Bijlage II. Beleidsprioriteit 1 tot en met 5
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Algemeen
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
In deze bijlage zijn de beleidsregels opgenomen voor subsidieverlening in het kader
van de beleidsprioriteiten 1 t/m 5 zoals nader omschreven in de Beleidsnotitie Migratie
en Ontwikkeling 2008, te weten:
-
1. Meer aandacht voor migratie in ontwikkelingsbeleid en voor ontwikkeling in migratiebeleid;
-
2. Institutionele ontwikkeling op het gebied van migratiemanagement;
-
3. Stimuleren van circulaire migratie / brain gain;
-
4. Versterken van betrokkenheid van migrantenorganisaties;
-
5. Versterken van de relatie tussen geldovermakingen en ontwikkeling.
Voor beleidsprioriteit 6, Bevorderen van duurzame vrijwillige terugkeer en herintegratie,
worden de beleidsregels beschreven in Bijlage III.
Doelstellingen
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Algemene doelstelling van alle zes beleidsprioriteiten is de positieve bijdrage van
migratie aan de ontwikkeling van herkomstlanden te vergroten en negatieve effecten
tegen te gaan.
Het programma is ingericht conform de hierboven genoemde beleidsprioriteiten uit de
notitie die tevens als subdoelstellingen worden beschouwd.
Organisaties die voor een financiële bijdrage in aanmerking komen
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Aanvragen voor een financiële bijdrage uit het centrale fonds voor migratie en ontwikkeling
kunnen ingediend worden door non-gouvernementele en intergouvernementele organisaties.
Organisaties met rechtspersoonlijkheid naar internationaal recht kunnen geen subsidie
ontvangen. Zij kunnen niettemin projectvoorstellen indienen. Deze zullen aan dezelfde
criteria worden getoetst als aanvragen van subsidieaanvragers. Indien een voorstel
voor financiering in aanmerking komt, zal een arrangement worden gesloten.
Organisaties met een winstoogmerk komen niet in aanmerking voor subsidie. Laatstgenoemde
organisaties kunnen wel als medeaanvrager deelnemen, maar niet als penvoerder, doch
uitsluitend indien de te financieren activiteiten geen winstoogmerk hebben.
Organisaties kunnen zowel zelfstandig als gezamenlijk een aanvraag indienen. In het
geval van een gezamenlijke aanvraag treedt een van hen namens allen op als penvoerder,
de andere zijn mede-indieners. Indien een dergelijke aanvraag wordt gehonoreerd, wordt
de penvoerder de ontvanger van de financiële bijdrage /subsidie. Deze zal volledig
verantwoordelijk en aanspreekbaar zijn voor de uitvoering van de voorgenomen activiteiten
en voor de naleving van de aan de verlening van de financiële bijdrage / subsidie
verbonden verplichtingen.
Middelen
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Aanvragen voor subsidies lastens het programma bedragen tenminste € 100.000,00. In
totaal is voor 2013 voor activiteiten op het gebied van bovengenoemde prioriteiten
een bedrag beschikbaar van € 1.000.000.
Indien een projectvoorstel van een organisatie met rechtspersoonlijkheid naar internationaal
recht voor een of meerdere van genoemde beleidsprioriteiten wordt goedgekeurd, zal
indien nodig het subsidieplafond naar beneden worden bijgesteld met het oog op financiering
van het arrangement met die organisatie, voor zover de middelen van het subsidieplafond
nog niet zijn uitgeput. Een dergelijke aanvraag zal uiteraard geen gevolgen hebben
voor subsidieaanvragen die reeds waren ingediend op het moment van verlaging van het
subsidieplafond.
Activiteiten
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
De beleidsnotitie ‘Internationale Migratie en Ontwikkeling’ uit 2008 geeft een non-limitatief
overzicht van mogelijke activiteiten die kunnen bijdragen aan de beleidsprioriteiten
en subdoelstellingen. Op basis van de in 2012 uitgevoerde externe evaluatie van het
programma Migratie en Ontwikkeling hebben de Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken
en de Minister voor Immigratie, Integratie en Asiel geconcludeerd dat er geen aanleiding
is om de prioriteiten in het beleid voor migratie en ontwikkeling te veranderen. Ook
is aangegeven dat de huidige beleidsprioriteiten ruim genoeg zijn om nieuwe accenten
te leggen, zoals de verdere versterking van de ontwikkelingsdimensie van het programma,
de extra inzet op bescherming in de regio van vluchtelingen als onderdeel van migratiemanagement
en het faciliteren van bedrijfsmatige activiteiten van migrantenondernemers in herkomstlanden.
