II. Beoordelingselementen leergang VM2 (artikel 6 van de regeling tot wijziging van de tijdelijke regeling subsidiéring experimenten
leergang vmbo-mbo2 2008–2013)
[Regeling vervallen per 01-08-2012]
In dit deel van het formulier stellen we u enkele vragen over onderwerpen die aan
de orde zijn in artikel 6 van de regeling. Het gaat over onder meer locatie en doelgroep, over informatieverstrekking
aan en voorzieningen voor leerlingen (waaronder de zogeheten terugvaloptie), over
de samenwerking tussen uw scholen en de inhoudelijke en organisatorische kwesties
die nog moeten worden opgelost voordat u kunt starten met het traject per 1 augustus
2009.
-
1. De bedoeling is dat de leergang VM2 bij u start bij aanvang van het nieuwe schooljaar
2009–2010. Ongetwijfeld zijn er nog onderwijsinhoudelijke punten die tussen nu en
de zomer van 2009 móeten worden opgelost om deze start mogelijk te maken. Welke punten
zijn dat?
Punten op onderwijsinhoudelijk terrein die vóór start van de leergang per 1 augustus
2009 worden opgepakt zijn voor ons nog:
|
|
□ geen, het experiment is bij ons in inhoudelijk opzicht klaar voor de start!
|
|
óf (meerdere opties aankruisen is mogelijk):
|
|
□ uitwerking van programma-onderdelen voor de eerste periode van de leergang, te weten:
....
|
□ afstemming van het programma voor de eerste periode tussen het vmbo en mbo
|
□ informeren van ouders en leerlingen
|
□ anders, namelijk ........
|
|
|
Als er nog punten zijn die voor de start van het traject verholpen moeten zijn, dan
graag per punt afzonderlijk de gekozen/gevolgde oplossing, maatregel of aanpak vermelden:
|
.........................
|
-
2. Het kan ook zijn dat er nog onderwijsinhoudelijke punten zijn die gedurende het schooljaar
2009–2010 moeten worden opgelost. Welke zijn dat dan?
Punten op onderwijsinhoudelijk terrein zijn voor ons in schooljaar 2009–2010 nog (meerdere
opties aankruisen mogelijk):
|
|
□ verder ontwikkelen van het programma voor volgende leerjaren VM2
|
□ afstemming tussen vmbo-mbo onderdelen van de leergang onderdelen verstevigen
|
□ concrete instrumenten als POP, portfolio ontwikkelen
|
□ competentiegericht onderwijs in het vmbo-deel van de leergang realiseren
|
□ uitbouwen contact met bedrijfsleven / arbeidsmarkt, mede i.v.m. stages/bpv
|
□ ontwikkeling loopbaanoriëntatie en begeleiding
|
□ expertise van docenten / team verder uitbouwen
|
□ anders, namelijk ........
|
|
|
Als er nog punten zijn die gedurende het schooljaar 2009–2010 worden opgepakt, dan
graag per punt afzonderlijk de gekozen/gevolgde oplossing, maatregel of aanpak vermelden:
|
.........................
|
-
3. Voordat de leergang VM2 bij het begin van het schooljaar 2009–2010 bij u start, kunnen
er nog enkele organisatorische punten zijn die moeten worden opgelost. Welke zijn
dat?
Punten op organisatorisch terrein die vóór de start van de leergang worden opgepakt
zijn voor ons nog:
|
|
□ geen, het experiment is bij ons in organisatorisch opzicht klaar voor de start!
|
|
óf (meerdere opties aankruisen is mogelijk):
|
|
□ het intern informeren van personeel over de leergang
|
□ inzet van docenten / team bepalen
|
□ het vaststellen van de roosters mede o.b.v. lessentabellen
|
□ anders, namelijk ........
|
|
|
Als er nog punten zijn die voor de start van het traject verholpen moeten zijn, dan
graag per punt afzonderlijk de gekozen/gevolgde maatregel of aanpak vermelden:
|
.........................
|
-
4. Zijn er nog organisatorische punten die gedurende het schooljaar 2009–2010 bijzondere
aandacht van u krijgen? Welke zijn dat?
Punten op organisatorisch terrein zijn voor ons in schooljaar 2009–2010:
|
|
□ het vormen van het docententeam
|
□ het ontwikkelen van expertise van het docententeam
|
□ de organisatie van aanmelding en inschrijving voor de leergang
|
□ de organisatie van informatieverstrekking aan ouders/leerlingen
|
□ het tussen de scholen verrekenen van baten en lasten die met de leergang samengaan
|
□ anders, namelijk ........
|
|
Als er nog punten zijn die gedurende het schooljaar 2009–2010 worden opgepakt, dan
graag per punt afzonderlijk de gekozen/gevolgde oplossing, maatregel of aanpak vermelden:
|
.........................
|
-
5. We willen graag weten welke activiteiten u als aanvragende school in de achterliggende
jaren – tezamen met de school met wie u de leergang nu ook opzet – al heeft ondernomen
voor de doelgroep leerlingen die u op het oog heeft voor de leergang VM2. Kunt u daarom
de gezamenlijke activiteiten benoemen die al hebben plaatsgevonden voor deze doelgroep?
