Toelichting bij bovenstaande formulieren A, B en C:
Een verzoek om een ontheffing wordt ingediend door toezending van het daarvoor bestemde
formulier, dat op de site www.besontheffingen.nl verkrijgbaar is. De verzoeker moet
het formulier volledig ingevuld en ondertekend opsturen per mail naar OntheffingenBESeilanden@vws.nl.
Van belang is dat de verzoeker zelf zijn ontheffingsaanvraag ondertekent. Hieruit
blijkt dat hij van het ontheffingsverzoek op de hoogte is en kan worden aangemerkt
als de verzoeker van de ontheffing.
Het formulier wordt in het Nederlands en Engels aangeboden. Het formulier mag ook
in bovengenoemde talen worden ingevuld door verzoeker. De gegevens en bescheiden mogen
in een van de officiële talen van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte
worden gesteld. Bij het ontheffingsverzoek dienen dan wel gekwalificeerde vertalingen
in het Nederlands of Engels van die gegevens en bescheiden te worden overgelegd. Met
gekwalificeerde vertalingen wordt bedoeld dat de vertalingen zijn opgesteld door beëdigde
vertalers.
Gegevens verzoeker
Deze gegevens dienen om verzoeker te kunnen identificeren en te kunnen bereiken.
Soort ontheffing
Tevens dient verzoeker op het formulier aan te geven voor welk medisch beroep (arts,
tandarts, verloskundige of apotheker) en voor welk specifieke deskundigheidsgebied
(bijv. huisartsgeneeskunde, gynaecologie of anesthesie) hij een ontheffing aanvraagt.
Indien een verzoeker de hoedanigheid van arts, tandarts, apotheker of verloskundige
heeft verkregen op de wijze zoals voorgeschreven in de terzake in Nederland geldende
wettelijke bepalingen, dan dient de verzoeker ook zijn BIG registratienummer in te
vullen op het formulier.
Op het formulier moet verzoeker aangeven aan welke onderwijsinstelling(en) hij scholing
heeft gevolgd, welke opleiding(en) hij heeft gevolgd, wanneer hij is begonnen met
zijn opleiding(en) en wanneer hij deze opleiding(en) heeft afgerond.
Duur ontheffing
Verzoeker dient aan te geven voor hoe lang hij een ontheffing wenst te verkrijgen
voor zijn werkzaamheden op de openbare lichamen.
Een ontheffing wordt verleend aan een medisch beroepsbeoefenaar voor ten hoogste vier
jaar. Een ontheffing kan dus ook voor een kortere periode dan vier jaar worden verleend.
Er worden geen ontheffingen verstrekt voor onbepaalde tijd Dit houdt onder andere
verband met het feit dat er voorschriften en beperkingen kunnen worden verbonden aan
ontheffingen en het wenselijk is dat deze eventueel kunnen worden aangepast na verloop
van tijd.
Bij het verlenen van de ontheffing wordt rekening gehouden met de duur en aard van
de uit te oefenen beroepsactiviteiten van de medisch beroepsbeoefenaren op de openbare
lichamen. De minister houdt bij het toekennen van een ontheffing rekening met de omstandigheden
van het geval. Visiterende artsen van buiten de BES die de BES bijvoorbeeld voor langere
tijd elke week een dag bezoeken om medische werkzaamheden te verrichten op de BES,
kunnen voor maximaal 4 jaar een ontheffing krijgen.
De ontheffing vervalt na de daaraan verbonden termijn. Het valt onder de eigen verantwoordelijkheid
van de beoefenaar van een medisch beroep om tijdig een eventuele nieuwe ontheffing
aan te vragen als de einddatum van de ontheffing in zicht is. Daarbij dient rekening
te worden gehouden met de beslistermijnen op het verzoek voor de daaropvolgende ontheffing.
Antecedenten:
Voorts dient verzoeker op het formulier antwoord te geven op bepaalde vragen, zoals
de vraag of hij onder curatele is gesteld wegens een stoornis van de geestvermogens
of de vraag of hij is ontzet uit het recht om het betrokken beroep uit te oefenen.
Het is namelijk van belang dat de minister antwoord krijgt op deze vragen, aangezien
dergelijke gegevens van belang zijn in verband met het toetsen van de ontheffingsaanvraag.
