Bijlage
[Regeling vervallen per 01-01-2011]
I. Achtergrond
[Regeling vervallen per 01-01-2011]
Armoedegerelateerde ziekten leiden nog steeds tot een onevenredige ziekte- en sterftelast
in ontwikkelingslanden. Armoede, hoge bevolkingsgroei, onvervulde vraag naar anticonceptiemiddelen
en hoge moedersterfte hangen nauw met elkaar samen.
De tekorten in de gezondheidszorg ondermijnen de sociaaleconomische ontwikkeling.
Onderzoek van de Wereldbank laat er geen twijfel over bestaan dat deze ziektes bijdragen
aan het bestendigen van de armoede in ontwikkelingslanden. HIV/Aids veroorzaakt een
terugval van 0.3 tot 1.5 procent in de groei van het bruto nationaal product per hoofd
van de bevolking. Van tuberculose is berekend dat de armste huishoudens door deze
ziekte tussen 20 en 30 procent van het inkomen verliezen. Daarnaast krijgen een aantal tropische ziekten nauwelijks aandacht, die wel een
hoge ziektelast met zich meebrengen (Neglected Tropical Diseases, NTD’s).
Kinderen en vrouwen zijn extra kwetsbaar ten aanzien van armoedegerelateerde ziekten
en op het gebied van seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (SRGR) en hebben
daarom speciale zorg nodig. Daarnaast worden aan medicijnen en diagnostische middelen
voor kinderen specifieke eisen gesteld, niet alleen wat betreft dosering maar ook
met betrekking tot effectiviteit en veiligheid, sensitiviteit en specificiteit.
Het behalen van de gezondheidsgerelateerde millenniumdoelstellingen en het een halt
toeroepen aan bovengenoemde ziektes is mede afhankelijk van een voldoende mate van
beschikbaarheid van betaalbare vaccins, geneesmiddelen, microbiciden, diagnostica en andere technieken in ontwikkelingslanden.
De ontwikkeling van nieuwe of verbeterde medische technieken zoals vaccins, diagnostica
en anticonceptiemiddelen vereist aanzienlijke investeringen. Door het ontbreken van
koopkrachtige vraag van ontwikkelingslanden is de farmaceutische industrie in de regel
niet geneigd te investeren in de ontwikkeling van dergelijke medische producten.
Met het oog op dit marktfalen zijn er stimuleringsmaatregelen nodig die de industrie
aanzetten tot grotere inspanningen ten behoeve van de gezondheidszorg in ontwikkelingslanden.
Een beproefd mechanisme voor versnelde productie van vaccins en geneesmiddelen op
dit gebied is Product Development Partnerships, zoals ook bepleit wordt in het recente
actieplan van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) inzake innovatie in gezondheidszorg.
II. Fonds Product Development Partnerships
[Regeling vervallen per 01-01-2011]
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft in de periode 2006–2009 ervaring opgedaan
met de financiële ondersteuning van samenwerkingsverbanden voor de ontwikkeling van
geneesmiddelen, vaccins en diagnostica tegen armoedegerelateerde ziekten, de zogenaamde
Product Development Partnerships (PDP’s). In totaal is in die periode door het Ministerie
van Buitenlandse Zaken € 80 miljoen bijgedragen aan de ontwikkeling van geneesmiddelen,
vaccins en diagnostica voor HIV/Aids, tuberculose en malaria.
Uit een recente evaluatieblijkt dat PDP’s inderdaad hebben geleid tot een forse toename van Research en Development
(R&D)ten behoeve van armoedegerelateerde ziekten. Naast overheidsfondsen hebben PDP’s ook
aanzienlijke bijdragen uit de private sector weten te mobiliseren. De Expert Working Group on R&D Coordination and Financingnoemt PDP’s ‘perhaps the most promising approach for linking the capacity of public and private
sector to address the problem’.
De Nederlandse ondersteuning van dergelijke PDP’s heeft in meerdere opzichten een
aantoonbare meerwaarde: (i) het betreft het verstrekken meerjarige bijdragen, (ii)
het gaat om het ondersteunen van meerdere PDP’s vanaf een relatief vroeg stadium en
(iii) BZ speelt een constructieve rol in de PDP Funders Group.
