Het Koninkrijk België,
De Republiek Bulgarije,
De Tsjechische Republiek,
Het Koninkrijk Denemarken,
De Bondsrepubliek Duitsland,
De Republiek Estland,
Ierland,
De Helleense Republiek,
Het Koninkrijk Spanje,
De Franse Republiek,
De Italiaanse Republiek,
De Republiek Cyprus,
De Republiek Letland,
De Republiek Litouwen,
Het Groothertogdom Luxemburg,
Hongarije,
Malta,
Het Koninkrijk der Nederlanden,
De Republiek Oostenrijk,
De Republiek Polen,
De Portugese Republiek,
Roemenië,
De Republiek Slovenië,
De Slowaakse Republiek,
De Republiek Finland,
Het Koninkrijk Zweden,
Het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland,
verdragsluitende partijen bij het Verdrag betreffende de Europese Unie en het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, hierna „de lidstaten” genoemd, en
De Europese Unie,
enerzijds, en
De regering van de Staat Israël (hierna „Israël” genoemd),
anderzijds,
De wens uitdrukkend een internatonaal luchtvaartsysteem te bevorderen, dat gebaseerd
is op eerlijke mededinging tussen luchtvaartmaatschappijen op een markt met een minimum
aan overheidsbemoeienis en regulering;
De wens uitdrukkend de uitbreiding van de internationale luchtvervoersmogelijkheden
te vergemakkelijken, onder meer via de ontwikkeling van luchtvervoersnetwerken, teneinde
tegemoet te komen aan de behoeften van passagiers en expediteurs aan passende luchtvervoersdiensten;
Erkennende dat luchtvervoer belangrijk is voor het bevorderen van handel, toerisme
en investeringen;
De wens uitdrukkende dat luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid krijgen om passagiers
en expediteurs concurrerende prijzen en diensten aan te bieden op open markten;
Erkennende dat het op elkaar afstemmen en, voor zover praktisch mogelijk, het harmoniseren
van regelgeving voordelen kan opleveren;
De wens uitdrukkend dat alle sectoren van de luchtvervoerssector, inclusief het personeel
van luchtvaartmaatschappijen, profijt kunnen trekken van een geliberaliseerd klimaat;
De wens uitdrukkend het hoogst mogelijke niveau van veiligheid en beveiliging van
het internationaal luchtvervoer te garanderen en nogmaals bevestigend dat zij zich
grote zorgen maken over daden of bedreigingen die gericht zijn tegen luchtvaartuigen
en die de veiligheid van personen of goederen in gevaar brengen, de exploitatie van
het luchtvervoer nadelig beïnvloeden en het vertrouwen van het publiek in de veiligheid
van de burgerluchtvaart ondermijnen;
De veiligheidsbehoeften erkennende met betrekking tot de luchtvaartrelaties tussen
de Europese Unie en Israël, ten gevolge van de huidige geopolitieke situatie;
Nota nemende van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, voor ondertekening opengesteld te Chicago op 7 december 1944;
Erkennende dat deze Euro-Mediterrane Luchtvaartovereenkomst binnen het toepassingsgebied
valt van het Euro-Mediterraan partnerschap dat in het vooruitzicht wordt gesteld in
de verklaring van Barcelona van 28 november 1995;
Nota nemende van hun gemeenschappelijk voornemen om een Euro-Mediterrane luchtvaartruimte
tot stand te brengen, op basis van de beginselen van overeenstemming van de regelgeving,
regelgevende samenwerking en liberalisering van de markttoegang;
De wens uitdrukkende een gelijk speelveld tot stand te brengen, waardoor luchtvaartmaatschappijen
billijke en gelijke kansen genieten om luchtvervoer aan te bieden;
Erkennende dat subsidies een negatief effect kunnen hebben op de mededinging tussen
luchtvaartmaatschappijen en de basisdoelstellingen van deze Overeenkomst in het gedrang
kunnen brengen;
Het belang bevestigend van milieubescherming bij de ontwikkeling en toepassing van
het internationale luchtvaartbeleid en erkennende dat soevereine staten het recht
hebben passende milieubeschermingsmaatregelen te nemen;
Nota nemende van het belang van de bescherming van de consument, met inbegrip van
de bescherming die wordt geboden door het Verdrag tot het brengen van eenheid in enige bepalingen inzake het internationale
luchtvervoer, gesloten te Montreal op 28 mei 1999, voor zover beide partijen zijn toegetreden
tot dit verdrag;
Erop wijzende dat in het kader van deze Overeenkomst uitwisselingen van persoonsgegevens
plaatsvinden waarop de wetgeving van de partijen inzake gegevensbescherming van toepassing
is, alsook het besluit van de Commissie van 31 januari 2011 overeenkomstig Richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad, over de passende bescherming van persoonsgegevens
door de staat Israël wat de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens betreft
(Besluit 2011/61/EU);
Voornemens voort te bouwen op het kader van de bestaande luchtvervoersovereenkomsten,
teneinde aan beide zijden open markttoegang en zoveel mogelijk voordelen voor consumenten,
luchtvaartmaatschappijen, personeel en de maatschappij in het algemeen tot stand te
brengen;
Opmerkende dat deze Overeenkomst op progressieve maar integrale wijze moet worden
toegepast, en dat een geschikt mechanisme kan zorgen voor de vaststelling van gelijkwaardige
regelgevende eisen en normen voor de burgerluchtvaart, gebaseerd op de hoogste normen
die door de overeenkomstsluitende partijen worden toegepast;