Specifiek interventiebeleid NVWA Textiel (IB02-SPEC 60, versie 01)

[Regeling vervallen per 13-01-2024.]
Geraadpleegd op 28-03-2024.
Geldend van 15-10-2021 t/m 30-11-2023

Besluit van de inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit namens de Minister voor Medische Zorg en Sport van 15 september 2021 tot vaststelling van het Specifiek interventiebeleid textiel (IB02-SPEC 60, versie 01)

1. Onderwerp

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Het Specifiek Interventiebeleid textiel beschrijft de klasseindeling en interventies voor specifieke overtredingen in het subdomein textiel en geeft daarmee invulling aan het Algemeen Interventiebeleid NVWA-IB02.

Overtredingen in het subdomein textiel, waarin dit document niet voorziet, worden voorgelegd aan de Afdeling Expertise van de directie Handhaven van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

2. Begrippen

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

2.1. Definities

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Hieronder is een aantal specifieke definities opgenomen in aanvulling op de definities en begrippen uit het Algemeen Interventiebeleid NVWA-IB02.

Ernstig letsel / ernstige gezondheidsschade 1

Alle vormen van verwonding of ziekte die ingrijpende en nadelige, mogelijk blijvende gevolgen hebben voor personen en waarvoor professionele medische behandeling nodig is. Hieronder wordt mede verstaan zwaar lichamelijk letsel / gezondheidsschade en lichamelijk letsel / gezondheidsschade zoals bedoeld in artikel 82 resp. artikel 308 van het Wetboek van Strafrecht.

Letsel / gezondheidsschade

Alle vormen van verwonding of ziekte die geringe nadelige gevolgen hebben voor personen en waarvoor geen professionele medische behandeling nodig is.

Formele wettelijke eis

Een in een wettelijk voorschrift vastgelegde eis gericht op de procedures die in acht moeten zijn genomen om te waarborgen, en/of aantoonbaar en controleerbaar te maken dat een veilig en traceerbaar product in de handel is gebracht of wordt gebruikt.

Marktdeelnemer

Onder het begrip marktdeelnemer vallen de fabrikant, de gemachtigde van de fabrikant, de EU-importeur en de distributeur (NL-importeur, groothandel en detaillist). Ook de term verhandelaar valt samen met het begrip marktdeelnemer.

Risico

Risico is het product van kans (op letsel of gezondheidsschade) en ernst van het effect (ernst van het letsel of de gezondheidsschade).

Publiekswaarschuwing

Een publiekswaarschuwing is de openbare publicatie door een marktdeelnemer met als doel de houder/eigenaar van onveilige c.q. ondeugdelijke textielproducten te informeren over de onveiligheid c.q. ondeugdelijkheid van de textielproducten (ex art. 21, eerste lid, Warenwet).

Terugroepactie

De terugroepactie is het geheel aan acties door een marktdeelnemer met als doel onveilige c.q. ondeugdelijke waar terug te nemen van de houder/eigenaar (ex art. 21, tweede lid, Warenwet).

2.2. Wettelijke basis

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

In het subdomein textiel gelden nationale en Europese regels. De wettelijke basis voor het specifiek interventiebeleid is:

Daarnaast zijn voor de handhaving van deze regels van belang:

  • Handhavingsafspraken brandveiligheid kleding conform de Warenwet

  • Convenant brandveiligheid nachtkleding

3. Werkwijze

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

3.1. Het bepalen van de ernst van de overtreding

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Overtredingen worden ingedeeld naar de klassen zoals gedefinieerd in het Algemeen Interventiebeleid van de NVWA-IB02.

Als gevolg van onveilige producten of diensten kan direct letsel en/of gezondheidsschade ontstaan, maar het letsel of de gezondheidsschade kunnen ook pas na verloop van tijd optreden. In bijzonder geldt dat voor gezondheidsschade ten gevolge van chemische of microbiologische gevaren. Uitgangspunt van het specifieke interventiebeleid textiel is dat de ernst van de mogelijke gevolgen van een tekortkoming aan een product bepalend is voor de indeling van de overtreding in klassen, ongeacht of die gevolgen direct of pas na verloop van tijd optreden.