De minister van Buitenlandse Zaken heeft derhalve besloten opnieuw middelen ter beschikking
te stellen voor de stimulering en ondersteuning van de ontwikkeling van preventiemethoden,
geneesmiddelen, vaccins en diagnostica ten aanzien van armoedegerelateerde ziekten
door PDP’s middels het Fonds Product Development Partnerships (hierna: Fonds PDP’s).
Voor de periode van 1 januari 2011 tot en met 31 december 2014 is er in totaal maximaal
€ 70 miljoen beschikbaar voor het ondersteunen van PDP’s. In totaal zullen maximaal
8 voorstellen worden ondersteund.
III. Doelstelling Fonds Product Development Partnerships
[Regeling vervallen per 01-01-2011]
Het primaire doel van het subsidiëren van de PDP’s in het kader van het Fonds PDP’s
is het bevorderen van de ontwikkeling, van onderzoek tot productie, van geneesmiddelen,
vaccins, diagnostica en andere hulpmiddelen om armoedegerelateerde ziekten tegen te
gaan. Het moet gaan om de ontwikkeling van producten waarbij sprake is van marktfalen
zoals beschreven in paragraaf I. van deze beleidsregels en waarvoor dus aantoonbare
behoefte bestaat aan publieke investeringen.
De met de subsidies beoogde resultaten zijn meervoudig:
-
– Toegenomen productie van effectieve, veilige en bruikbare preventiemethoden, geneesmiddelen,
vaccins en diagnostica tegen armoedegerelateerde ziekten;
-
– Vergrote toegang in ontwikkelingslanden tot medicijnen tegen armoedegerelateerde ziekten;
-
– Een positief effect op innovatie bij de deelnemende actoren in de PDP;
-
– Een duurzame impuls aan de capaciteit in ontwikkelingslanden voor onderzoek en productie
van geneesmiddelen, vaccins en diagnostica tegen armoedegerelateerde ziekten;
-
– Een duurzame impuls aan de stem van die landen in internationale fora waar onderzoeksbeleid
en agenda’s op het gebied van de bestrijding van armoedegerelateerde ziekten worden
geformuleerd.
In aanvulling op de bepalingen van het Subsidiebesluit Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Subsidieregeling Ministerie van Buitenlandse Zaken 2006 geldt, gelet op het voorgaande, daarom voor subsidieverstrekking in het kader van
het Fonds PDP’s het volgende.
IV. Product Development Partnerships
[Regeling vervallen per 01-01-2011]
A. Product Development Partnerships:
[Regeling vervallen per 01-01-2011]
Onder een PDP wordt in het kader van deze beleidsregels verstaan: een samenwerkingsverband
van publieke en private organisaties die kennis en kunde samenbrengen om zo op een
efficiënte manier een portfolio van nieuwe en/of verbeterde productlijnen voor de
bestrijding van armoedegerelateerde ziekten te beheren. De PDP kan zowel in een ontwikkelingsland
als in andere landen gevestigd zijn. De PDP heeft als primair doel het ontwikkelen
van nieuwe en/of verbeterde producten voor ontwikkelingslanden tegen armoedegerelateerde
ziekten om daarmee de volksgezondheid te bevorderen. Daarbij wordt tevens gestreefd
naar het bevorderen van de capaciteit voor onderzoek tegen dergelijke ziekten in ontwikkelingslanden.
Kosten en risico’s worden door de deelnemende partijen gezamenlijk gedragen.
B. Samenwerkingsverband met of zonder rechtspersoonlijkheid:
[Regeling vervallen per 01-01-2011]
Het samenwerkingsverband waarin een PDP samenwerkt, kan eigen rechtspersoonlijkheid
hebben, maar dit is niet een vereiste. Indien het samenwerkingsverband een rechtspersoon
opricht met het oog op de samenwerking, dient deze rechtspersoon de subsidieaanvraag
in en fungeert deze als aanvrager, en, indien de aanvraag wordt gehonoreerd, tevens
als subsidieontvanger. Het dient wel te gaan om een rechtspersoon zonder winstoogmerk.
