Regeling voortzetting experiment regels strikt geluidspreferentieel baangebruik volgens [...] en handhavingstelsel voor de luchthaven Schiphol

Geraadpleegd op 29-03-2024.
Geldend van 13-07-2013 t/m heden

Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 9 juli 2013, nr. IenM/BSK-2013/129725, tot voortzetting van het experiment met de regels voor het strikt geluidspreferentieel baangebruik volgens het nieuwe normen- en handhavingstelsel voor de luchthaven Schiphol

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 8.23a, eerste lid, 8.27, derde lid, en 8.28, vierde lid, van de Wet luchtvaart;

Besluit:

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. LVB: het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol;

  • b. het experiment: het experiment met het nieuwe normen- en handhavingstelsel voor de luchthaven Schiphol;

  • c. gebruiksjaar 2013: de periode van 1 november 2012 tot en met 31 oktober 2013;

  • d. Schiphol: N.V. Luchthaven Schiphol.

Artikel 2. Doel

De regeling heeft tot doel te borgen dat het vliegen volgens de regels van het strikt geluidspreferentieel baangebruik voortgang kan vinden en niet leidt tot ongewenste stuurmaatregelen in de operatie van Schiphol om de kans op overschrijdingen van de grenswaarden voor de geluidbelasting in handhavingspunten te minimaliseren.

Artikel 3. Grenswaarden

  • 1 In plaats van de grenswaarden genoemd in bijlage 2 van het LVB gelden tijdens dit experiment voor het gebruiksjaar 2013 vanaf 15 juli 2013 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Grenswaarden handhavingspunten etmaal Lden [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coörd

    Y-coörd

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    97.325

    470.400

    55,85

    (56,85)

    2

    100.475

    472.525

    57,56

    (58,56)

    3

    104.150

    474.925

    58,64

    (59,64)

    4

    106.325

    477.125

    58,24

    (59,24)

    5

    108.875

    478.725

    58,01

    (59,01)

    6

    109.675

    481.125

    58,10

    (59,10)

    7

    107.625

    486.025

    57,68

    (58,68)

    8

    107.725

    489.075

    58,65

    (59,65)

    9

    107.725

    492.100

    57,09

    (58,09)

    10

    108.525

    495.350

    59,27

    (60,27)

    11

    109.175

    498.100

    58,82

    (59,82)

    12

    109.550

    500.725

    58,51

    (59,51)

    13

    110.250

    503.025

    57,55

    (58,55)

    14

    110.775

    500.550

    56,89

    (57,89)

    15

    110.575

    496.725

    58,00

    (59,00)

    16

    111.750

    491.425

    56,85

    (57,85)

    17

    111.825

    487.425

    56,89

    (57,89)

    18

    111.950

    485.275

    60,91

    (61,91)

    19

    113.625

    482.275

    54,13

    (55,13)

    20

    116.175

    481.925

    58,90

    (59,90)

    21

    119.050

    481.900

    57,69

    (58,69)

    22

    122.025

    481.450

    57,67

    (58,67)

    23

    118.800

    481.050

    56,95

    (57,95)

    24

    114.525

    476.925

    57,59

    (58,59)

    25

    116.100

    474.050

    57,92

    (58,92)

    26

    113.575

    472.550

    55,56

    (56,56)

    27

    112.500

    468.500

    56,34

    (57,34)

    28

    112.600

    472.325

    55,72

    (56,72)

    29

    112.525

    475.400

    57,11

    (58,11)

    30

    110.475

    475.250

    58,71

    (59,71)

    31

    108.600

    475.075

    58,83

    (59,83)

    32

    110.150

    471.075

    57,70

    (58,70)

    33

    106.800

    471.150

    56,87

    (57,87)

    34

    103.400

    472.225

    57,23

    (58,23)

    35

    98.400

    470.300

    57,06

    (58,06)

