Bijlage
[Regeling vervallen per 02-08-2012 met terugwerkende kracht tot en met 01-07-2012]
Achtergrond
[Regeling vervallen per 02-08-2012 met terugwerkende kracht tot en met 01-07-2012]
Het onderhavige besluit bevat algemene bepalingen voor de subsidiëring van activiteiten
van maatschappelijke organisatiesgericht op structurele armoedebestrijding in ontwikkelingslanden.Het doel is tweeërlei. In de eerste plaats het bieden van een eenvormig kader waarbinnen
flexibel kan worden ingespeeld op actuele wereldwijde ontwikkelingen en desgewenst
een (extra) inzet op (nieuwe) beleidsprioriteiten mogelijk is. Ten tweede een stroomlijning
van de verschillende (afzonderlijke) subsidieprogramma’s voor maatschappelijke organisaties
door subsidieverstrekking in de toekomst zoveel mogelijk te laten plaatsvinden aan
de hand van tenders die zijn opgesteld volgens de uitgangspunten en criteria van dit
Standaardkader.
Het kader steunt op artikel 4.8 van de Subsidieregeling Ministerie van Buitenlandse Zaken 2006. Dit artikel biedt een subsidiegrondslag voor activiteiten gericht op structurele
armoedebestrijding in ontwikkelingslanden, additioneel aan subsidieverlening in het
kader van het Medefinancieringsstelsel (MFS). Subsidie kan worden verleend voor activiteiten
op het terrein van een of meer van de MFS-thema’s, daaronder begrepen activiteiten
op het gebied van het onderzoek. Subsidie kan uitsluitend worden verleend met toepassing
van de artikelen 6 en 7, tweede lid, van het Subsidiebesluit Ministerie van Buitenlandse Zaken, dat wil zeggen op voet van een specifieke ‘subsidietender’.
Artikel 4.9 van de Subsidieregeling bevat een uitzondering op toepassing van het MFS
en het Standaardkader voor subsidieverlening namens de minister door een Nederlandse
vertegenwoordiging – deze uitzondering bestaat al voor het MFS – en voor subsidies
die minder bedragen dan € 125.000. Voor dergelijke subsidies behoeft derhalve geen
tender te worden uitgeschreven.
Het Standaardkader is een raamwerk waarbinnen op basis van beleidsinhoudelijke afwegingen
afzonderlijke subsidietenders per thema, land of regio kunnen worden uitgeschreven.
Nederlandse en internationale maatschappelijke organisaties kunnen in het kader van
die subsidietenders aanvragen indienen en zullen onderling op kwaliteit moeten concurreren.
De algemene beleidsregels van het Standaardkader zullen bij het uitschrijven van deze
subsidietenders en bij de beoordeling van deze subsidieaanvragen steeds van toepassing
zijn.
De minister beslist op welke prioriteiten getenderd zal worden. Met ingang van 2011
zullen op basis van de eerste tender activiteiten met toepassing van het Standaardkader
gesubsidieerd worden.
Binnen het kader zijn vaste criteria geformuleerd waaraan aanvragers moeten voldoen
om in aanmerking te komen voor subsidie. Deze vaste criteria zullen steeds van toepassing
zijn bij de beoordeling van subsidieaanvragen die worden ingediend in het kader van
de nog uit te schrijven afzonderlijke subsidietenders per thema, land of regio binnen
het standaard subsidiebeleidskader. Naast de vaste criteria van het Standaardkader
kunnen per tender specifieke criteria worden vastgesteld.
Doelstelling
[Regeling vervallen per 02-08-2012 met terugwerkende kracht tot en met 01-07-2012]
De overkoepelende beleidsdoelstelling van het standaard subsidiebeleidskader is het
leveren van een bijdrage aan structurele armoedebestrijding in ontwikkelingslanden.
