Bijlage 1. Boete- en tarieflijst, behorende bij artikel 3 van de Beleidsregel handhaving- en sanctioneringkader Besluit risico’s zware ongevallen
2015 arbeidsomstandighdenwetgeving
In tabel 1 staan bij de artikelen die volgens artikel 17, tweede lid, van het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 bestuurlijk beboetbaar zijn, vermeld welk type overtreding het betreft en het boetenormbedrag
van elk artikel, lid of onderdeel daarvan.
ODB staat voor een overtreding waarvoor direct een boete volgt en OO voor een overige
overtreding.
De in tabel 1 gegeven boetenormbedragen voor de artikelen 5, eerste lid, 7, zesde lid en 11, eerste lid, van het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 worden aangepast op basis van de beoordelingssystematiek, vermeld in bijlage 2. Deze in bijlage 2 tabel 2 opgenomen boetenormbedragen worden gebruikt voor de verdere
boeteberekening voor deze artikelen.
Tabel 1 Boete- en tarieflijst per artikel, lid en onderdeel daarvan van het Besluit
risico’s zware ongevallen 2015
Artikel
|
Lid
|
Onderdeel
|
Boetenormbedrag
|
Type overtreding
|
3
|
1
|
|
€ 200.000,–
|
OO
|
|
3
|
|
€ 200.000,–
|
OO
|
5
|
1
|
|
€ 200.000,–
|
OO1
|
|
2
|
|
€ 200.000,–
|
ODB
|
6
|
1
|
Volledig ontbrekend
|
€ 50.000,–
|
ODB
|
|
|
a
|
€ 5000,–
|
OO
|
|
|
b
|
€ 5000,–
|
OO
|
|
|
c
|
€ 5000,–
|
OO
|
|
|
d
|
€ 5000,–
|
OO
|
|
|
e
|
€ 5000,–
|
OO
|
|
|
f
|
€ 5000,–
|
OO
|
|
|
g
|
€ 5000,–
|
OO
|
|
|
h
|
€ 5000,–
|
OO
|
|
3
|
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
|
5
|
a
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
|
|
b
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
|
|
c
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
|
|
d
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
|
|
e
|
€ 25.000,–
|
OO
|
|
6
|
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
|
7
|
|
€ 6250,–
|
ODB
|
7
|
1
|
|
€ 50.000,–
|
OO
|
|
2
|
|
€ 200.000,–
|
OO
|
|
3
|
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
|
5
|
|
€ 50.000,–
|
ODB
|
|
6
|
Volledig ontbrekend
|
€ 800.000,–
|
ODB
|
|
|
Bijlage III van de richtlijn2
|
|
|
|
|
a
|
€ 100.000,–
|
OO
|
|
|
b
|
|
|
|
|
i
|
€ 100.000,–
|
OO
|
|
|
ii
|
€ 200.000,–
|
OO
|
|
|
iii
|
€ 200.000,–
|
OO
|
|
|
iv
|
€ 100.000,–
|
OO
|
|
|
v
|
€ 100.000,–
|
OO
|
|
|
vi3
|
€ 50.000,–
|
OO
|
|
|
vii
|
€ 50.000,–
|
OO
|
8
|
3
|
|
€ 200.000,–
|
ODB
|
|
4
|
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
9
|
|
|
€ 200.000,–
|
OO
|
10
|
1
|
|
€ 100.000,–
|
ODB
|
|
2
|
Volledig ontbrekend
|
€ 400.000,–
|
ODB
|
|
|
Bijlage II van de richtlijn4
|
|
OO
|
|
|
1
|
€ 10.000,–
|
OO
|
|
|
2
|
€ 50.000,–
|
OO
|
|
|
3
|
€ 100.000,–
|
OO
|
|
|
4
|
€ 100.000,–
|
OO
|
|
|
5
|
€ 100.000,–
|
OO
|
|
3
|
|
€ 50.000,–
|
OO
|
|
4
|
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
|
6
|
|
€ 25.000,–
|
OO
|
|
7
|
|
€ 100.000,–
|
OO
|
|
8
|
|
€ 100.000,–
|
OO
|
|
9
|
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
|
11
|
|
€ 100.000,–
|
ODB
|
|
12
|
|
€ 100.000,–
|
OO
|
11
|
1
|
|
€ 200.000,–
|
OO5
|
|
2
|
|
€ 200.000,–
|
OO
|
|
3
|
|
€ 200.000,–
|
OO
|
|
4
|
|
€ 200.000,–
|
OO
|
|
5
|
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
12
|
1
|
|
€ 50.000,–
|
OO6
|
|
2
|
|
€ 50.000,–
|
ODB
|
|
3
|
|
€ 100.000,–
|
OO
|
|
4
|
|
€ 100.000,–
|
OO
|
|
5
|
|
€ 100.000,–
|
ODB
|
|
|
|
|
|
13
|
3
|
a en b
|
€ 50.000,–
|
OO
|
15
|
