brommobielen en bestuurders en passagiers van brommobielen
de regels betreffende motorvoertuigen van toepassing. Voor de feitcodes waar dit op
van toepassing is moet in geval van een overtreding met een brommobiel of door een
bestuurder van een brommobiel gepleegde overtreding in plaats van motorvoertuig brommobiel
worden gelezen.
|
|
|
|
|
|
Nummers K 006 – K 172: Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994); Reglement Rijbewijzen (RR)
|
|
|
|
|
|
als bestuurder van een motorrijtuig rijden terwijl het rijbewijs
|
|
|
K
|
060
|
i
|
als bestuurder van een motorrijtuig rijden terwijl het rijbewijs zijn geldigheid heeft
verloren door aangifte van vermissing (of diefstal)
|
107 lid 2 sub b WVW 1994
|
1/2/3
|
K
|
060
|
j
|
als bestuurder van een motorrijtuig rijden terwijl het rijbewijs zijn geldigheid heeft
verloren doordat het niet binnen drie maanden na het besluit tot afgifte is uitgereikt
|
107 lid 2 sub b WVW 1994
|
1/2/3
|
K
|
071
|
|
als bestuurder optreden zonder te beschikken over een ingevolge de richtlijn vakbekwaamheid
vereist geldig getuigschrift
|
151c WVW 1994
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noot K 072 a/cd
|
|
|
|
|
|
De vermelde tarieven bij deze feitcodes dienen gehalveerd en op hele euro's naar boven
te worden afgerond
|
|
|
|
|
|
als bestuurder beneden de 16 jaar een motorrijtuig besturen, zijnde
|
110 WVW 1994 jo.
|
|
K
|
072
|
b
|
– een gehandicaptenvoertuig, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig uitgerust met een
elektromotor dat niet sneller kan rijden dan 10 km/h
|
5 lid 3 RR
|
4
|
K
|
160
|
b
|
als bestuurder van een voertuig die, in het kader van beroepsgoederenvervoer of personenvervoer,
in overtreding wordt bevonden van een bij of krachtens de WVW 1994 vastgesteld voorschrift, betreffende het vervoer van lading of personen, de gegeven
bevelen niet opvolgen
|
160 lid 6 WVW 1994
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Snelheidsoverschrijdingen
|
|
|
|
|
|
Noot
|
|
|
|
|
|
1. * = Recidiveregeling snelheid (zie Richtlijn voor strafvordering tarieven en feitomschrijvingen enz.); bij staandehouding wordt bij overschrijding vanaf 50 km/h of 30 km/h (cat.
3) het rijbewijs ingevorderd en dient het proces-verbaal met het proces-verbaal van
invordering te worden ingezonden naar het Openbaar Ministerie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Indien bij een feitcode bij het tarief «OBM» staat vermeld dan betreft dit de eis
ter zitting voor de eerste overtreding. Naast deze boete dient een OBM ov conform
de recidiveregeling snelheidsovertredingen te worden geëist.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
b. Binnen de bebouwde kom
|
|
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom
|
20 sub a RVV 1990 (cat 1/2), 20 sub b en c RVV 1990 (cat 3), 22 sub c en d RVV 1990 (cat 3), 22a RVV 1990 (cat 4)
|
|
VA
|
030
|
b
|
– met 30 km/h
|
|
2
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom
|
62 jo. bord A1 (uitgezonderd [30 km/h]) RVV 1990
|
|
VB
|
030
|
b
|
– met 30 km/h
|
|
2
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom (bord A1 [30 km/h])
|
62 jo. bord A1 RVV 1990
|
|
VS
|
023
|
a
|
– met 23 km/h
|
|
2
|
VS
|
024
|
a
|
– met 24 km/h
|
|
2
|
VS
|
025
|
a
|
– met 25 km/h
|
|
2
|
VS
|
026
|
a
|
– met 26 km/h
|
|
2
|
VS
|
027
|
a
|
– met 27 km/h
|
|
2
|
VS
|
028
|
a
|
– met 28 km/h
|
|
2
|
VS
|
029
|
a
|
– met 29 km/h
|
|
2
|
VS
|
030
|
|
– met 30 km/h
|
|
1/2/4
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid binnen een erf
|
45 RVV 1990
|
|
VV
|
023
|
a
|
– met 23 km/h
|
|
2
|
VV
|
024
|
a
|
– met 24 km/h
|
|
2
|
VV
|
025
|
a
|
– met 25 km/h
|
|
2
|
VV
|
026
|
a
|
– met 26 km/h
|
|
2
|
VV
|
027
|
a
|
– met 27 km/h
|
|
2
|
VV
|
028
|
a
|
– met 28 km/h
|
|
2
|
VV
|
029
|
a
|
– met 29 km/h
|
|
2
|
VV
|
030
|
|
– met 30 km/h
|
|
1/2/4
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom
|
62 jo. bord A3 RVV 1990
|
|
VC
|
030
|
b
|
– met 30 km/h
|
|
2
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden
|
62 jo. bord A1 RVV 1990
|
|
VD
|
023
|
a
|
– met 23 km/h
|
|
2
|
VD
|
024
|
a
|
– met 24 km/h
|
|
2
|
VD
|
025
|
a
|
– met 25 km/h
|
|
2
|
VD
|
026
|
a
|
– met 26 km/h
|
|
2
|
VD
|
027
|
a
|
– met 27 km/h
|
|
2
|
VD
|
028
|
a
|
– met 28 km/h
|
|
2
|
VD
|
029
|
a
|
– met 29 km/h
|
|
2
|
VD
|
030
|
|
– met 30 km/h
|
|
1/2/4
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden
|
62 jo. bord A3 RVV 1990
|
|
VE
|
023
|
a
|
– met 23 km/h
|
|
2
|
VE
|
024
|
a
|
– met 24 km/h
|
|
2
|
VE
|
025
|
a
|
– met 25 km/h
|
|
2
|
VE
|
026
|
a
|
– met 26 km/h
|
|
2
|
VE
|
027
|
a
|
– met 27 km/h
|
|
2
|
VE
|
028
|
a
|
– met 28 km/h
|
|
2
|
VE
|
029
|
a
|
– met 29 km/h
|
|
2
|
VE
|
030
|
|
– met 30 km/h
|
|
1/2/4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
c. (Auto)wegen buiten de bebouwde kom
|
|
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid op (auto)wegen buiten de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden
|
62 jo. bord A1 RVV 1990, 22 sub a, e en f RVV 1990 (cat 2)
|
|
VI
|
028
|
a
|
– met 28 km/h
|
|
2
|
VI
|
029
|
a
|
– met 29 km/h
|
|
2
|
VI
|
030
|
b
|
– met 30 km/h
|
|
2
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid op (auto)wegen buiten de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden
|
62 jo. bord A3 RVV 1990, 22 sub a, e en f RVV 1990 (cat 2)
|
|
VK
|
028
|
a
|
– met 28 km/h
|
|
2
|
VK
|
029
|
a
|
– met 29 km/h
|
|
2
|
VK
|
030
|
b
|
– met 30 km/h
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
d. Autosnelwegen
|
|
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid op autosnelwegen buiten de bebouwde kom
|
21 sub a RVV 1990 (cat 1), 22 sub a, b, e en f RVV 1990 (cat 2)
|
|
VL
|
040
|
a
|
– met 40 km/h
|
|
1
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid op autosnelwegen buiten de bebouwde kom
|
62 jo. bord A1 RVV 1990
|
|
VM
|
040
|
a
|
– met 40 km/h
|
|
1
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid op autosnelwegen buiten de bebouwde kom
|
62 jo. bord A3 RVV 1990
|
|
VN
|
040
|
a
|
– met 40 km/h
|
|
1
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid op autosnelwegen buiten de bebouwde kom bij
wegwerkzaamheden
|
62 jo. bord A1 RVV 1990, 22 sub a, e en f RVV 1990 (cat 2)
|
|
VO
|
028
|
a
|
– met 28 km/h
|
|
2
|
VO
|
029
|
a
|
– met 29 km/h
|
|
2
|
VO
|
030
|
a
|
– met 30 km/h
|
|
2
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid op autosnelwegen buiten de bebouwde kom bij
wegwerkzaamheden
|
62 jo. bord A3 RVV 1990, 22 sub a, e en f RVV 1990 (cat 2)
|
|
VP
|
028
|
a
|
– met 28 km/h
|
|
2
|
VP
|
029
|
a
|
– met 29 km/h
|
|
2
|
VP
|
030
|
a
|
– met 30 km/h
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nummers R 302 – R 631: Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
|
|
|
|
|
|
Categorie-indeling B:
|
|
|
|
|
|
1 – Bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen en bestuurders van brommobielen
voor zover het de bepalingen van het RVV 1990 betreft;
|
|
|
|
|
|
2 – Bestuurders van motorvoertuigen op twee wielen;
|
|
|
|
|
|
3 – Bromfietsers en snorfietsers;
|
|
|
|
|
|
4 – Fietsers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen met of zonder motor;
|
|
|
|
|
|
5 – Voetgangers;
|
|
|
|
|
|
6 – Overige weggebruikers;
|
|
|
|
|
|
7 – Gezagvoerders/schippers;
|
|
|
|
|
|
8 – Een ieder.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NB 1 De categorieën 1 tot en met 4 gelden in voorkomend geval mede voor bestuurders
van één van de op die categorieën betrekking hebbende voertuigen, indien daarmee een
aanhangwagen wordt voortbewogen. Dit geldt eveneens voor geparkeerde aanhangwagens
indien deze door een onder één van deze categorieën vallende bestuurders is geparkeerd.
