§ 1.2. Verpakkingen
[Regeling vervallen per 11-10-2007 met terugwerkende kracht tot en met 27-09-2007]
Volgens de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen wordt met de term ‘verpakking’
gedoeld op goederen die uitsluitend dienen als omhulsel voor (andere) goederen, teneinde
die goederen in onbeschadigde staat naar de afnemer te transporteren, of die goederen
te bewaren dan wel op te slaan. Hierbij kan worden gedacht aan:
-
– wegwerpverpakkingen (bijv. het plastic, papieren, kartonnen, glazen of kunststof omhulsel
van goederen);
-
– retouremballage (bijv. glazen flessen en potten, alsmede plastic flessen en kratten).
Omdat deze verpakkingen geen zelfstandige gebruikswaarde hebben, volgen zij het tarief
dat van toepassing is op de goederen die erin verpakt zijn.
Het is mogelijk dat de verpakking een zelfstandige gebruikswaarde heeft. Hierbij gaat
het om verpakkingsmiddelen die op zichzelf beschouwd voor de afnemer een reden vormen
om een bepaalde combinatie van goederen (d.w.z. de verpakking met het verpakte goed)
aan te schaffen, bijvoorbeeld speciaal gedecoreerde glazen, blikken of trommels die
eet- of drinkwaren bevatten of die tezamen met bepaalde eet- of drinkwaren worden
aangeboden.
Deze verpakkingen dienen voor de tarieftoepassing afzonderlijk (d.w.z. los van het
verpakte goed) in aanmerking te worden genomen. Hierbij is relevant dat:
-
– jegens de afnemers van de combinatie van de goederen veelal wordt benadrukt dat de
verpakking een bijzonder karakter draagt, waarmee het samengestelde karakter van de
combinatie tot uitdrukking komt;
-
– de verpakking een geldswaarde vertegenwoordigt die, mede gelet op de waarde van het
verpakte product, niet onaanzienlijk is, hetgeen als regel ook tot uitdrukking komt
in de verkoopprijs van de combinatie;
-
– de zelfstandigheid van de samenstellende delen van de combinatie in stand blijft;
-
– één van de samenstellende delen niet ondergeschikt is aan het andere deel;
-
– de verpakking en het verpakte goed niet zodanig causaal en functioneel met elkaar
zijn verbonden, dat de combinatie hiervan als één onsplitsbaar product dan wel als
een nieuw product met een eigen maatschappelijke betekenis is te beschouwen.
Als de gegevens van het verpakte product (soort, gewicht, samenstelling, barcode e.d.)
op onuitwisbare wijze en duidelijk zichtbaar op de verpakking zijn vermeld, kan dit
ertoe leiden dat aan de verpakking geen zelfstandige betekenis behoeft te worden toegekend.
Voorts komt het voor dat goederen die normaliter niet zijn te kwalificeren als een
verpakkingsmiddel, worden gebruikt als ‘verpakking’ voor andere goederen. Te denken
valt aan allerlei gebruiksartikelen, die eventueel ook los verkrijgbaar zijn (zoals
speelgoed, serviesgoed, cadeau-artikelen e.d.), waarin voedingsmiddelen zijn verpakt.
Ook producten die zijn bestemd voor éénmalig gebruik (m.n. voedingsmiddelen) worden
aangewend als ‘verpakking’ voor andere goederen.
Voor de tarieftoepassing dienen deze (niet gebruikelijke) verpakkingsmiddelen steeds
afzonderlijk (d.w.z. los van de goederen die in deze goederen ‘verpakt’ zijn) in aanmerking
te worden genomen, zie echter § 1.4.