Regeling paramedische zorg

[Regeling vervallen per 01-01-2024.]
Geraadpleegd op 24-04-2024.
Geldend van 01-01-2021 t/m 31-12-2023

Regeling paramedische zorg

Gelet op artikel 35, 36, 37 en 38 van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), is de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bevoegd tot het stellen van regels op het gebied van registratie-, declaratie, en transparantievoorschriften.

Artikel 1. Begripsbepalingen

[Regeling vervallen per 01-01-2024]

In deze regeling wordt, tenzij anders vermeld, verstaan onder:

  • Consument: Een zorgvrager, patiënt, een potentiële patiënt of degene die namens een patiënt informeert.

  • Zorgaanbieder: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die beroeps- of bedrijfsmatig zorg verleent of laat verlenen, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, van de Wmg.

  • Prestatie: De levering van zorg door een zorgaanbieder, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel j, van de Wmg.

  • Tarief: Prijs voor een prestatie, een deel van een prestatie of geheel van prestaties van een zorgaanbieder, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel k, van de Wmg.

  • Ziektekostenverzekeraar:

    • een zorgverzekeraar;

    • een Wlz-uitvoerder;

    • een particuliere ziektekostenverzekeraar, zijnde een financiële onderneming die ingevolge de Wet op het financieel toezicht in Nederland het bedrijf van verzekeraar mag uitoefenen,

    zoals bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel f, van de Wmg.

  • Declaratie: Het tarief of de tarieven die in rekening zijn gebracht voor een geleverde (deel)prestatie of (deel)prestaties aan de consument dan wel aan de ziektekostenverzekeraar van de betreffende consument.

  • Behandelingsovereenkomst: Een overeenkomst inzake geneeskundige behandeling, zoals bedoeld is in artikel 446 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

  • Audit-trail: Zodanige vastlegging van gegevens dat het spoor van basisgegeven naar eindgegeven en omgekeerd achteraf door een externe accountant of, afhankelijk van de aard van de gegevens, door de NZa en de zorgverzekeraar kan worden gevolgd en gecontroleerd.

Artikel 2. Doel van de regeling

[Regeling vervallen per 01-01-2024]

Het doel van deze nadere regel is om registratie-, declaratie,- en transparantievoorschriften te stellen die een zorgaanbieder in acht moet nemen bij het leveren van prestaties van de onder artikel 3 van deze regeling genoemde zorg.

Artikel 3. Reikwijdte

[Regeling vervallen per 01-01-2024]

Deze regeling is van toepassing op zorgaanbieders die de volgende zorg leveren als omschreven bij of krachtens de Zorgverzekeringswet (Zvw):

  • extramurale diëtetische zorg;

  • ergotherapeutische zorg;

  • fysiotherapeutische zorg;

  • logopedische zorg;

  • oefentherapeutische zorg.

Voor zover geen sprake is van zorg als omschreven in de vorige zin, is deze regeling van toepassing op personen, ingeschreven in een register als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) of op personen als bedoeld in artikel 34 van de Wet BIG, voor zover voornoemde categorieën personen handelingen1 of werkzaamheden2 op het terrein van zorg als omschreven in de vorige zin uitvoeren of verantwoordelijk zijn voor dergelijke door anderen uitgevoerde handelingen of werkzaamheden.

Artikel 4. Registratievoorschriften

[Regeling vervallen per 01-01-2024]

  • 1 De registratie van de prestaties en tarieven in de administratie van de zorgaanbieder is volledig, juist en actueel.

  • 2 De administratieve organisatie dient zodanig ingericht te zijn dat een audit-trail mogelijk is. De NZa en de zorgverzekeraar moeten te allen tijde de mogelijkheid hebben om vastlegging van de uitgevoerde behandeltrajecten op juistheid te controleren.

Artikel 5. Declaratievoorschriften

[Regeling vervallen per 01-01-2024]

Een declaratie van de zorgaanbieder aan de patiënt/verzekeraar vindt plaats op patiëntniveau en vermeldt minimaal de navolgende gegevens:

  • a. de naam, geboortedatum, adres- en woonplaatsgegevens en het burgerservicenummer3 van de patiënt;

  • b. de geleverde prestaties(s);

  • c. het aantal geleverde eenheden van de prestatie(s);

  • d. het tarief per prestatie en het totaalbedrag;

  • e. de datum of data waarop de prestatie(s) is/zijn geleverd;

  • f. de declaratiecode;

  • g. de AGB-code van de zorgaanbieder die de prestatie declareert.