  • 2 In plaats van de grenswaarden genoemd in bijlage 3 van het LVB gelden tijdens dit experiment voor het gebruiksjaar 2013 vanaf 15 juli 2013 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Grenswaarden handhavingspunten nacht Lnight [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coörd

    Y-coörd

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    102.750

    473.250

    52,78

    (53,78)

    2

    104.150

    474.925

    50,22

    (51,22)

    3

    105.750

    476.600

    47,71

    (48,71)

    4

    108.875

    478.725

    47,65

    (48,65)

    5

    108.025

    485.875

    52,19

    (53,19)

    6

    108.350

    492.100

    51,90

    (52,90)

    7

    108.525

    495.350

    49,96

    (50,96)

    8

    109.275

    501.750

    48,50

    (49,50)

    9

    109.675

    504.850

    46,82

    (47,82)

    10

    110.825

    504.425

    47,44

    (48,44)

    11

    110.775

    500.550

    48,54

    (49,54)

    12

    110.575

    496.725

    49,87

    (50,87)

    13

    110.600

    494.400

    50,54

    (51,54)

    14

    110.175

    488.550

    52,45

    (53,45)

    15

    118.825

    481.650

    52,38

    (53,38)

    16

    120.250

    481.500

    51,29

    (52,29)

    17

    118.825

    481.350

    52,35

    (53,35)

    18

    111.000

    476.350

    48,44

    (49,44)

    19

    109.175

    474.600

    46,34

    (47,34)

    20

    110.750

    471.600

    46,87

    (47,87)

    21

    115.875

    468.125

    43,75

    (44,75)

    22

    111.800

    467.525

    44,47

    (45,47)

    23

    109.500

    468.025

    46,46

    (47,46)

    24

    106.000

    471.050

    46,02

    (47,02)

    25

    100.475

    472.525

    48,64

    (49,64)

Artikel 4. Uitvoering

In het gebruiksjaar 2013 wordt het vliegen volgens de regels voor het strikt geluidsprefentieel baangebruik voortgezet. Dit houdt in dat bij voorkeur de voor de omgeving minst overlastgevende start- en landingsbanen (Polderbaan en Kaagbaan) worden ingezet.

Artikel 5. Gevolgen

De gevolgen van het experiment met het nieuwe normen- en handhavingstelsel staan beschreven in het Tussentijdse evaluatierapport van de Tafel van Alders (Kamerstukken II 2011/2012, 29 665, nr. 175) en de monitoringsrapportages over het gebruiksjaar 2011 en 2012 (Kamerstukken II 2011/2012, 29 665, nrs. 162, 165, 168, 171, 175, 176, 179 en 185).

Artikel 6. Criteria

De criteria die onderdeel vormen van de afweging en de beoordeling of het experiment met het nieuwe normen- en handhavingstelsel zal worden omgezet in een wijziging van de Wet luchtvaart en van het LVB staan beschreven in de brief van Hans Alders van 19 augustus 2010 aan de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (Kamerstukken II 2009/2010, 29 665, nr. 152), en zijn op hoofdlijnen:

  • bescherming omgeving

  • operationeel uitvoerbaar

  • handhaafbaar

  • begrijpelijkheid

  • transparant, minder complex, navolgbaar, uitlegbaar

  • robuuste ruimtelijk ordening.

Deze criteria zijn nader uitgewerkt in de brief van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer van 28 oktober 2010 (Kamerstukken II 2009/2010, 29 665, nr. 158).

Artikel 7. Onvoorziene gevallen

In onvoorziene gevallen kan op advies van belanghebbenden de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu overgaan tot bijsturen, opschorten of vroegtijdig stopzetten van het experiment.

Artikel 8. Termijn experiment

De termijn van het experiment betreft de periode van 15 juli 2013 tot en met 31 oktober 2013.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De

Staatssecretaris

van Infrastructuur en Milieu,

W.J. Mansveld

Naar boven