Stcrt. 2004, 227, datum inwerkingtreding 26-11-2004, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-11-2004.
1 Indien de kenmerken van een schip, met name de in de artikelen 4 en 5 omschreven V,
Vc, D, N1 of N2 worden gewijzigd en deze wijziging een vermeerdering van de krachtens
artikel 5 vastgestelde netto-tonnage ten gevolge heeft, wordt de met de nieuwe kenmerken
overeenkomende netto-tonnage van het schip onverwijld vastgesteld en toegepast.
2 Voor een schip waaraan gelijktijdig uitwateringslijnen zoals bedoeld in artikel 5,
tweede lid, onder a en b zijn toegekend, wordt slechts een netto-tonnage vastgesteld
krachtens artikel 5, welke tonnage wordt berekend naar de toegekende uitwateringslijn
die behoort bij het vervoer waaraan met het schip wordt deelgenomen.
3 Indien de kenmerken van een schip, met name de in de artikelen 4 en 5 omschreven V,
Vc, D, N1 of N2 worden gewijzigd of als de desbetreffende toegekende uitwateringslijn,
bedoeld in het tweede lid van dit artikel, niet meer van toepassing is door een verandering
van het met het schip verrichte vervoer, en een zodanige wijziging leidt tot een vermindering
van de netto-tonnage van het schip, zoals vastgesteld krachtens artikel 5, mag niet
worden overgegaan tot uitgifte van een nieuwe Internationale Meetbrief (1969) waarop
de aldus vastgestelde netto-tonnage is vermeld, alvorens twaalf maanden zijn verstreken
na de datum waarop de oorspronkelijke Meetbrief was uitgegeven.
Het bepaalde in het derde lid van dit artikel is evenwel niet van toepassing in de
volgende gevallen:
-
a. als op het schip, dat de vlag heeft gevoerd van een andere Staat, de Meetbrievenwet
1981 van toepassing wordt;
-
b. als het schip veranderingen of wijzigingen ondergaat die door het Hoofd van de Scheepsmetingsdienst
ingrijpend geacht worden, zoals het wegnemen van een bovenbouw, waardoor een wijziging
van de toegekende uitwateringslijn noodzakelijk wordt; of
-
c. voor passagiersschepen, die worden gebruikt voor het vervoer van grote aantallen dekpassagiers
tijdens speciale vaarten, zoals bij voorbeeld het vervoeren van pelgrims.