Bijlage 1a. Organisatie en taken van het SG-cluster en daaronder ressorterende organisatieonderdelen
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Topstructuur SG-cluster
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Het SG-cluster bestaat uit de volgende ministeriebrede organisatieonderdelen:
-
a. de directie Algemene Financiële en Economische Politiek;
-
b. de directie Bedrijfsvoering;
-
c. de directie Bestuurlijke en Juridische Zaken;
-
d. de directie Communicatie;
-
e. de hoofddirectie Financieel-Economische Zaken,
en de volgende Rijksbrede organisatieonderdelen:
De verantwoordelijkheid van de pSG als bedoeld in:
-
•
artikel 3a lid 3 betreft de directies hierboven genoemd onder b, c en d;
-
•
artikel 3a lid 4 betreft de diensten hierboven genoemd onder f en g, alsmede de volgende ZBO’s: de
Waarderingskamer, de Stichting Waarborgfonds Motorverkeer, Nederlands bureau der motorrijtuigenverzekeraars
en de Commissie Eindtermen Accountantsopleiding.
Taken SG-cluster
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De organisatieonderdelen van het SG-cluster als hierboven genoemd, onder a tot en
met e:
-
1. ondersteunen de organisatieonderdelen van het ministerie op het gebied van organisatie,
personeel, financiën, salaris, communicatie, documentaire informatievoorziening, archiefbeheer,
facilitaire dienstverlening en ICT;
-
2. behartigen, specifieke ministeriebrede functies inzake:
-
a. algemeen juridische en Europeesrechtelijke advisering;
-
b. politiek-bestuurlijke advisering van algemene aard;
-
c. ondersteunende werkzaamheden voor de algemene leiding;
-
d. communicatiebeleid en begeleiding van communicatie-uitingen van de bewindslieden en
het ministerie;
-
e. de controlfunctie voor het ministerie;
-
f. het integriteitsbeleid;
-
g. De advisering over en onderzoek naar het te voeren financieel-economisch beleid.
De organisatieonderdelen van het SG-cluster als hierboven genoemd onder f en g, behartigen
ministerie- en Rijksbrede functies inzake:
-
1. de auditfunctie voor het ministerie en in opdracht van andere ministers de auditfunctie
voor andere ministeries;
-
2. het beheer en verkoop van overtollige en door overheidsinstanties in beslag genomen
roerende zaken.
I. Directie Algemene Financiële en Economische Politiek (AFEP)
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De directie AFEP heeft de volgende hoofdtaken:
-
• Het voorbereiden van het financieel-economisch beleid en het doen van onderzoek op
dit terrein;
-
• Het adviseren over, het coördineren van de behandeling van en het doen van onderzoek
naar algemeen financiële en economische aspecten van beleid waarvoor de Minister van
Financiën verantwoordelijkheid draagt;
-
• Het adviseren van de Minister van Financiën over zaken die niet onder diens directe
beleidsverantwoordelijkheid vallen, doch waarbij hij, gezien zijn algemeen financiële
en sociaal-economische verantwoordelijkheid, nauw is betrokken;
-
• Het ramen van en het doen van onderzoek naar de opbrengst van de belastingen en de
milieuheffingen;
-
• Het volgen van internationale economische ontwikkelingen en van de economische positie
van voor Nederland belangrijke landen, zowel ten behoeve van internationaal overleg
als ten behoeve van de beleidsvoorbereiding ter zake van de externe positie van de
Nederlandse economie;
-
• De vertegenwoordiging in interdepartementaal overleg en andere overlegorganen op algemeen
financieel-economisch terrein, evenals het interdepartementaal coördineren op genoemd
terrein;
-
• De vertegenwoordiging in internationaal overleg met betrekking tot het algemene financiële
en economische beleid en aspecten daarvan;
-
• Het doen en entameren van beleidsgericht wetenschappelijk onderzoek op het financieel-economische
terrein uitmondend in een geregelde stroom publicaties in wetenschappelijke tijdschriften.
II. Directie Bedrijfsvoering
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De directie Bedrijfsvoering heeft de volgende hoofdtaak:
Het zorgdragen voor de adequate ondersteuning van het bedrijfsvoeringsproces van het
kerndepartement op het gebied van organisatie, personeel, financiën, documentaire
informatievoorziening, archiefbeheer, facilitaire dienstverlening en ICT.
De directie is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:
-
a. Eenheid Organisatie & Personeel met als taken:
-
• Het adviseren van het lijnmanagement van het kerndepartement en in voorkomende gevallen
individuele medewerkers op het terrein van personeel en organisatie;
-
• Het leveren van een bijdrage aan de rijksbrede beleidsontwikkeling op O&P-gebied en
de vertaling van dit beleid naar en de invoering hiervan op het kerndepartement;
-
• Het houden van toezicht op de naleving van departementale en rijksbrede beleidskaders
en regels;
-
• Het zorg dragen voor de regie op de dienstverlening door derden (met name Shared Service
Centra) bij de uitvoering van werkzaamheden op O&P-gebied voor het kerndepartement;
-
• Het zorg dragen voor de uitvoering van administratieve werkzaamheden op personeelsgebied,
voor zover deze niet zijn overgedragen aan P-direkt;
-
• Het verzorgen van het contractmanagement ten aanzien van Shared Service Centra en
externe marktpartijen;
-
• Het signaleren van trends in vragen en klachten die voor de dienstverlening door de
eenheden van de directie van belang zijn, waaronder begrepen het MTO;
-
• Het zorgdragen voor de informatie aan medewerkers en managers via het Rijksportaal,
waarbij het contentmanagement wordt verzorgd vanuit de eenheid FHIF.
-
b. Eenheid Informatisering met als taken:
-
• Het vormgeven van een professionele relatie met de klant/gebruiker door het aanbrengen
en bewaken van samenhang in de informatievoorziening en informatiseringsprogramma’s
en het inventariseren van gewenste functionaliteit nu en in de toekomst en deze vertalen
naar rijksbrede I-strategie en de meerjaren uitvoering daarvan;
-
• Het adviseren en ondersteunen van de Chief Information Officer (CIO) ten aanzien van
de rijksbrede ontwikkelingen op informatiseringsgebied en de aansluiting bij en vertaling
van de gevolgen daarvan voor de I(CT) van het kerndepartement;
-
• Het vanuit rijksbrede kaders (laten) ontwikkelen en onderhouden van de departementale
architectuur en standaarden en het houden van toezicht op de naleving van de departementale
en rijksbrede informatiseringkaders, ICT kaders en documentatie- en informatiekaders;
-
• Het zorgdragen voor de regie op de dienstverlening door derden (met name Shared Servicecentra)
bij de uitvoering van werkzaamheden op I(CT)-gebied voor het kerndepartement;
-
• Het leveren van projectleiding en procesondersteuning ten behoeve van projecten op
het gebied van informatisering;
-
• Het beschrijven van de Producten Diensten Catalogus;
-
• Het zorgdragen voor de ondersteuning van het digitaal werken door Doc-direkt;
-
• Het zorgen voor sturing en inbedding van Financiën-specifieke ICT (Specials) door
het maken/vertalen van beleid hiervoor en het zorgdragen voor ontwerp, ontwikkeling,
inrichting, beheer, exploitatie en onderhoud van de ICT-infrastructuur en het technische
beheer van informatiesystemen die als specials zijn gewaarmerkt.
-
• Het zorgdragen voor de managementinformatie via het Business Intelligence center (BIC).
-
c. Eenheid Facilitair, Huisvesting, Inkoop en Financiën met als taken:
-
• Het adviseren van het lijnmanagement op het gebied van huisvesting, inkoop, financiën
en facilitaire zaken;
-
• Het leveren van een bijdrage aan de rijksbrede beleidsontwikkeling op FHIF-gebied
en de vertaling van dit beleid naar en de invoering hiervan op het kerndepartement;
-
• Het zorg dragen voor de regie op de facilitaire dienstverlening door derden;
-
• Het verzorgen van het contractmanagement ten aanzien van Shared Service Centra en
externe marktpartijen;
-
• Het zorg dragen voor de bedrijfshulpverlening binnen het kerndepartement;
-
• Het zorg dragen voor de financiële administratie van het kerndepartement;
-
• Het verzorgen van de secretariële ondersteuning voor de gehele directie;
-
• Het zorgdragen voor het geïntegreerde servicepunt op het terrein van de bedrijfsvoering;
-
• Het signaleren van trends in vragen en klachten die voor de dienstverlening door de
eenheden van de directie van belang zijn, waaronder begrepen het IKTO.
