De Regeling Extra werkgelegenheid langdurig werklozen 1996 bevat de bepaling dat in
het kader van die regeling detacheringsconstructies niet zijn toegestaan. In de toelichting
werd aangegeven dat dit verbod op detacheringen uiterlijk 1 juli 1997 zou worden ingevoerd.
De Regeling extra werkgelegenheid langdurig werklozen is bedoeld om onder meer de
gemeenten in de gelegenheid te stellen structurele en reguliere arbeidsplaatsen te
scheppen in een aantal onderdelen van de collectieve sector. Net als bij andere reguliere
arbeidsplaatsen is het de bedoeling dat werknemers die werkzaam zijn in het kader
van deze regeling hun werkzaamheden daadwerkelijk verrichten voor de werkgever met
wie zij een arbeidsovereenkomst hebben. Met het detacheringsverbod onderscheidt de
Regeling extra werkgelegenheid langdurig werklozen zich dus nadrukkelijk van de Rijksbijdrageregeling
banenpools en de Jeugdwerkgarantiewet.
Deze circulaire, die mede namens de minister van Binnenlandse Zaken wordt uitgebracht,
wil duidelijkheid scheppen over hetgeen onder detachering wordt verstaan, welke organisatie-vormen
en wijzen van aansturing door derden met inachtneming van het detacheringsverbod kunnen
worden geaccepteerd of moeten worden afgewezen en op welke wijze de naleving van het
verbod op detachering zal worden gewaarborgd. Om organisaties voldoende gelegenheid
te geven situaties die per 1 juli 1997 in strijd zijn met het detacheringsverbod,
in overeenstemming te brengen met de aanwijzingen in deze richtlijn, is voor die organisaties
een overgangstermijn van een half jaar voor de effectuering van het verbod bepaald.
Constructies van voor 1 juli a.s. bestaande organisaties die in strijd zijn met het
detacheringsverbod, zullen met ingang van 1 januari 1998 aan sanctie onderhevig zijn.
Organisaties opgericht na 1 juli 1997 dienen onmiddellijk in overeenstemming te zijn
met het detacheringsverbod.
Dit laat onverlet dat het bestaande organisaties in de overgangsperiode wel is toegestaan
nieuwe werknemers in dienst te nemen. Daarbij is voorzien dat deze werknemers in aanvang
mogelijk niet conform de richtlijn detacheringsverbod kunnen worden aangesteld.
Het detacheringsverbod zal voor bepaalde werksituaties behoorlijke gevolgen (kunnen)
hebben. Daarom zal onderstaand, na een weergave van het algemene kader voor de naleving
van het verbod op detachering, specifiek op enkele zaken worden ingegaan. Geoorloofde
constructies in geval van een stichtingstructuur, in de sectoren openbare veiligheid/toezicht
en sport en voor werkzaamheden in de particuliere dienstverlening zullen, mede op
grond van praktijksituaties, worden behandeld met dien verstande, dat in alle gevallen
het onderstaande algemene kader van toepassing is.