|
|
|
|
|
|
NB 2 Op basis van artikel 2a RVV 1990 zijn, tenzij anders bepaald, voor brommobielen en bestuurders en passagiers van brommobielen
de regels betreffende motorvoertuigen van toepassing. Voor de feitcodes waar dit op
van toepassing is moet in geval van een overtreding met een brommobiel of door een
bestuurder van een brommobiel gepleegde overtreding in plaats van motorvoertuig brommobiel
worden gelezen.
|
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 2. Verkeersregels
|
|
|
|
|
|
XI. Het plaatsen van fietsen en bromfietsen
|
|
|
R
|
412
|
a
|
een fiets plaatsen anders dan op het trottoir, voetpad, in de berm of door het bevoegde
gezag aangewezen plaatsen
|
27 RVV 1990
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 3. Verkeerstekens
|
|
|
|
|
|
II. Verkeersborden
|
|
|
R
|
587
|
a
|
een fiets plaatsen in strijd met bord E3 (verbod (brom)fietsen te plaatsen)
|
62 jo. bord E3 RVV 1990
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nummers K 805 – K 825: Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 (WRM 1993)
|
|
|
K
|
810
|
a
|
rijonderricht geven terwijl het certificaat niet geldig is voor het rijonderricht
dat wordt gegeven
|
7 lid 3 onder a WRM 1993
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nummers N 010 – P 602: Besluit voertuigen (BV) en Regeling voertuigen (RV)
|
|
|
|
|
|
Categorie-indeling A: (Besluit en Regeling voertuigen)
|
|
|
|
|
|
2 – personenauto's;
|
|
|
|
|
|
3 – bedrijfsauto's;
|
|
|
|
|
|
3a – bussen;
|
|
|
|
|
|
4 – motorfietsen;
|
|
|
|
|
|
5 – driewielige motorrijtuigen;
|
|
|
|
|
|
6 – bromfietsen;
|
|
|
|
|
|
7 – motorrijtuigen met beperkte snelheid;
|
|
|
|
|
|
7a – mobiele machine;
|
|
|
|
|
|
8 – land- of bosbouwtrekkers;
|
|
|
|
|
|
9 – fietsen en gehandicaptenvoertuigen zonder motor (o.g.v. art. 5.1.4 RV m.u.v. afmetingen genoemd in 5.9.6 RV);
|
|
|
|
|
|
10 – gehandicaptenvoertuigen voorzien van een gesloten carrosserie, gehandicaptenvoertuigen
die zijn uitgerust met een verbrandingsmotor, die niet zijn voorzien van een gesloten
carrosserie en t.a.v. de afmetingen genoemd in 5.10.6 RV de gehandicaptenvoertuigen zonder motor;
|
|
|
|
|
|
11 – gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een elektromotor en niet voorzien van
een gesloten carrosserie;
|
|
|
|
|
|
12 – aanhangwagens van de voertuigcategorie O met een toegestane maximummassa van
meer dan 750 kg;
|
|
|
|
|
|
13 – aanhangwagens van de voertuigcategorie O met een toegestane maximummassa van
niet meer dan 750 kg;
|
|
|
|
|
|
14 – landbouw- en/of bosbouwaanhangwagens en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken;
|
|
|
|
|
|
15 – motorfietsaanhangwagens (15a) of bromfietsaanhangwagens (15b);
|
|
|
|
|
|
16 – fietsaanhangwagens;
|
|
|
|
|
|
17 – wagens.
|
|
|
|
|
|
Noot Regeling voertuigen (RV):
|
|
|
|
|
|
– De feiten met betrekking tot de RV zijn in 17 categorieën onderverdeeld en deze categorieën zijn genummerd van 2 t/m
17. Deze categorie-indeling komt overeen met de indeling van de RV.
|
|
|
|
|
|
– Bij categorie 15 kan het trekkende voertuig verschillend zijn (motor of bromfiets).
Voor deze voertuigen gelden verschillende tarieven. Achter de categorie-aanduiding
moet daarom voor de motorfiets een A en voor de bromfiets een B worden vermeld.
|
|
|
|
|
|
categorie: 15a – motorfiets
|
|
|
|
|
|
categorie: 15b – bromfiets
|
|
|
|
|
|
– Bij de in deze afdeling vermelde overtredingen is het niet toegestaan om uitsluitend
een kenteken te vermelden op het mini proces-verbaal. De NAW-gegevens van de verdachte
moeten eveneens worden vermeld. De verdachte dient daarom staande te worden gehouden.
|
|
|
|
|
|
– Op de kennisgeving/aankondiging moet een nadere toelichting op het feit worden vermeld,
omdat de bepalingen van de RV in algemene feitomschrijvingen zijn weergegeven.
|
|
|
|
|
|
– Voor feiten gebaseerd op de RV geldt dat deze feiten niet op kenteken kunnen worden geconstateerd. (Dit volgt uit
de voor de eerste feitcode geplaatste koptekst, geldend voor de gehele Regeling voertuigen: «Als bestuurder rijden (terwijl)...»).
|
|
|
|
|
|
– De feiten die betrekking hebben op de massa of de last onder wiel of as gelden uitsluitend
voor particulieren. Indien sprake is van beroepsmatig vervoer is de Wet op de economische delicten van toepassing. Zie hiervoor de feitcodeserie E 850 t/m E 858.
|
|
|
|
|
|
– Een aanhangwagen van de voertuigcategorie O met een toegestane maximummassa van
meer dan 750 kg moet voldoen aan de in de in afdeling 12 opgenomen eisen. Dit houdt
in dat als dit soort aanhangwagens door land- of bosbouwtrekkers e.d. worden voortbewogen
deze toch moeten voldoen aan de voor categorie 12 geldende eisen. Dit geldt eveneens
voor categorie 13 en 14 aanhangwagens, die aan de eisen van de respectievelijk categorie
13 en 14 moeten voldoen, maar dit is vanwege het ontbreken van een kenteken lastig
dan wel niet vast te stellen en derhalve afhankelijk van de verklaring van de betrokkene.
|
|
|
|
|
|
– Een verwisselbaar getrokken uitrustingsstuk valt onder categorie 14 en moet aan
de daarvoor geldende eisen voldoen. In afwijking hiervan moet een verwisselbaar getrokken
uitrustingsstuk dat niet om een verticale as kan draaien ten opzichte van het trekkende
voertuig voldoen aan het bepaalde in afdeling 18.