III. Directie Bestuurlijke en Juridische Zaken (BJZ)
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De directie Bestuurlijke en Juridische Zaken heeft de volgende hoofdtaken:
-
• De centrale politiek-bestuurlijke ondersteuning van de politieke en ambtelijke leiding;
-
• De centrale coördinatie van DG-overstijgende onderwerpen;
-
• Het zorgdragen voor onafhankelijke, tijdige en goede juridische adviezen aan alle
directies binnen het ministerie van Financiën;
-
• Het op een tijdige en juiste wijze bemiddelen bij geschillen en het voeren van processen
voor alle directies binnen het ministerie van Financiën, alsmede het op juiste wijze
ten uitvoerleggen van juridische procedures;
-
• Het vertegenwoordigen van het ministerie van Financiën in juridische fora;
-
• Het voorbereiden van wetgeving voor zover niet belegd bij andere onderdelen van het
ministerie van Financiën;
-
• Het zorgdragen voor een samenhangend, integraal integriteitsbeleid en het initiëren,
regisseren en het toezien op een adequate uitvoering van dit beleid binnen het ministerie
van Financiën.
De directie Bestuurlijke en Juridische Zaken is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:
IV. Directie Communicatie
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De directie Communicatie heeft de volgende taken:
-
• Is verantwoordelijk voor de beleidscommunicatie over het primaire proces van het kerndepartement
en de Belastingdienst;
-
• Adviseert en ondersteunt de politieke en ambtelijke leiding op het terrein van woordvoering
en communicatie en is verantwoordelijk voor het departementale beleid terzake en coördineert
DG-overstijgende onderwerpen in relatie tot woordvoering en communicatie evenals de
beantwoording van Wob-verzoeken van de media of Wob-verzoeken met een maatschappelijk
en/of politiek belang;
-
• Is verantwoordelijk voor de organisatiecommunicatie van het ministerie inclusief het
bewaken van de huisstijl en voor de vraag gestuurde individuele voorlichting (in samenwerking
met andere departementen, uitvoeringsinstanties etc.);
-
• Vertegenwoordigt het ministerie in externe, interdepartementale en interne gremia
in relatie tot woordvoering, voorlichting en communicatie en vervult daarbij een voortrekkersrol
in samenwerkingsprocessen en is tevens verantwoordelijk voor de departementsbrede
communicatie met het parlement;
-
• Voert de hoofdredactie van de internetsite van het ministerie en van Fintranet, mede
in reactie op maatschappelijk relevante ontwikkelingen;
-
• Het zorgen voor de regie op de invulling van nieuwe media/sociale media door het analyseren
en ontsluiten van informatie voor het departement, het doen van literatuuronderzoek
en het functioneel beheer van digitale kranten en functioneel beheer op Rijksportaal;
-
• Coördineert het beleid ter zake van uitnodigingen, werkbezoeken en speeches van de
politieke leiding en verzorgt de organisatie van conferenties, congressen, seminars,
bijeenkomsten en vergaderingen op het niveau van de politieke en ambtelijke leiding
en verzorgt de werkzaamheden in verband met het aanvragen van Koninklijke onderscheidingen
en protocollaire aangelegenheden en adviseert ter zake.
V. Hoofddirectie Financieel-Economische Zaken (HDFEZ)
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De hoofddirectie Financieel-Economische Zaken heeft de volgende taken:
-
• Optreden als de concerncontroller van het Ministerie van Financiën; allocatieve weging
van middelen voor het beleid & uitvoering en er op toezien dat uitgaven en ontvangsten
binnen de budgettaire kaders passen.
-
• Het opstellen van de begroting IX en meerjarenramingen van het Ministerie van Financiën,
inclusief Nationale Schuld.
-
• Het toezien op de rechtmatige, doelmatige en doeltreffende uitvoering van deze begrotingen
en op beleidsevaluaties; zorgdragen voor in- en externe verantwoording daarover.
-
• Het voorbereiden en (laten) uitvoeren van het departementale beleid op het terrein
van de administratieve organisatie en bestuurlijke informatievoorziening (AO/BIV)
en diverse andere taken.
-
• Advisering van SG/pSG als eigenaar over continuïteit en lange termijn doelstellingen
van de uitvoerende en toezichthoudende organisaties van Financiën (eigenaarsperspectief).
-
• Stelt kaders voor- en ontwikkelt het departementale managementcontrolsysteem waarvan
de begrotingscyclus, de departementale planning & control cyclus en het risicomanagement
deel uitmaken.
-
• Op basis van het Besluit Taak FEZ dient HDFEZ betrokken te worden bij voorstellen met budgettaire/financiële gevolgen.
Vandaar dat HDFEZ een nieuwe rol (systeemtoets) heeft bij de totstandkoming van fiscale
ramingen.
-
• Het Fiscaal loket verricht een aantal rijksbrede taken zoals een signaalfunctie voor
nieuwe fiscale wet- en regelgeving, adviesrol bij complexe fiscale vraagstukken en
het bevorderen van kennis en draagvlak bij de ministeries. Daarnaast houdt het Fiscaal
loket zich bezig met de belastingplicht van het eigen ministerie inclusief het DG
Belastingdienst, door het houden van toezicht en verzorgen van de departementsbrede
belastingaangifte van de Vennootschapsbelasting.
-
• Het beheer van de consignatiekas is in de ‘Wet op de Consignatie van gelden’ belegd bij het Ministerie van Financiën / HDFEZ.
-
• Enkele GT-uitgavencategorieën hebben een eigen en soms complexe dynamiek die zich
deels aan de gebruikelijke afwegingsmechanismen onttrekken. HDFEZ dient over voldoende
kennis te beschikken om zicht te houden op de belangrijkste beleidsprocessen van het
Agentschap zoals swapbeleid en de daaraan verbonden risico’s en controle.
-
• Regievoering en kaderstelling begrotings- en financiële administratie.
-
• Afstemming Auditdienst Rijk en Algemene Rekenkamer.
VI. Auditdienst Rijk (ADR)
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De Auditdienst Rijk heeft de volgende hoofdtaken:
-
• het uitvoeren van de bij de Comptabiliteitswet opgedragen taken betreffende de controle van de jaarlijkse financiële verantwoording
en het onderzoeken van het gevoerde financiële en materieelbeheer van de ministeries;
-
• het in opdracht van de ministeries uitvoeren van vraaggestuurde onderzoeken;
-
• het op basis van de uitkomsten van uitgevoerde onderzoeken doen van aanbevelingen
aan het management van de ministeries, in het bijzonder op het gebied van sturen,
beheersen, verantwoorden en toezicht.
De ADR is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:
-
1. Het directieteam
De algemeen directeur, gehoord hebbende het directieteam geeft sturing aan de ADR.
Het directieteam bestaat uit vier personen: een algemeen directeur, twee directeuren
onderzoek en een directeur kennis en ontwikkeling. Eén directeur onderzoek is tevens
plaatsvervangend algemeen directeur.
-
2. Vijf accounts, elk onder leiding van een accountdirecteur
De ministeries zijn als volgt over de accounts verdeeld:
De accounts zijn verantwoordelijk voor het inventariseren van de klantvragen binnen
het account (en het. organiseren en verrichten van onderzoeken binnen het account.
-
3. Vier sectoren, elk onder leiding van een sectormanager
De sectoren zijn ingedeeld naar de verschillende auditdisciplines:
-
1. Financial audit
-
2. IT-audit
-
3. Operational audit
-
4. EU-audit
De sectoren leveren capaciteit voor het uitvoeren van opdrachten. Voorts behoren ontwikkeling
van kennis en innovatie op het terrein van de desbetreffende auditdiscipline tot de
taak van de sectoren.