Kernbegrippen
[Regeling vervallen per 02-08-2012 met terugwerkende kracht tot en met 01-07-2012]
Het Standaardkader past binnen de beleidsuitgangspunten voor de samenwerking van het
ministerie van Buitenlandse Zaken met maatschappelijke organisaties wereldwijd, zoals
geschetst in de beleidsnotitie Maatschappelijke Organisaties: Samenwerken, Maatwerk en Meerwaardevan 14 april 2009.
Bij de modernisering van de samenwerking met maatschappelijke organisaties staat de
wens centraal om te komen tot meer focus op structurele maatschappelijke veranderingen
ten behoeve van ontwikkeling, het leveren van maatwerk, het bundelen van krachten,
het verhogen van de effectiviteit van ontwikkelingssamenwerking en het tegengaan van
versnippering. Het doel is ook te komen tot een betere aansluiting bij lokale problemen,
een duidelijker focus op de partnerlanden en een meer transparante verantwoording
aan alle belanghebbenden. Maatschappelijke organisaties kunnen een grote strategische
meerwaarde bieden en zijn interessante partners. Wanneer het gaat om activiteiten
als internationale beleidsbeïnvloeding of het bevorderen van thema’s die internationaal
gevoelig liggen is hierbij ook zeker een rol weggelegd voor mondiaal opererende maatschappelijke
organisaties.
De kernbegrippen samenwerken, maatwerk en meerwaarde voorop staan hierbij voorop:
-
– Het stimuleren van samenwerking tussen maatschappelijke organisaties onderling om versnippering tegen te gaan;
-
– Het stimuleren van vernieuwende initiatieven met actoren buiten het maatschappelijk
middenveld en de OS-sector om meerwaarde te creëren;
-
– Het belang van het leveren van maatwerk door afstemming van de rol en werkwijze van de organisatie op de context waarin wordt
gewerkt.
Voor wie is de subsidie bestemd
[Regeling vervallen per 02-08-2012 met terugwerkende kracht tot en met 01-07-2012]
Subsidies die worden verstrekt in het kader van een tender onder het Standaardkader
zijn bedoeld voor programma’s van zelfstandige Nederlandse en/of internationalemaatschappelijke organisaties zonder winstoogmerk met rechtspersoonlijkheid, die op
resultaatgerichte wijze een bijdrage leveren aan structurele armoedebestrijding in
ontwikkelingslanden.
Niet in aanmerking
[Regeling vervallen per 02-08-2012 met terugwerkende kracht tot en met 01-07-2012]
Voor subsidie onder het Standaardkader komen niet in aanmerking:
-
– Volkenrechtelijke organisaties;
-
– (lokale) overheidsorganisaties;
-
– Lokale maatschappelijke organisaties die niet grensoverschrijdend werken;
-
– Activiteiten waarvoor reeds rechtstreeks ten laste van de begroting van het Ministerie
van Buitenlandse Zaken een bijdrage wordt ontvangen
-
– Activiteiten van een lokale maatschappelijke organisatie waarvoor reeds middellijk
ten laste van de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken een bijdrage
wordt ontvangen;
-
– Organisaties die reeds ten laste van de begroting van het Ministerie van Buitenlandse
Zaken een instellingssubsidie ontvangen waarvan de werkingsduur zich uitstrekt tot
in het subsidietijdvak waarop de tender waarvoor een aanvraag wordt ingediend betrekking
heeft.
Criteria
[Regeling vervallen per 02-08-2012 met terugwerkende kracht tot en met 01-07-2012]
Voor alle tenders binnen het Standaardkader gelden een aantal vaste criteria. Daartoe
behoren een aantal criteria die per tender op een onderdeel nader gespecificeerd dienen
te worden in beleidsregels. Daarnaast kunnen per tender nog aanvullende criteria worden
geformuleerd.
