§ 2. Universele dienstverlening
-
2 De in artikel 2.5, derde lid, onderdeel b, van het besluit bedoelde gebruiksafhankelijke tarieven bedragen voor oproepen naar abonnees aan wie
een geografisch nummer in gebruik is gegeven ten hoogste € 0,136 per minuut met een
starttarief van ten hoogste € 0,059 per gesprek.
-
1 De aanbieder van openbare telefoondiensten op een vaste locatie die krachtens artikel 9.2 van de wet is aangewezen verstrekt, onverminderd het bepaalde bij of krachtens hoofdstuk 11 van de wet, op verzoek van zijn abonnee een gespecificeerde rekening van de kosten voor de aansluiting
op het openbare elektronische communicatienetwerk op een vaste locatie en het gebruik
van de openbare telefoondienst over die aansluiting.
-
2 De aanbieder, bedoeld in het eerste lid, kan slechts een redelijke vergoeding voor
een gespecificeerde rekening vragen van de abonnee indien deze rekening meer gespecificeerd
is dan het in artikel 2.3 bepaalde basisniveau van specificatie.
Het in artikel 2.2 bedoelde basisniveau van specificatie van rekeningen voor het gebruik van de openbare
telefoondienst op een vaste locatie omvat:
-
a. de periode waarop de rekening betrekking heeft;
-
b. de contractsvorm;
-
c. de kosten voor aansluiting of verandering van de aansluiting;
-
d. per oproep:
-
1°. de totale kosten;
-
2°. het toegepaste tarief dan wel het gemiddelde tarief;
-
3°. het opgeroepen nummer;
-
4°. de datum waarop deze heeft plaatsgevonden;
-
5°. de aanvangstijd; en
-
6°. de duur;
-
e. de kosten per geleverde additionele dienst alsmede de datum van levering;
-
f. het totaal aantal oproepen en de totale kosten die voor de oproepen in rekening worden
gebracht;
-
g. het totale bedrag van de rekening, onder vermelding van het toepasselijke tarief voor
omzetbelasting alsmede het totale bedrag dat aan omzetbelasting moet worden betaald.
-
1 De aanbieder van de aansluiting op het openbare elektronische communicatienetwerk
op een vaste locatie en de openbare telefoondienst over die aansluiting die krachtens
artikel 9.2 van de wet is aangewezen, treft jegens een abonnee die zijn rekening geheel of gedeeltelijk
niet betaalt uitsluitend maatregelen die in verhouding staan tot de ernst van de wanbetaling,
die niet-discriminerend zijn en die vooraf op genoegzame wijze zijn bekendgemaakt.
De aanbieder van de openbare telefoondienst via het openbare elektronische communicatienetwerk
op een vaste locatie die krachtens artikel 9.2 van de wet is aangewezen biedt de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten waarbij ongeacht
de hoeveelheid gebelde minuten naar binnenlandse niet-betaalnummers niet meer dan
een bij de abonnee bekend bedrag per maand in rekening wordt gebracht.
-
3 De bemiddelingsdienst ondersteunt communicatie met de eindgebruiker die gebruik maakt
van tekst- of beeldtelefonie via het Session Initiation Protocol en de standaarden
beschreven in ETSI TS 126 114, met uitzondering van de daarin opgenomen audiostandaarden.
Voor audio ondersteunt de bemiddelingsdienst ITU-T G711, voor video ondersteunt de
bemiddelingsdienst zowel H263 als H264. Indien de software voor tekst- en beeldtelefonie
volgens de standaarden bedoeld in de eerste volzin niet beschikbaar is voor individuele
eindgebruikers, stelt de bemiddelingsdienst deze software beschikbaar. Voor de software
bedoeld in de tweede volzin kunnen door de aanbieder redelijke kosten in rekening
gebracht worden.
-
1 De aanbieder van de bemiddelingsdienst die krachtens artikel 9.2, eerste lid, van de wet is aangewezen verstrekt aan de eindgebruiker op duidelijke, volledige en begrijpelijke
wijze de volgende informatie over de bemiddelingsdienst:
-
a. de contactgegevens waarover de bemiddelingsdienst wordt aangeboden;
-
b. de gebruiksmogelijkheden;
-
c. de openingstijden;
-
d. de tarieven;
-
e. de contactgegevens voor het stellen van vragen als bedoeld in het tweede lid.