Tenzij in dit specifieke interventiebeleid anders is bepaald, geldt het volgende:

  • Er is sprake van een klasse B overtreding wanneer een tekortkoming ten opzichte van een wettelijke eis aan een product dat wordt verhandeld of een dienst die wordt verleend in een realistisch scenario tot een ernstig letsel of ernstige gezondheidsschade kan leiden;

  • Er is sprake van een klasse C overtreding wanneer een tekortkoming ten opzichte van een wettelijke eis aan een product dat wordt verhandeld in een realistisch scenario tot een letsel of gezondheidsschade kan leiden. Er is tevens sprake van een klasse C overtreding wanneer niet is voldaan aan een formele wettelijke eis en de tekortkoming kan leiden tot onvoldoende waarborg op veilige en traceerbare consumentenproducten;

  • Er is sprake van een klasse D overtreding wanneer een tekortkoming ten opzichte van een wettelijke eis aan een product dat wordt verhandeld in een realistisch scenario gering letsel of gezondheidsschade kan veroorzaken. Er is tevens sprake van een klasse D overtreding wanneer niet is voldaan aan een formele wettelijke eis, maar de tekortkoming geen of zeer geringe gevolgen kan hebben voor de veiligheid en traceerbaarheid van consumentenproducten.

In de bijlage is de klasseindeling van de meest voorkomende overtredingen in het subdomein textiel opgenomen. Afwijken van de in dit document voorgeschreven interventie is alleen mogelijk in overleg met en na akkoord van de teamleider. De onderbouwing van de reden om af te wijken wordt vastgelegd.

3.2. Het bepalen van interventies bij een overtreding

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

3.2.1. Sanctionerende interventie

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Overtredingen van de Warenwet worden doorgaans bestuurlijk beboet. In voorkomende gevallen kan echter ook proces-verbaal worden opgemaakt. Aan het Openbaar Ministerie worden slechts overtredingen voorgelegd indien de ernst van de overtreding of de omstandigheden waaronder zij is begaan daartoe aanleiding geven. De NVWA treedt met name in overleg met het Openbaar Ministerie over mogelijke gevallen van:

  • a. moedwillig begane overtredingen (opzettelijk, calculerend gedrag);

  • b. bij incidenten waarbij personen letsel hebben opgelopen;

  • c. frauduleus handelen;

  • d. stelselmatige overtredingen.

Ook worden aan het Openbaar Ministerie overtredingen voorgelegd indien daarvoor op basis van de Wet op de economische delicten een hogere geldboete kan worden opgelegd dan de voorziene bestuurlijke boete, en:

  • * indien de opzettelijke of roekeloze overtreding een direct gevaar voor de gezondheid of veiligheid van de mens tot gevolg heeft óf

  • * de in de bijlage ter zake van de overtreding voorziene bestuurlijke boete aanmerkelijk wordt overschreden door het met de overtreding behaalde economisch voordeel (artikel 32a, derde lid, Warenwet).

Strafrechtelijke afdoening is niet voorbehouden aan een vooraf aan te geven overtreding van een bepaald voorschrift, maar kan in beginsel bij alle overtredingen van de bij of krachtens de Warenwet gestelde voorschriften noodzakelijk zijn.

De kolommen ‘interventie bij eerste overtreding’ en ‘interventie bij herhaalde overtreding’ in de interventiematrix van dit document vermelden voornamelijk de bestuurlijke boete als sanctionerende interventie die doorgaans wordt toegepast. Dit laat onverlet dat, als een overtreding zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk kan worden afgedaan, op grond van de specifieke feiten en omstandigheden kan worden besloten om in plaats van een bestuurlijke boete een proces-verbaal op te maken ten behoeve van strafrechtelijke afdoening. Behoudens een aantal specifieke gevallen is op voorhand niet in de interventiematrix aan te geven wanneer wordt overgegaan tot een strafrechtelijke sanctionerende interventie. Daarom vormt deze paragraaf een aanvulling op de inhoud van de interventiematrix.

In alle gevallen geldt overigens dat een strafrechtelijke sanctionerende interventie (een proces-verbaal) te allen tijde kan worden gecombineerd met een bestuursrechtelijke corrigerende interventie (een herstelmaatregel).

3.2.2. Corrigerende interventie

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Corrigerende interventies kunnen naast of in plaats van sanctionerende interventies worden ingezet. Bij een overtreding wordt in alle gevallen de instructie gegeven om zo snel mogelijk een einde te maken aan de overtredingstoestand en de nodige corrigerende actie(s) uit te voeren. Voor welke corrigerende interventie gekozen wordt, verschilt van geval tot geval. Een voorbeeld van een corrigerende interventie die kan worden toegepast, is een publiekswaarschuwing voor of een terugroepactie van onveilige textielproducten.