Een ontheffing dient volgens artikel 4 van het Besluit uitoefenen medisch beroep BES te worden geweigerd op grond van zwaarwegende redenen in het belang van de volksgezondheid.
In de toelichting bij dit artikel is aangegeven dat bij zwaarwegende redenen onder
andere dient te worden gedacht aan omstandigheden die het niet meer verantwoord maken
dat een beoefenaar van een medisch beroep zijn beroep uitoefent op de BES. Dit kan
bijvoorbeeld het geval zijn bij:
-
– ernstige maatregelen van een tuchtrechter (zoals de tuchtrechtelijke maatregelen,
genoemd in artikel 48, eerste lid, onder d, e en f, van de Wet op de beroepen in de individuele
gezondheidszorg);
-
– maatregelen van een instantie zoals het College van medisch toezicht (zoals de maatregelen,
genoemd in artikel 80, eerste lid, van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg);
-
– gepleegde strafbare feiten gerelateerd aan de gezondheidszorg;
-
– een dusdanige geestelijke of lichamelijke gesteldheid, gewoonte van drankmisbruik
of van misbruik van middelen, bedoeld in de artikelen 2 en 3 van de Opiumwet (Stb. 1976, 425), dat geacht moet worden dat de geschiktheid tot het uitoefenen dan
wel tot het zonder zodanige waarborgen uitoefenen van een medisch beroep ontbreekt;
-
– ontslag door de directie van een zorginstelling wegens onrechtmatig, ontoereikend
of onzorgvuldig handelen;
-
– opheffen van een contract door de zorgverzekeraar wegens het verlenen van ontoereikende
zorg.
De aanwezigheid van een van de vorenbedoelde omstandigheden kan een weigering van
de ontheffing opleveren. Het is daarom noodzakelijk dat verzoeker op het formulier
aangeeft of bepaalde maatregelen of geestestoestanden op hem van toepassing zijn.
Vereiste documenten
Bij een ontheffingsverzoek dienen verschillende bewijzen en gegevens te worden verstrekt
door verzoeker. De minister zal onder meer aan de hand van deze stukken moeten beoordelen
of de betrokken verzoeker voldoet aan het Besluit bevoegdheid apothekers en apothekersassistenten BES, het Besluit bevoegdheid uitoefening van de tandheelkunst BES, het Besluit bevoegdheid verloskundigen BES of het Besluit geneeskunde BES (hierna te noemen: de kwaliteitsbesluiten) en het Besluit uitoefenen medisch beroep BES en voor ontheffingverlening in aanmerking komt. Degene die het verzoek om een ontheffing
heeft ingediend, zal derhalve bewijsstukken moeten overleggen.
Indien een onvolledig verzoek binnenkomt, wordt een termijn gegeven waarbinnen de
resterende gegevens dan wel bescheiden kunnen worden aangeleverd. Indien de gegevens
en bescheiden niet binnen de gestelde termijn worden aangeleverd, kan de aanvraag
mogelijk niet in behandeling worden genomen of kan er negatief op een ontheffingsverzoek
worden besloten.
Het verlenen van ontheffingen moet waarborgen dat op de BES enkel medische beroepsbeoefenaren
werken die over voldoende kwaliteit beschikken om hun beroep op een verantwoorde manier
uit te oefenen. Het is voor de verlening van een ontheffing van wezenlijk belang dat
bewijzen en gegevens waarop deze ontheffingverlening wordt gebaseerd, betrouwbaar
zijn en waar mogelijk op echtheid kunnen worden getoetst. Toetsing van een origineel
exemplaar van een stuk is een betrouwbare methode, doch een gewaarmerkt afschrift
kan eenzelfde graad van betrouwbaarheid geven, mits het waarmerken is geschied door
een instantie waaraan dat naar haar aard kan worden toevertrouwd. Daarvoor komen in
aanmerking de opleidingsinstelling die het originele getuigschrift heeft uitgereikt
en de notaris. Bij een verzoek mag een pdf van het originele diploma of gewaarmerkte
kopie worden overgelegd. Bij twijfel kan het origineel per post worden gevraagd.
Sommige medische beroepsbeoefenaren beschikken over een verklaring van vakbekwaamheid.
