Het Koninkrijk der Nederlanden
en
De Voorbereidende Commissie voor de Organisatie voor het Verbod van Chemische Wapens
In aanmerking nemend dat het Koninkrijk der Nederlanden het Verdrag tot verbod van
de ontwikkeling, de produktie, de aanleg van voorraden en het gebruik van chemische
wapens en inzake de vernietiging van deze wapens, gedaan te Parijs op 14 januari 1993,
heeft ondertekend;
Gelet op de Resolutie inzake de oprichting van de Voorbereidende Commissie voor de
Organisatie voor het Verbod van Chemische Wapens, die bepalingen omvat betreffende
de rechtspositie, voorrechten en immuniteiten van de Commissie, haar Uitvoerend Secretaris
en functionarissen;
Overwegend dat voor de vestiging van de zetel van de Commissie op het grondgebied
van het Koninkrijk der Nederlanden ('s-Gravenhage) een verdrag dient te worden gesloten;
Zijn het volgende overeengekomen:
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In dit Verdrag:
-
a. wordt verstaan onder „het Verdrag”: het Verdrag tot verbod van de ontwikkeling, de
produktie, de aanleg van voorraden en het gebruik van chemische wapens en inzake de
vernietiging van deze wapens, voor ondertekening opengesteld te Parijs op 13 januari
1993;
-
b. wordt verstaan onder „de Commissie": de Voorbereidende Commissie voor de Organisatie
voor het Verbod van Chemische Wapens;
-
c. wordt verstaan onder „Lid”: een Lid-Staat van de Commissie;
-
d. wordt verstaan onder „de Regering": de Regering van het Koninkrijk der Nederlanden;
-
e. wordt verstaan onder „de Partijen": het Koninkrijk der Nederlanden en de Commissie;
-
f. wordt verstaan onder „de Uitvoerend Secretaris": de Uitvoerend Secretaris van de Commissie
bedoeld in paragraaf 3 van Bijlage 1 bij de Resolutie inzake de oprichting van de
Voorbereidende Commissie voor de Organisatie voor het Verbod van Chemische Wapens;
-
g. wordt verstaan onder „functionarissen": personen die door de Commissie worden benoemd
of geworven voor een dienstverband bij de Commissie ten behoeve van de uitvoering
van haar officiële taken; hieronder zijn niet begrepen personen in de huishoudelijke
dienst van de Commissie of personen die lokaal worden geworven en per uur worden betaald;
-
h. wordt verstaan onder „de gebouwen en terreinen": de gebouwen en terreinen van de Commissie
en alle gebouwen, delen van gebouwen of voorzieningen die door de Commissie worden
gebruikt, op permanente of tijdelijke basis, voor de uitvoering van haar officiële
taken;
-
i. wordt verstaan onder „de archieven van de Commissie": alle dossiers, correspondentie,
documenten, manuscripten, computerbestanden, foto's, films en opnamen die de Commissie
bezit of onder zich heeft, en al het overige materiaal waarover de Uitvoerend Secretaris
en de Regering eventueel overeenkomen dat het deel uitmaakt van de archieven van de
Commissie;
-
j. wordt „vertegenwoordiger" geacht te omvatten: de vertegenwoordiger van elke Lid-Staat
in de Commissie, plaatsvervangers en adviseurs ;
-
k. wordt verstaan onder „deskundigen": personen, buiten degenen bedoeld onder letter
g van dit artikel, die door de Commissie worden aangewezen om officiële missies voor
de Commissie te verrichten.
Artikel 2. De rechtspersoonlijkheid van de Commissie
De Commissie bezit volledige rechtspersoonlijkheid. Zij heeft de bevoegdheid:
-
a. overeenkomsten te sluiten;
-
b. roerende en onroerende zaken te verwerven en te vervreemden;
-
c. juridische procedures in te stellen en in rechte op te treden.
Artikel 3. Immuniteit van rechtsvervolging
-
2 Niettegenstaande de bepalingen van het eerste lid van dit artikel zijn eigendommen
en bezittingen van de Commissie, waar deze ook gelegen zijn en wie deze ook onder
zich heeft, vrijgesteld van onderzoek, executie, inbeslagneming, alle vormen van beslaglegging,
gerechtelijke bevelen of andere vormen van rechtsvervolging.
Artikel 4. Vrijstelling van bezittingen van andere maatregelen
De eigendommen en bezittingen van de Commissie, waar deze ook gelegen zijn en wie
deze ook onder zich heeft, zijn vrijgesteld van onderzoek, vordering, confiscatie,
onteigening of iedere andere vorm van ingrijpen, ongeacht of het optreden van uitvoerende,
administratieve, rechterlijke of wetgevende aard betreft.
