U bent nu hier: Wettenbank
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Geraadpleegd op 25-05-2022. Geldend van 18-03-2017 t/m heden
Regeling van 15 september 2006, nr. 5443243/06, houdende regels ten aanzien van de behandeling van klachten over de Rijksrecherche (Klachtenregeling Rijksrecherche)
De Minister van Justitie,
Gelet op de artikelen 61 en 62 van de Politiewet 1993;
Stelt vast de volgende regels over de behandeling, het onderzoek en de afdoening van klachten over de bij de Rijksrecherche werkzame bijzondere ambtenaren van politie en de directeur Rijksrecherche:
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. ambtenaar van de rijksrecherche: de ambtenaar van de rijksrecherche, bedoeld in artikel 2, onder d, van de Politiewet 2012;
b. ambtenaar: de ambtenaar van de rijksrecherche tegen wie de klacht is ingediend;
c. College: het College van procureurs-generaal;
d. klachtencommissie: de klachtencommissie Rijksrecherche als bedoeld in artikelen 2 en 12;
e. Minister: de Minister van Veiligheid en Justitie;
f. wet: de Politiewet 2012.
1 Er is een klachtencommissie Rijksrecherche, die het College gevraagd of ongevraagd adviseert over de afdoening van klachten over een gedraging van een ambtenaar van de rijksrecherche.
2 De klachtencommissie bestaat uit een oneven aantal, doch ten minste drie onafhankelijke leden.
3 De klachtencommissie bestaat uit leden die zijn benoemd in de commissie die adviseert over de afdoening van klachten over het optreden van ambtenaren als bedoeld in artikel 2, onderdelen a tot en met c, van de wet, werkzaam bij de Landelijke eenheid, bedoeld in artikel 3, eerste lid, van het Besluit beheer politie.
4 In afwijking van het gestelde in het derde lid, kan het College besluiten dat de klachtencommissie bestaat uit leden die zijn benoemd in de commissie die, adviseert over de afdoening van klachten over het optreden van ambtenaren als bedoeld in artikel 2, onderdelen a tot en met c, van de wet, werkzaam bij de regionale eenheden.
5 Het College wijst een ambtelijk secretaris aan. De ambtelijk secretaris neemt niet deel aan de besluitvorming van de klachtencommissie en is niet betrokken bij de behandeling of coördinatie van klachten over gedragingen van ambtenaren van de rijksrecherche.
6 Artikel 3, negende lid, van de Regeling klachtbehandeling politie is van toepassing op de leden van de klachtencommissie.
7 Tot 1 januari 2015 blijft het vijfde lid, tweede volzin, buiten toepassing.
[Vervallen per 01-01-2013]
1 Het College bevestigt zo spoedig mogelijk schriftelijk de ontvangst van de klacht en maakt daarbij melding van het verloop van de procedure.
2 Tezelfdertijd wordt een afschrift van de klacht gezonden naar:
a. de ambtenaar;
b. de klachtencommissie;
c. de directeur van de ambtenaren van de rijksrecherche.
1 Het College stelt een onderzoek in naar de klacht, indien deze betrekking heeft op een gedraging van een ambtenaar.
2 Indien het College heeft besloten onderzoek naar een klacht achterwege te laten, dan wel het onderzoek te schorsen, stelt hij de klager, de ambtenaar en de klachtencommissie hiervan schriftelijk in kennis.
1 De ambtenaar wordt om een schriftelijke reactie op de klacht gevraagd.
2 De klager wordt schriftelijk in kennis gesteld van de reactie van de ambtenaar.
3 De ambtenaar, de klager en eventuele getuigen worden in de gelegenheid gesteld hun standpunt mondeling toe te lichten.
4 De ambtenaar en de klager kunnen zich laten bijstaan door een door hen aan te wijzen persoon.
5 Van de resultaten van het onderzoek wordt ter afdoening een rapportage opgesteld, die terstond in afschrift aan de klachtencommissie wordt gezonden.
1 Het College vraagt voor afdoening van de klacht advies aan de klachtencommissie.
2 In het geval de klachtencommissie het College ongevraagd van advies wil dienen, stelt zij hem hiervan zo spoedig mogelijk in kennis.
3 In de gevallen, bedoeld in het eerste en tweede lid, stelt het College de klager en de ambtenaar hiervan schriftelijk in kennis.
1 De klachtencommissie krijgt van het College alle gegevens, die de commissie voor advisering nodig acht.
2 De klachtencommissie kan de klager, de ambtenaar, getuigen of deskundigen schriftelijk dan wel mondeling horen.
3 De klachtencommissie brengt binnen drie weken na ontvangst van het verzoek advies uit, bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderscheidenlijk de kennisgeving, bedoeld in artikel 7, tweede lid.
4 Met inachtneming van artikel 67a van de Politiewet 2012 vindt het bepaalde in de artikelen 7 en 8, eerste, tweede en derde lid, geen toepassing, indien door het College naar tevredenheid van de klager aan diens klacht is tegemoetgekomen.
Het College registreert de bij hem ingediende klachten, de wijze waarop de klachten zijn afgedaan en de genomen beslissingen. Het College publiceert eenmaal per jaar een verslag over de behandeling van klachten over gedragingen van ambtenaren van de rijksrecherche.
De Klachtenregeling bijzondere ambtenaren van politie en de Klachtenregeling Rijksrecherche 1997 worden ingetrokken.
Deze regeling berust op artikel 68, eerste lid, van de Politiewet 2012.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling wordt aangehaald als: Klachtenregeling Rijksrecherche.
Deze regeling zal met toelichting worden geplaatst in de Staatscourant. Van de plaatsing wordt mededeling gedaan in het Algemeen Politieblad.
Den Haag, 22 september 2006
Minister
M.C.F. Verdonk
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Klachtenregeling Rijksrecherche", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.