Besluit mandaat, volmacht en machtiging directeur Invest-NL in opbouw

[Regeling vervallen per 21-05-2022 met terugwerkende kracht tot en met 12-12-2019.]
Geraadpleegd op 10-08-2025. Gebruikte datum 'geldig op' 05-01-2022.
Geldend van 24-05-2019 t/m 11-12-2019

Besluit van 13 december 2018 (2018-206274) houdende mandaat, volmacht en machtiging directeur Invest-NL in opbouw

De Minister van Financiën,

Gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

Artikel 1. Project Invest-NL in opbouw

[Regeling vervallen per 21-05-2022 met terugwerkende kracht tot en met 12-12-2019]

  • 1 Er is een project met de naam: Invest-NL in opbouw.

  • 2 De secretaris-generaal is opdrachtgever van het project.

  • 3 Het project is beschreven in bijlage 1 bij dit besluit.

  • 4 Het project staat onder leiding van de directeur Invest-NL in opbouw/beoogd CEO.

Artikel 2. Mandaat, volmacht en machtiging

[Regeling vervallen per 21-05-2022 met terugwerkende kracht tot en met 12-12-2019]

  • 1 De directeur Invest-NL in opbouw/beoogd CEO heeft binnen het kader van het project en binnen eventueel door de Minister of namens de Minister door de secretaris-generaal gegeven richtlijnen mandaat ten aanzien van het nemen van besluiten en het afdoen van stukken betreffende alle aangelegenheden die behoren tot het project.

  • 2 De ondertekening van uitgaande stukken zal luiden als volgt:

    De Minister van Financiën,

    namens deze,

    de directeur Invest-NL in opbouw/beoogd CEO.

  • 3 Voor de toepassing van dit besluit wordt met de verlening van mandaat gelijkgesteld de verlening van:

    • a. Volmacht om in naam van de Minister privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

    • b. Machtiging om in naam van de Minister handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 3. Budgethouderschap

[Regeling vervallen per 21-05-2022 met terugwerkende kracht tot en met 12-12-2019]

  • 1 De directeur Invest-NL in opbouw/beoogd CEO is budgethouder voor het bij dit besluit aangewezen budget, zijnde budgetplaats INVEST-NL, werkbudget W4384 Invest-NL in opbouw.

  • 2 De directeur Invest-NL in opbouw/beoogd CEO is bevoegd verplichtingen – met financiële consequenties – aan te gaan binnen het budget en binnen het kader van het project.

Artikel 4. Overige bepalingen

[Regeling vervallen per 21-05-2022 met terugwerkende kracht tot en met 12-12-2019]

  • 2 Onderdeel van dit besluit vormt een mandaatregister dat is opgenomen in bijlage 2. Het mandaatregister bevat de handtekening en paraaf van de in dit besluit gemandateerde functionaris.

Artikel 5. Inwerkingtreding

[Regeling vervallen per 21-05-2022 met terugwerkende kracht tot en met 12-12-2019]

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 29 oktober 2018.

De Minister van Financiën,

W.B. Hoekstra

Bijlage 1. Projectbeschrijving Invest-NL in opbouw

[Regeling vervallen per 21-05-2022 met terugwerkende kracht tot en met 12-12-2019]

Inleiding

In hun brief aan de Tweede Kamer van 10 februari 2017 kondigen de ministers van Economische Zaken, van Financiën en voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking de oprichting aan van de privaatrechtelijke organisatie Invest-NL. Met het project Invest-NL in opbouw wordt aan dit voornemen uitvoering gegeven.

Het project Invest-NL in opbouw bestaat uit twee onderdelen:

  • Voorbereiden van en bijdragen aan de oprichting van de privaatrechtelijke organisatie Invest-NL

  • Opbouwen en inrichten van de privaatrechtelijke organisatie Invest-NL

Nadere detaillering activiteiten

Voorbereiden van en bijdragen aan de oprichting van Invest-NL

Hieronder vallen in ieder geval:

  • Adviseren bij het vaststellen van de governance van de vennootschappen

  • Adviseren bij het opstellen van statuten

  • Adviseren bij het aannemen van bestuursleden en commissarissen

  • Adviseren bij het vaststellen van het normrendement

  • Adviseren over de naam en vestigingsplaats van de toekomstige vennootschap.

Opbouwen en inrichten van Invest-NL

Betreft het geheel van activiteiten nodig om de toekomstige staatsdeelneming als organisatie vanaf oprichtingsdatum te laten functioneren. In de praktijk betekent dit het deels voortzetten van activiteiten die zijn ingezet vóór aantreden van de directeur Invest-NL in opbouw. Verder alles wat noodzakelijk is voor, en dienstig is aan het opbouwen en inrichten. Hieronder vallen in ieder geval:

  • Doorontwikkelen van de strategie

  • Doorontwikkelen van de organisatiestructuur en -cultuur

  • Vaststellen en inrichten van de organisatiestructuur, afgezien van de topstructuur

  • Inrichten van het primair proces (ontwikkelen en investeren; in te zetten producten; markten/sectoren) en de ondersteuning daarvan

  • Opstellen en vaststellen van HR-beleid, functiegebouw en -profielen en arbeidsvoorwaarden

  • Inrichten van de HR-functie van Invest-NL

  • Inrichten van de Legal functie en van het bestuurssecretariaat

  • Voorzien in de benodigde ICT-functionaliteiten (incl. basisinfra en kantoorautomatisering)

  • Inrichten van de Finance & Risk-functie, w.o.:

    • ° Inrichten financiële administratie, personeelsadministratie en salarisadministratie

    • ° Opstellen, goedkeuren en implementeren van beleid Risk Management en Compliance

    • ° Leningen- en deelnemingenadministratie: onderzoek outsourcen/zelf doen en implementeren

    • ° Opzetten en implementeren van een Ratingmodel en een Pricingmodel

  • Inrichten van communicatiefunctie en verzorgen communicatie Invest-NL (w.o. rond opstart)

  • Voorzien in huisvesting en facilitaire diensten

Bijlage 2. Mandaatregister

[Regeling vervallen per 21-05-2022 met terugwerkende kracht tot en met 12-12-2019]

Directie: nvt

Cluster/Afdeling: nvt

 

Datum:

Functie:

Naam

Bevoegdheden

Handtekening:

Paraaf:

Opmerkingen:

Directeur Invest-NL in opbouw/beoogd CEO

W. Bos

Conform art. 2 en art. 3 van het besluit

   

Geen