Ook samenwerkingsverbanden zonder rechtspersoonlijkheid zijn mogelijk. In dat geval
wordt onder het samenwerkingsverbandvan de PDP verstaan: een niet over rechtspersoonlijkheid
beschikkend contractueel samenwerkingsverband zonder winstoogmerk, bestaande uit tenminste
twee rechtspersonen. Het dient hier uiteraard te gaan om rechtspersonen zoals hierboven
onder A. omschreven. De subsidieaanvraag wordt door één deelnemer van het samenwerkingsverband
ingediend, de penvoerder. De penvoerder dient een rechtspersoon te zijn zonder winstoogmerk.
Per samenwerkingsverband kan er slechts één aanvrager/subsidieontvanger zijn. Deze
subsidieontvanger, tevens penvoerder, is jegens de minister ten volle aansprakelijk
voor de naleving van alle aan de subsidie verbonden verplichtingen, ook indien de
subsidie mede strekt tot bekostiging van de uitvoering van activiteiten door andere
deelnemers in het samenwerkingsverband dan deze aanvrager zelf.
Omdat de subsidieontvanger voor de naleving van die verplichtingen mede afhankelijk
is van zijn partners in het samenwerkingsverband, moet die medewerking expliciet in
een samenwerkingsovereenkomst gewaarborgd zijn. Op die wijze wordt de nakoming van
de verplichtingen van de aanvrager/subsidieontvanger jegens de minister gewaarborgd.
V. Prioritaire thema’s
[Regeling vervallen per 01-01-2011]
De voor het Fonds PDP’s beschikbare middelen worden ingezet voor de ontwikkeling van
producten op die gebieden waar Nederlandse financiële ondersteuning een duidelijke
meerwaarde heeft. Het gaat daarbij om producten ten behoeve van:
-
• het bevorderen van seksuele en reproductieve gezondheid, inclusief preventie van HIV/Aids
(zie voorbeelden van producten).
-
• Preventie van tuberculose.
-
• Preventie én behandeling van Neglected Tropical Diseases (NTD’s).
-
• Aan lokale omstandigheden aangepaste diagnostiek voor bovengenoemde thema’s.
In elke subsidieaanvraag dienen de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd
in hoofdzaak op één van de hiervoor genoemde prioritaire thema’s betrekking te hebben.
Voorbeelden van producten waarvan de ontwikkeling voor financiering in aanmerking kan komen zijn
microbiocides, HIV-vaccins, vrouwencondoom, nieuwe anticonceptiemiddelen, medicijnen
en diagnostica voor NTD’s, tuberculosevaccins, ‘point of care’ tests voor o.a. tuberculose
en seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s).
Hoewel het strikt genomen om nieuwe activiteiten moet gaan, kan Nederland een nieuw onderdeel van een breder activiteitenpakket subsidiëren. Er zal echter geen subsidie
worden verstrekt voor activiteiten die reeds gestart zijn vóór de datum waarop er
subsidie voor werd aangevraagd.
VI. Verdeling van de middelen
[Regeling vervallen per 01-01-2011]
Om voor subsidie in het kader van het Fonds PDP’s in aanmerking te komen zal allereerst
aan een aantal drempelcriteria moeten worden voldaan (zie hierna de paragrafen VII.
en VIII.) en zal in voldoende mate moeten worden voldaan aan de beoordelingscriteria
(opgenomen in de paragrafen IX. en X.). De beoordelingscriteria betreffen een toets
van de kwaliteit van zowel de aanvragende organisatie als de in de aanvraag voorgestelde
activiteiten op financiële, inhoudelijke en technische aspecten.
Beoordeling van de aanvragen en subsidietoekenning vinden aldus plaats via een tender:
subsidieaanvragen worden alle inhoudelijk beoordeeld volgens de criteria van deze
beleidsregels. Als de beschikbare middelen niet toereikend zijn om alle aanvragen
die als voldoende zijn beoordeeld volledig te honoreren, zal de verdeling van de middelen
over deze aanvragen plaatsvinden aan de hand van een rangschikking van de aanvragen
volgens de criteria die in deze beleidsregels zijn neergelegd.