Het gaat daarbij vooral om activiteiten die een duidelijke indicatie geven van de
meerjarige samenwerking die in de praktijk al tussen uw scholen bestaat.
Vermeld deze activiteiten daarom zo concreet mogelijk en met jaartal, bijvoorbeeld:
-
– ‘het project warme overdracht, sinds de zomer van 2005, met als resultaat een continue
uitwisseling van informatie tussen de scholen over hun leerlingen en deelnemers’
-
– ‘docentenstages vmbo-mbo bbl/niveau 1/2 in 2007–2008 waarbij docenten in perioden
van 6 weken een deel van hun weektaak onderwijs geven aan de andere school’
Vermeld in het onderstaande overzicht a.u.b. concrete projecten/activiteiten met vermelding
van de rolverdeling tussen mbo en vmbo:
|
Schooljaar
|
Activiteit
|
Rol van vmbo resp. mbo (wie doet/deed wat)?
|
2007–2008
|
|
|
2006–2007
|
|
|
2005–2006
|
|
|
.....
|
|
|
-
6. Welke activiteiten worden de komende periode door uw scholen gezamenlijk opgepakt
om de leergang met ingang van het nieuwe schooljaar op te zetten en uit te voeren?
Heeft u bijvoorbeeld een stuur- en/of werkgroepen ingericht, zo ja, wie hebben daar
zitting in, waar wordt de komende periode naar toe gewerkt?
a) De gezamenlijke activiteiten die door de bij dit plan betrokken scholen worden
opgezet tijdens het experiment zijn als volgt samen te vatten:
|
..................
|
|
Graag concrete projecten/activiteiten noemen, en door wie en in welk tijdsbestek (fasering)
deze worden uitgevoerd. A.u.b. géén projectplannen als bijlage bij dit formulier toevoegen,
deze worden namelijk niet beoordeeld.
|
|
b) De projectorganisatie van de leergang VM2 laat zich in onze setting als volgt beschrijven:
|
.....................
|
|
Graag vermelden: hoe is deze samengesteld (hoeveel personen en wie), wie is projectleider,
hoe zijn de taken tussen het vmbo en mbo verdeeld en – zo mogelijk – een beschrijving
van datgene wat al door deze projectorganisatie is gedaan.
|
-
7. We willen in beeld krijgen voor welke doelgroep leerlingen u de leergang VM2 start.
Wilt u daarom omschrijven voor welk type leerlingen de leergang VM2 bij u wordt opgezet?
De leergang VM2 die wij starten, is bestemd voor leerlingen die:
|
|
□ starten met het 3e leerjaar vmbo (bbl) met een specifieke interesse / motivatie / beroepswens voor een
opleiding en loopbaan in deze richting / sector
|
□ starten met het 3e leerjaar vmbo (bbl) die extra aandacht / begeleiding / structuur nodig hebben
|
□ starten met het 3e leerjaar vmbo (bbl) die verhoogd risico lopen op voortijdig schoolverlaten
|
□ álle leerlingen die in het 3e leerjaar vmbo (bbl) bij ons starten met onderwijs in deze sector/richting (bijvoorbeeld:
alle leerlingen sector techniek of alle leerlingen die kiezen voor consumptief breed)
|
□ een ander type leerlingen, namelijk .........................
|
|
-
8. De leerlingen en hun ouders hebben – voordat de leerling instroomt in de leergang
– informatie nodig over de leergang VM2: wat houdt het traject in, welke kansen biedt
het, wat zijn aandachtspunten? We willen daarom weten hoe u de ouders en leerlingen
vóór feitelijke instroom op 1 augustus 2009 informeert over (mogelijke) deelname aan
de Leergang VM2?
Voor informatieverstrekking aan ouders en leerlingen over een eventuele instroom in
de Leergang VM2 vindt bij ons plaats door middel van (u kunt meer dan één optie aankruisen):
|
|
□ een informatiebijeenkomst
|
□ een ouderavond
|
□ schriftelijke informatie, bijv. een brochure of bulletin
|
□ een gesprek met de leerling en zijn ouders
|
□ anders, namelijk ........
|
|
-
9. Geef aan wanneer deze informatieverstrekking plaatsvindt (u kunt slechts één optie
aankruisen):
De informatieverstrekking vindt plaats (u kunt slechts één optie aankruisen):
|
|
□ in het voorjaar van 2009
|
□ bij de start van het nieuwe schooljaar, in september 2009
|
□ in het najaar van 2009
|
□ anders, namelijk ........
|
|
-
10. Leerlingen die dat willen, moeten tijdens het VM2-traject kunnen terugvallen op het
reguliere vmbo- dan wel mbo-programma en -examen, passend bij de studievoortgang en
de leeftijd van de leerling. Hoe ziet deze ‘terugvaloptie’ er uit gedurende de eerste
fase van de leergang VM2??