§ 3. Eindgebruikersbelangen
-
1 Als categorie van openbare elektronische communicatiediensten als bedoeld in artikel 7.1, vierde lid, van de wet wordt aangewezen: openbare elektronische communicatiediensten die door middel van
openbare betaaltelefoons worden aangeboden.
-
3 In aanvulling op het eerste lid, aanhef en onderdeel b, onder 2, verstrekt een aanbieder
van een openbare telefoondienst bij het op diens internetpagina doen van een aanbod
tot het sluiten van een overeenkomst met een consument inzake de levering van een
openbare telefoondienst, actief een overzichtelijke weergave van de tariefinformatie.
De tariefinformatie bestaat ten minste uit de tariefinformatie opgenomen in bijlage 1 en wordt voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst verstrekt.
-
1 Een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst die eindgebruikers
toegang verschaft tot nummers uit de reeksen 0900, 0906, 0909 of 18 uit het Nummerplan
telefoon- en ISDN-diensten waarvan de tarieven door die aanbieder bij de eindgebruiker
in rekening worden gebracht, draagt er zorg voor dat voorafgaand aan een oproep worden
vermeld:
-
a. het aan de oproep verbonden informatietarief per minuut of per oproep en daarnaast
het aan de oproep verbonden verkeerstarief of de relevante informatie over dat verkeerstarief.
Vermelding van het informatietarief kan uitsluitend achterwege blijven voor zover
het desbetreffende tarief € 0 per minuut of per oproep is.
-
b. het opgeroepen nummer als dat niet handmatig is aangekozen.
-
2 Een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst die eindgebruikers
toegang verschaft tot nummers met bijzondere toegang uit het Nummerplan telefoon-
en ISDN-diensten waarvan de tarieven door die aanbieder bij de consument in rekening
worden gebracht, uitgezonderd geografische nummers, nummers uit de reeks 0670 tot
en met 0679, en nummers als bedoeld in het eerste lid, draagt er zorg voor dat voorafgaand
aan een oproep de in het eerste lid bedoelde vermelding plaatsvindt.
-
3 Een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst die eindgebruikers
toegang verschaft tot internationale nummers met bijzondere toegang waarvan de tarieven
door die aanbieder bij de consument in rekening worden gebracht, draagt er zorg voor
dat voorafgaand aan een oproep de in het eerste lid bedoelde vermelding plaatsvindt.
-
4 In afwijking van het eerste, tweede en derde lid kan een aanbieder van een openbare
elektronische communicatiedienst volstaan met het bieden van een voorziening voor
gebruik in een eindapparaat die het tarief en het nummer overeenkomstig het bepaalde
in het eerste, tweede en derde lid vermeldt. De aanbieder bericht in dat geval haar
eindgebruikers schriftelijk of elektronisch omtrent:
-
1 Een nummergebruiker die een nummer gebruikt uit de reeks 0900, 0906, 0909 of 18 uit
het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten waarvan het tarief door een aanbieder van
een elektronische communicatiedienst bij de consument in rekening wordt gebracht draagt
er zorg voor dat voorafgaand aan een oproep de in artikel 3.2a, eerste lid, bedoelde vermelding plaatsvindt.
-
2 Een nummergebruiker die een nummer met bijzondere toegang gebruikt uit het Nummerplan
telefoon- en ISDN-diensten waarvan het tarief door een aanbieder van een elektronische
communicatiedienst bij de consument in rekening wordt gebracht, uitgezonderd geografische
nummers, nummers uit de reeks 0670 tot en met 0679 en nummers als bedoeld in het eerste
lid, draagt er zorg voor dat voorafgaand aan een oproep de in artikel3.2a, eerste lid, bedoelde vermelding plaatsvindt.