Maximaal acht voorstellen worden gesubsidieerd, waarbij er rekening mee wordt gehouden
dat, in onderlinge samenhang bezien, de beschikbare middelen evenwichtig over de vier
genoemde beleidsprioriteiten worden gespreid.
Echter zal de kwaliteit van de aanvragen doorslaggevend zijn. Indien de kwaliteit
van de aanvragen op één of meerdere thema’s in onvoldoende mate overeenkomt met de
in deze beleidsregel neergelegde criteria, vindt verdeling van de subsidiegelden plaats
over de thema’s en organisaties van de aanvragen die wel in voldoende mate aan de
criteria voldoen.
Daarnaast kan, indien de kwaliteit van de aanvragen tezamen in relatie tot de met
de subsidieverlening te behalen doelen op één of meerdere thema’s in onvoldoende mate
voldoet aan de in deze beleidsregel neergelegde criteria, dit er in het licht van
artikel 8, derde lid, sub d, Subsidiebesluit BZ toe leiden dat de beschikbare financiële middelen niet evenredig worden verdeeld
over de PDP’s die in aanmerking komen voor subsidie in het kader van het Fonds PDP’s.
VII. Drempelcriteria ten aanzien van de PDP en de aanvragende organisatie
[Regeling vervallen per 01-01-2011]
Aanvragen voor een subsidie in het kader van het Fonds PDP’s kunnen worden ingediend
door een PDP die zelf rechtspersoonlijkheid heeft of door een penvoerder namens een
PDP die geen eigen rechtspersoonlijkheid heeft. Ten aanzien van de PDP en de aanvrager
(inclusief een penvoerder) gelden de volgende drempelcriteria:
-
1. De PDP is een samenwerkingsverband van publieke en private organisaties die kennis
en kunde samenbrengen om zo op een efficiënte manier een portfolio van nieuwe en/of
verbeterde productlijnen voor de bestrijding van armoedegerelateerde ziekten te beheren.
-
2. De PDP heeft als primair doel het ontwikkelen van nieuwe en/of verbeterde producten
voor ontwikkelingslanden tegen armoedegerelateerde ziekten om daarmee de volksgezondheid
te bevorderen en streeft tevens naar het bevorderen van de capaciteit voor onderzoek
en productie van geneesmiddelen tegen dergelijke ziekten in ontwikkelingslanden.
-
3. Kosten en risico’s worden door de deelnemende partijen gezamenlijk gedragen.
-
4. De aanvrager of penvoerder bezit rechtspersoonlijkheid.
-
5. De aanvrager of penvoerder heeft geen winstoogmerk.
-
6. Er wordt binnen of door de PDP met tenminste één private partner samengewerkt. Dat
wil in geval van een PDP die zelf rechtspersoonlijkheid heeft zeggen dat tot de oprichtende
partijen een private partner behoort dan wel dat de PDP samenwerkt met een private
partner. In geval de PDP geen rechtspersoonlijkheid heeft dient een private partner
te behoren tot het samenwerkingsverband. Er moet sprake zijn van complementariteit
tussen de niet-private en private partner(s) en er dienen afspraken te zijn gemaakt
over de risicodeling tussen deze partijen.
Indien een aanvraag niet voldoet aan één of meer van deze drempelcriteria, wordt deze
aanvraag afgewezen.
VIII. Drempelcriteria ten aanzien van de aanvraag
[Regeling vervallen per 01-01-2011]
-
1. De activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd hebben betrekking op één van de in
paragraaf V. genoemde prioritaire thema’s.
-
2. Een aanvraag voor een subsidie in het kader van het Fonds PDP’s heeft betrekking op
activiteiten met een looptijd tussen 1 januari 2011 tot en met 31 december 2014.
-
3. De activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd hebben een looptijd van ten hoogste
4 jaar.
-
4. Een subsidieaanvraag bedraagt tenminste € 1 miljoen per jaar en ten hoogste € 4 miljoen
per jaar.
-
5. De financiering van de kosten van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt gevraagd
wordt voor minimaal 50% door de deelnemende partijen in de PDP en/of door andere donoren
en/of partijen gegarandeerd.