|
|
|
|
|
|
Regeling voertuigen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Als bestuurder van een voertuig rijden (terwijl):
|
|
|
|
|
|
2 – Afmetingen en massa's
|
|
|
|
|
|
Breedte
|
|
|
|
|
|
het voertuig breder is dan 3 m (cat 3 rijdend werktuig)
|
5.*.6 RV
|
|
N
|
060
|
hd
|
– van meer dan 0,75 m
|
|
03/07/07a/08/14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoogte
|
|
|
|
|
|
het voertuig hoger is dan 4 m (cat 5 in gebruik voor 01-11-1997) een overschrijding
|
5.*.6 RV
|
|
N
|
062
|
a
|
– van 0,01 m t/m 0,10 m
|
|
02/03/03a/05/07/07a/08/12/13/14/17
|
N
|
062
|
b
|
– van meer dan 0,10 m t/m 0,20 m
|
|
02/03/03a/05/07/07a/08/12/13/14/17
|
N
|
062
|
c
|
– van meer dan 0,20 m
|
|
02/03/03a/05/07/07a/08/12/13/14/17
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Massa
|
|
|
|
|
|
de toegestane asdruk, massa of som van de aslasten (cat 5 ingebruikname na 01-02-1999)
wordt overschreden met
|
5.*.7 RV
|
|
N
|
070
|
b
|
– meer dan 25%
|
|
02/03/03a/05/08/12
|
N
|
070
|
c
|
– meer dan 50%
|
|
02/03/03a/05/08/12
|
N
|
070
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
02/03/03a/05/08/12
|
|
|
|
van het rijdende werktuig de toegestane maximumlast van enig(e) as of asstel wordt
overschreden met
|
5.3.7 lid 1 RV
|
|
N
|
072
|
b
|
– 15 tot 20%
|
|
03
|
N
|
072
|
c
|
– 20 tot 25%
|
|
03
|
|
|
|
van het rijdende werktuig de toegestane maximummassa of som van de aslasten wordt
overschreden met
|
5.3.7 lid 2 RV
|
|
N
|
073
|
b
|
– 10 tot 15%
|
|
03
|
N
|
073
|
c
|
– 15 tot 20%
|
|
03
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 – Motor
|
|
|
|
|
|
Meting geluidsniveau
|
|
|
|
|
|
Noot
|
|
|
|
|
|
Indien geen waarde (op het kentekenbewijs of) in het kentekenregister is vermeld dan
moeten onderstaande waarden worden gehanteerd:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bromfiets
|
|
|
|
|
|
Constructiesnelheid maximum toegestane waarde
|
|
|
|
|
|
Max 25 km/h 90 dB(A)
|
|
|
|
|
|
> 25 km/h 97 dB(A)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Motorfiets
|
|
|
|
|
|
Cylinderinhoud t/m maximum toegestane waarde
|
|
|
|
|
|
80 cm3 91 dB(A)
|
|
|
|
|
|
125 cm3 92 dB(A)
|
|
|
|
|
|
350 cm3 95 dB(A)
|
|
|
|
|
|
500 cm3 97 dB(A)
|
|
|
|
|
|
750 cm3 100 dB(A)
|
|
|
|
|
|
1.000 cm3 103 dB(A)
|
|
|
|
|
|
>1.000 cm3 106 dB(A)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Personen-/bedrijfsauto/bus/driewielig motorrijtuig
|
|
|
|
|
|
benzinemotor max 3.500 kg bij 3.500 toeren max 95 dB(A)
|
|
|
|
|
|
dieselmotor max 3.500 kg bij 2.000 toeren max 95 dB(A)
|
|
|
|
|
|
> 3.500 kg bij 1.500 toeren max 95 dB(A)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
het (op het kentekenbewijs of) in het kentekenregister vermelde geluidsniveau, vermeerderd
met 2 dB(A), wordt overschreden
|
5.*.11 RV
|
|
N
|
110
|
o
|
– vanaf 4 dB(A)
|
|
02/03/03a/04/05/06
|
|
|
|
het toegestane geluidsniveau van het voertuig, waarvoor geen waarde (op het kentekenbewijs
of) in het kentekenregister is vermeld, wordt overschreden
|
5.*.11 en 5.6.80 lid 3 RV
|
|
N
|
110
|
q
|
– vanaf 4 dB(A)
|
|
02/03/03a/04/05/06
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 – Krachtoverbrenging
|
|
|
N
|
150
|
d
|
dan wel als eigenaar of houder doen of laten rijden terwijl de snelheidsbegrenzer
wegens een defect niet aan de eisen voldoet (bedrijfsauto bestemd voor het vervoer
van goederen niet meer dan 90 km/h en een bus maximaal 100 km/h)
|
5.*.15 lid 3 en 4 RV
|
03/03a
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 – Ophanging
|
|
|
|
|
|
de wielen niet voorzien zijn van luchtbanden
|
5.*.27 en 5.6.87 lid 1 RV
|
|
N
|
270
|
d
|
– 4 banden
|
|
02/03/03a/06
|
|
|
|
een band/de banden beschadigd is/zijn, waarbij het karkas zichtbaar is of de band/banden
uitstulpingen vertoont/vertonen
|
5.*.27 RV
|
|
N
|
270
|
h
|
– 4 banden
|
|
02/06/07/07a/08/10/11/13/14
|
|
|
|
het loopvlak uitstekende metalen elementen bevat, per (band) beschadiging
|
5.*.27 en 5.6.87 lid 2 RV
|
|
N
|
270
|
l
|
– 4 banden
|
|
02/03/03a/06/07/07a/08/10/11/12/13/14
|
|
|
|
de band(en) is/zijn beschadigd waarbij het karkas zichtbaar is, de band(en) uitstulpingen
vertoont/vertonen of de daarop vermelde load-index kleiner is dan toegestaan
|
5.*.27 RV
|
|
N
|
270
|
p
|
– 4 banden
|
|
03/03a/12
|
|
|
|
de profilering van een band/de banden niet voldoet aan de gestelde eisen of is/zijn
nageprofileerd (naprofilering geldt niet voor cat 3, 3a en 12 i.g.v. opschrift regroovable;
cat 2, 3(a), 5, 8, 12, 13 en 14 min. 1,6 mm; cat 4 min 1,0 mm; cat 6, 10 en 11 profilering
moet aanwezig zijn over de gehele omtrek en breedte)
|
5.*.27 RV
|
|
N
|
270
|
u
|
– 4 banden
|
|
02/03/03a/06/08/10/11/12/13/14
|
|
|
|
de aanhangwagen is voorzien van banden waarvan het loopvlak bestaat uit metaal of
een materiaal dat voor wat betreft hardheid en vervormbaarheid dezelfde eigenschappen
heeft
|
5.*.27 RV
|
|
N
|
271
|
h
|
– 4 banden
|
|
12/13/14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 – Reminrichting
|
|
|
|
|
|
niet wordt voldaan aan de vereiste remvertraging (cat. 12 toegestane maximummassa
minder dan 3.500 kg); de vermindering bedraagt
|
5.*.38 RV
|
|
N
|
381
|
c
|
– 1,01 t/m 1,5 m/s2
|
|
02/04/05/12
|
N
|
381
|
d
|
– 1,51 t/m 2,0 m/s2
|
|
02/04/05/12
|
N
|
381
|
e
|
– meer dan 2,0 m/s2
|
|
02/04/05/12
|
|
|
|
niet wordt voldaan aan de vereiste remvertraging (cat. 12 toegestane maximummassa
3.500 kg of meer); de vermindering bedraagt
|
5.*.38 RV
|
|
N
|
381
|
g
|
– 0,51 t/m 1,0 m/s2
|
|
03/03a/07/07a/08/12
|
N
|
381
|
h
|
– 1,01 t/m 1,5 m/s2
|
|
03/03a/07/07a/08/12
|
N
|
381
|
i
|
– 1,51 t/m 2,0 m/s2
|
|
03/03a/07/07a/08/12
|
N
|
381
|
j
|
– meer dan 2,0 m/s2
|
|
03/03a/07/07a/08/12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruikseisen voertuigen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Als bestuurder van een (motor)voertuig of samenstel van (motor)voertuigen rijden (terwijl):
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 – Algemeen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
P
|
010
|
aa
|
met de bedrijfsauto meer dan één aanhangwagen wordt voortbewogen (samenstel van dolly
met oplegger toegestaan)
|
5.18.1 lid 1 RV
|
03
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 – Afmetingen en massa's
|
|
|
|
|
|
Noot afmetingen:
|
|
|
|
|
|
Als bij ondeelbare lading meer dan één afmeting wordt overschreden, dan wordt uitsluitend
proces-verbaal opgemaakt terzake de afmeting die het meest wordt overschreden.
|
|
|
|
|
|
De overige overschrijdingen worden als bevinding eveneens in het proces-verbaal vermeld.
|
|
|
|
|
|
Lengte samenstel (onbeladen), c.q. indien geen sprake is van uitstekende lading
|
|
|
|
|
|
Noot:
|
|
|
|
|
|
Lengte opleggertrekker met oplegger max. 16,50 m; bedrijfsauto/bus met aanhangwagen
max. 18,75 m; personenauto/driewielig motorvoertuig met aanhangwagen max. 18 m; samenstel
kermis-/circusvoertuigen max. 24 m;
|
|
|
|
|
|
rijdend werktuig met aanhangwagen max. 20 m; land- bosbouwtrekker/motorrijtuig beperkte
snelheid met één of meer aanhangwagens en/of verwisselbare getrokken machines max.