2
|
|
€ 50.000,–
|
OO
|
1 Het niet treffen van maatregelen zoals bedoeld in artikel 5, eerste lid, kan resulteren in ernstig gevaar voor personen. In dat geval is sprake van een categorie
1 overtreding in de zin van de landelijke handhavingstrategie Besluit risico’s zware ongevallen 2015 en volgt een stillegging als bedoeld in artikel 28 van de Arbeidsomstandighedenwet. In overleg met het Openbaar Ministerie wordt bepaald of daarnaast een proces-verbaal
wordt opgemaakt, of dat direct een bestuurlijke boete volgt.
2 Richtlijn als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van het Besluit risico’s zware ongevallen 2015.
3 In onderdeel vi van bijlage III van de richtlijn (zie noot 2) zijn veiligheidprestatieindicatoren
(safety performance indicators – SPI) opgenomen. In het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 is het verplicht gesteld om te hebben aangezien alle elementen, die in de genoemde
richtlijn staan opgenomen, verplicht zijn om te hebben. Het niet hebben van SPI’s
is een overtreding en er geldt bovenstaand boetenormbedrag voor. Indien het bedrijf
wel SPI’s heeft, maar de toezichthouders de SPI’s van een bedrijf niet onderschijven,
dan is dat geen overtreding waar een bestuurlijke boete op staat.
4 Richtlijn als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van het Besluit risico’s zware ongevallen 2015.
5 Indien in zijn geheel geen noodplan aanwezig is, is sprake van een overtreding met
directe boete.
6 Indien in zijn geheel geen gevaarlijke stoffenlijst aanwezig is, is sprake van overtreding
met directe boete.
Bij de berekening van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit risico’s zware ongevallen 2015, wordt voor overtreding van de artikelen 5, eerste lid, 7, zesde lid en 11, eerste lid, van het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 eerst onderstaande beoordelingssystematiek toegepast op het in bijlage 1 gegeven boetenormbedrag.
De in tabel 2 van deze bijlage opgenomen bedragen zijn de boetenormbedragen die voor
de verdere berekening van de bestuurlijke boete worden gebruikt.
De beoordelingssystematiek is van toepassing op zowel het beoordelen van technische
als organisatorische maatregelen die de kans op een zwaar ongeval en de mogelijke
gevolgen beperken of wegnemen.
Ook worden het veiligheidsbeheersysteem, bedoeld in artikel 7, zesde lid, van het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 en het interne noodplan, bedoeld in artikel 11, eerste lid, van het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 op deze manier beoordeeld.
De beoordelingsystematiek is op de volgende drie aspecten gestoeld:
-
1.
Gedocumenteerd
Er is sprake van een deugdelijke en volledige beschrijving:
-
– Deugdelijk betekent helder, inzichtelijk, goed leesbaar en actueel;
-
– Volledig betekent dat alle relevante aspecten zijn benoemd.
-
2.
Geschikt
Technische onderdelen voldoen aan de stand van de techniek, voor zover die redelijkerwijze
te verlangen is, en zijn passend voor de aangetroffen situatie.
Organisatorische en procedurele onderdelen voldoen aan de stand van de wetenschap
en zijn eveneens passend.
-
3.
Geïmplementeerd
Er wordt gewerkt zoals beschreven is. Er is sprake van een goed functionerende managementloop
en verbeteractiviteiten op alle onderdelen zijn structureel en onlosmakelijk aan de
bedrijfsvoering verbonden.