Generieke corrigerende interventie

Mocht de overtreder ondanks een of meer specifieke corrigerende interventies nieuwe overtredingen blijven begaan die in ernst, aantal en tijdsbestek ingrijpen rechtvaardigen, kan worden overgegaan tot een generieke corrigerende interventie. Hiertoe kan ook meteen worden overgegaan als er weliswaar nog geen (herhaalde) specifieke corrigerende interventie is opgelegd, maar er op voorhand aanwijzingen zijn dat deze onvoldoende tot naleving zullen leiden.

3.3. Herhaalde overtreding en verscherpt toezicht

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Herhaalde overtreding

Er is sprake van een herhaalde overtreding binnen de context van het toezichtdomein textiel, wanneer tijdens een (her)inspectie opnieuw een overtreding van dezelfde wetgeving wordt vastgesteld, waarbij een zelfde of een ander product betrokken is dat (of dienst betrokken is die) dezelfde of een soortgelijke tekortkoming vertoont als waarvoor tegen de overtreder in de daaraan voorafgaande periode van 3 jaar reeds een interventie werd toegepast.

Stapeling

Tijdens een (her)inspectie kunnen meerdere overtredingen van verschillende wettelijke voorschriften en van verschillende overtredingsklassen binnen het domein textiel geconstateerd worden. Voor het handelen in dergelijke situaties zie 2.3 van het Algemeen Interventiebeleid. Ten aanzien van het stapelen van overtredingen geldt dat er, bij het opleggen van de bestuurlijke boete, wordt uitgegaan van maximaal 5 overtredingen per overtreder, per controlemoment en per locatie.

Herinspectie

Na het constateren van een overtreding klasse B of C kan een herinspectie worden uitgevoerd om na te gaan of gemaakte afspraken over het opheffen van de overtreding zijn nagekomen. Herinspecties kunnen in rekening worden gebracht bij het bedrijf.

Verscherpt toezicht

Als bij meerdere opeenvolgende (her)inspecties binnen twee jaar vijf overtredingen zijn geconstateerd, kan de NVWA besluiten verscherpt toezicht in te stellen. Dit wordt ook aan de overtreder medegedeeld. Verscherpt toezicht houdt in dat de NVWA vaker inspecteert en, indien zij overtredingen constateert, naast een sanctionerende interventie ook corrigerende interventies kan opleggen die passend zijn om de geconstateerde overtreding(en) te beëindigen of herhaling ervan te voorkomen. Per overtreder wordt een maatwerkaanpak opgesteld. Na afloop van een van tevoren vastgestelde periode wordt geëvalueerd of voortzetting van het verscherpt toezicht wenselijk is. Ook dit wordt gecommuniceerd met de overtreder.

3.4. Internettoezicht

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Op internet worden op handelssites (digitale platforms) geregeld advertenties geplaatst met verboden content. De NVWA kan in die gevallen gegevens bij zowel de aanbieder als de beheerder van de handelssite vorderen op basis van de Algemene wet bestuursrecht. Beheerders van handelssites kunnen de NVWA alternatieven bieden om te interveniëren, zoals het verwijderen van advertenties. In dergelijke gevallen kan de NVWA volstaan met nalevingshulp aan de aanbieder, bijvoorbeeld vlak nadat de advertentie is verwijderd. Is er sprake van herhaling, dan kunnen alsnog gegevens worden gevorderd en kan worden opgeschaald in de handhaving.

5. Divers

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Vervanging

Deze beleidsregel vervangt een deel van het op 15 juni 2017 vastgestelde Specifiek interventiebeleid toezicht op productveiligheid (IB02-SPEC 45, versie 07). Het deel van de beleidsregel IB02-SPEC 45, versie 07, dat betrekking heeft op textiel vervalt bij inwerkingtreding van deze beleidsregel. Ten opzichte van dat deel van het specifiek interventiebeleid zijn de wettelijke normen en overtredingsklassen voor textiel vollediger en eenduidiger geformuleerd. Het hoofddocument en de bijlagen zijn ingericht volgens een uniforme opzet, geldend voor alle domeinen.