-
4. Stafafdeling bestuursondersteuning en vaktechniek.
De stafafdeling bestuursondersteuning en vaktechniek is rechtstreeks geplaatst onder
de algemeen directeur. De stafafdeling heeft tot taak de strategische ondersteuning
van het directieteam, de inrichting van de bedrijfsvoeringsprocessen en de ontwikkeling
van vaktechnische kaders waarbinnen de ADR zijn werkzaamheden uitvoert.
VII. Domeinen Roerende Zaken
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Domeinen Roerende Zaken (DRZ) is een directie van het Ministerie van Financiën. De
dienst heeft twee hoofdtaken:
De organisatie heeft een landelijk werkgebied. Er zijn werklocaties te Bleiswijk,
Hoogeveen, Soesterberg, Ulicoten en een locatie te Apeldoorn waarin alle administratieve
taken zijn gecentraliseerd.
De uitvoering van de hoofdtaken is proces gestuurd ingericht en verdeeld over 4 afdelingen.
-
• De afdeling Productie, verantwoordelijk voor de fysieke verwerking van de goederenstroom;
-
• Het Klantcontactcentrum, verantwoordelijk voor de administratieve verwerking en vervoer
van de goederenstroom en de externe contacten. De afdeling vormt samen met de afdeling
Productie het DRZ Dienstencentrum;
-
• Afdeling Bedrijfsvoering, verantwoordelijk voor de secundaire processen;
-
• De afdeling Innovatie & ICT; verantwoordelijk voor IT-beheer, informatiebeveiliging,
innovatie en projecten.
Bijlage 1b. Organisatie en taken van het directoraat-generaal Belastingdienst (DGBD)
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Topstructuur DGBD
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Bij besluit van 20 september 2017 ter wijziging van de topstructuur van het directoraat-generaal
Belastingdienst is bepaald dat het DGBD zal bestaan uit de volgende organisatieonderdelen:
-
1. Het Bureau DG;
-
2. Bureau Investeringsagenda;
-
3. De hierna genoemde uitvoeringsdirecties:
-
a. directie Douane
-
b. directie FIOD
-
c. directie Toeslagen
-
d. directie Particulieren
-
e. directie Midden- en Kleinbedrijf
-
f. directie Grote Ondernemingen
-
g. directie Centrale Administratieve Processen
-
h. directie Klantinteractie & -Services
-
i. directie Informatievoorziening
-
4. de hierna genoemde concerndirecties:
-
a. concerndirectie Fiscale en Juridische Zaken
-
b. concerndirectie Uitvoerings- en Handhavingsbeleid
-
c. concerndirectie IV- en Databeheersing
-
d. concerndirectie Organisatie en Personeel
-
e. concerndirectie Innovatie en Strategie
-
f. concerndirectie Control en Financiën
-
5. De hierna genoemde corporate diensten en shared service organisaties (SSO):
-
a. corporate dienst Vaktechniek
-
b. corporate dienst Datafundamenten en Analyse
-
c. corporate dienst Communicatie
-
d. SSO Financieel en Managementinformatie
-
e. SSO Facilitaire Dienstverlening
-
f. SSO Organisatie en Personeel
-
g. Switch
Ten behoeve van de nadere inrichting van de hierboven genoemde organisatieonderdelen
worden organisatierapporten opgesteld met inachtneming van genoemd besluit. Tot dat
moment blijft het DG Belastingdienst bestaan uit de hierna genoemde organisatieonderdelen:
-
1. de Belastingdienst
-
2. de concernstaf DGBel
Hoofdstructuur Concernstaf DGBel
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De concernstaf DGBel bestaat uit de volgende onderdelen:
Taken Concernstaf DGBel
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De concernstaf DGBel, als hierboven bedoeld:
-
a. adviseert de bewindslieden en de algemene leiding over alle aangelegenheden inzake
de Belastingdienst;
-
b. toetst voorgenomen wetgeving op uitvoeringsaspecten voor de Belastingdienst;
-
c. adviseert over het uitvoeringsbeleid van fiscale, douane-, en invorderingswetgeving;
-
d. adviseert over het dienstverlenings-, toezichts- en opsporingsbeleid van de Belastingdienst;
-
e. adviseert over het uitvoeringsbeleid van internationale gegevensuitwisseling op het
gebied van belastingen;
-
f. heeft een strategie- en onderzoeksfunctie op zijn beleidsterrein;
-
g. voert de Wet op de verlening van bijstand aan de Europese Commissie bij controles en verificaties
ter plaatse uit.
Het directoraat-generaal Belastingdienst (DGBel) is de concernstaf voor de directeur-generaal
en voor de leden van het MT Belastingdienst. DGBel is daarmee ondersteunend aan de
besturing van het concern Belastingdienst en verzorgt de verbinding tussen de politiek
en de uitvoering en vice versa. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met de uitvoeringsverantwoordelijken
in de Belastingdienst, waarvan DGBel een integraal onderdeel uitmaakt.
De kern van het takenpakket van DGBel ligt in het uitzetten van de strategie van de
Belastingdienst en het ontwikkelen van beleid. Dit krijgt vorm in advisering aan de
politieke en ambtelijke top. Bij DGBel worden beslissingen die de Belastingdienst
raken naar de uitvoering vertaald en worden ervaringen uit de Belastingdienst omgezet
in adviezen ten behoeve van toekomstig beleid. Ook draagt DGBel zorg voor een adequate
en snelle behandeling en begeleiding van vragen en opdrachten die vanuit de politiek
op de Belastingdienst afkomen. Daarbij is DGBel de schakel die de Belastingdienst
verbindt met het directoraat-generaal voor Fiscale Zaken.
DGBel ontleent zijn toegevoegde waarde vooral aan het vermogen aan de voorkant te
werken: adviseren over handhaafbaarheid en uitvoerbaarheid van wet- en regelgeving,
uitzetten van strategische beleidslijnen en daarmee afgestemde meerjarige financiële,
personele en bestuurlijke kaders, (systeem)control daarop en snel adequate informatie
leveren aan de bewindspersoon.
Kracht en effectiviteit van een dergelijk apparaat zijn afhankelijk van de vraag in
hoeverre adviezen tijdig (ook pro actief) worden opgesteld met aandacht voor alle
relevante aspecten, qua reikwijdte aansluitend bij het onderwerp in kwestie en toegankelijk
voor bestuurders, bewindslieden en andere betrokkenen. Om dat te bewerkstelligen zijn
passende condities nodig op het vlak van informatievoorziening, organisatie, deskundigheid
en competenties van medewerkers en leidinggevenden.
Typerend voor DGBel is de schakelfunctie tussen beleid en uitvoering. Daartoe moet
de dg (en de medewerkers van DGBel op zijn gezag) zowel het gesprek kunnen voeren
over beleid en (voorgenomen) wetgeving als over de uitvoering daarvan. Over beleidszaken
wordt gesproken met de beleidsmakers van het ministerie van Financiën en van de andere
departementen. Over uitvoeringszaken wordt gesproken met de eigen uitvoeringsorganisatie
en met andere uitvoeringsorganisaties. Die gesprekken zijn verschillend van aard:
taal en doel zijn anders naar gelang met beleidsmakers of met uitvoerders wordt gesproken.
En terwijl de oriëntatie van de gesprekspartners meestal ‘eendimensionaal’ is (ófwel
beleid, ófwel uitvoering) is de oriëntatie van DGBel ‘tweedimensionaal’ (én beleid,
én uitvoering). Om die gesprekken goed te kunnen voeren is het belangrijk te investeren
in vertrouwen, het begrijpen van het standpunt van de gesprekspartner en het meenemen
van de gesprekspartner in de situatie van de Belastingdienst.
Relevant voor het functioneren is dat DGBel actief de verbinding zoekt met het primaire
proces en optimaal gebruik maakt van de daar aanwezige kennis en kunde. Op die manier
moet DGBel invulling geven aan zijn strategische en beleidsvormende taken. Het adagium
is: ‘Medewerkers in de dienst gaan helpen op dossiers en DGBel regisseert op het niveau
van koers en strategie’.