-
6. De activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd hebben een doelstelling op het
gebied van ontwikkelingssamenwerking.
-
7. Voor activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, is nog niet eerder een subsidie
verleend ten laste van de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
-
8. De te ontwikkelen producten zijn specifiek geschikt voor gebruik in ontwikkelingslanden
(low-income countries).
Indien een aanvraag niet voldoet aan één of meer van deze drempelcriteria, wordt deze
aanvraag afgewezen.
Aanvragen die voldoen aan alle drempelcriteria worden vervolgens inhoudelijk beoordeeld
op de volgende beoordelingscriteria.
IX. Beoordelingscriteria voor de aanvragende organisatie
[Regeling vervallen per 01-01-2011]
-
1. De organisatie onderschrijft de Nederlandse beleidsprioriteiten en heeft qua visie,
doelen en programmering een strategische meerwaarde voor het bereiken van vooruitgang
t.a.v. de in paragraaf V. genoemde vier prioritaire thema’s.
-
2. De organisatie draagt zijn werk actief uit en helpt mondiale beleidsontwikkeling ten
aanzien van de bestrijding van armoedegerelateerde ziekten te bevorderen.
-
3. De organisatie werkt actief aan kennisdeling en capaciteitsopbouw tussen de partners
in geïndustrialiseerde landen én in ontwikkelingslanden. In het kader van dit criterium
wordt gekeken naar de volgende factoren: de mate waarin wordt bijgedragen aan capaciteitsopbouw
in ontwikkelingslanden, streefcijfer voor het aantal medewerkers afkomstig uit ontwikkelingslanden,
de mate waarin wordt bijgedragen aan kennisdeling en capaciteitsopbouw met andere
PDP’s.
-
4. De organisatie hanteert een bedrijfsmatig project- en portfoliomanagement.
-
5. De organisatie heeft adequate kwaliteitsbewaking van het financieel en administratief
management.
-
6. De organisatie maakt inzichtelijk hoe monitoring, evaluatie en terugkoppeling, inclusief
externe periodieke wetenschappelijke toetsing plaatsvinden.
-
7. De organisatie beheert de intellectuele eigendomsrechten op kennis, proces en producten,
die in het kader van het activiteitenplan worden voortgebracht, in de geest van WTO/TRIPS, zodanig dat voor de arme bevolking in ontwikkelingslanden een toegankelijke prijs
van behandelingen en diagnostica gewaarborgd kan worden.
-
8. De kwaliteit van het track-record van de organisatie inzake de hierboven genoemde
punten (IX. 1 t/m 7).
X. Beoordelingscriteria betreffende de inhoud en kwaliteit van de subsidieaanvraag
[Regeling vervallen per 01-01-2011]
-
1. De kwaliteit van de analyse waarin de behoefte aan het te ontwikkelen product en zijn
mogelijke impact is aangetoond, ook in de context van andere vergelijkbare initiatieven.
-
2. De mate waarin er sprake is van interactie tussen de aanpak van verschillende armoedegerelateerde
ziekten / aandoeningen en seksuele gezondheidsaspecten, bijvoorbeeld HIV/Aids – SRGR
en HIV/Aids – TB met betrekking tot R&D.
-
3. De mate waarin aandacht wordt besteed aan de genderdimensie en kinderen.
-
4. De wijze waarop de organisatie zich ten aanzien van de activiteit waarvoor subsidie
wordt aangevraagd positioneert in de R&D keten van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek
tot en met de eindgebruiker in ontwikkelingslanden (inclusief distributie en financiering).
-
5. Het kwaliteitsbeleid ten aanzien van de activiteiten waarvoor de PDP-subsidie wordt
gevraagd, in het bijzonder inzake klinische studies, ethische aspecten en publicatieverplichtingen.
-
6. De mate waarin sprake is van ondersteuning van de implementatie (registratie en/of
prekwalificatie) van het nieuwe vaccin, geneesmiddel, diagnostisch middel en/of andere
techniek.
-
7. De interne logica en consistentie van het voorstel wat betreft doelen, resultaten,
activiteiten en middelen.
-
8. De mate waarin de beoogde resultaten specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch
en tijdgebonden (SMART) gedefinieerd zijn.