-
1 Een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst die eindgebruikers
toegang verschaft tot een nummer uit de reeks 0900 uit het Nummerplan telefoon- en
ISDN-diensten, waarvan het verkeerstarief en het informatietarief door die aanbieder
bij de eindgebruiker in rekening worden gebracht, en de desbetreffende nummergebruiker
stellen het maximale informatietarief voor een oproep naar dat nummer vast, dat is
berekend met inachtneming van het informatietarief dat ingevolge artikel 3.2a, eerste lid, onderdeel a, en artikel 3.2b, eerste lid, wordt vermeld.
-
2 Het eerste lid is uitsluitend van toepassing indien het informatietarief dat ingevolge
artikel 3.2a, eerste lid, en artikel 3.2b, eerste lid, wordt vermeld:
-
a. bestaat uit een informatietarief per tijdseenheid, en
-
b. hoger is dan 15 cent per minuut voor een oproep naar het desbetreffende nummer.
Artikel 3.2e
[Vervallen per 01-07-2013]
-
1 Voor zover een aanbieder als bedoeld in artikel 3.2a, respectievelijk artikel 3.2c ten aanzien van een nummer ervoor heeft zorg gedragen dat de vermeldingen, bedoeld
in de artikelen 3.2a en 3.2b, respectievelijk artikel 3.2c, worden gedaan, is de nummergebruiker van dat nummer ontheven van de verplichting
zorg te dragen voor de desbetreffende vermeldingen.
-
2 Voor zover een nummergebruiker als bedoeld in artikel 3.2b, respectievelijk artikel 3.2c ten aanzien van een nummer ervoor heeft zorg gedragen dat de vermeldingen, bedoeld
in de artikelen 3.2a en 3.2b, respectievelijk artikel 3.2c, worden gedaan, is een aanbieder van de openbare elektronische communicatiedienst
die toegang verschaft tot het aangekozen 090x nummer ontheven van de verplichting
zorg te dragen voor de desbetreffende vermeldingen.
-
1 Een aanbieder van een elektronische communicatiedienst die eindgebruikers toegang
verschaft tot een nummer uit de reeks 0900, 0906 of 0909 uit het Nummerplan telefoon-
en ISDN-diensten,
-
a. waarvan de tarieven door die aanbieder bij de eindgebruiker in rekening worden gebracht,
en
-
b. dat door de nummergebruiker wordt gebruikt voor het leveren van klantenservice in
het kader van een reeds gesloten overeenkomst,
brengt bij de eindgebruiker voor een oproep naar dit nummer ten hoogste het verkeerstarief
in rekening.
-
2 Een nummergebruiker van een nummer uit de reeks 0900, 0906 of 0909 uit het Nummerplan
telefoon- en ISDN-diensten,
-
a. waarvan de tarieven door een aanbieder van de elektronische communicatiedienst bij
de eindgebruiker in rekening wordt gebracht, en
-
b. dat door de nummergebruiker wordt gebruikt voor het leveren van klantenservice in
het kader van een reeds gesloten overeenkomst,
stelt voor een oproep naar dit nummer het informatietarief vast op € 0.
-
3 Een nummergebruiker die een nummer uit de reeks 0900, 0906 of 0909 uit het Nummerplan
telefoon- en ISDN-diensten gebruikt voor het leveren van klantenservice als bedoeld
in het eerste lid, onderdeel b, waarvan het tarief door een aanbieder van een elektronische
communicatiedienst bij de eindgebruiker in rekening wordt gebracht, meldt dit gebruik
van het nummer aan de platformaanbieder.
-
4 Iedere aanbieder van een elektronische communicatiedienst die een voor het gebruik
van het nummer relevante interconnectieovereenkomst heeft en die een melding ontvangt
als bedoeld in het vijfde lid, geeft deze melding door aan de partij of partijen waarmee
hij een voor het gebruik van het nummer relevante interconnectieovereenkomst heeft.
-
4 Aanbieders van openbare elektronische communicatienetwerken die worden gebruikt om
carrierdiensten aan te bieden treffen de maatregelen die nodig zijn om de aanbieders
van die diensten in staat te stellen de verplichtingen, bedoeld in het derde lid,
na te komen.