Tegen de achtergrond van dat adagium kiezen we voor een scherpe interne en externe
taakafbakening en een bijpassend klein DGBel, dat uit vier clusters bestaat: Uitvoeringsbeleid,
Fiscaliteit, Bedrijf en IV-Beleid. Elk cluster is werkzaam op het specifieke aandachts-
en verantwoordelijkheidsgebied van één van de hoofddirecteuren. Samen ondersteunen
de clusters de directeur-generaal bij de uitvoering van zijn taken en het nakomen
van zijn verantwoordelijkheden.
I. Cluster Uitvoeringsbeleid
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Het cluster Uitvoeringsbeleid heeft de volgende taken:
-
• de beoordeling van wijzigingen in en uitbreidingen van de werkzaamheden van de Belastingdienst.
Het cluster heeft een aanjagende en coördinerende functie bij het uitvoeren van uitvoeringstoetsen
en impactanalyses;
-
• het onderhouden van contacten over het takenpakket van de Belastingdienst met stakeholdersbinnen en buiten het ministerie van Financiën;
-
• de verbindingsfunctie tussen de Belastingdienst en het managementteam bij het optreden
van damages;
-
• advisering over de interne en externe communicatie van de Belastingdienst;
-
• contacten met buitenlandse overheden en zusterorganisaties;
-
• algemene ondersteuning managementteam Belastingdienst.
De werkzaamheden van het cluster behoren primair tot het aandachts- en verantwoordelijkheidsgebied
van de directeur-generaal.
II. Cluster Fiscaliteit
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Het cluster Fiscaliteit heeft de volgende taken:
-
• de beoordeling van en advisering over fiscaalrechtelijke vraagstukken (incl. de invordering)
voor zover daaraan politieke en/of beleidsmatige aspecten zijn verbonden;
-
• de behandeling van fiscale cassatiezaken;
-
• internationale fiscale aangelegenheden.
De werkzaamheden van het cluster behoren primair tot het aandachts- en verantwoordelijkheidsgebied
van de hoofddirecteur Fiscaliteit en Juridische Zaken.
III. Cluster Bedrijf
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Het cluster Bedrijf heeft de volgende taken:
-
• de coördinatie van de planningscyclus (bedrijfsplan, begroting, kadernota, stuurcontracten,
formatie);
-
• het personeels- en arbeidsvoorwaardenbeleid en personele aangelegenheden indien daaraan
beleidsvormende aspecten zijn verbonden;
-
• de ondersteuning van de bestuurder in COR en GOBD;
-
• het bedrijfsvoerings-, beveiligings- en integriteitsbeleid;
-
• systeemcontrol op concernniveau (betrouwbaarheid van: stuur- en verantwoordingsinformatie,
concernrapportages, beheersverslag, accountantscontrole, auditing);
-
• behandeling van juridische vraagstukken (zoals personele beslissingen, schadevergoedingen
en WOB-verzoeken), zowel op het gebied van het ambtenarenrecht (ten aanzien van belastingdienstmedewerkers),
als op niet-fiscaal terrein, inclusief kabinetszaken;
-
• de begeleiding van high potentials uit de Belastingdienst in MD-, TD- en PD-trajecten.
De werkzaamheden van het cluster behoren primair tot het aandachts- en verantwoordelijkheidsgebied
van de hoofddirecteur Control en Bedrijfsvoering.
IV. Cluster IV-beleid
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Het cluster IV-beleid heeft de volgende taken:
-
• het opstellen en actualiseren van IV-brede kaders en beleidslijnen en ondersteunen
van de implementatie daarvan;
-
• het controleren of binnen de kaders wordt geopereerd, inclusief meting, analyse en
toetsing;
-
• het ondersteunen van de verschillende bedrijfsonderdelen: advisering over de kaders,
mede-ontwikkelen van producten (bijvoorbeeld een projectplan), advisering over de
toepassing van beleid;
-
• een (beperkte) IM-functie voor de informatievoorziening van de IV-keten zelf en de
ondersteuning van de hoofddirecteur Informatie Voorziening als opdrachtgever voor
infrastructuur.
De werkzaamheden van het cluster behoren primair tot het aandachts- en verantwoordelijkheidsgebied
van de hoofddirecteur Informatie Voorziening.
Samenwerking en afstemming
Vaak zullen de onderwerpen die door DGBel worden behandeld, cluster overstijgend zijn,
aangezien er vanuit verschillende invalshoeken tegenaan kan (en moet) worden gekeken.
Het is zaak dat de clusters daarin de samenwerking weten te vinden. Als hulpmiddel
daarbij wordt steeds één van de clusters voor bepaalde werkzaamheden als coördinerend
cluster aangewezen. Dat coördinerend cluster borgt de betrokkenheid van andere clusters
bij het onderwerp, zodat DGBel integraal adviseert.
Aansturing
De taakgebieden van de clusters vallen samen met de taakgebieden van een aantal leden
van het managementteam Belastingdienst. Medewerkers van DGBel functioneren onder de
eindverantwoordelijkheid van hun MT-lid op basis van professionele vrijheid en eigen
verantwoordelijkheid.
Met het oog op de span of control van de MT-leden is een adjunct directeur toegevoegd. De adjunct directeur assisteert
het MT-lid in de uitvoering van zijn/haar taken. De twee hoofdtaken van een adjunct
zijn: de verantwoordelijkheid voor de HRM-rol naar de andere medewerkers van het cluster
én de verantwoordelijkheid voor de totstandkoming en de inhoud van de producten van
het cluster. Deze taken zijn nauw met elkaar verweven want inhoudelijk gezag is onontbeerlijk
voor effectieve en overtuigende loopbaanbegeleiding van hoogwaardige beleidsmedewerkers.
Bijlage 1c. Organisatie en taken van het directoraat-generaal voor Fiscale Zaken en
de daaronder ressorterende directies
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Topstructuur DGFZ
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Het directoraat-generaal voor Fiscale Zaken bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:
-
a. de directie Algemene Fiscale Politiek;
-
b. de directie Internationale Zaken en Verbruiksbelastingen;
-
c. de directie Directe Belastingen.
Taken DGFZ
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Het directoraat-generaal voor Fiscale Zaken:
-
a. adviseert over het te voeren fiscaal beleid en bereidt de belastingwetgeving voor;
-
b. adviseert over het internationale beleid op het gebied van fiscaliteit en douane;
-
c. bereidt wetgeving en internationale regelingen voor op het gebied van de directe belastingen,
de verbruiksbelastingen en wat daarmee verband houdt en adviseert over het hiermee
samenhangende beleid;
-
d. adviseert over het beleid en bereidt wetgeving voor op het gebeid van de uitvoering
van toeslagen door de Belastingdienst;
-
e. heeft een strategie- en onderzoeksfunctie op zijn beleidsterrein.
I. De directie Algemene Fiscale Politiek
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De directie Algemene Fiscale Politiek (AFP) heeft de volgende hoofdtaken:
-
• Coördinatie van en adviseren over het belastingbeleid, zowel voor de rijksbelastingen
als het decentrale belastinggebied;
-
• Voorbereiden en afstemmen van Europese fiscale dossiers en aangelegenheden;
-
• Verrichten van kwantitatieve en kwalitatieve studies en opstellen van (rekenkundige)
modellen met betrekking tot het toekomstige algemene fiscale beleid;
-
• Evalueren van belastinguitgaven;
-
• Ondersteunen van de directies van het directoraat-generaal bij het wetgevingsproces
en verdragen;
-
• Voorbereiden van de beleidsbeslissingen op het gebied van douane, internationale regelingen
en het formele douanerecht;
-
• Het ontwerpen en toelichten, al dan niet in participatie met andere departementen
en internationale organisaties, van wetgeving op het gebied van douane, internationale
regelingen ter zake, het formele douanerecht en de veiligheid.
De directie AFP is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:
-
a. de afdeling Analyse met als taken:
-
• Verrichten van kwantitatieve en kwalitatieve analyses van het fiscale beleid;
-
• In internationaal verband participeren in strategische fiscale verkenningen en vergelijkende
beleidsonderzoeken (bijv. OESO);
-
• Evalueren van alle belastinguitgaven op effectiviteit en doelmatigheid, zoals vermeld
in bijlage 5 van de Miljoenennota.