Artikel 5. Onschendbaarheid van gebouwen en terreinen
-
1 De gebouwen en terreinen van de Commissie zijn onschendbaar. Personen die krachtens
de wet bevoegd zijn gebouwen of terreinen te betreden, oefenen deze bevoegdheid niet
uit ten aanzien van de gebouwen en terreinen van de Commissie tenzij daarvoor toestemming
is verleend door of namens de Uitvoerend Secretaris. Deze toestemming kan echter worden
verondersteld in geval van brand. Personen die de gebouwen en terreinen hebben betreden
met de veronderstelde toestemming van de Uitvoerend Secretaris, verlaten de gebouwen
en terreinen onmiddellijk indien zij daarom worden verzocht door of namens de Uitvoerend
Secretaris.
-
3 De Uitvoerend Secretaris voorkomt dat de gebouwen en terreinen worden gebruikt om
personen onder te brengen die trachten aanhouding krachtens het Nederlandse recht
te vermijden, die door de Regering worden gezocht voor uitzetting naar een ander land,
of die trachten een dagvaarding te ontlopen.
Artikel 6. Bescherming van gebouwen en terreinen
De Regering betracht de nodige zorgvuldigheid om te verzekeren dat de veiligheid en
de rust van de gebouwen en de terreinen niet worden verstoord door onbevoegde personen
of groepen personen die de gebouwen of terreinen trachten te betreden, of ordeverstoringen
veroorzaken in de onmiddellijke omgeving daarvan. Wanneer nodig bieden de desbetreffende
autoriteiten voldoende politiebescherming in de omgeving van de gebouwen en terreinen
en daarbinnen, indien de Uitvoerend Secretaris daarom verzoekt.
Artikel 7. Onschendbaarheid van de archieven van de Commissie
De archieven van de Commissie, waar deze ook gelegen zijn en wie deze ook onder zich
heeft, zijn onschendbaar.
Artikel 8. Faciliteiten en immuniteiten met betrekking tot berichtenverkeer en publikaties
De Regering staat het de Commissie toe vrijelijk te communiceren voor alle officiële
doeleinden, en beschermt haar recht hiertoe. De Commissie heeft het recht codes te
gebruiken en officiële correspondentie en andere officiële berichten te verzenden
en te ontvangen per koerier of in verzegelde tassen, ten aanzien waarvan dezelfde
voorrechten en immuniteiten gelden als voor diplomatieke koeriers en tassen. De Commissie
geniet, voor zover verenigbaar met het internationale recht, wat haar officiële berichtenverkeer
betreft een niet minder gunstige behandeling dan die welke door de Regering wordt
toegekend aan andere organisaties of regeringen, met inbegrip van diplomatieke zendingen
van die andere regeringen ter zake van prioriteiten en tarieven voor poststukken,
kabeltelegrammen, telegrammen, telexberichten, radiogrammen, televisie, telefoon,
telefax en andere vormen van berichtenverkeer, alsmede perstarieven voor mededelingen
aan de pers en de radio. De Regering erkent het recht van de Commissie om binnen het
Koninkrijk der Nederlanden vrijelijk berichten te publiceren en uit te zenden voor
de doeleinden die zijn omschreven in de Resolutie inzake de oprichting van de Voorbereidende
Commissie voor de Organisatie voor het Verbod van Chemische Wapens. De Commissie mag,
evenwel, een radiozender installeren en gebruiken met toestemming van de Regering;
nadat de golflengte is overeengekomen, wordt deze toestemming niet op onredelijke
gronden geweigerd. Overeengekomen wordt echter dat de Commissie alle wetten van het
Koninkrijk der Nederlanden alsmede alle internationale verdragen waarbij het Koninkrijk
der Nederlanden partij is met betrekking tot auteursrechten eerbiedigt.
Artikel 9. Vrijstelling van belastingen en heffingen
-
1 Binnen het kader van haar officiële taken worden de Commissie, haar bezittingen, inkomsten
en andere eigendommen vrijgesteld van alle directe belastingen, daaronder begrepen
de inkomstenbelasting, vermogensbelasting, vennootschapsbelasting en directe belastingen
die door de plaatselijke autoriteiten worden geheven.
-
2 De Commissie wordt:
-
a. op aanvraag vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en van de belasting van personenauto's
en motorrijwielen (BPM 1992) over voertuigen die voor haar officiële werkzaamheden
worden gebruikt;
-
b. vrijgesteld van BTW over goederen, met inbegrip van motorrijtuigen, of diensten van
aanzienlijke waarde, die noodzakelijk zijn voor haar officiële werkzaamheden. Verzoeken
om vrijstelling worden slechts ingediend met betrekking tot goederen of diensten die
regelmatig worden geleverd of verleend of aanmerkelijke uitgaven meebrengen;
-
c. vrijgesteld van accijnzen die zijn begrepen in de prijzen van alcoholhoudende dranken
en koolwaterstoffen, zoals stookolie en motorbrandstoffen die door de Commissie worden
gekocht en die zij nodig heeft voor haar officiële werkzaamheden;
-
d. vrijgesteld van alle invoerrechten en -belastingen over goederen, met inbegrip van
publikaties, en motorrijtuigen waarvan de in- of uitvoer noodzakelijk is voor de verrichting
van de officiële werkzaamheden van de Commissie.