18,75 m; land- bosbouwtrekker/motorrijtuig beperkte snelheid met één of meer aanhangwagens
en/of verwisselbare gedragen uitrustingsstukken machines max.18,75 m; indien het een
verwisselbaar getrokken uitrustingsstuk betreft dat niet om een verticale as kan draaien
ten opzichte van het trekkende voertuig lengte samenstel max. 12 m.
|
|
|
|
|
|
de maximum toegestane lengte van het samenstel van voertuigen wordt overschreden,
met een overschrijding
|
5.18.11 en 5.18.20 RV
|
|
P
|
111
|
b
|
– van meer dan 0,25 m en t/m 0,50 m
|
|
02/03/03a/05/07/07a/08
|
P
|
111
|
c
|
– van meer dan 0,50 m en t/m 0,75 m
|
|
02/03/03a/05/07/07a/08
|
P
|
111
|
d
|
– van meer dan 0,75 m en t/m 1,00 m
|
|
02/03/03a/05/07/07a/08
|
P
|
111
|
e
|
– van meer dan 1,00 m
|
|
02/03/03a/05/07/07a/08
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lengte deelbaar; uitstekende lading achterzijde
|
|
|
|
|
|
de lading meer dan 1 m achter het voertuig en/of meer dan 5 m achter de achterste
as van het voertuig uitsteekt en/of de vereiste stootbalk, voor het na 01-01-1996
in gebruik genomen voertuig, meer dan 0,60 m van de uiterste achterzijde is aangebracht,
terwijl de afstand van de lading tot het wegdek meer bedraagt dan 0,55 m (categorie
12 bedrijfsmatig gebruik), een overschrijding
|
5.18.12 RV
|
|
P
|
121
|
b
|
– van meer dan 0,25 m en t/m 0,50 m
|
|
03/12
|
P
|
121
|
c
|
– van meer dan 0,50 m en t/m 0,75 m
|
|
03/12
|
P
|
121
|
d
|
– van meer dan 0,75 m en t/m 1,00 m
|
|
03/12
|
P
|
121
|
e
|
– van meer dan 1,00 m
|
|
03/12
|
|
|
|
de uitsteek van de afneembare bovenbouw of gestandaardiseerde laadstructuur achter
het hart van de achterste as meer dan 0,5 maal de lengte van het voertuig bedraagt
en/of meer dan 5 m bedraagt of bij een oplegger de uitsteek van de afneembare bovenbouw
of gestandaardiseerde laadstructuur achter het hart van de achterste as meer bedraagt
dan 0,5 maal de afstand van hart koppeling tot de achterzijde en/of meer dan 5 m bedraagt
|
5.18.12 lid 7 RV
|
|
P
|
123
|
b
|
– van meer dan 0,25 m en t/m 0,50 m
|
|
03/12
|
P
|
123
|
c
|
– van meer dan 0,50 m en t/m 0,75 m
|
|
03/12
|
P
|
123
|
d
|
– van meer dan 0,75 m en t/m 1,00 m
|
|
03/12
|
P
|
123
|
e
|
– van meer dan 1,00 m
|
|
03/12
|
|
|
|
de aan de achterzijde van het voertuig bevestigde meeneemheftruck meer dan 1,20 m
achter het voertuig uitsteekt of indien een verklaring is afgegeven dat de aslasten
en de last onder de koppeling van het voertuig bij belading met uitsluitend de meeneemheftruck
voldoen aan de wettelijke eisen meer dan 1,50 m achter het voertuig uitsteekt
|
5.18.12 lid 6 RV
|
|
P
|
121
|
m
|
– van meer dan 0,25 m
|
|
03/12
|
|
|
|
het samenstel van bedrijfsauto en aanhangwagen, niet zijnde een oplegger, met inbegrip
van de lading dat is ingericht voor het vervoer van voertuigen, langer is dan 20,75 m,
een overschrijding
|
5.18.13 lid 2 RV
|
|
P
|
130
|
j
|
– van meer dan 0,25 m en t/m 0,50 m
|
|
03/12
|
P
|
130
|
k
|
– van meer dan 0,50 m en t/m 0,75 m
|
|
03/12
|
P
|
130
|
l
|
– van meer dan 0,75 m en t/m 1,00 m
|
|
03/12
|
P
|
130
|
m
|
– van meer dan 1,00 m
|
|
03/12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lengte; ondeelbare lading
|
|
|
|
|
|
de in lengte ondeelbare lading aan de voorzijde van een bedrijfsauto met een toegestane
maximummassa van meer dan 3.500 kg, niet zijnde een kermis- of circusvoertuig, meer
dan 4,30 m voor het hart van de voorste as uitsteekt, een overschrijding
|
5.18.13 RV
|
|
P
|
130
|
o
|
– van meer dan 0,25 m t/m 0,50 m
|
|
03
|
P
|
130
|
p
|
– van meer dan 0,50 m t/m 0,75 m
|
|
03
|
P
|
130
|
q
|
– van meer dan 0,75 m t/m 1,00 m
|
|
03
|
P
|
130
|
r
|
– van meer dan 1,00 m
|
|
03
|
|
|
|
de met in lengte ondeelbare lading beladen opleggertrekker en oplegger, met inbegrip
van de lading, langer is dan 22 m, een overschrijding:
|
5.18.13 RV
|
|
P
|
130
|
eb
|
– van meer dan 0,25 m t/m 0,50 m
|
|
03
|
P
|
130
|
ec
|
– van meer dan 0,50 m t/m 0,75 m
|
|
03
|
P
|
130
|
ed
|
– van meer dan 0,75 m t/m 1,00 m
|
|
03
|
P
|
130
|
ee
|
– van meer dan 1,00 m
|
|
03
|
|
|
|
de uitsteek van de in lengte ondeelbare lading achter het hart van de achterste as
meer dan 0,5 maal de lengte van een bedrijfsauto met een toegestane maximummassa van
meer dan 3.500 kg of een aanhangwagen en/of meer dan van 5 m bedraagt of bij een oplegger
de uitsteek van de lading achter het hart van de achterste as meer bedraagt dan 0,5
maal de afstand van hart koppeling tot de achterzijde en/of meer dan 5 m bedraagt
(categorie 12 en 13 bedrijfsmatig gebruik), een overschrijding
|
5.18.13 RV
|
|
P
|
131
|
b
|
– van meer dan 0,25 m en t/m 0,50 m
|
|
03/12/13
|
P
|
131
|
c
|
– van meer dan 0,50 m en t/m 0,75 m
|
|
03/12/13
|
P
|
131
|
d
|
– van meer dan 0,75 m en t/m 1,00 m
|
|
03/12/13
|
P
|
131
|
e
|
– van meer dan 1,00 m
|
|
03/12/13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Breedte; lading
|
|
|
|
|
|
Noot: De feitcodeserie P 141 geldt voor de categorieën 7, 8 en 14 voor alle lading.
