U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
[Regeling vervallen per 15-07-2016.]Geraadpleegd op 20-04-2024. Geldend van 01-11-2015 t/m 14-07-2016
Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 24 oktober 2013, nr. IENM/BSK-2013/241455, tot vaststelling van het experiment vervroegen nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures luchthaven Schiphol
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 8.23a van de Wet luchtvaart;
Besluit:
[Regeling vervallen per 15-07-2016]
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. LVB: Luchthavenverkeerbesluit Schiphol;
b. het experiment: het experiment waarbij het gebruik van de nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures wordt vervroegd;
c. gebruiksjaar 2014: tijdvak van 1 november 2013 tot en met 31 oktober 2014;
d. gebruiksjaar 2015: tijdvak van 1 november 2014 tot en met 31 oktober 2015;
e. gebruiksjaar 2016: tijdvak van 1 november 2015 tot en met 31 oktober 2016.
De regeling heeft tot doel om het gedurende een proefperiode mogelijk te maken, indien het actuele verkeersaanbod en andere operationele omstandigheden het toelaten, tussen 22.30 uur en 23.00 uur de nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures te gebruiken, teneinde een gunstig effect op de hinderbeleving te bewerkstelligen.
Voor de duur van het experiment wordt voor de periode tussen 22.30 uur en 23.00 uur vrijstelling verleend van de artikelen 3.1.1, eerste lid, en 3.1.3, eerste lid, van het LVB, met betrekking tot de luchtverkeerwegen die zijn aangewezen op de kaarten 5/21 en 19/21 van bijlage 1 van het LVB.
In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB gelden ter uitvoering van dit experiment voor het gebruiksjaar 2014, het gebruiksjaar 2015 en het gebruiksjaar 2016 voor in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:
Puntnummer
X-coörd
Y-coörd
Grenswaarde
Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden
1
97.325
470.400
55,98
(56,98)
2
100.475
472.525
57,70
(58,70)
3
104.150
474.925
58,75
(59,75)
4
106.325
477.125
58,26
(59,26)
5
108.875
478.725
57,92
(58,92)
6
109.675
481.125
57,40
(58,40)
7
107.625
486.025
57,59
(58,59)
8
107.725
489.075
58,58
(59,58)
9
492.100
57,03
(58,03)
10
108.525
495.350
59,22
(60,22)
11
109.175
498.100
58,78
(59,78)
12
109.550
500.725
58,45
(59,45)
13
110.250
503.025
57,49
(58,49)
14
110.775
500.550
56,82
(57,82)
15
110.575
496.725
57,96
(58,96)
16
111.750
491.425
56,94
(57,94)
17
111.825
487.425
57,15
(58,15)
18
111.950
485.275
61,25
(62,25)
19
113.625
482.275
53,90
(54,90)
20
116.175
481.925
57,73
(58,73)
21
119.050
481.900
57,47
(58,47)
22
122.025
481.450
57,53
(58,53)
23
118.800
481.050
56,71
(57,71)
24
114.525
476.925
57,56
(58,56)
25
116.100
474.050
57,91
(58,91)
26
113.575
472.550
55,43
(56,43)
27
112.500
468.500
56,19
(57,19)
28
112.600
472.325
55,51
(56,51)
29
112.525
475.400
57,04
(58,04)
30
110.475
475.250
57,54
(58,54)
31
108.600
475.075
32
110.150
471.075
56,99
(57,99)
33
106.800
471.150
56,77
(57,77)
34
103.400
472.225
57,32
(58,32)
35
98.400
470.300
57,17
(58,17)
De regeling biedt de mogelijkheid voor straalvliegtuigen om, als het verkeersaanbod en andere operationele omstandigheden dat toelaten, tussen 22.30 en 23.00 uur de nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures te gebruiken.
Als gevolg van het experiment vindt er een geografische verschuiving plaats van geluidbelasting. Naar verwachting zal het aantal ernstig slaapverstoorden en het aantal ernstig gehinderden in het onderzoeksgebied per saldo afnemen. Gedurende het experiment zullen de effecten regelmatig worden gemonitord.
De criteria voor de afweging en de beoordeling of het experiment kan worden omgezet in een structurele wettelijke regeling, zijn:
• het effect op de werkbaarheid voor de luchtverkeersleiding;
• het effect op de hinder en slaapverstoring in het onderzoeksgebied;
• het effect op de berekende geluidbelasting in de betreffende handhavingspunten;
• het effect op de interne en externe veiligheid;
• het effect op de vliegoperatie (betrouwbaarheid en capaciteit);
• het effect op de ruimtelijke contouren zoals vastgelegd in het Luchthavenindelingbesluit Schiphol en op bestaande verstedelijking en nieuwbouwplannen.
In onvoorziene gevallen kan na advies van een of meer belanghebbenden de Minister van Infrastructuur en Milieu overgaan tot wijzigen, opschorten of vroegtijdig stopzetten van het experiment door middel van wijziging van deze regeling.
De termijn van het experiment betreft het gebruiksjaar 2014. De termijn van het op grond van artikel 8.23a, vijfde lid, van de Wet luchtvaart verlengde experiment betreft het gebruiksjaar 2015. De termijn van het op grond van artikel 8.23a, zesde lid, van de Wet luchtvaart verlengde experiment betreft de periode met ingang van 1 november 2015 tot het tijdstip waarop het besluit tot wijziging van het LVB, waarmee het experiment onderdeel wordt van het LVB, in werking treedt.
1 Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2013.
2 Deze regeling vervalt op het tijdstip waarop het in artikel 9 bedoelde besluit tot wijziging van het LVB in werking treedt.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Staatssecretaris
W.J. Mansveld
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Regeling vaststelling experiment vervroegen nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures luchthaven Schiphol", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.