Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen

Geraadpleegd op 22-05-2022.
Geldend van 31-12-2004 t/m 31-12-2004

Besluit van 20 december 2004, houdende aanwijzing van hoofdspoorwegen, alsmede houdende intrekking van enkele op grond van de Locaalspoor- en Tramwegwet genomen besluiten (Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen)

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 14 december 2004, nr. HDJZ/S&W/2004-3064, Hoofddirectie Juridische Zaken;

Gelet op de artikelen 2, eerste lid, en 124 van de Spoorwegwet en de artikelen 1, eerste lid, en 2, eerste lid, van de wet van 9 juli 1900, houdende nadere regeling van den dienst en het gebruik van spoorwegen, waarop uitsluitend met beperkte snelheid wordt vervoerd (Stb. 118);

Hebben goedgevonden en verstaan:

Artikel 4

Dit besluit treedt in werking met ingang van 31 december 2004, met uitzondering van:

Onze Minister van Verkeer en Waterstaat is belast met de uitvoering van dit besluit dat met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

's-Gravenhage, 20 december 2004

Beatrix

De Minister van Verkeer en Waterstaat ,

K. M. H. Peijs

Uitgegeven de negenentwintigste december 2004

De Minister van Justitie ,

J. P. H. Donner

Bijlage 1 . behorend bij artikel 1, onder a, van het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen

In deze bijlage wordt verstaan onder:

  • a. het teken >: komt van locaties links en rechts van het teken / bij elkaar;

  • b. het teken <: splitst naar de locaties links en rechts van het teken /.

De volgende spoorwegen, daarbij inbegrepen de niet genoemde verbindingsbogen die deze spoorwegen onderling met elkaar verbinden, zijn hoofdspoorwegen:

  • 1. Amsterdam Centraal – Utrecht Centraal – Arnhem – Duitse grens, met de zijtakken:

    • a. Breukelen – Harmelen Aansluiting;

    • b. De Haar Aansluiting – Rhenen;

    • c. Velperbroek Aansluiting – Arnhem Goederenstation;

    • d. IJsselbrug Westzijde – Arnhem Goederenstation;

    • e. Zevenaar – Winterswijk;

  • 2. Den Haag Centraal / Rotterdam Centraal > Gouda – Utrecht Centraal – Amersfoort – Zwolle – Meppel < Leeuwarden / Groningen, met de zijtakken:

    • a. Nootdorp Aansluiting – Leidschendam Werkplaats;

    • b. Gouda – Alphen aan den Rijn;

    • c. Woerden – Leiden;

    • d. Den Dolder – Baarn;

    • e. Amersfoort – Leusden;

    • f. Zwolle – Kampen;

    • g. Haren – Waterhuizen;

  • 3. Haarlem / Amsterdam Centraal > Uitgeest – Alkmaar – Den Helder, met de zijtakken:

    • a. Heerhugowaard – Hoorn;

    • b. Amsterdam Singelgracht Aansluiting – Amsterdam Westhaven;

    • c. Amsterdam Sloterdijk – Amsterdam Westhaven;

  • 4. Zwolle – Zutphen – Arnhem – Nijmegen – Venlo – Roermond, met de zijtakken:

    • a. Zutphen – Hengelo;

    • b. Zutphen – Winterswijk;

    • c. Venlo – Duitse grens;

  • 5. Harlingen Haven / Stavoren > Leeuwarden – Groningen – Nieuweschans – Duitse grens, met de zijtakken:

    • a. Groningen – Sauwerd < Roodeschool / Delfzijl;

    • b. Zuidbroek – Veendam;

  • 6. Zaandam – Hoorn – Enkhuizen;

  • 7. Dordrecht – Geldermalsen – Elst;

  • 8. Amsterdam Centraal – Amersfoort – Apeldoorn – Almelo – Hengelo < Oldenzaal – Duitse grens / Enschede – Duitse grens, met de zijtakken:

    • a. Weesp – Lelystad;

    • b. Hilversum – Lunetten;

    • c. Barneveld Aansluiting – Ede-Wageningen;

    • d. Apeldoorn – Apeldoorn Zuid;

    • e. Apeldoorn – Zutphen;

    • f. Wierden – Zwolle;

  • 9. Vlissingen – Roosendaal – Tilburg – 's-Hertogenbosch – Nijmegen, met de zijtakken:

    • a. 's-Heer Arendskerke Aansluiting – Sloehaven;

    • b. Tilburg – Boxtel;

  • 10. Amsterdam Centraal – Haarlem – Leiden – Den Haag HS – Rotterdam Centraal – Dordrecht – Roosendaal – Belgische grens, met de zijtakken:

    • a. Haarlem – Zandvoort;

    • b. Schiedam – Hoek van Holland Strand;

    • c. Delfshavense Schie – Rotterdam Rechter Maasoever;

    • d. Lage Zwaluwe – Made en Drimmelen;

    • e. Lage Zwaluwe – Breda;

  • 11. Weesp – Schiphol – Leiden, met de zijtak Amsterdam Singelgracht – Amsterdam Riekerpolder;

  • 12. Utrecht Centraal – 's-Hertogenbosch – Eindhoven – Weert – Roermond –Sittard < Heerlen – Duitse grens / Maastricht – Eijsden – Belgische grens, met de zijtakken:

    • a. Eindhoven – Venlo;

    • b. Weert – Belgische grens;

    • c. Sittard – Born;

    • d. Heerlen – Maastricht;

    • e. Landgraaf – Kerkrade Centrum;

  • 13. Zwolle – Mariënberg – Emmen, met de zijtak Mariënberg – Almelo;

  • 14. Terneuzen – Sluiskil Aansluiting – Sas van Gent – Belgische grens;

  • 15. Maasvlakte – Kijfhoek;

  • 16. Rotterdam Hofplein – Den Haag Centraal, met de zijtak Leidschendam-Voorburg Aansluiting – Zoetermeer Stadslijn.

Bijlage 2. behorend bij artikel 1, onder b, van het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen

Spoorwegen als bedoeld in artikel 1, onder b, zijn:

  • a. de volgende spoorwegen:

    • 1°. Lage Zwaluwe – Moerdijk

    • 2°. Made en Drimmelen – Oosterhout Weststad

    • 3°. Sluiskil Aansluiting – Terneuzen Dow Chemical

    • 4°. Terneuzen Aansluiting – Axelse Vlakte

  • b. de spoorwegen, gelegen op de volgende locaties:

    • 1°. Almelo

    • 2°. Alphen aan den Rijn

    • 3°. Amsterdam Westelijk Havengebied

    • 4°. Arnhem

    • 5°. Bergen op Zoom

    • 6°. Blerick

    • 7°. Born

    • 8°. Dordrecht

    • 9°. Haven van Delfzijl

    • 10°. Haven van Rotterdam

    • 11°. Hengelo

    • 12°. Utrecht Lage Weide

    • 13°. Maastricht

    • 14°. Moerdijk

    • 15°. Nijmegen

    • 16°. Oosterhout Weststad

    • 17°. Oss

    • 18°. Roodeschool / Eemshaven

    • 19°. Roosendaal

    • 20°. Tilburg

    • 21°. Tiel

    • 22°. Vlaardingen

    • 23°. Vlissingen Sloehaven

    • 24°. Zeeuws Vlaanderen

    • 25°. Zwijndrecht

    • 26°. Zutphen

    • 27°. Zwolle

Naar boven