U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
[Regeling vervallen per 01-01-2013.]Geraadpleegd op 18-04-2024. Geldend van 01-07-2010 t/m 31-12-2012
Richtlijn voor strafvordering sociale zekerheidsfraude
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Met ingang van 1 januari 2009 is reeds een gewijzigde versie van de Aanwijzing sociale zekerheidsfraude in werking getreden. De voornaamste reden voor wijziging van de aanwijzing was de verhoging van het schadebedrag dat de grens vormt tussen bestuurlijke en strafrechtelijke handhaving naar € 10.000,–, ten einde meer bestuursrechtelijke handhaving mogelijk te maken. Deze wijziging en het nieuwe onderscheid in drie verschillende categorieën zaken is in deze richtlijn overgenomen.
• Categorie I-zaken inhoudende een nadeel onder € 10.000,–;
• Categorie II-zaken inhoudende een nadeel tussen de € 10.000,– tot en met € 35.000,–;
• Categorie III-zaken inhoudende een nadeel boven de € 35.000,–.
Voor deze drie categorieën is in de Aanwijzing sociale zekerheidsfraude bepaald of een bestuursrechtelijke - of strafrechtelijke reactie moet volgen.
Uitgangspunten:
• Geen vervolging, tenzij:
– strafrechtelijke dwangmiddelen zijn toegepast voor 1 januari 2009 (de inwerkingtreding van de Aanwijzing sociale zekerheidsfraude);
– de sociale zekerheidsfraude gepaard is gegaan met andere strafbare feiten;
– status verdachte en/of voorbeeldfunctie;
– sprake is van recidive;
– geen mogelijkheid bestaat tot het nemen van een bestuursrechtelijke maatregel;
– fraude gepleegd met medewerking of medeweten ambtena(a)r(en) van de uitkerende instantie1.
In zaken van deze categorie wordt in beginsel steeds gevorderd oplegging van een (onvoorwaardelijke) gevangenisstraf of taakstraf, een combinatie daarvan of elektronisch toezicht. De officier van justitie heeft uiteraard de mogelijkheid in plaats van werkstraffen, leerstraffen te vorderen of een combinatie daarvan, naast al dan niet een (onvoorwaardelijke) gevangenisstraf en/of elektronisch toezicht.
De duur van de te vorderen gevangenisstraf of taakstraf2of periode van elektronisch toezicht (als vervanging voor onvoorwaardelijke gevangenisstraf conform ‘aanwijzing elektronisch toezicht’) hangt samen met de omvang van het nadeel, zoals uitgewerkt in de als bijlage opgenomen tabel.
In geval van recidive binnen vijf jaar na de vorige veroordeling of transactie voor een soortgelijk feit kan de te vorderen straf met 50% verhoogd worden.
Deze richtlijn voor strafvordering geldt vanaf het moment van inwerkingtreding voor alle zaken waarin nog geen dagvaarding is uitgebracht.
Nadeel (ondergrens) in €
Eis taakstraftransactie
Eis ter zitting
10.000
50 uur
60 uur
12.000
70 uur
15.000
80 uur
18.000
100 uur
21.000
90 uur
110 uur
24.000
120 uur
27.000
140 uur
30.000
150 uur
35.000
170 uur
40.000
180 uur
45.000
190 uur
50.000
210 uur
55.000
220 uur
60.000
240 uur
70.000
5 mnd. / 240 uur + 1 mnd.
80.000
6 mnd. / 240 uur + 2 mnd.
90.000
7 mnd. / 240 uur + 3 mnd.
100.000
8 mnd. / 240 uur + 4 mnd.
110.000
9 mnd. / 240 uur + 5 mnd.
120.000
10 mnd / 240 uur + 6 mnd.
130.000
11 mnd.
150.000
12 mnd.
170.000
13 mnd.
190.000
14 mnd.
210.000
15 mnd.
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Richtlijn voor strafvordering sociale zekerheidsfraude", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.