Vaste criteria
[Regeling vervallen per 02-08-2012 met terugwerkende kracht tot en met 01-07-2012]
-
– In aanmerking voor financiering komen programma’s van zelfstandige Nederlandse en/of
internationale maatschappelijke organisaties zonder winstoogmerk, met rechtspersoonlijkheid,
die grensoverschrijdend (dat wil zeggen in meer dan één land) werken en zich op resultaatgerichte
wijze op lokaal, regionaal, nationaal of internationaal niveau inzetten voor structurele
armoedebestrijding in ontwikkelingslanden, door samenwerking met maatschappelijke
organisaties zonder winstoogmerk in deze landen, en die tot doel hebben lokale capaciteit
op te bouwen met het oog op verzelfstandiging van de lokale maatschappelijke organisaties
(per tender te specificeren: Nederlandse en/of internationale maatschappelijke organisaties).
-
– Er is sprake van een aanvraag voor een programmasubsidie. Subsidie wordt niet in de
vorm van een instellingssubsidie verleend.
-
– De activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd hebben een doelstelling op het
gebied van structurele armoedebestrijding in ontwikkelingslanden.
-
– Een subsidieaanvraag bedraagt niet meer dan 75% van de jaarlijkse inkomsten van de
aanvragende organisatieòf de hoogte van het aandeel van de subsidie in de kosten van het programma waarvoor
subsidie wordt aangevraagd bedraagt maximaal 50% (dit laatste betekent dat de bekostiging
van het overige deel gegarandeerd moet worden door de aanvrager en/of andere donoren
en/of partijen) (per tender te specificeren: hoogte van het percentage van de eigen
inkomsten of van de eigen bijdrage).
-
– Een percentage van de bestedingen binnen het programma waarvoor financiering wordt
aangevraagd dient plaats te vinden in partnerlanden.Uitgangspunt is dat dit 60% bedraagt. Als een dergelijk criterium voor een specifieke
tender niet wenselijk wordt geacht, kan in die tender worden afgezien van deze verplichting
(per tender te specificeren).
-
– Het programma waarvoor financiering wordt aangevraagd betreft geen initiatieven die
proselitisme (mede) beogen.
-
– Het programma waarvoor financiering wordt aangevraagd betreft geen financiering van
commerciële dienstverlening, investeringen of commerciële activiteiten.
-
– Het bruto salaris van medewerkers van de aanvragende organisatie (inclusief leden
van management en bestuur) is vanaf de aanvang van de subsidie periode maximaal gelijk
aan het salaris van een directeur-generaal in dienst van de Nederlandse Rijksoverheid.
De hoogte van dit bedrag is het bruto salaris op basis van een voltijdsfunctie van
niveau schaal 19 volgens het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren (BBRA).Deze norm zal uitsluitend worden toegepast bij tenders die slechts voor Nederlandse
organisaties open staan.
-
– Hoogte van het aan te vragen subsidiebedrag (minimum/maximum per tender te specificeren).
-
– Looptijd van het programma (minimum/maximum per tender te specificeren).
Beoordelingscriteria betreffende de inhoud en kwaliteit van de aanvragen
[Regeling vervallen per 02-08-2012 met terugwerkende kracht tot en met 01-07-2012]
Per tender zullen aanvragen worden beoordeeld volgens vooraf vastgestelde criteria.
Deze criteria beslaan in elk geval onderstaande terreinen. Als een bepaald criterium
voor een specifieke tender niet wenselijk wordt geacht, kan in die tender hiervan
expliciet worden afgezien.
Aanvraag- en beoordelingsprocedure
[Regeling vervallen per 02-08-2012 met terugwerkende kracht tot en met 01-07-2012]
Onder het standaard subsidiebeleidskader zullen daarnaast per tender specifieke beleidsregels
voor de aanvraag- en beoordelingsprocedure worden vastgesteld en gepubliceerd. De
aanvragen zullen worden beoordeeld met inachtneming van de toepasselijke regelgeving
en overeenkomstig de maatstaven die zijn neergelegd in deze beleidsregels en in de
beleidsregels zoals vastgesteld voor de specifieke tender.