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Specifiek interventiebeleid NVWA Textiel (IB02-SPEC 60, versie 01)”.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 15 oktober 2021.

Bijlage

Bijlage bij IB02-SPEC 60, versie 01: Tabel textiel

Deze beleidsregel zal in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister

voor Medische Zorg en Sport,
namens deze:

G.J.C.M. Bakker

Inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

Bijlage bij IB02-SPEC 60, versie 01: Tabel textiel

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

ID regel

Normadressaat

Normbeschrijving

Wet- en regelgeving

Afwijking van de norm

Overtredingsklasse

Motivering overtredingsklasse

Interventie bij eerste overtreding

Interventie bij herhaalde overtreding

doormelding cross compliance (in het kader van gemeenschappelijk landbouwbeleid)

60R000130

Marktdeelnemer

Voor het omschrijven van de vezelsamenstellingen op etiketten en merkingen van textielproducten mogen uitsluitend de in bijlage I vermelde textielvezelbenamingen worden gebruikt.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 5, eerste lid in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en b

 

D

Geen (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R000230

Marktdeelnemer

De in bijlage I vermelde benamingen mogen alleen worden gebruikt voor textielvezels die aan de omschrijving in die bijlage beantwoorden. De benamingen opgenomen in de lijst van bijlage I, mogen niet voor andere vezels worden gebruikt, noch als zodanig, noch als stam of bijvoeglijke bepaling.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 5, tweede lid, eerste en tweede alinea in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en b

 

D

Geen (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R000330

Marktdeelnemer

De term ‘zijde’ wordt niet gebruikt om de vorm of speciale opmaak van textielvezels als filamentgarens aan te duiden.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 5, tweede lid, derde alinea, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en b

 

D

Geen (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R000430

Marktdeelnemer

Alleen textielproducten die uit één vezelsoort zijn samengesteld mogen als ‘100%’, ‘zuiver’ of ‘puur’ worden geëtiketteerd of gemerkt. Deze of soortgelijke begrippen mogen niet voor andere textielproducten worden gebruikt.

Onverminderd artikel 8, lid 3, kan een textielproduct dat niet meer dan 2 gewichtsprocent vreemde vezels bevat, worden behandeld alsof het uit één vezelsoort is samengesteld (dus als ‘100%’, ‘zuiver’ of ‘puur’ worden geëtiketteerd of gemerkt), mits deze hoeveelheid gerechtvaardigd wordt als technisch onvermijdelijk in het kader van goede fabricagemethodes en niet het resultaat is van routinematige toevoeging.

Een textielproduct dat een kaardbewerking heeft ondergaan, kan worden behandeld alsof het uit één vezelsoort is samengesteld (dus als ‘100%’, ‘zuiver’ of ‘puur’ worden geëtiketteerd of gemerkt) als het niet meer dan 5 gewichtsprocent vreemde vezels bevat, mits deze hoeveelheid gerechtvaardigd wordt als technisch onvermijdelijk in het kader van goede fabricagemethodes en niet het resultaat is van routinematige toevoeging.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 7, eerste en tweede lid, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en c

 

D

Gering (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R000530

Marktdeelnemer

De in bijlage III vermelde benamingen [scheerwol] mogen worden vermeld op het etiket of het merk van textielproducten welke uitsluitend bestaan uit wolvezels die voordien nooit in een afgewerkt product verwerkt zijn geweest, geen andere dan de voor de vervaardiging van het product vereiste verspinnings- en/of verviltingsbewerkingen hebben ondergaan, en niet zodanig zijn behandeld of gebruikt dat de vezels erdoor zijn beschadigd. Deze benamingen mogen ook worden gebruikt in een geval als bedoeld in het tweede lid. indien aan elk van de voorwaarden van het tweede lid wordt voldaan:

a) alle in het mengsel verwerkte wol voldoet aan de in lid 1 omschreven voorwaarden;

b) deze wol maakt ten minste 25% van het totale gewicht van het mengsel uit;

c) in het geval van een fijne menging is de wol slechts met één andere vezelsoort vermengd.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 8, eerste lid en tweede lid, eerste alinea, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en d

 