Bij deze categorieën wordt geen onderscheid gemaakt tussen deelbare en ondeelbare
lading. Voor de overige categorieën betreft het uitsluitend deelbare lading.
|
|
|
|
|
|
het voertuig met inbegrip van de (deelbare) lading of verwisselbaar gedragen uitrustingsstuk
de maximum toegestane breedte overschrijdt, een overschrijding
|
5.18.14 lid 1 en 5.18.22 RV
|
|
P
|
141
|
b
|
– van meer dan 0,20 m en t/m 0,45 m
|
|
02/03/03a/05/07/07a/08/12/13/14
|
P
|
141
|
c
|
– van meer dan 0,45 m en t/m 0,70 m
|
|
02/03/03a/05/07/07a/08/12/13/14
|
P
|
141
|
d
|
– van meer dan 0,70 m
|
|
02/03/03a/05/07/07a/08/12/13/14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Breedte; ondeelbare lading
|
|
|
|
|
|
het voertuig met inbegrip van de ondeelbare lading de maximum toegestane breedte overschrijdt,
een overschrijding
|
5.18.14 lid 2 RV
|
|
P
|
142
|
a
|
– t/m 0,25 m
|
|
03/12/13
|
P
|
142
|
b
|
– van meer dan 0,25 m en t/m 0,50 m
|
|
03/12/13
|
P
|
142
|
c
|
– van meer dan 0,50 m
|
|
03/12/13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoogte
|
|
|
|
|
|
het voertuig en/of daardoor voortbewogen aanhangwagen(s) met inbegrip van de lading
en voor zover het land- of bosbouwtrekkers of motorrijtuigen met beperkte snelheid
betreft, tevens met inbegrip van één of meer verwisselbare gedragen uitrustingsstukken,
hoger is dan 4 m, een overschrijding
|
5.18.15 en 5.18.23 RV
|
|
P
|
150
|
a
|
– t/m 0,10 m
|
|
02/03/05/07/07a/08/12/13/14
|
P
|
150
|
b
|
– van meer dan 0,10 m en t/m 0,20 m
|
|
02/03/05/07/07a/08/12/13/14
|
P
|
150
|
c
|
– van meer dan 0,20 m
|
|
02/03/05/07/07a/08/12/13/14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Massa
|
|
|
|
|
|
Noot
|
|
|
|
|
|
De onderstaande feiten, die betrekking hebben op de massa of de last onder wiel of
as zijn niet van toepassing indien sprake is van beroepsmatig vervoer met een vrachtauto,
in de zin van de Wet wegvervoer goederen, met een laadvermogen van meer dan 500 kg. Hierop zijn de feitcodeseries E 850 t/m
E 858 van toepassing.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
de op de kentekencard of het kentekenbewijs of in het kentekenregister vermelde toegestane
maximummassa (van het samenstel) wordt overschreden, een overschrijding met
|
5.18.17a, b en c alle lid 1 RV
|
|
P
|
171
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
03/03a/05/12
|
|
|
|
geen toegestane maximummassa op de kentekencard, het kentekenbewijs of in het kentekenregister
is vermeld dan wel de bedrijfsauto of bus niet in Nederland is geregistreerd en de massa
of de som van de aslasten meer bedraagt dan: a. 50.000 kg of bij een rijdend werktuig
60.000 kg; b. de technisch toegestane maximummassa; c. vijfmaal de toegestane maximumlast
onder de aangedreven as(sen); d. de uitkomst van de som: het vermogen van de motor
in kW, gedeeld door 0,00368 kW/kg, een overschrijding met
|
5.18.17a en b beide lid 2 en 3 RV
|
|
P
|
171
|
h
|
– meer dan 75%
|
|
03/03a
|
|
|
|
de som van de aslasten van de middenasaanhangwagen of oplegger in combinatie met een
positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand meer bedraagt
dan de toegestane maximummassa, een overschrijding met
|
5.18.17c lid 1 RV
|
|
P
|
171
|
m
|
– meer dan 75%
|
|
12
|
|
|
|
op de kentekencard of het kentekenbewijs van de middenasaanhangwagen of in het kentekenregister
geen toegestane maximummassa is vermeld dan wel de middenasaanhangwagen niet in Nederland
is geregistreerd en de massa of de som van de aslasten in combinatie met een positieve
last onder de koppeling in beladen toestand meer bedraagt dan 20.000 kg of meer bedraagt
dan 24.000 kg bij een middenasaanhangwagen die voorzien is van gasvering of als gelijkwaardig
aangemerkte vering en is voorzien van drie assen, een overschrijding met
|
5.18.17c lid 2 RV
|
|
P
|
171
|
r
|
– meer dan 75%
|
|
12
|
|
|
|
de massa niet op de voorgeschreven wijze kan worden vastgesteld en de massa meer bedraagt
dan 750 kg, een overschrijding met
|
5.18.17c lid 3 RV
|
|
P
|
171
|
w
|
– meer dan 75%
|
|
13
|
|
|
|
de op het kentekenbewijs of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximumlast
van enige as of asstel wordt overschreden, een overschrijding met
|
5.18.17d en e beide lid 1 RV
|
|
P
|
172
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
03/03a/12
|
|
|
|
geen waarde op de kentekencard, het kentekenbewijs van de bedrijfsauto, bus of dolly
of in het kentekenregister is vermeld dan wel het voertuig niet in Nederland is geregistreerd
en de getrokken massa of de som van de aslasten van de aanhangwagen of het samenstel
van dolly en oplegger meer bedraagt dan in één van de in artikel 5.18.17g lid 2 RV voor dat voertuig van toepassing zijnde waarden, een overschrijding met
|
5.18.17d en e beide lid 2 RV
|
|
P
|
172
|
h
|
– meer dan 75%
|
|
03/03a/12
|
|
|
|
het voertuig zodanig is beladen dat de op de kentekencard, in het Nederlandse kentekenbewijs
of de in het kentekenregister van de aanhangwagen vermelde toegestane maximumlast
onder de koppeling wordt overschreden, een overschrijding met
|
5.18.17f lid 1 RV
|
|
P
|
172
|
m
|
– meer dan 75%
|
|
12
|
|
|
|
de op de kentekencard, het kentekenbewijs van de bedrijfsauto, bus of dolly of de
in het kentekenregister vermelde toegestane maximum te trekken massa van de aanhangwagen
of het samenstel van dolly en oplegger wordt overschreden of de som van de aslasten
meer bedraagt dan de vermelde toegestane maximum te trekken massa, een overschrijding
met
|
5.18.17g lid 1 RV
|
|
P
|
172
|
r
|
– meer dan 75%
|
|
03/03a/12
|
|
|
|
de getrokken massa of de som van de aslasten van de aanhangwagen of het samenstel
van dolly en oplegger van het niet in Nederland geregistreerde voertuig meer bedraagt
dan in één van de in artikel 5.18.17g lid 2 RV voor dat voertuig van toepassing zijnde waarden, een overschrijding met
|
5.18.17g lid 2 RV
|
|
P
|
173
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
03/03a/12
|
|
|
|
de toegestane maximumlast van enige as, de last onder de koppeling, de toegestane
maximummassa of de som van de aslasten meer bedraagt dan de toegestane maximummassa,
een overschrijding met
|
5.18.17h lid 1 RV
|
|
P
|
173
|
h
|
– meer dan 75%
|
|
02
|
|
|
|
de totale massa of de som van de aslasten van de aanhangwagen meer bedraagt dan de
maximummassa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig (toegestane
massa max. 3.500 kg) aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk, of indien
zo'n merk niet aanwezig is, de massa meer bedraagt dan 750 kg en meer dan de ledige massa
van het trekkend motorvoertuig en meer dan de massa in rijklare toestand van het trekkend
motorrijtuig, een overschrijding met
|
5.18.18 RV
|
|
P
|
180
|
h
|
– meer dan 75%
|
|
12/13
|
P
|
182
|
|
een aanhangwagen voortbewegen terwijl in het kentekenregister, op de kentekencard
of het kentekenbewijs geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld (cat.