-
3 De vrijstelling die is voorzien in het tweede lid, letter b of c, van dit artikel
kan worden verleend in de vorm van een teruggave. De vrijstellingen voorzien in het
tweede lid van dit artikel zijn van toepassing in overeenstemming met de geldende
regelingen.
-
5 Goederen die worden verworven of ingevoerd op de in het tweede lid van dit artikel
omschreven voorwaarden worden niet verkocht, weggegeven of op andere wijze vervreemd,
behalve overeenkomstig met de Regering overeengekomen voorwaarden.
Artikel 10. Vrijheid van beperkingen ten aanzien van financiële bezittingen
De Commissie wordt niet beperkt door financiële controles, regelingen, kennisgevingsvereisten
met betrekking tot financiële transacties, of moratoria van enigerlei aard, en kan:
-
a. fondsen, goud of valuta's van welke aard ook bezitten en rekeningen hebben in welke
valuta ook;
-
b. haar fondsen, goud of valuta's vrijelijk overbrengen naar of uit Nederland of binnen
Nederland, en valuta's die zij bezit omwisselen in welke andere valuta ook.
Artikel 11. Voorrechten en immuniteiten van de Uitvoerend Secretaris en de functionarissen
Voorrechten en immuniteiten van de Uitvoerend Secretaris, de Plaatsvervangend Uitvoerend
Secretaris en andere functionarissen:
-
a. De Uitvoerend Secretaris geniet wat hemzelf en zijn gezinsleden betreft de voorrechten
en immuniteiten die worden verleend aan hoofden van diplomatieke zendingen die geaccrediteerd
zijn bij de Regering, in overeenstemming met het Verdrag van Wenen inzake diplomatiek
verkeer van 18 april 1961;
-
b. Aan een Plaatsvervangend Uitvoerend Secretaris of een hogere functionaris worden,
wanneer deze optreedt namens de Uitvoerend Secretaris tijdens diens afwezigheid, dezelfde
voorrechten en immuniteiten, vrijstellingen en faciliteiten verleend als aan de Uitvoerend
Secretaris ;
-
c. Functionarissen in rang P5 en hoger genieten dezelfde voorrechten en immuniteiten
als die welke worden verleend aan diplomatieke ambtenaren van vergelijkbare rang van
in Nederland gevestigde diplomatieke zendingen;
-
d. Functionarissen in rangen lager dan P5 en functionarissen die de Nederlandse nationaliteit
hebben, genieten:
-
i. voorrechten en immuniteiten overeenkomstig artikel VI van het Verdrag nopens de voorrechten
en immuniteiten van de gespecialiseerde organisaties van 21 november 1947; in het
bijzonder genieten zij, overeenkomstig de geldende regelingen, vrijstelling van invoerrechten
en -belastingen, behalve betalingen voor diensten, ten aanzien van hun meubilair en
persoonlijke eigendommen, en het recht meubilair en persoonlijke eigendommen uit te
voeren met vrijstelling van uitvoerrechten bij beëindiging van hun werkzaamheden in
Nederland;
-
ii. onschendbaarheid van al hun officiële stukken en documenten;
-
iii. immuniteit van inspectie van officiële bagage.
Artikel 12. Voorrechten en immuniteiten van vertegenwoordigers bij de Commissie
-
1 De vertegenwoordigers die permanent in Nederland verblijven, genieten dezelfde voorrechten
en immuniteiten als die welke door de Regering aan diplomaten van vergelijkbare rang
van bij Nederland geaccrediteerde diplomatieke zendingen worden verleend overeenkomstig
het Verdrag van Wenen inzake diplomatiek verkeer van 18 april 1961.
-
2 De vertegenwoordigers die niet permanent in Nederland verblijven, genieten tijdens
hun verblijf in Nederland voor de uitoefening van hun officiële functies voorrechten
en immuniteiten zoals omschreven in artikel V, paragraaf 13, letters a tot en met
f, en de paragrafen 14 tot en met 17 van het Verdrag nopens de voorrechten en immuniteiten
van de gespecialiseerde organisaties van 21 november 1947.
Artikel 13. Voorrechten en immuniteiten van deskundigen
Deskundigen genieten in de uitoefening van hun functies die verband houden met de
Commissie of tijdens de verrichting van missies voor de Commissie de volgende voorrechten
en immuniteiten, voor zover deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun taken,
met inbegrip van reizen die in het kader van hun functies en tijdens dergelijke missies
worden gemaakt:
-
a. vrijstelling voor henzelf, hun gezinsleden die deel uitmaken van hun huishouden en
hun huishoudelijk personeel, van inreisbeperkingen of registratievereisten voor vreemdelingen.