-
b. de afdeling Beleid met als taken:
-
• Adviseren over de vormgeving van het nationale fiscale beleid, hieronder valt onder
meer het proactief zicht houden op, het betrokken zijn bij en het coördineren van
fiscaal beleid en regelgeving;
-
• Beoordelen van ministerraadstukken, met inbegrip van die van andere directoraten-generaal
en departementen;
-
• In internationaal verband meewerken aan nota’s en wetgeving over het fiscale beleid;
-
• Assisteren van de bewindslieden bij de parlementaire verdediging van voorstellen bij
het beantwoorden van Kamervragen;
-
• Een bijdrage leveren aan een doelmatig en beheerst decentraal belastinggebied;
-
• Coördineren van directoraat-generaal brede organisatietaken.
-
c. de afdeling Europese en Douane Aangelegenheden (EDA) met als taken:
-
• Deelnemen aan internationaal en interdepartementaal overleg over Europees fiscale
en douane onderwerpen;
-
• Signaleren en beoordelen van wijzigingen in de Europese belastingwetgeving;
-
• Adviseren over, in internationaal verband te nemen, nationale standpunten inzake belastingharmonisatie;
-
• Coördineren van de behandeling van alle Europese belastingdossiers;
-
• Ontwikkelen van nationaal fiscaal beleid voor zover dit door de belastingdiscussies
in Europees verband wordt beïnvloed;
-
• Het voorbereiden van fiscale procedures voor het Europese Hof van Justitie;
-
• Het algemene douanebeleid;
-
• Het formele en materiële douanerecht en het formaliteitenstelsel;
-
• Internationale verdragen op douanegebied;
-
• Het niet fiscale douanebeleid en wetgeving;
-
• Internationale samenwerking op douanegebied en externe betrekkingen.
-
d. de afdeling Beleidsondersteuning met als taken:
-
• Het ondersteunen van het traject van wetgeving en verdragen voor alle directies van
het directoraat-generaal voor Fiscale Zaken;
-
• Het uitzetten en afhandelen van prejudiciële vragen van het Hof van Justitie van de
EG en het bijhouden van diverse overzichten, zoals die van lopende wet- en regelgeving,
moties en toezeggingen en van te implementeren Europese fiscale regelgeving;
-
• Het beheer van de Kennisbank DGFZ;
-
• Toegankelijk maken voor medewerkers van relevante informatie zowel digitaal als op
papier.
II. De Directie Directe Belastingen
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De Directie Directe Belastingen (DB) heeft de volgende hoofdtaken:
-
• Voorbereiden van de door bewindspersonen of de algemene leiding van het directoraat-generaal
voor Fiscale Zaken te nemen beleidsbeslissingen op het gebied van directe belastingen,
het formele belastingrecht, het invorderingsrecht, de algemene wet inkomensafhankelijke regelingen en wat daarmee verband houdt;
-
• Het ontwerpen en toelichten van wetgeving op het gebied van de directe belastingen
het formele belastingrecht, het invorderingsrecht, de algemene wet inkomensafhankelijke regelingen en wat daarmee verband houdt.
De directie DB is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:
-
a. de afdeling Arbeid en Vermogen met als taken het adviseren over, voorbereiden, opstellen
en toelichten van wetgeving op het gebied van:
-
• de inkomstenbelasting anders dan met betrekking tot winst uit onderneming, loon uit
dienstbetrekking en het tarief van de inkomstenbelasting;
-
• het recht van successie, schenking en overgang, alsmede de Natuurschoonwet;
-
• de kansspelbelasting;
-
• de registratiewet;
-
• de loonbelasting;
-
• inkomsten uit dienstbetrekking;
-
• belastbare periodieke uitkeringen en verstrekkingen en uitgaven voor inkomensvoorzieningen;
-
• het tarief van de inkomstenbelasting en de sociale verzekeringswetten voorzover de
uitvoering daarvan is opgedragen aan de Belastingdienst.
-
b. de afdeling Winst met als taken het adviseren over, voorbereiden, opstellen en toelichten
van wetgeving op het gebied van:
-
c. de afdeling Formeel Recht en Invordering met als taken het adviseren over, voorbereiden,
opstellen en toelichten van wetgeving op het gebied van:
-
• het formele recht betreffende de heffing van belastingen met uitzondering van invoerrechten
en accijnzen;
-
• het invorderingsrecht met uitzondering van dat betreffende invoerrechten en accijnzen;
-
• de internationale bijstandsverlening bij de heffing en inning van belastingen;
-
• de Wet waardering onroerende zaken;
-
• belastingen, premies, heffingen of inkomensafhankelijke regelingen die primair andere
ministeries aangaan, doch waarbij wordt aangesloten bij het formele belastingrecht
of het invorderingsrecht of bij directe belastingen;
-
• de algemene wet inkomensafhankelijke regelingen;
-
• de heffingskortingen.
III. De directie Internationale Zaken en Verbruiksbelastingen
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De directie Internationale Zaken en Verbruiksbelastingen (IZV) heeft de volgende hoofdtaken:
-
• Het voorbereiden en het ontwikkelen van en het adviseren over bilaterale en multilaterale
regelingen ter voorkoming van internationale dubbele belastingheffing alsmede zetelovereenkomsten
van internationale organisaties in Nederland;
-
• Het voorbereiden en ontwikkelen van en het adviseren over unilaterale regelingen ter
voorkoming van internationale dubbele belastingheffing;
-
• Het uitvoeren van de taak van de bevoegde autoriteit in het kader van tot stand gekomen
bilaterale of multilaterale regelingen ter voorkoming van dubbele premie- of belastingheffing;
-
• Het beleid en de regelgeving op het terrein van fiscale vrijstelling voor functionarissen
bij in Nederland gevestigde ambassades en bij internationale en militaire organisaties;
-
• Voorbereiden van de door bewindspersonen of de algemene leiding van het directoraat-generaal
voor Fiscale Zaken te nemen beleidsbeslissingen op het gebied van verbruiksbelastingen;
-
• Het ontwerpen en toelichten, al dan niet in participatie met andere departementen
en internationale organisaties, van wetgeving op het gebied van verbruiksbelastingen.
De directie IZV is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:
Bijlage 1d. Organisatie en taken van het directoraat-generaal voor Rijksbegroting
en de daaronder ressorterende directies
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Topstructuur DGRB
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Het directoraat-generaal van de Rijksbegroting bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:
Taken DGRB
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Het directoraat-generaal van de Rijksbegroting:
-
a. adviseert met betrekking tot de beheersing van de collectieve uitgaven van het Rijk;
-
b. bewaakt namens de minister als toezichthouder de doelmatigheid, doeltreffendheid en
rechtmatigheid van de collectieve uitgaven;
-
c. doet voorstellen voor effectieve begrotingsregels en infrastructuur van de begroting;
-
d. voorziet in transparantie over de budgettaire besluitvorming;
-
e. heeft een strategie- en onderzoeksfunctie op zijn beleidsterrein.
I. Directie Begrotingszaken
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De Directie Begrotingszaken (BZ) heeft de volgende hoofdtaken:
-
• Adviseert over het begrotingsbeleid en over de uitvoering van de begroting;
-
• Adviseert over de beleidsontwikkeling van de financiële functie en de auditfunctie;
-
• Adviseert over interne en externe verzelfstandigingen;
-
• Adviseert over de beleidsontwikkeling inzake het financiële beheer van en de verantwoording
over Europese middelen;
-
• Adviseert over de regelgeving voor de financiële functie en de auditfunctie;
-
• Coördineert de totstandkoming van de Miljoenennota, het Financieel Jaarverslag van
het Rijk en de Nationale Verklaring inzake Europese middelen;
-
• Is belast met de centrale financiële administratie van ’s Rijks schatkist;
-
• Verzorgt opleidingen ten behoeve van de financiële functie, de auditfunctie en de
bedrijfsvoering.