Het gaat hier om een verklaring, inhoudende dat de verworven vakbekwaamheid van de
betrokkene geacht kan worden gelijkwaardig of nagenoeg gelijkwaardig te zijn aan de
vakbekwaamheid die voor de BES noodzakelijk wordt geacht en die uit de kwaliteitsbesluiten
kan worden afgeleid. Enkel als men beschikt over een verklaring van vakbekwaamheid,
dient een medisch beroepsbeoefenaar deze te overleggen. Veel medische beroepsbeoefenaren
zullen niet over een dergelijke verklaring beschikken. Deze verklaring dient enkel
overgelegd te worden als ooit een dergelijke verklaring is verkregen van de minister.
De verplichting om het origineel of een gewaarmerkte kopie van een stuk in te dienen,
geldt niet voor verklaringen van vakbekwaamheid. Bij een verklaring van vakbekwaamheid
is het aanleveren van een kopie van deze verklaring voldoende. De verklaring van vakbekwaamheid
zal bij de aanvraag om een ontheffing, hetzij nog in het bezit zijn van de minister,
hetzij naar zijn vorm en inhoud bij de minister bekend zijn. De personen die over
een verklaring van vakbekwaamheid beschikken, kunnen daarom volstaan met het meezenden
van een gewone kopie van deze verklaring bij hun verzoek om een ontheffing.
Daarnaast is het van essentieel belang dat de minister en de werkgever van de betrokken
verzoeker dan wel de houder van de instelling waarin de betrokken verzoeker zijn beroep
uitoefent zonder daarbij in dienstbetrekking te zijn, op de hoogte zijn van ten aanzien
van de betrokkene in het buitenland getroffen maatregelen op het gebied van de beroepsuitoefening.
Een verzoeker dient de minister op de hoogte te houden van wijzigingen aangaande zijn
gegevens, aangezien belangrijke wijzigingen mogelijk gronden kunnen opleveren om ontheffingen
te wijzigen of in te trekken indien dat noodzakelijk is.
Kosten
Er zijn voor een verzoeker geen kosten verbonden aan het indienen van een ontheffingsverzoek
of het verlenen van een ontheffing.
D. Formulier aanvraag verklaring van vakbekwaamheid:
Vereiste documenten
Bij een aanvraag voor een verklaring van vakbekwaamheid worden de volgende bescheiden
(in pdf formaat) overgelegd:
-
a. het desbetreffende door Onze Minister beschikbaar te stellen aanvraagformulier als
opgenomen in Bijlage I, dat door aanvrager is ingevuld en ondertekend;
-
b. een fotokopie van het deel van het paspoort van aanvrager dat de persoonsgegevens
bevat;
-
c. een gewaarmerkte kopie van getuigschriften inzake het betreffende beroep en eventuele
specialisatie, die door het in het land van herkomst daartoe bij of krachtens de wet
bevoegd verklaarde gezag aan aanvrager zijn afgegeven;
-
d. het programma van de opleiding tot het betreffende beroep, onderverdeeld in theorie-
en praktijkvakken, met opgave van de duur van het onderwijs in die vakken, afkomstig
van de instelling waarbij aanvrager het getuigschrift heeft behaald;
-
e. cijferlijsten en beoordelingen van studieresultaten, praktijkperioden of -stages,
en dergelijke, van aanvrager;
-
f. indien in het land van herkomst een door een overheidsorgaan of een organisatie van
beoefenaren van het desbetreffende beroep ingesteld register in stand wordt gehouden:
een bewijs van inschrijving van aanvrager in dat register, niet ouder dan zes maanden;
-
g. een document, niet ouder dan drie maanden, waaruit blijkt of ten aanzien van aanvrager
een beslissing of maatregel, berustende op een in het buitenland gegeven rechterlijke,
tuchtrechtelijke of bestuursrechtelijke beslissing, van kracht is op grond waarvan
aanvrager zijn rechten ter zake van de uitoefening van het betrokken beroep in het
land waar de beslissing is gegeven tijdelijk of blijvend geheel heeft verloren;
-
h. indien het document, bedoeld in g, niet wordt afgegeven door de bevoegde autoriteiten,
een door de aanvrager zelf ondertekende verklaring dat ten aanzien van hem geen beslissing
of maatregel van kracht is als bedoeld onder g;
-
i. bewijsstukken van eventuele beroepservaring;
-
j. bewijsstukken van eventuele andere relevante opleidingen.