D

Gering (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R000630

Marktdeelnemer

De volledige procentuele samenstelling van het mengsel wordt vermeld indien de benaming scheerwol wordt gebruikt bij de omschrijving van een mengsel van textielvezels dat aan elk van de volgende voorwaarden voldoet:

a) alle in het mengsel verwerkte wol voldoet aan de in lid 1 omschreven voorwaarden;

b) deze wol maakt ten minste 25% van het totale gewicht van het mengsel uit;

c) in het geval van een fijne menging is de wol slechts met één andere vezelsoort vermengd.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 8, tweede lid, tweede alinea, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en d

 

D

Gering (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R001130

Marktdeelnemer

De in de leden 1 en 2 bedoelde producten [wolproducten], met inbegrip van wolproducten die een kaardbewerking hebben ondergaan, mogen niet meer dan 0,3 gewichtsprocent vreemde vezels bevatten; de aanwezigheid van deze vezels wordt bovendien gerechtvaardigd als technisch onvermijdelijk in het kader van goede fabricagemethodes, en mag niet het resultaat mag zijn van routinematige toevoeging.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 8, derde lid, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en d

 

D

Gering (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R001230

Marktdeelnemer

Op het etiket of merk van een textielproduct worden de naam en het gewichtspercentage van alle samenstellende vezels vermeld in afnemende volgorde [met uitzondering van de vezels bedoeld in het tweede lid].

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 9, eerste lid, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en e

 

C

Onvoldoende waarborg op veilige producten

*Waarschuwing + nalevingshulp

*Corrigerende maatregelen

*Bestuurlijke boete

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R001330

Marktdeelnemer

In afwijking van lid 1, en onverminderd artikel 7, lid 2, kan een vezel die ten hoogste 5% van het totale gewicht van het textielproduct uitmaakt, of kunnen vezels die gezamenlijk ten hoogste 15% van het totale gewicht van het textielproduct uitmaken, worden aangeduid met de term ‘andere vezels’, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door hun totale gewichtspercentage, wanneer deze vezels op het tijdstip van de fabricage moeilijk kunnen worden aangeduid.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 9, tweede lid, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en e

 

D

Gering (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R001430

Marktdeelnemer

Producten met een ketting van zuiver katoen en een inslag van zuiver vlas, waarin het aandeel van het vlas ten minste 40% van het totale gewicht van het ontpapte weefsel bedraagt, mogen worden aangeduid met de benaming ‘halflinnen’, die vergezeld moet gaan van de vermelding van de samenstelling, namelijk ‘ketting zuiver katoen – inslag zuiver vlas of linnen’ [met uitzondering van de vezels bedoeld in het vijfde lid].

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 9, derde lid, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en e

 

D

Geen (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R001530

Marktdeelnemer

In afwijking van lid 1 van dit artikel kunnen vezels die nog niet zijn opgenomen in de lijst van bijlage I, worden aangeduid met de term ‘andere vezels’, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door hun totale gewichtspercentage.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 9, vijfde lid, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en e

 

D

Geen (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R001630

Marktdeelnemer

Textielproducten die uit twee of meer textieldelen met verschillende textielvezelsamenstelling bestaan, worden voorzien van een etiket of merk waarop de textielvezelsamenstelling van elk van de delen is vermeld, tenzij de uitzonderingen van het tweede lid van toepassing zijn.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 11, eerste lid, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en f

 

D

Geen (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R002120

Marktdeelnemer

De aanwezigheid van niet uit textiel bestaande delen van dierlijke oorsprong in textielproducten wordt met gebruikmaking van de uitdrukking ‘Bevat niet uit textiel bestaande delen van dierlijke oorsprong’ op het etiket of merk van producten die zulke delen bevat, vermeld zodra deze op de markt worden aangeboden.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 12, eerste lid, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en g

 

C

Onvoldoende waarborg op veilige producten

*Waarschuwing + nalevingshulp

*Corrigerende maatregelen

*Bestuurlijke boete

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R002220

Marktdeelnemer

De etikettering of merking [van textielproducten met niet uit textiel bestaande delen van dierlijke oorsprong] mag niet misleidend zijn en is zodanig uitgevoerd dat de consument een en ander gemakkelijk kan begrijpen.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 12, tweede lid, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en g

 

C

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

*Waarschuwing + nalevingshulp

*Corrigerende maatregelen

*Bestuurlijke boete

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R002320

Marktdeelnemer

De vezelsamenstelling van de in bijlage IV opgenomen textielproducten wordt vermeld overeenkomstig de etiketterings- en merkingsbepalingen in die bijlage.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 13, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en h

 

C

Onvoldoende waarborg op veilige producten

*Waarschuwing + nalevingshulp

*Corrigerende maatregelen

*Bestuurlijke boete

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R003120

Marktdeelnemer

Wanneer textielproducten op de markt worden aangeboden, zijn zij voorzien van een etiket of merk dat de vezelsamenstelling ervan aanduidt [tenzij de uitzondering van het tweede lid van toepassing is: dan mag de etikettering of de merking worden vervangen of aangevuld door begeleidende handelsdocumenten].