-
1 Een aanbieder van een elektronische communicatiedienst die eindgebruikers toegang
verschaft tot nummers met bijzondere toegang uit het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten
en waarvan de tarieven door die aanbieder bij de consument in rekening worden gebracht,
uitgezonderd geografische nummers en nummers uit de reeks 0670 tot en met 0679, of
internationale nummers, biedt de consument tenminste een van de volgende voorzieningen
voor het begrenzen van het gebruik van nummers met bijzondere toegang aan:
-
a. de maximale duur van de oproep;
-
b. het maximum tarief per minuut of per oproep;
-
c. de maximale kosten per oproep;
-
d. de maximale kosten per periode.
-
2 Indien een consument een geschil met een aanbieder of nummergebruiker als bedoeld
in het eerste lid omtrent de hoogte van de rekening binnen de daarvoor geldende termijn
aanhangig heeft gemaakt bij een geschillencommissie als bedoeld in artikel 12.1, eerste of tweede lid, van de wet, kan de aanbieder bovendien geen betaling van het betwiste deel van de rekening verlangen
tot de geschillencommissie op het geschil heeft beslist.
-
3 Indien een aanbieder of nummergebruiker als bedoeld in het eerste lid zich niet heeft
aangesloten bij een geschillencommissie kan de desbetreffende aanbieder bovendien
geen betaling van het betwiste deel van de rekening verlangen tot een geschillencommissie
als bedoeld in artikel 12.1, eerste of tweede lid, van de wet alsnog op de klacht heeft beslist dan wel tot de Autoriteit Consument en Markt toepassing
heeft gegeven aan artikel 7.3c, eerste lid, van de wet.
De nummergebruiker die een nummer met bijzondere toegang gebruikt uit het Nummerplan
telefoon- en ISDN-diensten, waarvan het tarief door een aanbieder van een elektronische
communicatiedienst bij de consument in rekening wordt gebracht, uitgezonderd geografische
nummers en nummers uit de reeks 0670 tot en met 0679, beëindigt de oproep naar dat
nummer onmiddellijk nadat de oproeper van het nummer heeft aangegeven de ontvangst
van de aan dat nummer verbonden dienst te willen beëindigen.
De in artikel 4.3, derde lid, artikel 4.7, vijfde lid, artikel 4.9, derde lid, artikel 7.3a , eerste lid en artikel 7.3b, eerste lid, van de wet bedoelde categorieën van nummers zijn:
-
a. nummers die behoren tot de reeksen 0900, 0906, 0909 of 18 uit het Nummerplan telefoon-
en ISDN-diensten;
-
b. nummers met bijzondere toegang uit het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten, uitgezonderd
geografische nummers, nummers uit de reeks 0670 tot en met 0679 en nummers als bedoeld
in onderdeel a.
De in artikel 4.9, derde lid, onderdeel b, van de wet bedoelde gegevens met betrekking tot een nummer uit de in dat lid bedoelde categorie
van nummers zijn:
-
a. naam;
-
b. adres en woonplaats of vestigingsplaats;
-
c. telefoonnummer;
-
d. de periode dat dit nummer in gebruik is;
-
e. de periode waarin voor een aan de oproep verbonden dienst geen bijkomend tarief wordt
gerekend op het tarief voor het overbrengen van elektronische signalen;
-
f. de gegevens, genoemd onder a tot en met c, van de platformaanbieder die de aan een
oproep naar dat nummer verbonden dienst toegankelijk maakt gedurende de in onderdeel
d bedoelde periode.
-
1 Een aanbieder van een openbare telefoondienst kan de levering van de telefoondienst
uitsluitend opschorten of beëindigen op grond van het feit dat een consument met wie
hij een overeenkomst is aangegaan tot levering van de telefoondienst een door die
aanbieder in rekening gebracht bedrag voor een Premium SMS-dienst niet betaalt, indien
die consument bij de aanbieder geen klacht heeft ingediend over dat bedrag.