Tijdens een inspectie of bezoek van de toezichthouder wordt voor elke, volgens de
toezichthouder, verkeerde, ontbrekende of onvolledige maatregel en voor elk element
van het veiligheidsbeheersysteem of intern noodplan een beoordeling opgesteld.
Er wordt beoordeeld op de 3 bovenstaande aspecten (geïmplementeerd, geschikt en gedocumenteerd)
en de toezichthouder geeft een oordeel (goed, redelijk, matig of slecht).
Bij het oordeel slecht of matig wordt aan de beoordeling een waarde gekoppeld.
In tabel 1 van deze bijlage is per aspect met bijbehorend oordeel (matig of slecht)
een waarde gekoppeld.
De waarde van alle drie de aspecten wordt bij elkaar opgeteld en door 16 gedeeld.
16 is de maximale uitkomst namelijk 3x slecht (2 + 6 + 8). De uitkomst van deze optelling
is de correctiefactor waarmee de boetenormbedragen voor de overtreding van de artikelen 5, eerste lid, 7, zesde lid, en 11, eerste lid, van het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 worden gecorrigeerd.
Wat betreft het eerste lid van artikel 5 en het eerste lid van artikel 11 kan er meer dan één maatregel volgens deze systematiek beoordeeld worden die samen
dé overtreding van het betreffende artikellid vormen. In dat geval worden de volgens
deze systematiek gecorrigeerde boetenormbedragen bij elkaar opgeteld.
Artikel 7, zesde lid, van het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 verplicht de exploitant tot het uitvoeren van een veiligheidsbeheerssysteem dat voldoet
aan elementen genoemd in bijlage III van de richtlijn.
Omdat deze elementen apart – maar per element wel alleen in samenhang – kunnen worden
overtreden, is voor elk element een boetenormbedrag opgenomen in de tabel van bijlage
2. Deze boetenormbedragen worden in geval van overtreding gecorrigeerd met de vastgestelde
correctiefactor als hiervoor beschreven.
Tabel 1 Beoordelingsystematiek
Aspect
|
Beoordeling
|
Waarde
|
Gedocumenteerd
|
Matig
|
1
|
|
Slecht
|
2
|
Geschikt
|
Matig
|
3
|
|
Slecht
|
6
|
Geïmplementeerd
|
Matig
|
4
|
|
Slecht
|
8
|
In tabel 2 zijn voor elke mogelijke uitkomst de te hanteren boetenormbedragen voor
deze artikelen vermeld.
Tabel 2 Tarieflijst artikelen 5, eerste lid, 7, zesde lid en 11, eerste lid, van het
Besluit risico’s zware ongevallen 2015
Uitkomst
|
Boetenormbedrag € 50.000
|
Boetenormbedrag € 100.000
|
Boetenormbedrag € 200.000
|
1
|
€ 3.125,–
|
€ 6.250,–
|
€ 12.500,–
|
2
|
€ 6.250,–
|
€ 12.500,–
|
€ 25.000,–
|
3
|
€ 9.375,–
|
€ 18.750,–
|
€ 37.500,–
|
4
|
€ 12.500,–
|
€ 25.000,–
|
€ 50.000,–
|
5
|
€ 15.625,–
|
€ 31.250,–
|
€ 62.500,–
|
6
|
€ 18.750,–
|
€ 37.500,–
|
€ 75.000,–
|
7
|
€ 21.875,–
|
€ 43.750,–
|
€ 87.500,–
|
8
|
€ 25.000,–
|
€ 50.000,–
|
€ 100.000,–
|
9
|
€ 28.125,–
|
€ 56.250,–
|
€ 112.500,–
|
10
|
€ 31.250,–
|
€ 62.500,–
|
€ 125.000,–
|
11
|
€ 34.375,–
|
€ 68.750,–
|
€ 137.500,–
|
12
|
€ 37.500,–
|
€ 75.000,–
|
€ 150.000,–
|
13
|
€ 40.625,–
|
€ 81.250,–
|
€ 162.500,–
|
14
|
€ 43.750,–
|
€ 87.500,–
|
€ 175.000,–
|
15
|
€ 46.875,–
|
€ 93.750,–
|
€ 187.500,–
|
16
|
€ 50.000,–
|
€ 100.000,–
|
€ 200.000,–
|