Niet in aanmerking komen voor een financiële bijdrage / subsidie
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Eisen aan de aanvraag
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Een aanvraag wordt opgesteld in het Nederlands of Engels en bevat in ieder geval de
volgende documenten:
-
• Een uitgewerkt activiteitenplan (projectplan) met een overzicht van activiteiten,
naar aard, omvang, fasering en onderling verband, in relatie tot de daarmee beoogde
doelstellingen en meetbare resultaten en verwachte effecten, voor de eerstvolgende
twaalf maanden van het tijdvak waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;
-
• Een duidelijke en uitgebreide begroting van het project, die inzicht geeft in de inkomsten
daaronder begrepen bijdragen van derden, en uitgaven gerelateerd aan de voorgenomen
activiteiten van de eerstvolgende twaalf maanden van het tijdvak waarvoor subsidie
wordt gevraagd en die is voorzien in een toelichting per begrotingspost. Uit de begroting
wordt in ieder geval duidelijk wat de activiteiten gerelateerde kosten en de organisatiekosten
zijn.
-
• Een liquiditeitsprognose voor de eerstkomende zes maanden.
-
• Indien de activiteiten zich over een tijdvak van meer dan twaalf maanden uitstrekken
gaat het activiteitenplan vergezeld van een globaal overzicht van werkzaamheden, doelstellingen,
resultaten en verwachte effecten voor de resterende periode van het tijdvak.
-
• Indien de activiteiten zich over een tijdvak van meer dan twaalf maanden uitstrekken
gaat de begroting vergezeld van een financiële raming voor de daaropvolgende periode.
Aanvragen dienen uiterlijk 1 oktober 2013 ontvangen te zijn.
Aanvragen dienen verstuurd te worden naar:
Directie Consulaire Zaken en Migratiebeleid
t.a.v. Hoofd Afdeling Migratie en Asiel (DCM/MA)
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Postbus 20061
2500 EB Den Haag
Tegelijk dient een elektronische kopie van de aanvraag te worden gezonden naar het
e-mailadres van de afdeling Migratie en Asiel: dcm-ma@minbuza.nl.
Beoordelingsprocedure
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Aanvragen voor een subsidie in het kader van beleidsprioriteiten 1 tot en met 5 worden
op volgorde van datum van ontvangst beoordeeld door de Afdeling Migratie en Asiel
van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, met dien verstande dat wanneer de aanvrager
krachtens artikel 4:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, de datum waarop de verlangde
aanvulling is ontvangen geldt als de datum van ontvangst.
In het kader van de aanvraagprocedure wordt met nadruk gewezen op artikel 7, derde lid, van het Subsidiebesluit Ministerie van Buitenlandse Zaken. Mocht een aanvraag onvolledig worden ingediend, dan kan de minister vragen om een
aanvulling. Als datum van ontvangst van de aanvraag zal vervolgens de datum gelden
waarop de aanvraag is aangevuld. Indien een aanvraag pas in de laatste twee weken
voor het verstrijken van de deadline van 1 oktober 2013 wordt ingediend, loopt de
indiener het risico dat geen toepassing meer zal worden gegeven aan de bevoegdheid
de indiener om een aanvulling te vragen aangezien een dergelijke aanvulling niet meer
mogelijk is zonder de deadline te overschrijden. In dat geval zal de aanvraag derhalve
niet meer kunnen worden aangevuld, maar zal deze worden beoordeeld zoals hij primair
was ingediend.
Ook op artikel 9 van het Subsidiebesluit wordt in het bijzonder gewezen. Een aanvraag die betrekking heeft op activiteiten
die reeds zijn gestart op het moment waarop de subsidie wordt aangevraagd, wordt afgewezen.