De directie Begrotingszaken is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:
-
a. de afdeling Begrotingsbeheer (BBH) met als taken:
-
• Adviseert over de beleidsontwikkeling van de financiële functie (beleidsvoering, begrotingsbeheer
en financiële bedrijfsvoering) en de auditfunctie;
-
• Adviseert over de informatievoorziening (inhoud en presentatie) van de Tweede Kamer
met betrekking tot de beleidsvoering en de bedrijfsvoering bij de rijksoverheid;
-
• Adviseert over de beleidsontwikkeling van het schatkistbankieren;
-
• Coördineert de totstandkoming van de regelgeving voor de financiële functie en de
auditfunctie, inclusief de juridische toetsing;
-
• Coördineert en houdt toezicht op het begrotings- en verantwoordingsproces;
-
• Coördineert de totstandkoming van de Miljoenennota en het FJR.
-
b. de afdeling Begrotingsbeleid (BBL) met als taken:
-
• Adviseert over het begrotingsbeleid, waaronder de budgettaire normering van de collectieve
sector;
-
• Adviseert over de uitvoering van de begroting;
-
• Draagt inhoudelijk bij aan de Miljoenennota en de overige budgettaire nota’s;
-
• Is belast met het analyseren van de overheidsuitgaven vanuit macro-economisch perspectief;
-
• Adviseert over de normering van het Gemeente- en het Provinciefonds;
-
• Is belast met het begrotingsbeheer van het BTW-compensatiefonds.
-
c. de afdeling Besturing, Bekostiging en beheer Europese Middelen (BBE) met als taken:
-
• Adviseert over de beleidsontwikkeling (financieel) van baten-lastendiensten en ZBO’s/RWT’s,
inclusief schatkistbankieren;
-
• Adviseert over en begeleidt de instellingtrajecten van baten-lastendiensten (en fusies)
en van ZBO’s/RWT’s;
-
• Adviseert over de beleidsontwikkeling inzake het financiële beheer van en de verantwoording
over Europese middelen;
-
• Coördineert de totstandkoming van de jaarlijkse Nationale Verklaring inzake Europese
middelen;
-
• Adviseert over de beleidsontwikkeling met betrekking tot bepaalde bedrijfsvoering
vraagstukken (o.a. risicomanagement, good governance, overheidstarieven);
-
• Adviseert over (vereenvoudiging van) uitvoerings-, toezichts- en verantwoordingsprocessen.
-
d. de afdeling Rijkshoofdboekhouding (RHB) met als taken:
-
• Is belast met de centrale financiële administratie van ’s Rijks schatkist;
-
• Is belast met het beheer van leningen die door de Staat aan derden zijn verstrekt;
-
• Voert die rechtshandelingen uit, die betrekking hebben op het converteren van USD
naar EUR en vice versa voor zover deze betrekking hebben op leningen aan Curaçao en
Sint Maarten in het kader van de lopende inschrijving;
-
• Verzorgt rapportages over o.a. het EMU-saldo en over financiële activa en passiva
op de Rijkssaldibalans en de Staatsbalans;
-
• Is belast met de zorg voor de financiële informatiesystemen van het DG Rijksbegroting.
-
e. de Rijksacademie voor Financiën, Economie en Bedrijfsvoering (RAFEB) met als taken:
-
• Verzorgt opleidingen over financieel management, audit en economie en bedrijfsvoering;
-
• Verzorgt ondersteuning van buitenlandse centrale overheidsinstanties op gebied van
financieel management en audit;
-
• Verzorgt de rijksbrede Financial traineeships.
II. de Inspectie der Rijksfinanciën
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De Inspectie der Rijksfinanciën (IRF) heeft de volgende hoofdtaken:
-
• Is belast met het toezicht op de rijksbegroting;
-
• Beoordeelt en adviseert over alle voorstellen van vakdepartementen, in het bijzonder
in het kader van de begrotingsvoorbereiding en begrotingsuitvoering;
-
• Adviseert over het algemene begrotingsbeleid;
-
• Levert bijdragen aan het algemene begrotingsproces;
-
• Verricht onderzoek naar de doelmatigheid van de Rijksoverheid;
-
• Adviseert over de doelmatigheid van de Rijksoverheid.
De Inspectie der Rijksfinanciën is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:
-
a.
-
– Sectie Onderwijs, Defensie en Economische Zaken;
-
– Sectie Sociale Zaken Werkgelegenheid en Rechtspositionele Aangelegenheden Overheidspersoneel;
Deze onderdelen voeren de hierboven vermelde werkzaamheden uit.
-
b. Bureau Begrotingsvoorbereiding (BBV):
Coördineert de (interdepartementale) begrotingswerkzaamheden van de IRF.
-
c. Bureau Strategische Analyse (BSA):
-
• Adviseert over strategische beleidskeuzes;
-
• Coördineert Interdepartementale Beleidsonderzoeken (IBO’s);
-
• Maakt regelgeving voor beleidsevaluaties.
Bijlage 1e. Organisatie en taken van de Generale Thesaurie en de daaronder ressorterende
directies
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Topstructuur GT
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De Generale Thesaurie bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:
-
a. de directie Financiële Markten;
-
b. het Agentschap van de Generale Thesaurie;
-
c. de directie Buitenlandse Financiële Betrekkingen;
-
d. de directie Financieringen.
Taken GT
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De Generale Thesaurie:
-
a. adviseert over het beleid ten aanzien van de financiële markten en het toezicht daarop
en bereidt de daartoe benodigde wetgeving voor;
-
b. voorziet in de uitgifte en het beheer van de Nederlandse staatsschuld;
-
c. adviseert over buitenlands financiële betrekkingen;
-
d. vervult namens de bewindspersoon het aandeelhouderschap in de staatsdeelnemingen;
-
e. adviseert over publiek-private samenwerking;
-
f. heeft een strategie- en onderzoeksfunctie op zijn beleidsterrein.
I. Directie Financiële Markten
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De directie Financiële Markten (FM) kent de volgende operationele doelstellingen:
-
• Goed functionerende, stabiele financiële markten die voldoende toegankelijk en transparant
zijn voor de gebruikers en internationaal concurrerend zijn;
-
• Een integer financieel stelsel dat de toegang van de onderwereld tot de legale economie
ontzegt;
-
• Ongestoorde muntcirculatie door middel van muntvoorziening met als randvoorwaarde
kosteneffectiviteit, alsmede het uitbrengen van bijzondere herdenkingsmunten.
De directie FM is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:
-
a. Afdeling Institutioneel beleid en Integriteit met als taken:
-
• Wetgevingskwaliteit en architectuur van toezicht:
-
○ wetgevingskwaliteit (toetsing en interdepartementale gremia),
-
○ coördinatie wijzigingscycli WFT e.a. wetten,
-
○ institutionele vormgeving van het toezicht,
-
○ bekostiging van het toezicht,
-
○ algemeen beleid WFT (deel I en algemene thema's zoals aansprakelijkheid), geschiktheid toetsing;
-
• Beleid en wetgeving Integriteit financiële sector:
-
○ beleidsvoorbereiding FATF,
-
○ beleidsvorming en wetgeving integriteit financiële sector inclusief antiwitwaswetgeving,
terrorismebestrijding (in het bijzonder terrorismefinanciering), bevriezingsmaatregelen
en andere financiële sancties;
-
• Handhavingsvraagstukken:
-
○ zorgdragen voor beleidsmatige afstemming van de taken van het Financieel expertisecentrum
(FEC),
-
○ beleidsbepaling informatie-uitwisseling/geheimhouding,
-
○ tot stand brengen handhavingsarrangementen toezicht/FIOD/OM,
-
○ beleidsbepaling bevoegdheden toezichthouders,
-
○ beleidsbepaling boetes en dwangsommen;
-
• Muntwezen:
-
○ opdracht verlenen tot/monitoren van productie euromunten,
-
○ zorgdragen (via DNB) voor muntdistributie,
-
○ verzorgen uitgifte bijzondere munten;
-
• Algemeen:
-
b. Afdeling Financiële stabiliteit met als taken:
-
• Het bevorderen van de stabiliteit van het financiële stelsel;
-
• Het bevorderen van de financiële soliditeit van aanbieders in de financiële sector;
-
• Het bevorderen van de betrouwbaarheid en stabiliteit van het betalingsverkeer en clearing
and settlement;
-
• Het maken en behandelen van beleid en regelgeving voor bedrijfseconomisch toezicht
op financiële instellingen, op nationaal en internationaal gebied;
-
• Het zorgdragen voor een solide kader voor de financiële bedrijfsvoering in de (semi)
publieke sector.