Artikel 6. Transparantievoorschriften

[Regeling vervallen per 01-01-2024]

  • 1 De zorgaanbieder informeert de consument tijdig en zorgvuldig over de tarieven die zij voor de prestaties in rekening brengt.

  • 2 Een zorgaanbieder, welke zorg levert zoals onder artikel 3 van deze regeling is beschreven en die één of meer prestaties levert aan consument(en) waarvan de ziektekostenverzekeraar geen contract heeft afgesloten met de betreffende zorgaanbieder, maakt een standaardprijslijst bekend.

  • 3 De standaardprijslijst voldoet aan de volgende voorwaarden:

    • a. de standaardprijslijst vermeldt alle prestaties waarvoor de betreffende zorgaanbieder een tarief in rekening kan brengen bij de consument. Hiertoe vermeldt de zorgaanbieder de titel van de prestatiebeschrijving op zijn standaardprijslijst;

    • b. de standaardprijslijst vermeldt per prestatie welk tarief of welke tarieven in rekening wordt of worden gebracht;

    • c. de standaardprijslijst vermeldt een ingangsdatum waarop deze in werking treedt. De ingangsdatum geldt voor alle tarieven op de standaardprijslijst;

    • d. indien een zorgaanbieder voor één prestatie meerdere tarieven hanteert, motiveert hij het verschil;

    • e. de standaardprijslijst vermeldt voor welke consumenten de standaardprijslijst van toepassing is door het weergeven van de volgende zin: “Deze prijzen zijn van toepassing op consumenten wanneer er geen contract is afgesloten tussen de ziektekostenverzekeraar en de zorgaanbieder en op niet-verzekerde consumenten. Indien wel een contract is afgesloten met uw ziektekostenverzekeraar dan kunnen andere prijzen gelden”;

    • f. het is voor consumenten mogelijk om voor aanvang van de behandelingsovereenkomst op eenvoudige wijze kennis te nemen van de standaardprijslijst;

    • g. de standaardprijslijst hangt op een voor consumenten duidelijk zichtbare plaats in de praktijk van de zorgaanbieder;

    • h. desgevraagd stelt de zorgaanbieder consumenten via de telefoon op de hoogte van de tarieven, zoals genoemd op de standaardprijslijst;

    • i. desgevraagd doet de zorgaanbieder consumenten binnen twee werkdagen per post dan wel digitaal de standaardprijslijst toekomen.

Artikel 7. Verplichting

[Regeling vervallen per 01-01-2024]

De verplichtingen als genoemd in deze nadere regel zijn van toepassing op het moment dat sprake is van levering van de prestatie(s) genoemd in de onderliggende beleidsregels voor paramedische zorg.

Artikel 8. Verantwoordelijkheid

[Regeling vervallen per 01-01-2024]

De zorgaanbieder is verantwoordelijk voor de goede opvolging van de in deze regeling genoemde bepalingen.

Indien een zorgaanbieder in loondienst is, draagt de werkgever zorg voor uitvoering van de in deze regeling genoemde bepalingen.

Indien een zorgaanbieder in een personenvennootschap werkzaam is en niet zelf de tarieven bepaalt of in rekening brengt, draagt de personenvennootschap zorg voor de uitvoering van de in deze regeling genoemde bepalingen.

Artikel 9. Intrekking oude regeling

[Regeling vervallen per 01-01-2024]

Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze regeling wordt de Regeling paramedische zorg, met kenmerk NR/REG-1811a, ingetrokken.

Artikel 10. Toepasselijkheid voorgaande regeling, bekendmaking, inwerkingtreding en citeertitel

[Regeling vervallen per 01-01-2024]

Toepasselijkheid voorgaande regeling

De Regeling paramedische zorg met kenmerk NR/REG-1811a, blijft van toepassing op besluiten en aangelegenheden die hun grondslag vinden in die regeling en die betrekking hebben op de periode waarvoor die regeling gold.

Inwerkingtreding/Bekendmaking

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2021. Deze regeling wordt bekendgemaakt door plaatsing in de Staatscourant op grond van artikel 20, tweede lid, onderdeel a, van de Wmg.

Citeertitel

De regeling wordt aangehaald als: Regeling paramedische zorg.

De Nederlandse Zorgautoriteit,

M.J. Kaljouw

voorzitter Raad van Bestuur

  1. Het betreft hier de handelingen bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel b, onder 2°, van de Wmg. ^ [1]
  2. Het betreft hier de werkzaamheden bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel c, van het Besluit uitbreiding en beperking werkingssfeer Wmg. ^ [2]
  3. Indien het burgerservicenummer niet beschikbaar is, dan wordt het identificatienummer verzekerde geregistreerd. ^ [3]
Naar boven