-
2 Indien een consument die met een aanbieder van een openbare telefoondienst een overeenkomst
is aangegaan tot het afnemen van de telefoondienst bij die aanbieder een klacht indient
over een door die aanbieder aan hem in rekening gebracht bedrag voor een Premium SMS-dienst,
onderzoekt de aanbieder deze klacht. De termijn voor het indienen van de klacht bedraagt
twee maanden vanaf de datum van de factuur waarop dat bedrag door de aanbieder aan
de consument in rekening is gebracht.
-
3 Een aanbieder van een openbare telefoondienst kan de levering van de telefoondienst
aan een consument die met hem een overeenkomst tot het afnemen van die telefoondienst
is aangegaan en die een klacht als bedoeld in het tweede lid heeft ingediend binnen
de daarvoor gestelde termijn, slechts opschorten of beëindigen, nadat hij de klacht
heeft afgewezen.
-
4 Indien de klacht, bedoeld in het tweede lid, geheel of gedeeltelijk betrekking heeft
op een in rekening gebracht bedrag voor een beperkte Premium SMS-dienst, kan de aanbieder
van de openbare telefoondienst de klacht slechts afwijzen als hij kan aantonen dat
de totstandkoming van de overeenkomst tot het afnemen van de Premium SMS-dienst is
gebaseerd op een geïnformeerd besluit van de consument die de overeenkomst tot het
afnemen van de Premium SMS-dienst is aangegaan.
-
5 Indien de klacht, bedoeld in het tweede lid, geheel of gedeeltelijk betrekking heeft
op een in rekening gebracht bedrag voor een andere Premium SMS-dienst dan een beperkte
Premium SMS-dienst, kan de aanbieder van de openbare telefoondienst de klacht slechts
afwijzen als hij kan aantonen dat:
-
a. de totstandkoming van de overeenkomst tot het afnemen van de Premium SMS-dienst is
gebaseerd op een geïnformeerd besluit van de consument die de overeenkomst tot levering
van de Premium SMS-dienst is aangegaan, en
-
b. de consument met wie hij een overeenkomst is aangegaan tot levering van de telefoondienst
op ondubbelzinnige wijze heeft verklaard dat hij de kosten voor die Premium SMS-dienst
zal betalen aan de aanbieder van de openbare telefoondienst.
-
7 Indien de aanbieder van de openbare telefoondienst de klacht, bedoeld in het tweede
lid, heeft afgewezen, kan hij voorts de levering van de openbare telefoondienst slechts
opschorten of beëindigen op grond van het feit dat de consument met wie hij een overeenkomst
is aangegaan tot levering van de telefoondienst een door die aanbieder aan hem rekening
gebracht bedrag voor een Premium SMS-dienst niet betaalt, indien:
-
a. in de overeenkomst tot levering van de telefoondienst een beding is opgenomen dat
de aanbieder aan de consument bedragen in rekening kan brengen voor Premium SMS-diensten
en dat de aanbieder de levering van de telefoondienst mag opschorten of beëindigen
wanneer de consument één of meer van die bedragen niet betaalt;
-
b. hij de consument voor of bij het sluiten van de overeenkomst tot levering van de openbare
telefoondienst schriftelijk of door een andere aan die consument ter beschikking staande
en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager heeft gewezen op de mogelijkheid
om het afnemen van Premium SMS-diensten te allen tijde kosteloos te blokkeren;
-
c. hij de consument, tegelijkertijd met een afwijzing van de klacht als bedoeld in het
derde lid, schriftelijk of door een andere aan die consument ter beschikking staande
en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager heeft geïnformeerd over diens recht
om een geschil hierover aanhangig te maken bij een geschillencommissie als bedoeld
in artikel 12.1, eerste lid, van de wet en de consument gedurende een maand nadat hij deze informatie heeft ontvangen, geen
gebruik heeft gemaakt van dat recht.
-
1 Wanneer een consument die met een aanbieder van een openbare telefoondienst een overeenkomst
is aangegaan tot het afnemen van die telefoondienst bij die aanbieder een klacht als
bedoeld in artikel 3.10, tweede lid, heeft ingediend en de aanbieder de klacht afwijst, informeert de aanbieder die consument
gelijktijdig met het afwijzen van deze klacht schriftelijk of door een andere aan
die consument ter beschikking staande duurzame gegevensdrager dat die consument een
geschil met betrekking tot deze klacht binnen een maand na de datum van het afwijzen
van de klacht aanhangig kan maken bij een geschillencommissie als bedoeld in artikel 12.1, eerste lid, van de wet.
