Aanwijzingen voor de beoordeling Schrijven II
[Regeling vervallen per 29-03-2019 met terugwerkende kracht tot en met 21-03-2019]
Algemeen
[Regeling vervallen per 29-03-2019 met terugwerkende kracht tot en met 21-03-2019]
Het schrijven van een zin of enkele zinnen wordt beoordeeld op twee aspecten: ‘adequaatheid/begrijpelijkheid’
en ‘grammaticale correctheid’.
Zowel ‘adequaatheid/begrijpelijkheid’ van de tekst als ‘grammaticale correctheid’
worden gewaardeerd op basis van een 2-puntsschaal: de beoordelaar kan een score van
0 of 1 toekennen voor ‘adequaatheid/begrijpelijkheid’ en 0 of 1 voor ‘grammaticale
correctheid’. Een tekst waarvoor op basis van ‘adequaatheid/begrijpelijkheid’ een
score van 0 wordt toegekend, kan voor grammaticale correctheid geen score van 1 opleveren.
Het schrijven van een korte tekst wordt in elk geval beoordeeld op de aspecten ‘adequaatheid/begrijpelijkheid’
en ‘grammaticale correctheid’.
Het aspect ‘adequaatheid/begrijpelijkheid’ wordt globaal beoordeeld op basis van een
4-punts-schaal: de beoordelaar kan een score van 0, 1, 2 of 3 toekennen. Zijn alle
in de opdracht gevraagde elementen in de uiting verwerkt, dan wordt de uiting als
‘acceptabel’ beoordeeld en wordt als uitgangspunt een score van 2 punten genomen.
Een hogere score (3 punten) of een lagere score (1) kan vervolgens toegekend worden
door de totale kwaliteit van het geschrevene in ogenschouw te nemen.
Het aspect grammaticale correctheid wordt beoordeeld op basis van een 3-puntsschaal:
de beoordelaar kan hiervoor een score van 0, 1 of 2 toekennen. Afhankelijk van de
opdracht kunnen nog andere aspecten ter beoordeling worden toegevoegd, te weten spelling,
samenhang, woordgebruik, opbouw en tekstverzorging. Deze toegevoegde aspecten worden
beoordeeld op basis van een 2-puntsschaal: de beoordelaar kan hiervoor een score van
0 of 1 toekennen.
Het schrijven van een middellange tekst wordt in elk geval beoordeeld op de aspecten
‘adequaatheid/begrijpelijkheid’ en ‘grammaticale correctheid’.
Het aspect adequaatheid/begrijpelijkheid wordt beoordeeld op een 6-puntsschaal: de
beoordelaar kan hiervoor een score van 0, 1, 2, 3, 4 of 5 toekennen.
Bij dit type schrijftaak wordt ‘adequaatheid/begrijpelijkheid’ globaal beoordeeld.
Zijn alle in de opdracht gevraagde elementen in de tekst verwerkt, dan wordt de tekst
als ‘acceptabel’ beoordeeld en wordt als uitgangspunt een score van 3 punten genomen.
Hogere scores (4, 5) en lagere scores (1, 2) kunnen vervolgens toegekend worden door
de totale kwaliteit van het geschrevene in ogenschouw te nemen.
Het aspect ‘grammaticale correctheid’ wordt beoordeeld op basis van een 3-puntsschaal:
de beoordelaar kan hiervoor een score van 0, 1 of 2 toekennen. Afhankelijk van de
opdracht kunnen ook andere aspecten ter beoordeling worden toegevoegd, te weten spelling,
samenhang, woordgebruik, opbouw en tekstverzorging. Deze toegevoegde aspecten worden
altijd op een 3-puntsschaal beoordeeld: de beoordelaar kan hiervoor per aspect 0,
1 of 2 punten toekennen.