Besluit van 1 maart 2005, houdende regels omtrent het definiëren, ordenen en beschikbaarstellen van gegevens in het primair en (voortgezet) speciaal onderwijs (Besluit informatievoorziening WPO/WEC)
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, van 18 november 2004, nr. WJZ/2004/54540 (2565), directie Wetgeving en Juridische Zaken;
Gelet op de artikelen 171, eerste en derde lid, 172, tweede lid, en 173, tweede lid, van de Wet op het primair onderwijs en de artikelen 157, eerste en derde lid, 158, tweede lid, en 159, tweede lid, van de Wet op de expertisecentra;
De Raad van State gehoord (advies van 4 februari 2005, nr. W05.04.0561/III);
Gezien het nader rapport van Onze minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, van 24 februari 2005, nr. 2005/5407 (2565), directie Wetgeving en Juridische Zaken;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Hoofdstuk II. Jaarverslag, bekostiging en beleidsinformatie
Artikel 2. Nadere invulling van de onderdelen van het jaarverslag
2 In het bestuursverslag, bedoeld in artikel 171, eerste lid onder a, van de Wet op het primair onderwijs dan wel artikel 157, eerste lid onder a, van de Wet op de expertisecentra, geeft het bevoegd gezag informatie over de school of scholen, en geeft het samenwerkingsverband of de centrale dienst informatie over de rechtspersoon. Onder informatie over de school of scholen respectievelijk de rechtspersoon wordt in ieder geval begrepen informatie over:
a. de kernactiviteiten die onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, het samenwerkingsverband of de centrale dienst hebben plaatsgevonden, en de daarbij behorende kerngegevens die, voor zover van toepassing, in ieder geval betrekking hebben op ontwikkelingen ten aanzien van leerlingen, personeel, aangesloten dan wel betrokken bevoegde gezagsorganen en op financiën, voor zover niet opgenomen in de jaarrekening;
b. de juridische structuur;
c. de organisatiestructuur;
d. belangrijke onderdelen van het gevoerde beleid, en
e. de financiën, bestaande uit tenminste een analyse van de financiële situatie, onderbouwd met financiële kengetallen waaronder begrepen gegevens over de solvabiliteits- en liquiditeitspositie per balansdatum, de rentabiliteit en de streefwaarden.
Artikel 4. Nadere invulling
Bij ministeriële regeling kan een nadere invulling worden gegeven van de gegevens, bedoeld in artikel 3, en van de wijze waarop de gegevens beschikbaar worden gesteld. Tevens kan een nadere invulling worden gegeven van de gegevens die betrekking hebben op verstrekte aanvullende bekostiging en de wijze waarop deze gegevens worden gedefinieerd, geordend en beschikbaar gesteld.
Hoofdstuk III. Lerarenregister en registervoorportaal
Artikel 5. Nadere specificatie gegevens lerarenregister en registervoorportaal
1 De gegevens in het lerarenregister of het registervoorportaal betreffende de benoeming of tewerkstelling zonder benoeming als bedoeld in artikel 38g, eerste lid, onder c, of artikel 38q, eerste lid, van de Wet op het primair onderwijs en artikel 38g, eerste lid, onder c, of artikel 38q, eerste lid, van de Wet op de expertisecentra bestaan naast de ingangsdatum van de benoeming of tewerkstelling zonder benoeming uit:
a. indien van toepassing: de einddatum van de benoeming of tewerkstelling zonder benoeming;
b. de begindatum en, indien van toepassing: einddatum van de arbeidsovereenkomst;
c. de betreffende benoemingsgrondslag in de wet; en
d. voor het registervoorportaal, wat betreft het gegeven betreffende het onderwijs:
2 De gegevens, bedoeld in artikel 38g, eerste lid, onder d, van de Wet op het primair onderwijs en artikel 38g, eerste lid, onder d, van de Wet op de expertisecentra, betreffende de school waaraan een leraar die in het lerarenregister of het registervoorportaal is opgenomen, worden onderscheiden in de registratienummers van de school, of de registratienummers van de vestigingen van de school, en bestaan per registratienummer uit:
a. de naam van de school of de vestiging van de school;
b. het adres, de postcode en plaats;
c. het telefoonnummer en e-mailadres.