12 alleen dolly)
|
5.18.18a lid 4 en 5.18.17g lid 3 RV
|
02/03/03a/12
|
|
|
|
de totale massa van a. de aanhangwagen met een bedrijfsrem of; b. de som van de aslasten
van de autonome aanhangwagen met een bedrijfsrem of; c. de som van de aslasten of
de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van de middenasaanhangwagen
met een bedrijfsrem; achter een personenauto meer bedraagt dan de laagste van in artikel 5.18.18a, lid 1 RV vermelde waarden dan wel de massa meer bedraagt dan 3.500 kg, een overschrijding
met
|
5.18.18a lid 1 RV
|
|
P
|
185
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
12/13
|
|
|
|
de totale massa van a. de aanhangwagen zonder een bedrijfsrem of; b. de som van de
aslasten van de autonome aanhangwagen zonder een bedrijfsrem of; c. de som van de
aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van de middenasaanhangwagen
zonder een bedrijfsrem; achter een personenauto meer bedraagt dan de laagste van in
artikel 5.18.18a, lid 2 RV vermelde waarden dan wel meer bedraagt dan 750 kg, een overschrijding met
|
5.18.18a lid 2 RV
|
|
P
|
186
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
12/13
|
|
|
|
de op de constructieplaat vermelde technisch toegestane maximummassa van het voertuig
wordt overschreden of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand
meer bedraagt dan de vermelde technisch toegestane maximummassa van het voertuig of
het draagvermogen van de gemonteerde banden wordt overschreden (particulier gebruik),
een overschrijding met
|
5.18.25 lid 1 en 5.18.25b lid 1 en 2 RV
|
|
P
|
250
|
ad
|
– meer dan 75%
|
|
07/07a/08/14
|
|
|
|
de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig of samenstel
in beladen toestand meer bedraagt dan: a. 50.000 kg; b. de technisch toegestane maximummassa
van het voertuig of samenstel; c. 18.000 kg voor een twee-assige land- of bosbouwtrekker,
of; d. 24.000 kg voor een drie-assige land- of bosbouwtrekker; (particulier gebruik),
een overschrijding met
|
5.18.25 lid 2 en 3, 5.18.25a RV
|
|
P
|
251
|
ad
|
– meer dan 75%
|
|
07/07a/08
|
|
|
|
bij de middenasaanhangwagen of oplegger de som van de aslasten van het voertuig in
beladen toestand vermeerderd met de last onder de koppeling van het voertuig in beladen
toestand, meer bedraagt dan de technisch toegestane maximummassa en/of het draagvermogen
van de gemonteerde banden (particulier gebruik), een overschrijding met
|
5.18.25b lid 2 RV
|
|
P
|
252
|
ad
|
– meer dan 75%
|
|
14
|
|
|
|
de toegestane maximummassa niet op de voorgeschreven wijze kan worden vastgesteld
en de daardoor voor deze aanhangwagen of verwisselbaar getrokken uitrustingsstuk geldende
toegestane maximum wiellast van 5.000 kg wordt overschreden, een overschrijding met
|
5.18.25b lid 3 RV
|
|
P
|
253
|
ad
|
– meer dan 75%
|
|
14
|
|
|
|
de (op de constructieplaat vermelde) technische toegestane maximumlast onder de as
of het asstel wordt overschreden (of het draagvermogen van de gemonteerde banden)
wordt overschreden (particulier gebruik), een overschrijding met
|
5.18.25c lid 1, 5.18.25d lid 1 en 2 RV
|
|
P
|
254
|
ad
|
– meer dan 75%
|
|
07/07a/08/14
|
|
|
|
de toegestane maximumlast onder de as meer bedraagt dan: a. 10.000 kg voor een niet-aangedreven
as of 11.500 kg voor een aangedreven as of; b. de toegestane maximumlast onder de
as van een motorrijtuig met beperkte snelheid meer bedraagt dan 12.000 kg of; c. de
toegestane maximumlast van de landbouw- of bosbouwaanhangwagens of het verwisselbare
getrokken uitrustingsstuk onder een pendelas meer bedraagt dan 13.000 kg of de last
onder één of beide assen meer bedraagt dan 6.500 kg; (particulier gebruik), een overschrijding
met
|
5.18.25c lid 2, 3 en 4 RV
|
|
P
|
255
|
ad
|
– meer dan 75%
|
|
07/07a/08/14
|
|
|
|
de som van de aslasten van de aangekoppelde middenasaanhangwagen met een toegestane
maximummassa van meer dan 12.000 kg meer bedraagt dan 1,5 maal de som van aslasten
van het trekkend motorvoertuig, een overschrijding met
|
5.18.31 RV
|
|
P
|
310
|
c
|
– meer dan 50% t/m 75%
|
|
12
|
P
|
310
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 – Reminrichting
|
|
|
|
|
|
niet wordt voldaan aan de minimale remvertraging van de bedrijfsrem van het samenstel,
de vermindering bedraagt
|
5.18.35 lid 1 RV
|
|
P
|
350
|
c
|
– 1,01 t/m 1,5 m/s2
|
|
02/04/05
|
P
|
350
|
d
|
– 1,51 t/m 2,0 m/s2
|
|
02/04/05
|
P
|
350
|
e
|
– meer dan 2,0 m/s2
|
|
02/04/05
|
|
|
|
niet wordt voldaan aan de minimale remvertraging van de bedrijfsrem van het samenstel,
de vermindering bedraagt
|
5.18.35 lid 1 RV
|
|
P
|
350
|
g
|
– 0,51 t/m 1,0 m/s2
|
|
03/03a
|
P
|
350
|
h
|
– 1,01 t/m 1,5 m/s2
|
|
03/03a
|
P
|
350
|
i
|
– 1,51 t/m 2,0 m/s2
|
|
03/03a
|
P
|
350
|
j
|
– meer dan 2,0 m/s2
|
|
03/03a
|
|
|
|
de remvertraging van het samenstel niet voldoet aan die van het trekkend voertuig,
de vermindering bedraagt
|
5.18.35 lid 2 RV
|
|
P
|
351
|
c
|
– 1,01 t/m 1,5 m/s2
|
|
07/07a/08
|
P
|
351
|
d
|
– 1,51 t/m 2,0 m/s2
|
|
07/07a/08
|
P
|
351
|
e
|
– meer dan 2,0 m/s2
|
|
07/07a/08
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Afdeling B. Verkeer te water
|
|
|
|
|
|
Categorie-indeling E (scheepvaartwetgeving)
|
|
|
|
|
|
1 – Gezagvoerder/schipper;
|
|
|
|
|
|
2 – Bestuurder;
|
|
|
|
|
|
3 – Bemanningslid;
|
|
|
|
|
|
4 – Waterskiër;
|
|
|
|
|
|
5 – Werkgever;
|
|
|
|
|
|
6 – Exploitant;
|
|
|
|
|
|
7 – Eigenaar of houder;
|
|
|
|
|
|
8 – Een ieder.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NB Categorie bemanningslid of een ieder geldt in voorkomend geval mede voor een bemanningslid
of ieder ander persoon die tijdelijk zelfstandig koers en snelheid schip bepaalt (1.03 lid 3 BPR/RPR)
|
|
|
|
|
|
Nummers W 500 – W 530; W 065 – W 182:
|
|
|
|
|
|
Binnenvaartpolitiereglement (BPR), Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer (BABS), Scheepvaartreglement Eemsmonding (SRE), Plaatselijk geldende verordeningen (Pl.V)
|
|
|
|
|
|
Snelle motorboten
|
|
|
|
|
|
als schipper van een snelle motorboot aan de scheepvaart deelnemen zonder dat, dan
wel als eigenaar of houder er niet mede zorg voor hebben gedragen dat
|
|
|
W
|
500
|
a
|
– de snelle motorboot is geregistreerd
|
8.01 lid 1 jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
b
|
– de snelle motorboot ten name van de huidige eigenaar is geregistreerd
|
8.01 lid 1 jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
c
|
– het registratiebewijs aan boord van de snelle motorboot is
|
8.01 lid 2 jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
d
|
– de snelle motorboot is voorzien van het registratieteken
|
8.02 lid 1 jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
e
|
– het registratieteken op de voorgeschreven wijze op de snelle motorboot is aangebracht
|
8.02 lid 1 jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
f
|
– de snelle motorboot is voorzien van het in verband met de constructie voorgeschreven
registratieteken van 100 x 60 x 15 mm
|
8.02 lid 2 jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
g
|
– de snelle motorboot op de juiste wijze is voorzien van het in verband met de constructie
voorgeschreven registratieteken van 100 x 60 x 15 mm
|
8.02 lid 2 jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
h
|