Eventueel vereiste visa worden zo snel mogelijk kosteloos verstrekt;
-
b. immuniteit van enigerlei rechtsvervolging met betrekking tot door hen gesproken of
geschreven woorden en alle door hen in de uitoefening van hun officiële functies verrichte
handelingen. Deze immuniteit blijft gelden ook wanneer de betrokkenen niet langer
deelnemen aan missies voor, zitting hebben in comités van of optreden als adviseurs
voor de Commissie, of niet langer werkzaam zijn in de zetel of aanwezig zijn bij vergaderingen
belegd door de Commissie;
-
c. onschendbaarheid van al hun stukken, documenten en ander officieel materiaal.
-
2 De Regering verstrekt identiteitskaarten aan de Uitvoerend Secretaris, de Plaatsvervangend
Uitvoerend Secretaris en aan functionarissen en hun gezinsleden die deel uitmaken
van hun huishouden en aan huishoudelijk personeel van personen bedoeld in het eerste
lid, letter a.
Artikel 15. Sociale zekerheid
-
1 In aanmerking genomen dat de Commissie haar eigen regelingen voor sociale zekerheid
heeft vastgesteld, worden de Commissie en de functionarissen op wie bedoelde regelingen
van toepassing zijn, vrijgesteld van alle verplichte bijdragen aan Nederlandse organisaties
voor sociale zekerheid. Hieruit volgt dat zij niet vallen onder de Nederlandse regelingen
voor sociale zekerheid.
-
2 De bepalingen van het eerste lid van dit artikel zijn mutatis mutandis van toepassing op gezinsleden die deel uitmaken van het huishouden van personen bedoeld
in het eerste lid, tenzij zij in Nederland in dienst zijn bij een andere werkgever
dan de Commissie, of binnen dat huishouden behoren tot het huishoudelijk personeel.
Artikel 16. Tewerkstelling
Aan functionarissen van de Commissie die geen diplomatieke status hebben en niet de
nationaliteit van een van de lidstaten van de Europese Gemeenschap hebben, wordt een
tijdelijke verblijfsvergunning verleend voor de duur van hun tewerkstelling bij de
Commissie in Nederland.
Artikel 17. Diverse bepalingen
-
2 De krachtens de bepalingen van dit Verdrag verleende voorrechten en immuniteiten worden
verleend met dien verstande dat de Commissie of haar Leden, waar van toepassing, afstand
doen van de immuniteit van de betrokken personen in omstandigheden waarin zij van
oordeel zijn dat deze immuniteit de rechtsgang zou belemmeren, en in alle gevallen
waarin daarvan afstand kan worden gedaan zonder afbreuk te doen aan het doel waarvoor
deze immuniteit werd verleend.
-
4 De Commissie treft regelingen voor passende wijzen van beslechting van geschillen
van privaatrechtelijke aard die voortvloeien uit overeenkomsten of andere transacties
waarbij de Commissie partij is, en ten aanzien van welke de Commissie immuniteit van
rechtsvervolging geniet krachtens artikel 4 van dit Verdrag. De Commissie treft ook
regelingen voor passende wijzen van beslechting van geschillen waarbij een functionaris
van de Commissie betrokken is die krachtens zijn of haar officiële positie immuniteit
geniet, indien geen afstand van die immuniteit is gedaan.
-
5 Na beëindiging van dit Verdrag blijven de goederen, het meubilair, de uitrusting en
andere zaken die beschikbaar zijn gesteld door de Stichting voor de Organisatie voor
het Verbod van Chemische Wapens eigendom van de leverancier en/of van Nederland.
Artikel 18. Beslechting van geschillen
-
1 Geschillen tussen de Partijen betreffende de uitlegging of toepassing van dit Verdrag
die niet in der minne kunnen worden geschikt, worden op verzoek van een van beide
Partijen bij het geschil voorgelegd aan een tribunaal van drie scheidsmannen. Elke
Partij benoemt een scheidsman, en de twee aldus benoemde scheidsmannen benoemen samen
een derde scheidsman als hun voorzitter.
Dit Verdrag wordt beëindigd ingeval de zetel buiten het grondgebied van Nederland
wordt gevestigd of ingeval de Commissie ophoudt te bestaan. De bepalingen van dit
Verdrag met betrekking tot de ordelijke beëindiging van de werkzaamheden van de Commissie
in Nederland en de beschikking over haar eigendommen blijven van toepassing zo lang
als noodzakelijk, maar niet langer dan zes maanden nadat de Regering ervan in kennis
is gesteld dat de Commissie haar werkzaamheden in Nederland zal beëindigen.
Artikel 21. Inwerkingtreding