Artikel 6. Aanvullende gegevensverstrekking lerarenregister en registervoorportaal
[Treedt in werking op een nader te bepalen tijdstip]
Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen
Artikel 7. Nadere specificatie gegevensverstrekking lerarenregister en registervoorportaal
1 De gegevens betreffende de benoeming of tewerkstelling zonder benoeming die op grond van artikel 38o, tweede lid, onder b, of artikel 38t, tweede lid, onder b, van de Wet op het primair onderwijs, respectievelijk artikel 38o, tweede lid, onder b, of artikel 38t, tweede lid, onder b, van de Wet op de expertisecentra worden verstrekt, bestaan naast de ingangsdatum van de benoeming of tewerkstelling zonder benoeming uit:
a. indien van toepassing: de einddatum van de benoeming of tewerkstelling zonder benoeming;
b. de begindatum en, indien van toepassing: einddatum van de arbeidsovereenkomst;
c. de betreffende benoemingsgrondslag in de wet; en
d. voor het registervoorportaal, wat betreft het gegeven betreffende het onderwijs:
2 De gegevens betreffende de school die op grond van artikel 38o, tweede lid, onder c, of artikel 38t, tweede lid, onder c, van de Wet op het primair onderwijs, respectievelijk artikel 38o, tweede lid, onder c, of artikel 38t, tweede lid, onder c, van de Wet op de expertisecentra worden verstrekt op verzoek van het bevoegd gezag van een school worden onderscheiden in de registratienummers van de betreffende school of de vestigingen van de school, en bestaan per registratienummer uit de naam, het adres, de postcode en plaats, het telefoonnummer en e-mailadres.
Artikel 8. Beschrijving gegevens lerarenregister en registervoorportaal
De gegevens die worden geleverd en verwerkt voor het lerarenregister en het registervoorportaal worden gedefinieerd en geordend volgens de voorschriften vermeld in bijlage 2 bij dit besluit.
Artikel 9. Nadere invulling
Bij ministeriële regeling kan een nadere invulling worden gegeven aan de definiëring en ordening als bedoeld in artikel 8, en aan:
a. de wijze waarop de gegevens worden gedefinieerd, geordend, gecorrigeerd en verstrekt.
b. de tijdstippen waarop de gegevens worden geleverd.
c. de wijze waarop een leraar die niet is benoemd of tewerkgesteld zonder benoeming ten behoeve van opname in het lerarenregister kan aantonen aan de bekwaamheidseisen te voldoen.
Hoofdstuk V. Overige bepalingen
Artikel 10. Gewijzigde grondslag
Dit besluit berust op de artikelen 38h, tweede lid, 38g, tweede lid, 38q, tweede lid, 38r, tweede lid, 171, eerste en derde lid, 172, tweede lid, en 173, tweede lid, van de Wet op het primair onderwijs en de artikelen 38h, tweede lid, 38g, tweede lid, 38q, tweede lid, 38r, tweede lid, 157, eerste en derde lid, 158, tweede lid, en 159, tweede lid, van de Wet op de expertisecentra.
Artikel 11. Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2005.
Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit informatievoorziening WPO/WEC.
Bijlage 1. als bedoeld in artikel 3 van het Besluit informatievoorziening WPO/WEC
Deze bijlage bevat een uitputtend overzicht van de gegevens waarover het bevoegd gezag, centrale dienst of samenwerkingsverband dient te beschikken om te kunnen voldoen aan de structurele gegevensvraag van OCW. Dit laat onverlet dat daarnaast in geval van aanvullende bekostiging de daarvoor benodigde gegevens opgevraagd kunnen worden.
Per rubriek (A1, A2, enz.) is aangegeven op welk niveau de gevraagde informatie geleverd moet worden.