De bepalingen van de Algemene Wet Bestuursrecht, het Subsidiebesluit Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Subsidieregeling Ministerie van Buitenlandse Zaken 2006 zijn onverkort van toepassing op de beoordeling van aanvragen en de uiteindelijke
subsidieverstrekking. De aanvragen zullen worden beoordeeld met inachtneming van deze
regelgeving en in overeenstemming met de maatstaven die in deze beleidsregels zijn
neergelegd.
De Afdeling Migratie en Asiel bevestigt schriftelijk ontvangst van de subsidieaanvraag
en beoordeelt deze binnen 13 weken na datum van ontvangst. De Afdeling Migratie en
Asiel stelt de subsidiebeschikking op dan wel de eventuele afwijzingsbrief.
Beoordelingscriteria
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Bij de beoordeling van aanvragen wordt in het bijzonder gekeken naar onderbouwing:
-
1. voor de mate waarin de activiteiten bijdragen aan de doelstellingen van de subsidie;
-
2. voor de mate waarin de activiteiten een meer dan incidentele uitwerking kunnen hebben;
-
3. of de activiteiten ten minste aan een van bovengenoemde beleidsprioriteiten bijdragen,
echter bij voorkeur aan meerdere;
-
4. dat activiteiten plaatsvinden in een of meerdere OESO/DAC-landen genoemd in Annex I dan wel gericht zijn op een doelgroep afkomstig uit een of meer van deze landen;
-
5. of de voorgestelde activiteiten waar relevant aansluiten bij ontwikkelingsdoelen van
lokale autoriteiten;
-
6. dat de aanvrager en/of bij de uitvoering van de activiteiten betrokken partnerorganisaties
ervaring heeft met de voorgestelde dan wel soortgelijke activiteiten;
-
7. voor de mate waarin de indiener ook zelf bijdraagt aan de bekostiging van de voorgestelde
activiteiten;
-
8. hoe de aanvrager de uitvoering monitort en evalueert.
Uitvoering
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Voor een goed verloop van de uitvoering van de goedgekeurde activiteiten en de doelmatige
besteding van hiertoe beschikbaar gesteld overheidsgeld dient de uitvoerder op overeengekomen
tijdstippen schriftelijk inhoudelijk en financieel te rapporteren. In de subsidiebeschikking
of het arrangement wordt aangegeven op welke moment het Ministerie de gevraagde rapportages
dient te ontvangen.
Informatie & contact
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Voor nadere informatie over het subsidiebesluit kunt u contact opnemen met:
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Afdeling Migratie en Asiel (DCM/MA); Cluster Internationale Migratie en Ontwikkeling
Postbus 20061
2500 EB Den Haag
E-mail: dcm-ma@minbuza.nl
Tel: 070-3485612
Bijlage III. – Vrijwillige, duurzame terugkeer en herintegratie van ex-asielzoekers
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Algemeen
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
In deze bijlage zijn de beleidsregels opgenomen voor subsidieverlening in het kader
van beleidsprioriteit 6 van de beleidsnotitie Internationale Migratie en Ontwikkeling
2008, te weten het bevorderen van vrijwillige, duurzame terugkeer en herintegratie van
ex-asielzoekers (kortweg: ‘vrijwillige terugkeer’). Met deze beleidsregels wordt uitvoering
gegeven aan:
-
– de beleidsnotitie Internationale Migratie en Ontwikkeling 2008;
-
– de brief Beleidsevaluatie Migratie en Ontwikkeling;
-
– de brief Terugkeer in het Vreemdelingenbeleid.
Deze beleidsregels zijn ondersteunend aan het kabinetsbeleid voor terugkeer en ontwikkelingssamenwerking.
Het beleid betreft terugkeer naar alle landen van herkomst die op de DAC-lijst van
de OESO staan, en alle ex-asielzoekers die passen binnen de hierna genoemde beoordelingscriteria.
Het beleid voorziet niet in terugkeer naar landen zonder visumplicht of van een land dat wordt uitgesloten van projecten in het kader van vrijwillige
terugkeer wegens sterke aanwijzingen van misbruik.
Hoofddoelstelling
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Doel van deze beleidsregels is het bevorderen van de vrijwillige, duurzame terugkeer
en herintegratie van ex-asielzoekers door het bieden van ondersteuning in natura,
bijvoorbeeld opleiding, training, arbeidsbemiddeling, bemiddeling bij huisvesting
en gezondheidszorg.