-
2 Indien een consument die met een aanbieder van een openbare telefoondienst een overeenkomst
is aangegaan tot het afnemen van de telefoondienst het geschil, bedoeld in het eerste
lid, binnen de daarvoor gestelde termijn, aanhangig heeft gemaakt bij een geschillencommissie
als bedoeld in artikel 12.1, eerste lid, van de wet, kan die aanbieder de levering van de telefoondienst aan die consument uitsluitend
opschorten of beëindigen op grond van het feit dat de consument het in geschil zijnde
bedrag dat de aanbieder aan hem in rekening heeft gebracht voor een Premium SMS-dienst
niet betaalt, indien de geschillencommissie daartoe heeft beslist.
De artikelen 3.9 tot en met 3.11 en 3.13 zijn van overeenkomstige toepassing op Premium SMS-berichten verzonden met een ander
doel dan het afnemen van een Premium SMS-dienst.
Een aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk of een openbare elektronische
communicatiedienst verstrekt aan de eindgebruiker transparante, vergelijkbare, toereikende,
actuele, duidelijke en volledige informatie over eventuele beperkingen van de toegang
tot of het gebruik van diensten en toepassingen als bedoeld in artikel 7.3, eerste lid, onderdeel d, en vierde lid, onderdelen b en c van de wet.
De door de aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk of een openbare
elektronische communicatiedienst te verstrekken gegevens, bedoeld in de artikelen 7.1, eerste lid, onderdeel b en 7.3, eerste lid, onderdeel d, en vierde lid, onderdelen b en c, van de wet omvatten ten minste:
-
a. de diensten en toepassingen waarop de maatregel of beperking van invloed is,
-
b. de maatregel of de beperking die wordt getroffen op de betreffende dienst of toepassing,
-
c. de specifieke omstandigheden waaronder de maatregel of beperking wordt toegepast,
en
-
d. de te verwachten effecten van de maatregel of beperking op de kwaliteit van de dienstverlening.
-
1 De aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst is een compensatie
als bedoeld in artikel 7.1a, eerste lid, van de wet verschuldigd als de levering van die openbare elektronische communicatiedienst als
gevolg van een storing voor meer dan 12 uur is onderbroken.
In deze paragraaf wordt onder aanbieder verstaan: een aanbieder van een openbaar elektronisch
communicatienetwerk of een openbare elektronische communicatiedienst die door middel
van dat netwerk of als onderdeel van die dienst nummeridentificatie aanbiedt.
Een aanbieder biedt de in artikel 11.9, eerste lid, onderdeel b, onder 1°, van de wet genoemde mogelijkheid kosteloos aan. Een aanbieder is echter bevoegd van een abonnee
een redelijke vergoeding voor het gebruik van deze mogelijkheid te verlangen, indien
herhaald gebruik zonder redelijk doel door de abonnee daartoe aanleiding geeft.
Een aanbieder richt de in artikel 11.9, eerste lid, van de wet bedoelde mogelijkheden zodanig in, dat het gebruik, de bediening of de inwerkingstelling
daarvan van eenvoudige aard is.
-
2 Een aanbieder draagt er zorg voor dat de in artikel 11.9, eerste lid, onder b, bedoelde mogelijkheden beschikbaar zijn voor oproepen gedaan uit andere landen naar
in Nederland aanwezige netwerkaansluitpunten.
Onverminderd artikel 3.2, draagt een aanbieder er zorg voor dat voor eenieder op genoegzame wijze informatie
beschikbaar is met betrekking tot nummeridentificatie, de daarbij geboden mogelijkheden
tot weigering en blokkering van deze faciliteit, en de financiële aspecten daarvan.
De op grond van artikel 11.10, tweede lid, van de wet te verstrekken locatiegegevens wijken in ten hoogste 15% van de gevallen meer dan
5000 meter af van de werkelijke locatie van het oproepende netwerkaansluitpunt.