– bij de snelle motorboot de afgewerkte gassen door een behoorlijk geluiddempende
voorziening worden afgevoerd
|
8.03 aanhef en onder b jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
i
|
– de snelle motorboot is voorzien van een technische inrichting waardoor bij het onderbreken
van de besturing de middelen tot voortbeweging onmiddellijk tot stilstand of nagenoeg
tot stilstand komen (dodemansknop)
|
8.03 aanhef en onder d jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
j
|
– aan boord van de snelle motorboot een deugdelijk brandblusapparaat is
|
8.03 aanhef en onder f jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
|
|
|
als schipper van een snelle motorboot aan de scheepvaart deelnemen zonder dat, dan
wel als eigenaar of houder er niet mede zorg voor hebben gedragen dat een reddingsvest
onder handbereik is voor ieder der opvarenden aan boord van de snelle motorboot
|
8.03 aanhef en onder e jo. 1.02 lid 2 en 8.04 BPR
|
|
W
|
501
|
a
|
– één ontbreekt
|
|
1/7
|
W
|
501
|
b
|
– twee ontbreken
|
|
1/7
|
W
|
501
|
c
|
– drie ontbreken
|
|
1/7
|
W
|
501
|
d
|
– vier ontbreken
|
|
1/7
|
W
|
501
|
e
|
– vijf of meer ontbreken
|
|
1/7
|
W
|
514
|
|
als bestuurder van een snelle motorboot, die qua constructie niet veilig staande kan
worden bestuurd, tijdens het varen niet zijn gezeten op de voor hem bestemde zitplaats
|
8.05 lid 1 aanhef en onder a jo. 8.05 lid 4 BPR
|
2
|
W
|
516
|
|
als bestuurder van een snelle motorboot deze, niet vanaf een gesloten binnenbesturing,
staande besturen zonder een reddingsvest te dragen
|
8.05 lid 5 BPR
|
2
|
W
|
518
|
|
als bestuurder van een snelle motorboot varen zonder gebruik te maken van de dodemansknop
|
8.05 lid 1 aanhef en onder b jo. 8.03 onder d BPR
|
2
|
W
|
528
|
|
waterskiën, doen waterskiën of op soortgelijke wijze van de vaarweg gebruik maken,
waar c.q. wanneer dat verboden is
|
8.06 lid 2 jo. 1.02 lid 2 BPR
|
1/2/4/8
|
W
|
529
|
a
|
als bestuurder van een snelle motorboot zich zodanig gedragen dat hinder of gevaar
voor andere gebruikers van het vaarwater wordt veroorzaakt
|
8.05 lid 1 aanhef en onder c BPR
|
2
|
W
|
529
|
b
|
als waterskiër of persoon die op soortgelijke wijze van de vaarweg gebruik maakt,
zich zodanig gedragen, dat gevaar of hinder voor andere gebruikers van de vaarweg
kan worden veroorzaakt
|
8.06 lid 4 BPR
|
4/8
|
W
|
530
|
|
als bestuurder van een snelle motorboot één of meer waterskiërs of personen, die op
soortgelijke wijze van de vaarweg gebruik maken, voortbewegen zonder zich bij te laten
staan door een medeopvarende van tenminste 15 jaar oud als uitkijk
|
8.06 lid 3 BPR
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Snelheidsovertredingen
|
|
|
|
|
|
als schipper van een snelle motorboot sneller varen dan 20 km/h, waar dat verboden
is, met een overschrijding
|
8.06 lid 1 BPR
|
|
W
|
065
|
a
|
– tot 6 km/h
|
|
1
|
W
|
065
|
b
|
– van 6 tot 15 km/h
|
|
1
|
W
|
065
|
c
|
– van 15 tot 25 km/h
|
|
1
|
|
|
|
als schipper van een klein schip sneller varen dan toegestaan, met een overschrijding
|
5.01 BPR ivm verkeersteken B6 of bekendmaking 13 BABS
|
|
W
|
075
|
a
|
– tot 6 km/h
|
|
1
|
W
|
075
|
b
|
– van 6 tot 15 km/h
|
|
1
|
W
|
075
|
c
|
– van 15 tot 25 km/h
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overige
|
|
|
W
|
150
|
|
als schipper van een in art. 1.09 lid 1 aanhef en onder b BPR bedoeld schip varen terwijl het sturen niet wordt verricht door een daartoe bekwaam
en tenminste 16 jaar oud persoon
|
1.09 lid 1 aanhef en onder b BPR
|
1
|
W
|
152
|
|
als schipper van een snelle motorboot varen terwijl het sturen niet wordt verricht
door een daartoe bekwaam en tenminste 18 jaar oud persoon
|
1.09 lid 1 aanhef en onder a BPR
|
1
|
W
|
156
|
|
als gezagvoerder of schipper geen bijgewerkt exemplaar van het Binnenvaartpolitiereglement aan boord aanwezig hebben
|
1.11 lid 1 BPR
|
1
|
|
|
|
bij het meren of verhalen gebruik maken van
|
|
|
W
|
158
|
a
|
– verkeerstekens
|
1.13 lid 1 jo. 1.02 lid 2 en/of 5 onder b BPR
|
1/8
|
W
|
158
|
b
|
– andere voorwerpen dan die daarvoor bestemd zijn
|
7.04 lid 3 jo. 1.02 lid 2 en/of 5 onder b BPR
|
1/8
|
W
|
160
|
a
|
varen met een zeilplank op een voor de doorgaande vaart bestemd gedeelte van een in
de bijlage 16 van het BPR opgenomen vaarweg
|
9.05 lid 1 BPR
|
1/8
|
W
|
160
|
b
|
varen met een door een vlieger voortbewogen plank of klein schip
|
9.05 lid 2 BPR
|
1/8
|
W
|
162
|
|
als schipper van een zeilplank, daarmee varen in een gedeelte van de vaarweg waar
dit verboden is
|
Pl.V
|
1
|
|
|
|
als schipper deelnemen aan de scheepvaart terwijl de voorgeschreven kentekens niet
zijn aangebracht, te weten op een
|
|
|
W
|
164
|
a
|
– groot schip
|
2.01 lid 1 jo. 1.02 lid 2 en/of 5 onder a BPR
|
1/6
|
W
|
164
|
b
|
– klein schip
|
2.02 lid 1 jo. 1.02 lid 2 en/of 5 onder a BPR
|
1/6
|
|
|
|
als schipper deelnemen aan de scheepvaart terwijl de voorgeschreven kentekens niet
op de voorgeschreven wijze zijn aangebracht, te weten op een
|
|
|
W
|
166
|
a
|
– groot schip
|
2.01 lid 1 jo. 1.02 lid 2 en/of 5 onder a BPR
|
1/6
|
W
|
166
|
b
|
– klein schip
|
2.02 lid 1 jo. 1.02 lid 2 en/of 5 onder a BPR
|
1/6
|
W
|
170
|
|
als schipper varen in strijd met een duidelijk zichtbaar geplaatst en voor hem geldend
verbodsteken als bedoeld onder A.1 van de bijlage 7 van het BPR
|
6.08 aanhef en onder a BPR
|
1
|
W
|
180
|
|
als persoon die zwemt dan wel die op andere wijze watersport zonder schip bedrijft
niet voldoende afstand houden van een varend schip, varend drijvend voorwerp of drijvend
werktuig in bedrijf
|
8.08 lid 1 BPR
|
8
|
W
|
181
|
a
|
zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport bedrijven bij een wachtplaats,
of in de onmiddellijke nabijheid van een brug, een sluis of een stuw
|
8.08 lid 2 aanhef en onder a BPR
|
8
|
W
|
181
|
b
|
zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport bedrijven in een gedeelte van
de vaarweg bestemd voor doorgaande scheepvaart
|
8.08 lid 2 aanhef en onder b BPR
|
8
|
W
|
181
|
c
|
zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport bedrijven in de route van een
veerpont
|
8.08 lid 2 aanhef en onder c BPR
|
8
|
W
|
181
|
d
|
zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport bedrijven in een haven of nabij
de ingang daarvan
|
8.08 lid 2 aanhef en onder d BPR
|
8
|
W
|
181
|
e
|
zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport bedrijven in de nabijheid van
een meergelegenheid
|
8.08 lid 2 aanhef en onder e BPR
|
8
|
W
|
181
|
f
|
zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport bedrijven in gebied dat is aangewezen
voor snelvaren of waterskiën
|
8.08 lid 2 aanhef en onder f BPR
|
8
|
W
|
181
|
g
|
zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport bedrijven in een door een bevoegde
autoriteit aangewezen verboden gebied
|
8.08 lid 2 aanhef en onder g BPR
|
8
|
W
|
182
|
a
|
in het vaarwater van de Eemsmonding waterskiën of varen met waterscooter
|
22 lid 1 SRE
|
1/8
|
W
|
182
|
b
|
in de Eemsmonding varen met zeilplank in het vaarwater of buiten het vaarwater op
de door de bevoegde autoriteit vastgestelde wateroppervlakken
|
22 lid 3 SRE
|
1/8
|
W
|
182
|
c
|
's nachts, bij beperkt zicht of gedurende de door de bevoegde autoriteit vastgestelde