A. Instellingsgegevens
A1. Bevoegd gezag en centrale dienst
Voor de bekostiging:
Datum oprichting en opheffing
Een administratienummer
Naam en adresgegevens
Communicatiegegevens, zoals telefoonnummer en e-mailadres
Gegevens ten behoeve van betalingen, zoals bank- en girogegevens
Gegevens van de samenwerkingsverbanden waarbij men is aangesloten (zoals administratienummer, naam en adresgegevens, datum begin en einde aansluiting)
A2. School, instelling, vestiging
Voor de bekostiging:
Gegevens over de datum oprichting en opheffing
Datum ingang en einde bekostiging
Schoolsoort en code gedoceerd onderwijs
Een administratienummer
Naam en adresgegevens
Communicatiegegevens, zoals telefoonnummer en e-mailadres
Voor beleid:
Richting school/instelling
A3. Samenwerkingsverbanden
Voor de bekostiging:
Administratienummer
Datum begin en einde
Naam
Administratienummers scholen in samenwerkingsverband
B. Financiële gegevens
B1. Bevoegd gezag en centrale dienst
Voor de bekostiging:
De (geconsolideerde) balans met de volgende gegevens over activa:
en passiva
De (geconsolideerde) exploitatierekening
waaronder de volgende baten:
en waaronder de volgende lasten
– personele lasten
– afschrijvingen
– huisvestingslasten
– financiële lasten
– buitengewone lasten
– overige lasten
en het aandeel van derden
Het (geconsolideerde) kasstroomoverzicht
met de kasstroom uit:
– operationele activiteiten
– investeringsactiviteiten
– financieringsactiviteiten
en de mutatie en eindstand liquide middelen
B2. School en instelling
Voor beleid:
met een specificatie voor:
– schoonmaken: salariskosten schoonmaakpersoneel, contractkosten inhuur, materiaal
– administratie: salariskosten administratief personeel, contractkosten inhuur, administratie en beheerlasten
– meubilair: afschrijvings- en exploitatiekosten
– leermiddelen: afschrijvings- en exploitatiekosten
– huisvesting: afschrijvingskosten/ dotatie onderhoudsvoorziening en exploitatiekosten
– de totale baten: totale baten gewone bedrijfsvoering en financiële baten
met een specificatie voor:
– ouderbijdragen
– sponsoring
C. Personeelsgegevens
Voor beleid:
Persoonsgegevens
Geboortedatum
Geslachtsaanduiding
Burgerservicenummer
Arbeidsrelatiegegevens
Administratienummer werkgever
Datum begin en einde arbeidsverhouding
Soort arbeidsverhouding (waaronder vast of tijdelijk)
Zij-instroom
Functie, betrekking en salarisgegevens
Administratienummer instelling/school (waar te werk gesteld)
Betrekkinggegevens, waaronder betrekkingsomvang en de
Bevordering Arbeidsparticipatie Ouderen (bapo) in fulltime equivalenten (fte)
Functie (code en omschrijving)
Functiecategorie
Salarisschaal
Salarisnummer
Bruto salaris
Toelagen
Ziekte en verlofgegevens
Bijlage 2. als bedoeld in artikel 8 van het Besluit informatievoorziening WPO/WEC
Deze bijlage bevat een uitputtend overzicht van de gegevens die het bevoegd gezag dient te leveren voor het lerarenregister en het registervoorportaal.
Per rubriek is aangegeven op welk niveau de gevraagde informatie geleverd dient te worden.
A. Instellingsgegevens
(lerarenregister en registervoorportaal)
A1. Bevoegd gezag
Registratienummer
Naam en adresgegevens
Telefoonnummer en e-mailadres
A2. School, instelling, vestiging
Registratienummer
Naam en adresgegevens
Telefoonnummer en e-mailadres
B. Personeelsgegevens
(lerarenregister en registervoorportaal)
B1. Persoonsgegevens
Burgerservicenummer
Geslachtsnaam
Voornamen
Adresgegevens
Postcode
Geboortedatum
Geslachtsaanduiding
B2. Arbeidsrelatiegegevens
Datum begin en einde arbeidsovereenkomst
Datum begin en einde van de benoeming of tewerkstelling zonder benoeming
Benoemingsgrondslag
Onderwijs van benoeming of tewerkstelling zonder benoeming (alleen registervoorportaal)