Toelichting bij formulier D:
Een aanvraag om een verklaring van vakbekwaamheid wordt ingediend door toezending
van het daarvoor bestemde formulier, dat op de site www.besontheffingen.nl verkrijgbaar
is. De aanvrager moet het formulier volledig ingevuld en ondertekend opsturen per
mail naar OntheffingenBESeilanden@vws.nl. Van belang is dat aanvrager zelf zijn aanvraag
ondertekent. Hieruit blijkt dat hij van de aanvraag op de hoogte is en als aanvrager
kan worden aangemerkt.
Het formulier wordt in het Nederlands en Engels aangeboden. Het formulier mag ook
in bovengenoemde talen worden ingevuld door aanvrager. De gegevens en bescheiden mogen
in een van de officiële talen van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte
worden gesteld. Bij de aanvraag dienen dan wel gekwalificeerde vertalingen in het
Nederlands of Engels van die gegevens en bescheiden te worden overgelegd. Met gekwalificeerde
vertalingen wordt bedoeld dat de vertalingen zijn opgesteld door beëdigde vertalers.
Gegevens aanvrager
Deze gegevens dienen om aanvrager te kunnen identificeren en te kunnen bereiken.
Verklaring van vakbekwaamheid voor welk medisch beroep
Tevens dient aanvrager op het formulier aan te geven voor welk medisch beroep (arts,
tandarts, verloskundige of apotheker) hij een verklaring van vakbekwaamheid aanvraagt.
Op het formulier moet aanvrager aangeven aan welke onderwijsinstellingen hij scholing
heeft gevolgd, welke opleidingen hij heeft gevolgd, wanneer hij is begonnen met zijn
opleidingen en wanneer hij zijn opleiding heeft afgerond.
Vereiste documenten
Bij een aanvraag dienen verschillende bewijzen en gegevens te worden verstrekt door
aanvrager. De minister zal onder meer aan de hand van deze stukken moeten beoordelen
of aanvrager in aanmerking komt voor een verklaring van vakbekwaamheid.
Indien een onvolledige aanvraag binnenkomt, wordt een termijn gegeven waarbinnen de
resterende gegevens dan wel bescheiden kunnen worden aangeleverd. Indien de gegevens
en bescheiden niet binnen de gestelde termijn worden aangeleverd, kan de aanvraag
mogelijk niet in behandeling worden genomen of kan er negatief op een aanvraag worden
besloten.
De procedure tot afgeven van een verklaring van vakbekwaamheid moet waarborgen dat
op de BES enkel medische beroepsbeoefenaren werken die over voldoende kwaliteit beschikken
om hun beroep op een verantwoorde manier uit te oefenen. Het is voor het afgeven van
een verklaring van vakbekwaamheid van wezenlijk belang dat bewijzen en gegevens waarop
de afgifte van deze verklaring wordt gebaseerd, betrouwbaar zijn en waar mogelijk
op echtheid kunnen worden getoetst. Toetsing van een origineel exemplaar van een stuk
is een betrouwbare methode, doch een gewaarmerkt afschrift kan eenzelfde graad van
betrouwbaarheid geven, mits het waarmerken is geschied door een instantie waaraan
dat naar haar aard kan worden toevertrouwd. Daarvoor komen in aanmerking de opleidingsinstelling
die het originele getuigschrift heeft uitgereikt en de notaris. Bij een aanvraag mag
een pdf van het originele diploma of gewaarmerkte kopie worden overgelegd. Bij twijfel
kan het origineel per post worden gevraagd.
Daarnaast is het van essentieel belang dat de minister en de werkgever van de betrokken
aanvrager dan wel de houder van de instelling waarin de betrokken aanvrager zijn beroep
uitoefent zonder daarbij in dienstbetrekking te zijn, op de hoogte is van de ten aanzien
van de betrokkene in het buitenland getroffen maatregel op het gebied van de beroepsuitoefening.
Een aanvrager dient de minister op de hoogte te houden van wijzigingen aangaande zijn
gegevens.