-
4.1
Forensische zorg
Zorg als bedoeld in artikel 2 van het interim-besluit forensische zorg.
-
4.2
Zorgaanbieder
De rechtspersoon die een zorginstelling forensische zorg in stand houdt of een natuurlijke
persoon die forensische zorg verleent, dan wel de natuurlijke personen of rechtspersonen,
die gezamenlijk een zorginstelling forensische zorg vormen, en die krachtens een overeenkomst
forensische zorg verlenen.
-
4.3
Zorgverzekeraar
Waar in deze regeling gesproken wordt over de zorgverzekeraar wordt de Directie Forensische
Zorg (DForZo), onderdeel van het Ministerie van VenJ, bedoeld. In de forensische zorg
is DForZo verantwoordelijk voor het inkopen van forensische zorg. Derhalve wordt op
grond van artikel 4 van het interim-besluit forensische zorg DForZo gelijkgesteld aan een zorgverzekeraar.
-
4.4
DBBC
Diagnose Behandeling Beveiliging Combinatie. Een DBBC omvat het traject dat een cliënt
doorloopt als hij zorg nodig heeft voor een specifieke diagnose, vanaf het eerste
contact bij een forensische zorgaanbieder tot en met de behandeling die hier uit volgt.
De DBBC vormt de basis voor de declaratie van deze geleverde zorg.
-
4.5
Budgetomzet (jaar t)
De budgetomzet in jaar t is gelijk aan de werkelijke budgetomzet (dus het vastgestelde
budget na vaststelling van de nacalculatie en inclusief de definitieve index van jaar
t). Omdat het in deze regeling alleen om de functie behandeling met/zonder verblijf
gaat, moeten de volgende budgetonderdelen niet worden meegerekend in de budgetomzet:
-
– de budgetparameters m.b.t. de functie begeleiding;
-
– de budgetparameters m.b.t. verblijf zonder behandeling;
-
– de budgetparameters m.b.t. de gehandicaptenzorg;
-
– de kapitaallasten in het budget m.b.t. de functie verblijf.
Bestaande en eventuele toekomstige tenders (inclusief kapitaallasten) worden ook niet
meegerekend in de budgetomzet.
-
4.6
DBBC omzet (jaar t)
De DBBC omzet in jaar t is gelijk aan (de afgesloten en/of gefactureerde DBBC omzet
in jaar t) – (Onderhandenwerk per 31 december van jaar t- 1) + (onderhandenwerk per 31 december
van jaar t).
Voor de berekening van de transitieomzet moet de NHC omzet van de DBBC’s met verblijf
buiten beschouwing worden gelaten.
Eventuele bestaande en toekomstige tenders (inclusief kapitaallasten) worden ook niet
meegerekend in de DBBC omzet.
-
4.7
Normatieve Huisvestingscomponent (NHC) omzet (jaar t)
De NHC omzet in jaar t is gelijk aan de NHC opbrengst van de DBBC’s met verblijf.
De NHC omzet is te berekenen door de aantallen per verblijfssoort te vermenigvuldigen
met de bijbehorende NHC opslag.
-
4.8
Transitieperiode
De transitieperiode is de periode waarin wordt overgegaan van bekostiging op basis
van budgetparameters naar volledige bekostiging op basis van DBBC’s. Aan het einde
van de transitieperiode vindt zowel de bekostiging als de financiering in de FZ plaats
op basis van DBBC’s.
De transitieperiode voor de overgang naar volledige DBBC bekostiging bedraagt 3 jaar
en beslaat de kalenderjaren 2013, 2014 en 2015.
-
4.9
Transitiebedrag tijdens de transitieperiode in jaar t
Het transitiebedrag tijdens de transitieperiode is gelijk aan het verschil tussen
de reeds ontvangen bedragen in DBBC’s en de transitieomzet. Het verschil wordt onderling
verrekend tussen zorgverzekeraar en de zorgaanbieder. De berekening van het transitiebedrag
wordt toegelicht in artikel 5 van de beleidsregel ‘Overgang naar DBBC-bekostiging
in de forensische zorg’.
-
4.10
Transitieomzet (jaar t)
De transitieomzet is gelijk aan de maximaal toelaatbare omzet voor het betreffende
jaar tijdens de transitieperiode. Dit is de maximale omzet die een instelling mag
houden in jaar t. De transitieomzet bestaat voor een deel uit de budgetomzet en voor
een deel uit de DBBC omzet, afhankelijk van het geldende garantiepercentage. De berekening
van de transitieomzet wordt toegelicht in artikel 5 van de beleidsregel ‘Overgang
naar DBBC-bekostiging in de forensische zorg’.
-
4.11
Tender
Resultante van een gehouden aanbesteding.