-
c. Afdeling Marktgedrag en effectenverkeer met als taken:
-
• Het bewaken van de verhouding tussen de onderneming en kapitaalverschaffers (corporate
governance, verslaggeving, doorlopende verplichtingen, meldingszeggenschap);
-
• Het bewaken van de gedragsregels tussen de spelers op de financiële markten (beurzen,
giraal effectenverkeer, marktmisbruik);
-
• Het bewaken van de verhouding tussen financiële dienstverleners (aanbieders, bemiddelaars
en adviseurs) en de consument (informatieverstrekking, zorgplicht, garantieregelingen);
-
• Missing markets/overheidscoördinatie (nucleaire aansprakelijkheid, motorrijtuigen,
terrorismeverzekeringen, collectieve sector).
II. Het Agentschap van de Generale Thesaurie
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Het Agentschap van de Generale Thesaurie heeft de volgende hoofdtaken:
Het Agentschap van de Generale Thesaurie is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:
-
a. de afdeling Cashmanagement en Kapitaalmarktoperaties (CMK) met als taken:
-
• Is belast met het afsluiten van financiële transacties op de geld- en kapitaalmarkt,
waaronder het plaatsen van staatsleningen en schatkistpapier;
-
• Onderhoudt relatie met banken inzake hun rol in het proces van plaatsing van staatsleningen,
het schatkistbankieren en van het betalingsverkeer;
-
• Koopt betaaldiensten in voor de gehele rijksoverheid;
-
• Voert coördinatie over de inrichting van het betalingsverkeer van de rijksoverheid
en onderhoudt de relatie hierover met de banken;
-
• Voert het accountmanagement uit van de deelnemers aan het schatkistbankieren en onderhoudt
de relatie met de vakdepartementen.
-
b. de afdeling Beleid & Risico Staatsschuld & Schatkist (BRS)
-
• Ontwikkelt, adviseert en rapporteert ten aanzien van het financieringsbeleid en het
risicomanagement;
-
• Geeft beleidsmatig vorm aan het schatkistbankieren en maakt beleid gericht op een
doelmatige inrichting van de betaalinfrastructuur;
-
• Is verantwoordelijk voor de publicaties van het Agentschap en de website van het Agentschap;
-
• Behandelt en adviseert over juridische vraagstukken voortvloeiende uit de taken van
het Agentschap, incl. zaken met betrekking tot naoorlogs rechtsherstel;
-
• Is verantwoordelijk voor het beheer van mandaten en (voor zover niet extern belegd)
voor de uitvoering van de compliancefunctie van het Agentschap.
-
c. de afdeling Staatsschuld- en Schatkistbeheer (SSB)
-
• Voert het beheer over de portefeuille staatsschuld en draagt zorg voor de daaruit
voortvloeiende rechten en verplichtingen;
-
• Draagt zorg voor het collateral management;
-
• Draagt zorg voor het voorbereiden van emissies en verzorgt de financiële en administratieve
afwikkeling hiervan en van de in het kader van de saldoregulering afgesloten geldmarkttransacties;
-
• Draagt zorg voor prognosticeren van de inkomsten en uitgaven van het rijk en bewaakt
in een continue proces dat de schatkiststand bij het einde van de dag tussen de daartoe
aangegeven bandbreedte sluit, beheert het schatkistsaldo bij DNB en het kas- en het
saldobeheer bij de overige banken voor de rijksoverheid;
-
• Draagt zorg voor de registratie en de daaruit voortvloeiende rechten en verplichtingen
die voortkomen uit het schatkistbankieren en regelt nieuwe deelnemers in;
-
• Is verantwoordelijk voor het beheer en de administratie van de garantstelling voor
de uitgifte van middellang schuldpapier van banken;
-
• Vervult de traditionele Mid-Office functie van het Agentschap bestaande uit onder
andere de controle op de uitvoering van transacties door de afdeling CMK en de bewaking
van limieten.
-
d. de afdeling Control, Accounting en Rapportage (CAR)
-
• Is verantwoordelijk voor de planning- en controlcyclus;
-
• Is betrokken bij de begrotingsvoorbereiding en -uitvoering van artikel 11 en 12 van
begroting IX (Nationale Schuld en Kasbeheer);
-
• Is verantwoordelijk voor de financiële administratie en legt via het Jaarverslag verantwoording
af;
-
• Adviseert ten aanzien van de bedrijfsvoering van het Agentschap, signaleert en rapporteert
over (de beheersing van) operationele risico’s;
-
• Vervult de controlfunctie;
-
• Is verantwoordelijk voor de administratieve organisatie en interne controle, en signaleert/rapporteert
over de naleving van de gestelde risicokaders;
-
• Is verantwoordelijk voor het samenstellen van de periodieke managementinformatie,
waaronder rapportages over de prestaties uit hoofde van renterisicomanagement;
-
• Is verantwoordelijk voor de periodieke rapportages aan FEZ van het ministerie van
Financiën;
-
• Initieert, organiseert en coördineert beleidsdoorlichtingen en andere evaluaties op
de beleidsterreinen van het Agentschap;
-
• Beheert de static data van het Agentschap;
-
• Beheert de autorisaties van gebruikers in Agentschap specifieke applicaties;
-
• Is verantwoordelijk voor het functioneel inrichten van Agentschap-specifieke applicaties;
-
• Ondersteunt gebruikers bij het gebruik van Agentschap-specifieke applicaties;
-
• Adviseert over ontwikkelingen ten aanzien van Agentschap specifieke applicaties;
-
• Bereidt ICT-beleid voor en voert dit uit;
-
• Waarborgt de kwaliteit van de informatiesystemen;
-
• Bewaakt de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van Agentschap specifieke
applicaties.
III. Directie Buitenlandse Financiële Betrekkingen
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De Directie Buitenlandse Financiële Betrekkingen (BFB) heeft de volgende hoofdtaken:
-
• Het voorbereiden en coördineren van het beleid inzake de internationale monetaire
en financiële aangelegenheden;
-
• Het voorbereiden en coördineren van het standpunt van Financiën inzake Europese integratie;
-
• Het voorbereiden en coördineren van het beleid inzake internationale financiële instellingen;
-
• Het adviseren omtrent andere internationale vraagstukken, en het assisteren van de
departementsleiding bij internationale contacten;
-
• Het voorbereiden en coördineren van nationaal en internationaal beleid op het gebied
van exportkredietverzekering, contra- en investeringsgaranties.
De Directie Buitenlandse Financiële Betrekkingen is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:
-
a. de afdeling Europese Unie met als taken:
-
• Voorbereiden van het beleid ten aanzien van de Economische en Monetaire Unie;
-
• Voorbereiden en coördineren van het beleid van het Ministerie van Financiën ten aanzien
van samenwerking in EU-verband en het bevorderen van een beheerste ontwikkeling van
de EU-uitgaven met het oog op aanvaardbare ontwikkeling van de bruto-afdrachten aan
de EU en de Nederlandse positie ten aanzien van de EU;
-
• Het coördineren van de Technische Assistentie binnen het Ministerie van Financiën.
-
b. de afdeling Exportkredietverzekering en Investeringsgaranties met als taken:
-
• Voorbereiden, coördineren en uitvoeren van nationaal en internationaal beleid op het
gebied van exportkredietverzekering, contra- en investeringsgaranties;
-
• Regelen van schulden met landen die in betalingsmoeilijkheden zijn geraakt;
-
• Voorbereiden en coördineren van betrokkenheid van het Ministerie van Financiën op
het gebied van internationale handelsvraagstukken.
-
c. de afdeling Internationale Economie en Financiële Instellingen met als taken:
-
• Voorbereiden van het beleid ten aanzien van internationale monetaire en betalingsbalansvraagstukken
(onder meer in het kader van IMF en OESO);
-
• Voorbereiden van het beleid ten aanzien van de internationale economische en financiële
ontwikkelingen;
-
• Voorbereiden van het Nederlandse beleid ten aanzien van ontwikkelingsbanken en -fondsen
EBRD en EIB en financiële aspecten ontwikkelingssamenwerking.