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 14, eerste lid, eerste alinea, en tweede lid, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en i

 

C

Onvoldoende waarborg op veilige producten

*Waarschuwing + nalevingshulp

*Corrigerende maatregelen

*Bestuurlijke boete

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R003220

Marktdeelnemer

De etikettering of merking van textielproducten is duurzaam, goed leesbaar, zichtbaar en toegankelijk, alsook, in het geval van een etiket, stevig bevestigd.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 14, eerste lid, tweede alinea, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en i

 

C

Onvoldoende waarborg op veilige producten

*Waarschuwing + nalevingshulp

*Corrigerende maatregelen

*Bestuurlijke boete

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R003330

Marktdeelnemer

De in de artikelen 5, 7, 8 en 9 bedoelde textielvezelbenamingen en omschrijvingen van vezelsamenstellingen worden in de in lid 2 van dit artikel bedoelde begeleidende handelsdocumenten duidelijk vermeld [wanneer de etikettering of de merking mogen worden vervangen of aangevuld door begeleidende handelsdocumenten].

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 14, tweede lid, en derde lid, eerste alinea, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en i

 

D

Geen (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R003430

Marktdeelnemer

Er wordt [in begeleidende handelsdocumenten] geen gebruik gemaakt van afkortingen, met uitzondering van een code voor machinale verwerking, of indien de afkortingen zijn gedefinieerd in internationale normen, mits zij in hetzelfde handelsdocument worden verklaard.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 14, derde lid, tweede alinea, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en i

 

D

Geen (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R003520

Fabrikant/importeur

De fabrikant zorgt ervoor dat, wanneer het textielproduct in de handel wordt gebracht, het etiket of het merk wordt meegeleverd en de hierop verstrekte informatie nauwkeurig is. Indien de fabrikant niet in de Unie is gevestigd, rust deze verplichting op de importeur.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 15, eerste lid, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en j

 

C

Onvoldoende waarborg op veilige producten

*Waarschuwing + nalevingshulp

*Corrigerende maatregelen

*Bestuurlijke boete

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R003620

distributeur

De distributeur zorgt ervoor dat, wanneer hij een textielproduct op de markt aanbiedt, het adequaat en volgens de voorschriften van deze Verordening is geëtiketteerd of gemerkt.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 15, derde lid, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en j

 

C

Onvoldoende waarborg op veilige producten

*Waarschuwing + nalevingshulp

*Corrigerende maatregelen

*Bestuurlijke boete

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R004130

Marktdeelnemer

De in de leden 1, 2 en 3 bedoelde marktdeelnemers zorgen ervoor dat de elke informatie die bij het op de markt aanbieden van textielproducten wordt verstrekt, niet kan worden verward met de bij deze Verordening voorgeschreven textielvezelbenamingen en omschrijvingen van vezelsamenstellingen.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 15, vierde lid, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en j

 

D

Gering (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R004220

Marktdeelnemer

Wanneer een textielproduct op de markt wordt aangeboden, wordt de in de artikelen 5, 7, 8 en 9 bedoelde omschrijving van de vezelsamenstelling van het textielproduct, in catalogussen en prospectussen, alsmede op de verpakking, het etiket en het merk aangeduid op een gemakkelijk leesbare, zichtbare en duidelijke wijze, en in een uniforme typografie qua grootte, opmaak en lettertype. Deze informatie is voor de consument duidelijk zichtbaar vóór de aankoop, ook als de aankoop langs elektronische weg plaatsvindt.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 16, eerste lid, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en k

 