tijd waterskiën of varen met waterscooter of zeilplank op de vrijgegeven wateroppervlakken
van de Eemsmonding
|
22 lid 4 SRE
|
1/8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Varen zonder verlichting
|
|
|
|
|
|
als schipper van een klein motorschip tijdens de nacht varen terwijl op het schip:
|
|
|
W
|
715
|
a
|
– één van de verplichte lichten niet wordt gevoerd
|
3.13 lid 1 onder a en/of b en/of jo lid 2 en/of jo lid 3 BPR
|
1
|
W
|
715
|
b
|
– twee van de verplichte lichten niet worden gevoerd
|
3.13 lid 1 onder a en/of b en/of jo lid 2 en/of jo lid 3 BPR
|
1
|
W
|
715
|
c
|
– drie van de verplichte lichten niet worden gevoerd
|
3.13 lid 1 onder a en/of b en/of jo lid 2 en/of jo lid 3 BPR
|
1
|
W
|
715
|
d
|
– vier van de verplichte lichten niet worden gevoerd
|
3.13 lid 1 onder a en/of b en/of jo lid 2 en/of jo lid 3 BPR
|
1
|
|
|
|
als schipper van een klein motorschip tijdens de nacht varen terwijl op het schip:
|
|
|
W
|
716
|
a
|
– één licht niet op de juiste wijze wordt gevoerd
|
3.13 lid 1 onder a en/of b en/of jo lid 2 en/of jo lid 3 BPR
|
1
|
W
|
716
|
b
|
– twee lichten niet op de juiste wijze worden gevoerd
|
3.13 lid 1 onder a en/of b en/of jo lid 2 en/of jo lid 3 BPR
|
1
|
W
|
716
|
c
|
– drie lichten niet op de juiste wijze worden gevoerd
|
3.13 lid 1 onder a en/of b en/of jo lid 2 en/of jo lid 3 BPR
|
1
|
W
|
716
|
d
|
– vier lichten niet op de juiste wijze worden gevoerd
|
3.13 lid 1 onder a en/of b en/of jo lid 2 en/of jo lid 3 BPR
|
1
|
|
|
|
als schipper van een klein zeilschip tijdens de nacht varen terwijl op het schip:
|
|
|
W
|
717
|
a
|
– één van de verplichte lichten niet wordt gevoerd
|
3.13 lid 5 BPR
|
1
|
W
|
717
|
b
|
– twee van de verplichte lichten niet worden gevoerd
|
3.13 lid 5 BPR
|
1
|
W
|
717
|
c
|
– drie van de verplichte lichten niet worden gevoerd
|
3.13 lid 5 BPR
|
1
|
|
|
|
als schipper van een klein zeilschip tijdens de nacht varen terwijl op het schip:
|
|
|
W
|
718
|
a
|
– één licht niet op de juiste wijze wordt gevoerd
|
3.13 lid 5 BPR
|
1
|
W
|
718
|
b
|
– twee lichten niet op de juiste wijze worden gevoerd
|
3.13 lid 5 BPR
|
1
|
W
|
718
|
c
|
– drie lichten niet op de juiste wijze worden gevoerd
|
3.13 lid 5 BPR
|
1
|
W
|
719
|
|
als schipper van een klein door spierkracht voortbewogen schip tijdens de nacht varen
terwijl op het schip een wit rondom schijnend licht niet wordt gevoerd
|
3.13 lid 6 BPR
|
1
|
W
|
720
|
|
als schipper van een klein door spierkracht voortbewogen schip tijdens de nacht varen
terwijl de verlichting niet op de juiste wijze wordt gevoerd
|
3.13 lid 6 BPR
|
1
|
W
|
721
|
|
als schipper van een klein schip dat onder zeil vaart en tegelijkertijd zijn mechanische
middelen tot voortbeweging gebruikt overdag varen terwijl zwarte kegel ontbreekt
|
3.13 lid 7 BPR
|
1
|
W
|
722
|
|
als schipper van een klein schip dat onder zeil vaart en tegelijkertijd zijn mechanische
middelen tot voortbeweging gebruikt overdag varen terwijl de zwarte kegel niet op
de juiste wijze wordt gevoerd
|
3.13 lid 7 BPR
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nummers W 300 – W 310: Binnenvaartwet (BVW), Rijnvaartpolitiereglement 1995 (RPR), Binnenvaartpolitiereglement (BPR)
|
|
|
W
|
300
|
c
|
als schipper van een schip op binnenwateren varen zonder in het bezit te zijn van
een geldig klein vaarbewijs I
|
25 lid 4 BVW
|
1
|
W
|
300
|
d
|
als schipper van een schip op binnenwateren varen zonder in het bezit te zijn van
het benodigde klein vaarbewijs II, terwijl deze wel in het bezit is van een klein
vaarbewijs I
|
25 lid 4 BVW
|
1
|
W
|
300
|
e
|
als schipper van een schip op binnenwateren varen zonder in het bezit te zijn van
een geldig klein vaarbewijs II
|
25 lid 4 BVW
|
1
|
|
|
|
niet op eerste vordering de vereiste bescheiden en documenten overleggen
|
1.10 lid 4 RPR/BPR
|
|
W
|
310
|
a
|
– één document
|
|
1/3/8
|
W
|
310
|
b
|
– twee documenten
|
|
1/3/8
|
W
|
310
|
c
|
– drie documenten
|
|
1/3/8
|
W
|
310
|
d
|
– vier documenten
|
|
1/3/8
|
W
|
310
|
e
|
– vijf documenten
|
|
1/3/8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nummers W 601 – W 619; W 701 – W 711: Binnenvaartpolitiereglement (BPR), Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer (BABS), Rijnvaartpolitiereglement 1995 (RPR), Scheepvaartreglement voor het kanaal van Gent naar Terneuzen (SRKGT), Scheepsvaartreglement Gemeenschappelijke Maas (SRGM), Scheepvaartreglement Westerschelde 1990 (SRW), Scheepvaartreglement Eemsmonding (SRE)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verkeerstekens. Bijlage 7 BPR
|
|
|
|
|
|
A. Verbodstekens
|
|
|
W
|
601
|
a
|
met een schip in- of uit- of doorvaren waar dat verboden is (verkeersteken A.1)
|
5.01 BPR/RPR/SRGM en 51 SRKGT alle jo. verkeersteken A.1 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
601
|
b
|
met een schip varen waar dat verboden is (verkeersteken A.1a) (uitgezonderd klein
schip, zonder motor)
|
5.01 BPR/RPR/SRGM en 51 SRKGT alle jo. verkeersteken A.1a cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
602
|
a
|
met een groot schip het verbod voorbijlopen negeren (verkeersteken A.2)
|
5.01 BPR/RPR/SRGM en 51 SRKGT alle jo. verkeersteken A.2 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
602
|
b
|
met een klein schip het verbod voorbijlopen negeren (verkeersteken A.2)
|
5.01 BPR/RPR/SRGM en 51 SRKGT alle jo. verkeersteken A.2 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
603
|
|
met een samenstel het verbod voorbijlopen voor samenstellen onderling negeren (verkeersteken
A.3) (nvt als één van beide een duwstel is dat kleiner is dan 110 x 12 m)
|
5.01 BPR/RPR/SRGM en 51 SRKGT alle jo. verkeersteken A.3 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
604
|
a
|
met een groot schip het verbod ontmoeten en voorbijlopen bij engte negeren (verkeersteken
A.4)
|
5.01 BPR/RPR/SRGM en 51 SRKGT alle jo. verkeersteken A.4 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
604
|
b
|
met een klein schip het verbod ontmoeten en voorbijlopen bij engte negeren (verkeersteken
A.4)
|
5.01 BPR/RPR/SRGM en 51 SRKGT alle jo. verkeersteken A.4 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
605
|
a
|
met een schip het verbod ligplaats te nemen (ankeren en meren) aan de zijde van de
vaarweg waar bord is geplaatst negeren (verkeersteken A.5)
|
5.01 BPR/RPR/SRGM en 51 SRKGT alle jo. verkeersteken A.5 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
605
|
b
|
met een schip het verbod ligplaats te nemen (ankeren en meren) binnen de in meters
aangegeven breedte te rekenen vanaf het bord negeren (verkeersteken A.5.1)
|
5.01 BPR/RPR/SRGM en 51 SRKGT alle jo. verkeersteken A.5.1 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
606
|
|
met een schip het verbod te ankeren negeren of negeren van het verbod ankers, kabels
en kettingen laten slepen aan de zijde van de vaarweg waar het bord is geplaatst (verkeersteken
A.6)
|
5.01 BPR/RPR/SRGM en 51 SRKGT alle jo. verkeersteken A.6 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
607
|
|
met een schip het verbod te meren negeren aan de zijde van de vaarweg waar het bord
is geplaatst (verkeersteken A.7)
|
5.01 BPR/RPR/SRGM en 51 SRKGT alle jo. verkeersteken A.7 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
|