XI. Aanvraag procedure
[Regeling vervallen per 01-01-2011]
Als indicatie voor de omvang van aanvragen geldt dat een voorstel bij voorkeur maximaal
25 pagina’s omvat.
Aanvragen voor subsidie uit het Fonds PDP’s kunnen worden ingediend tot en met 2 augustus
2010. Dit betekent dat zij uiterlijk maandag 2 augustus 2010 dienen te zijn ontvangen op onderstaand adres.
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Directie Sociale Ontwikkeling
Afdeling Gezondheid en Aids
Postbus 20061
2500 EB Den Haag
Bij voorkeur wordt de aanvraag ook op Cd-rom ingediend.
De minister zal besluiten over de ingediende aanvragen uiterlijk op 1 november 2010.
Het subsidieverleningtijdvak van verleende subsidies gaat in met ingang van 1 januari
2011. De ondersteuning wordt gegeven in de vorm van een activiteitensubsidie, op grond
van artikel 6.2 van de Subsidieregeling van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De voorstellen bestrijken een periode van maximaal 4 jaar, waarbij de Nederlandse
bijdrage zo min mogelijk geoormerkt wordt. De subsidie mag echter uiteraard niet worden
besteed aan andere activiteiten dan die vermeld in de aanvraag en dan waarvoor de
subsidie is verleend. De minister van Buitenlandse Zaken streeft er naar de verantwoordingseisen
in de subsidiebeschikking af te stemmen op de eisen van andere donoren. Hiermee wil
Nederland bijdragen aan verdere harmonisatie van de donorhulp.
Voor informatie over de verstrekking van subsidies in het kader van het Fonds PDP’s
kan contact worden opgenomen met de directie Sociale Ontwikkeling, Afdeling Gezondheid
en Aids, dso-ga@minbuza.nl, telefoon +31(0)70 348 4665.
XII. Bij de aanvraag te voegen stukken
[Regeling vervallen per 01-01-2011]
-
1. Oprichtingsakte en statuten van de aanvragende organisatie.
-
2. Jaarverslagen en jaarrekeningen over de jaren 2007 tot en met 2009 van de aanvragende
organisatie.
-
3. Laatste accountantsverklaring en management ‘letter’ van de aanvragende organisatie.
-
4. Organisatiebegroting van 2007 tot en met 2010 van de aanvragende organisatie.
-
5. Organisatieschema van de PDP.
-
6. In geval van een aanvraag van een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid:
een overeenkomst waarin de naleving van de aan de subsidie verbonden verplichtingen
jegens de minister is gewaarborgd en waarin afspraken zijn gemaakt over de wijze waarop
elk van de aan het samenwerkingsverband deelnemende partijen bijdraagt aan de werkzaamheden
van het samenwerkingsverband, de verdeling van de kosten en risico’s over de partijen,
de wijze waarop de besluitvorming in het samenwerkingsverband plaatsvindt en de wijze
waarop het toezicht op het samenwerkingsverband is georganiseerd.
-
7. Activiteitenplan met daarin een overzicht van activiteiten, naar aard, omvang, fasering
en onderling verband, in relatie tot de daarmee beoogde doelstellingen en resultaten
en verwachte effecten voor de eerstvolgende 12 maanden van de periode waarin de activiteiten
worden uitgevoerd.
-
8. Een gedetailleerde en sluitende begroting behorend bij het activiteitenplan.
-
9. Liquiditeitsprognose per jaar voor de gehele activiteiten periode en een overzicht
van financiële bijdragen van andere donoren.
-
10. Meerjarenplan (overzicht van werkzaamheden, doelstellingen, resultaten en verwachte
effecten), voor de periode waarop de aanvraag betrekking heeft uitgezonderd de periode
waarop het activiteitenplan reeds ziet.
-
11. Financiële raming, de periode waarop de aanvraag betrekking heeft uitgezonderd de
periode waarop de begroting bijbehorend bij het activiteitenplan reeds betrekking
heeft. De financiële raming moet opgesplitst worden per type uitgave (bijvoorbeeld
basisonderzoek, pre-klinische ontwikkeling, productie ontwikkeling, etc.).