C

Onvoldoende waarborg op veilige producten

*Waarschuwing + nalevingshulp

*Corrigerende maatregelen

*Bestuurlijke boete

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R004330

Marktdeelnemer

Handelsmerken of -namen die, als zodanig dan wel als stam of bijvoeglijke bepaling, een van de in bijlage I opgenomen textielvezelbenamingen bevatten, of een benaming die daarmee verward kan worden, worden echter onmiddellijk voor of na de in de artikelen 5, 7, 8 en 9 bedoelde omschrijving van de textielvezelsamenstelling vermeld.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 16, tweede lid, tweede alinea, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en k

 

D

Gering (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R004430

Marktdeelnemer

Andere informatie [met betrekking tot gebruik van textielvezelbenamingen en van omschrijvingen van vezelsamenstellingen anders dan handelsmerken of -namen] wordt altijd afzonderlijk weergegeven.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 16, tweede lid, derde alinea, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en k

 

D

Geen (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R003730

Marktdeelnemer

De etikettering of merking geschiedt in de officiële taal of talen van de lidstaat waar de textielproducten aan de consument worden aangeboden, tenzij deze lidstaat anders voorschrijft.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 16, derde lid, eerste alinea, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en k

 

D

Gering (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R003830

Marktdeelnemer

In het geval van klosjes, rolletjes, strengen, kluwens en andere kleine hoeveelheden naai-, stop- en borduurgaren is de eerste alinea [over het gebruik van officiële ta(a)l(en)] van toepassing op de algemene etikettering in de zin van artikel 17, lid 3. Indien deze producten afzonderlijk worden verkocht, mogen zij in elke officiële taal van de instellingen van de Unie worden geëtiketteerd of gemerkt, mits ze tevens zijn voorzien van een algemene etikettering.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 16, derde lid, tweede alinea, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en k

 

D

Geen (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Mededeling

Eventueel nalevingshulp

*Waarschuwing

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R001730

Marktdeelnemer

De in de leden 3 en 4 bedoelde textielproducten [de in bijlage VI vermelde textielproducten van gelijke soort en vezelsamenstelling en textielproducten die per meter worden verkocht] worden zodanig op de markt aangeboden, dat de vezelsamenstelling ervan aan elke koper in de toeleveringsketen, met inbegrip van de consument, bekend wordt gemaakt.

Verordening (EU) nr. 1007/2011, artikel 17, vijfde lid, in samenhang met artikel 4

Warenwetbesluit textielproducten, artikel 2, onder a en l

 

C

Onvoldoende waarborg op veilige producten

*Waarschuwing + nalevingshulp

*Corrigerende maatregelen

*Bestuurlijke boete

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R005120

Eenieder

Kleding, niet zijnde nachtkleding, die wordt verhandeld binnen Nederland dient te zijn gemaakt van doek dat voldoet aan een brandbaarheidtest. Deze test dient uitgevoerd te worden conform ASTM D12301 met een vlamcontacttijd van 1 seconde. De vlamverspreiding over 127 mm mag niet korter zijn dan 4 seconden.

Het is verboden waren, niet zijnde eet en drinkwaren, te verhandelen waarvan degene die deze waren verhandelt, weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat zij bij het gezien hun bestemming te verwachten gebruik bijzondere gevaren kunnen opleveren voor de veiligheid of gezondheid van de mens, of indien het technische voortbrengselen betreft, tevens voor de veiligheid van zaken.

Warenwet, artikel 18, aanhef en onder a

Handhavingsafspraken brandveiligheid kleding conform de Warenwet, punt 1

 

C

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

*Waarschuwing + nalevingshulp

*Corrigerende maatregelen

*Bestuurlijke boete

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R005220

Eenieder

Kleding, niet zijnde nachtkleding, die bestaat uit meerdere lagen en wordt verhandeld binnen Nederland dient te zijn gemaakt van doek dat voldoet aan een brandbaarheidtest. Voor kleding die bestaat uit meerdere lagen gelden de eisen voor de doek(soorten) die de buitenkant van het kledingstuk vormen en niet voor de (tussen)voeringstoffen. Deze test dient uitgevoerd te worden conform ASTM D12301 met een vlamcontacttijd van 1 seconde. De vlamverspreiding over 127 mm mag niet korter zijn dan 4 seconden.

Het is verboden waren, niet zijnde eet en drinkwaren, te verhandelen waarvan degene die deze waren verhandelt, weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat zij bij het gezien hun bestemming te verwachten gebruik bijzondere gevaren kunnen opleveren voor de veiligheid of gezondheid van de mens, of indien het technische voortbrengselen betreft, tevens voor de veiligheid van zaken.