De financiële ondersteuning van de vrijwillige terugkeer behoort niet tot de doelstellingen
van deze beleidsregels.
Subdoelstellingen
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
-
– het vergroten van kennis en inzicht op het gebied van vrijwillige terugkeer door monitoring
van teruggekeerden en evaluatie van projecten; dit betreft een prioritaire subdoelstelling;
-
– het verkrijgen van meer inzicht in de effecten van de ondersteuning in natura in termen
van duurzame herintegratie en ontwikkeling;
-
– de ontwikkeling van de lokale gemeenschap waar terugkeerders zich vestigen, respectievelijk
de acceptatie van terugkeerders in deze gemeenschap;
-
– het opzetten en verbeteren van samenwerking met non-gouvernementele organisaties in
herkomstlanden;
-
– het opzetten en verbeteren van samenwerking met (autoriteiten van) landen van herkomst;
-
– het beperken van de instroom van migranten die geen uitzicht zullen hebben op verblijf
in Nederland.
Organisaties die voor subsidieverlening in aanmerking komen
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Subsidies in het kader van de ondersteuning van vrijwillige terugkeer van ex-asielzoekers
zijn bedoeld voor vanuit Nederland opererende non-gouvernementele organisaties (ngo’s),
die aantoonbare ervaring hebben met projecten voor vrijwillige terugkeer. Organisaties
kunnen zowel zelfstandig als gezamenlijk een aanvraag indienen. In het geval van een
gezamenlijke aanvraag treedt één van hen namens hen allen op als penvoerder, de andere
zijn mede-indieners. Indien een dergelijke aanvraag wordt gehonoreerd, wordt de penvoerder
de subsidieontvanger. Hij zal volledig verantwoordelijk en aanspreekbaar zijn voor
de uitvoering van de voorgenomen activiteiten en voor de naleving van de aan de subsidieverlening
verbonden verplichtingen.
Organisaties die geen aantoonbare ervaring hebben zoals hierboven bedoeld, komen niet
als zelfstandige aanvrager of penvoerder in aanmerking voor subsidie. Zij kunnen wel
aan projecten meewerken als partner van organisaties die voor subsidie in aanmerking
komen, of als mede-indiener optreden in een gezamenlijke aanvraag. Dit laatste geldt
ook voor ngo’s uit andere landen.
Subsidieplafond
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Voor subsidieverlening in het kader van vrijwillige terugkeer geldt voor de periode
1 januari 2013 tot en met 31 december 2013 een subsidieplafond van € 500.000.
Eisen aan de aanvraag
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
-
– De aanvraag wordt schriftelijk ingediend binnen een nader in de Staatscourant bekend
te maken tijdvak.
-
– De aanvraag is opgesteld in het Nederlands of Engels.
-
– De aanvraag bevat een uitgewerkt activiteitenplan (projectplan) met een overzicht
van activiteiten, naar aard, omvang, fasering en onderling verband, in relatie tot
de daarmee beoogde doelstellingen en meetbare resultaten en verwachte effecten, voor
de eerstvolgende twaalf maanden van het tijdvak waarvoor subsidie wordt gevraagd.
-
– De aanvraag bevat een duidelijke en uitgebreide begroting van het project, die inzicht
geeft in de inkomsten, daaronder begrepen bijdragen van derden, en uitgaven gerelateerd
aan de voorgenomen activiteiten van de eerstvolgende twaalf maanden van het tijdvak
waarvoor subsidie wordt gevraagd en die is voorzien in een postgewijze toelichting.
Uit de begroting wordt in ieder geval duidelijk wat de kosten (begeleidingskosten
en organisatiekosten) per ondersteunde ex-asielzoeker zijn.
-
– De aanvraag bevat een liqiditeitsprognose voor zes maanden.
-
– Indien de activiteiten zich over een tijdvak van meer dan twaalf maanden uitstrekken,
gaat het activiteitenplan vergezeld van een globaal overzicht van werkzaamheden, doelstellingen,
resultaten en verwachte effecten voor de resterende periode van het tijdvak.