IV. Directie Financieringen
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De Directie Financieringen heeft de volgende doelstellingen:
-
• Bevorderen dat vakdepartementen publieke doelen met een bedrijfseconomisch doelmatige
inzet van activa realiseren;
-
• Het oprichten, aangaan, beheren en (gedeeltelijk) afstoten van staatsdeelnemingen;
-
• Zorgen dat departementen voor grote overheidsinvesteringen een gestructureerde afweging
maken en concessies uitgeven en/of pps-constructies aangaan, als dit de bedrijfseconomische
meest doelmatige manier is om publieke doelen te realiseren;
-
• Het beheer van staatsdeelnemingen.
De directie Financieringen is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:
Bijlage 3. Verscherpt toezicht
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De toepasselijkheid van het verscherpt toezicht, bedoeld in artikel 11, tweede lid, wordt beoordeeld aan de hand van de hierna genoemde criteria.
Algemene criteria verscherpt toezicht
-
• De hoofddirecteur Financieel-Economische Zaken (HDFEZ) van het kernministerie beoordeelt
aan te gane verplichtingen van het DG Belastingdienst (DGBD). Uitgangspunt hierbij
is een drempelbedrag van € 500.000,– inclusief BTW.
-
• De hoofddirecteur Control en Financiën DGBD beoordeelt aan te gane verplichtingen
van het DG Belastingdienst tussen de € 100.000,– en € 500.000,– inclusief BTW.
-
• Reeds gedane bestuurlijke toezeggingen boven het drempelbedrag, zonder concrete verplichtingen
of toezeggingen vallen onder het verscherpt toezicht. Indien deze leiden tot een aan
te gane verplichting, worden deze voorgelegd in het kader van verscherpt toezicht.
-
• De werking van de criteria zullen periodiek worden geëvalueerd en kunnen waar nodig
worden bijgesteld indien daar aanleiding toe bestaat.
-
• Het is niet toegestaan om een aan te gane verplichting of opdracht te knippen in meerdere
verplichtingen of opdrachten om daarmee onder het drempelbedrag te komen.
-
• Lopende aanbestedingen worden gerespecteerd. Nieuwe aanbestedingen (vanaf de inwerkingtreding
van artikel I, onder I, van dit wijzigingsbesluit) die boven het drempelbedrag uit
komen moet voorafgaand aan het publicatiemoment toestemming worden gevraagd. De verplichting
die voortvloeiend uit de aanbesteding met de voorkeursleverancier wordt aangegaan,
behoeft ook voorafgaande goedkeuring.
-
• Bij de uitwerking van de criteria is gebruik gemaakt van de indeling van de budgettaire
tabel van het beleidsartikel 1 Belastingen en de rijksbrede kostensoortentabel zoals
opgenomen in de Rijksbegrotingsvoorschriften:
-
○ Eigen personeel
-
– Individuele vacatures worden niet voorgelegd aan het verscherpt toezicht. De werving
in het kader van de Investeringsagenda en de werving van bedrijfskritische functies
zal gebundeld worden voorgelegd ter goedkeuring aan het verscherpt toezicht. Voor
beide geldt dat er een onderbouwd overzicht voorgelegd dient te worden met welke functies
er geworven gaan worden, met bijbehorende schalen. Aangetoond moet worden dat het
beschikbare budget voor eigen personeel toereikend is (past het binnen de meerjarige
formatie). Achteraf ontvangt FEZ een overzicht met welke functies er daadwerkelijk
geworven zijn.
-
– De personele exploitatie-uitgaven zoals representatie, reiskosten, studie en opleidingen,
contributies, personeelsevenementen en sociaal flankerend beleid vallen onder het
verscherpt toezicht.
-
○ Externe inhuur
-
– Voor de definitie van externe inhuur wordt aangesloten op de rijksbegrotingsvoorschriften
externe inhuur: ‘Externe Inhuur is het uitvoeren van werkzaamheden in opdracht van
een bij de rijksoverheid in dienst zijnde opdrachtgever, door een private organisatie
met winstoogmerk, middels het tegen betaling inzetten van personele capaciteit en
deskundigheid, waarop door de opdrachtgever mede gestuurd wordt.’
-
– Verlenging van een aflopend inhuurcontract geldt als een nieuwe verplichting. Indien
het bedrag het drempelbedrag overschrijdt, valt de verlenging onder het verscherpt
toezicht.
-
– Externe inhuur op basis van mantelcontracten (zoals Randstad) valt bij overschrijding
van het drempelbedrag onder het verscherpt toezicht.
-
– Voor de goede orde: in lijn met de motie De Pater-Van der Meer is externe inhuur boven
een uurprijs van 225 euro slechts in uitzonderlijke gevallen toegestaan, volgens het
principe ‘comply or explain’.
-
○ ICT
-
○ Bijdragen aan SSO’s
-
– Hieronder vallen de bijdragen aan de SSO’s zoals P-Direkt, FMHaaglanden, Rijksvastgoedbedrijf,
Doc-Direkt, Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR), SSC-ICT (allen BZK),
Dictu (EZ), Paresto en IVENT/DTO (DEF). Verplichtingen boven het drempelbedrag zijn
vaak langlopend en vaak vastgesteld in rijksbrede overleggen. Goedkeuring van HDFEZ
is nodig voordat het DGBD zich in het rijksbrede gremia kan committeren aan nieuwe
verplichtingen boven het drempelbedrag.
-
○ Overig materieel
-
– De overige materiële uitgaven (circa 350 miljoen euro) vallen onder het verscherpt
toezicht. Voorbeelden van overige materiële uitgaven zijn betalingen aan het wagenpark
en de schepen van Douane, huisvesting en facilitaire diensten voorzover deze niet
vallen onder de bijdragen aan SSO’s, voorlichting, portokosten, dienstkleding, kosten
Kamer van Koophandel en Kadaster, betalingsverkeer, betalingen aan Logius.
Wat valt niet onder het verscherpt toezicht?
-
• Betalingen op reeds aangegane verplichtingen tot en met 12 oktober 2016 vallen niet
onder het verscherpt toezicht. Facturen op deze verplichtingen kunnen dus betaalbaar
worden gesteld.
-
• Tussentijdse verlengingen (zowel stilzwijgend als actief) van mantelcontracten hoeven
niet voorgelegd te worden. Hierbij wordt er van uit gegaan dat aan de verlenging van
een mantelcontract een expliciet overwegingskader ten grondslag ligt. Enkel de aanbesteding
van een mantelcontract en de uitnutting van het mantelcontract (boven de 100.000 euro)
dient voorgelegd te worden aan het verscherpt toezicht.
-
• Contracten i.v.m. kantoorruimte die stilzwijgend verlengd worden (de mogelijkheid
om het contract op te zeggen wordt niet benut) hoeven niet voorgelegd te worden. Indien
het contract opgehoogd wordt door discrete beslissingen (bijv. extra m2) moet de verplichting wel getoetst worden als deze boven de 100.000 euro uitkomt.
-
• Verplichtingen met betrekking tot de programma-uitgaven van het DGBD zoals begroot
op beleidartikel 1 van de begroting vallen niet onder de verplichtingenstop:
-
○ Verplichtingen inzake betalingen van belasting- en invorderingsrente aan belastingplichtigen;
-
○ Verplichtingen inzake betalingen van proceskostenvergoeding, indien belastingplichtigen
in het gelijk zijn gesteld bij een bezwaar- of beroepsprocedure;
-
○ Verplichtingen inzake bekostigingsbijdragen aan de Waarderingskamer en de Douaneraad;
-
○ Medewerkers die reeds een beroep hebben gedaan op de vrijwillige regeling. De VSO
(vaststellingsovereenkomst) met betrekking tot deze regeling is reeds ter ondertekening
toegestuurd of zal binnenkort worden uitgestuurd. Hier is sprake van reeds aangegane
verplichtingen die de Belastingdienst moet nakomen. Daarmee vallen deze verplichtingen
niet onder het verscherpt toezicht.
-
○ Ontvangsten (belastingontvangsten en apparaatsontvangsten).