Warenwet, artikel 18, aanhef en onder a

Handhavingsafspraken brandveiligheid kleding conform de Warenwet, punt 1

 

C

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

*Waarschuwing + nalevingshulp

*Corrigerende maatregelen

*Bestuurlijke boete

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R005320

Eenieder

Nachtkleding, die wordt verhandeld binnen Nederland dient te voldoen aan de technische eisen en etiketteringeisen uit het Convenant brandveiligheid nachtkleding.

Kindernachtkleding, die niet aan de twee eisen van de brandbaarheidstest voldoet, mag niet worden verhandeld. De twee eisen zijn: binnen 17 seconden mag de meetdraad niet doorbranden en smeltdruppels mogen binnen 17 seconden het filtreerpapier niet ontsteken.

Het is verboden waren, niet zijnde eet en drinkwaren, te verhandelen waarvan degene die deze waren verhandelt, weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat zij bij het gezien hun bestemming te verwachten gebruik bijzondere gevaren kunnen opleveren voor de veiligheid of gezondheid van de mens, of indien het technische voortbrengselen betreft, tevens voor de veiligheid van zaken.

Warenwet, artikel 18, aanhef en onder a

Convenant brandveiligheid nachtkleding, bijlage I, onder 2.1

Handhavingsafspraken brandveiligheid kleding conform de Warenwet, punt 2

 

C

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

*Waarschuwing + nalevingshulp

*Corrigerende maatregelen

*Bestuurlijke boete

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R005420

Eenieder

Nachtkleding, die wordt verhandeld binnen Nederland dient te voldoen aan de technische eisen en etiketteringeisen uit het Convenant brandveiligheid nachtkleding.

Nachtkleding voor volwassenen, die niet aan de twee eisen van de brandbaarheidstest voldoet, mag uitsluitend worden verhandeld indien een waarschuwing is aangebracht. De twee eisen zijn: binnen 10 seconden mag de meetdraad niet doorbranden en smeltdruppels mogen binnen 10 seconden het filtreerpapier niet ontsteken.

Het is verboden waren, niet zijnde eet en drinkwaren, te verhandelen waarvan degene die deze waren verhandelt, weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat zij bij het gezien hun bestemming te verwachten gebruik bijzondere gevaren kunnen opleveren voor de veiligheid of gezondheid van de mens, of indien het technische voortbrengselen betreft, tevens voor de veiligheid van zaken.

Warenwet, artikel 18, aanhef en onder a

Convenant brandveiligheid nachtkleding, bijlage I, onder 2.1

Handhavingsafspraken brandveiligheid kleding conform de Warenwet, punt 2

 

C

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

*Waarschuwing + nalevingshulp

*Corrigerende maatregelen

*Bestuurlijke boete

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

60R005520

Eenieder

Nachtkleding, die wordt verhandeld binnen Nederland dient te voldoen aan de technische eisen en etiketteringeisen uit het Convenant brandveiligheid nachtkleding.

Nachtkleding die niet aan de Surfaceflash eis voldoet, mag niet worden verhandeld.

Het is verboden waren, niet zijnde eet en drinkwaren, te verhandelen waarvan degene die deze waren verhandelt, weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat zij bij het gezien hun bestemming te verwachten gebruik bijzondere gevaren kunnen opleveren voor de veiligheid of gezondheid van de mens, of indien het technische voortbrengselen betreft, tevens voor de veiligheid van zaken.

Warenwet, artikel 18, aanhef en onder a

Convenant brandveiligheid nachtkleding, bijlage I, onder 2.2

Handhavingsafspraken brandveiligheid kleding conform de Warenwet, punt 2

 

C

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

*Waarschuwing + nalevingshulp

*Corrigerende maatregelen

*Bestuurlijke boete

*Corrigerende interventie

*Nalevingshulp

n.v.t.

  1. Bij de inschatting welk letsel of welke gezondheidsschade kan worden veroorzaakt, wordt uitgegaan van de ongunstigste situatie die redelijkerwijs in een realistisch scenario kan ontstaan. Ook wordt hieronder begrepen indirect letsel of indirect ernstig letsel dat kan worden veroorzaakt door schade aan producten. ^ [1]
Naar boven