-
– Indien de activiteiten zich over een tijdvak van meer dan twaalf maanden uitstrekken
gaat de begroting vergezeld van een financiële raming voor de daaropvolgende periode.
Aanvragen dienen te worden gestuurd naar:
Stuurgroep Vrijwillige Terugkeer
p/a Dienst Terugkeer en Vertrek
Ministerie van Veiligheid en Justitie
Postbus 20301
2500 EH Den Haag
Tegelijk dient een elektronische kopie van de aanvraag te worden gezonden naar het
e-mailadres van de stuurgroep: svt@dtv.minbzk.nl.
Aanvraag- en beoordelingsprocedure
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend in een nader in de Staatscourant bekend
te maken tijdvak. De Stuurgroep Vrijwillige Terugkeer (SVT) doet namens de Minister
voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking een oproep voor het indienen
van subsidieaanvragen. Dit houdt in dat organisaties die een project wensen uit te
voeren en hiervoor financiering nodig hebben, binnen die periode een projectvoorstel
kunnen indienen. Het beschikbare budget ligt per oproep vast. De aanvragen worden
beoordeeld aan de hand van de beoordelingscriteria en prioriteiten zoals genoemd in
de oproep. Van alle aanvragen die aan de criteria voldoen, komen de aanvragen die
daaraan het beste voldoen het eerst voor subsidieverlening in aanmerking.
De SVT beoordeelt ook de rapportages van projecten. Deze stuurgroep bestaat uit vertegenwoordigers
van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
De Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) van het Ministerie van Veiligheid en Justitie
is verantwoordelijk voor het beheer van de subsidierelatie, waaronder het opstellen
van beschikkingen en het toezien op de uitvoering van projecten.
In het kader van de aanvraagprocedure wordt met nadruk gewezen op artikel 7, derde lid, van het Subsidiebesluit Ministerie van Buitenlandse Zaken. Mocht een aanvraag onvolledig worden ingediend, dan kan de minister vragen om een
aanvulling. Als datum van ontvangst van de aanvraag zal vervolgens gelden de datum
waarop de aanvraag is aangevuld. Indien een aanvraag pas in de laatste twee weken
voor het verstrijken van de deadline van de oproep wordt ingediend, loopt de indiener
het risico dat de Staatssecretaris geen toepassing zal geven aan zijn bevoegdheid
de indiener om een aanvulling te vragen aangezien een dergelijke aanvulling niet meer
mogelijk is zonder de deadline te overschrijden. In dat geval zal de aanvraag derhalve
niet meer kunnen worden aangevuld, maar zal deze worden beoordeeld zoals hij primair
was ingediend.
Ook op artikel 9 van het Subsidiebesluit wordt in het bijzonder gewezen. Een aanvraag die betrekking heeft op activiteiten
die reeds zijn gestart op het moment waarop de subsidie wordt aangevraagd, wordt afgewezen.
De bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht, het Subsidiebesluit Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Subsidieregeling Ministerie van Buitenlandse Zaken 2006 zijn onverkort van toepassing op de beoordeling van aanvragen en de uiteindelijke
subsidieverstrekking. De aanvragen zullen worden beoordeeld met inachtneming van deze
regelgeving en overeenkomstig de maatstaven die in deze beleidsregels zijn neergelegd.
Uitvoering
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Voor een goed verloop van de terugkeer van ex-asielzoekers en de doelmatige besteding
van overheidsgeld is het van groot belang dat uitvoerende organisaties nauw met de
DT&V samenwerken wat betreft informatie-uitwisseling, onder meer over de voortgang
van de ondersteuningstrajecten op zaaksniveau. Daarnaast zal door de DT&V getoetst
worden of een vreemdeling voldoet aan de voorwaarden voor het ontvangen van ondersteuning.
In de subsidieverleningsbeschikkingen zullen hierover verplichtingen worden opgenomen.
Verder zullen verplichtingen worden opgenomen met betrekking tot de termijnen waarbinnen
de ondersteuning in natura dient te zijn voltooid.
Informatie & contact
[Regeling vervallen per 01-01-2014]
Voor nadere informatie en vragen kunt u contact opnemen met:
Secretariaat van de Stuurgroep Vrijwillige Terugkeer
E-mail: svt@dtv.minbzk.nl