Als een leerling tijdens de eerste fase van de leergang VM2 wil of moet overstappen
op een regulier programma, dan gebeurt dat bij ons door middel van:
|
|
□ de leerling stapt over op het normale vmbo-bbl-programma van de vmbo-school die
aan dit experiment deelneemt;
|
|
□ de leerling stapt over op het programma van het leer-werktraject (vmbo-bbl) dat
op de vmbo-school van dit experiment wordt aangeboden;
|
|
□ de leerling stapt over op het programma van de AKA-opleiding die op de vmbo-school
van dit experiment wordt aangeboden;
|
|
□ de leerling stapt over op het normale programma van de assistentenopleiding niveau
1 van de mbo-instelling die aan dit experiment deelneemt;
|
|
□ de leerling stapt over op het programma van de AKA-opleiding die op de mbo-instelling
van dit experiment wordt aangeboden;
|
|
□ een andere route, namelijk .................
|
|
-
11. Leerlingen die dat willen, moeten tijdens het VM2-traject kunnen terugvallen op het
reguliere vmbo- dan wel mbo-programma en -examen, passend bij de studievoortgang en
de leeftijd van de leerling. Hoe ziet deze ‘terugvaloptie’ er uit gedurende de tweede
fase van de leergang VM2?
Als een leerling tijdens de tweede fase van de leergang VM2 wil of moet overstappen
op een regulier programma, dan gebeurt dat bij ons door middel van (graag één optie
aankruisen)
|
|
□ de leerling stapt over op het normale programma van de assistentenopleiding niveau
1 bij de mbo-instelling van dit experiment;
|
|
□ de leerling stapt over op het normale programma van een niveau 2 opleiding bij de
mbo-instelling van dit experiment; dat is doorgaans geen probleem omdat het onderwijs
tijdens de tweede fase VM2 goeddeels het reguliere kwalificatiedossier volgt;
|
|
□ een andere route, namelijk .................
|
|
-
12. Op welke wijze wordt voorzien in loopbaanbegeleiding voor de leerlingen tijdens de
Leergang VM2?
De loopbaanbegeleiding voor de leerlingen tijdens de Leergang VM2 omvat bij ons (u
kunt meer dan één optie aankruisen):
|
|
□ inzet van een mentor
|
□ inzet van een decaan
|
□ inzet van een coach en/of praktijkbegeleider
|
□ intensieve begeleiding van de leerling bij te maken keuzen over zijn (onderwijs-)loopbaan
|
□ anders, namelijk ........
|
|
Kunt u tevens kort typeren hoe deze loopbaanbegeleiding functioneert? De loopbaanbegeleiding
werkt bij ons in de praktijk als volgt: ...................
|
|
-
13. Op welke wijze wordt voorzien in leerlingenzorg tijdens de Leergang VM2?
De leerlingenzorg voor de leerlingen tijdens de Leergang VM2 omvat bij ons (u kunt
meer dan één optie aankruisen):
|
|
□ de normale zorgstructuur, bijv. via het onderscheid tussen 1e, 2e en 3e lijns zorg
|
□ de inzet van het zorgadviesteam (zat)
|
□ intensieve begeleiding bij sociaal-emotionele en/of leerproblemen
|
□ anders, namelijk ........
|
|
Kunt u tevens kort typeren hoe deze leerlingenzorg functioneert? Leerlingenzorg werkt
bij ons in de praktijk als volgt: ...................
|
|
-
14. Vanuit welke locatie wordt het onderwijsaanbod leergang VM2 verzorgd? Geef aan of
de leergang wordt verzorgd vanuit een vmbo-school of een mbo-instelling door het noemen
van de naam van de school en het betreffende vestigingsnummer (6 posities).
|
Vmbo-school
|
Locatie:...........................
|
Vestigingsnummer:.....................
|
|
Mbo-instelling
|
Locatie:...........................
|
Vestigingsnummer:.....................
|
Let op: het onderwijs moet op één locatie worden aangeboden. Wordt het onderwijs op
meerdere locaties aangeboden, dan wordt dit als een aparte leergang gezien. Hiervoor
moet een apart aanvraagformulier worden ingevuld.
-
15. Welke onderwijssoorten worden op deze locatie in 2009–2010 verzorgd?
De locatie waar de Leergang VM2 in 2009–2010 bij ons wordt verzorgd, is:
|
|
□ een locatie waarop naast de leergang VM2 alleen vmbo-onderwijs wordt aangeboden
|
□ een locatie waarop naast de leergang VM2 alleen mbo-onderwijs wordt aangeboden
|
□ een locatie waarop naast de leergang VM2 zowel vmbo- als mbo-onderwijs wordt aangeboden.
|
-
16. Hoeveel leerlingen en/of deelnemers volgen op deze locatie onderwijs?
Deze locatie telt in 2009–2010, inclusief de Leergang VM2, naar verwachting circa
....... leerlingen.
|
-
17. Kunt u daarom aangeven op grond van welke criteria u de leerlingen voor instroom in
de Leergang VM2 selecteert?
De leergang VM2 is bij ons bestemd voor leerlingen die aan de volgende criteria voldoen
(meer dan 1 optie aankruisen is mogelijk):
|
|
□ leerling moet het qua cognitie aankunnen
|
□ leerling moet het qua gedrag aankunnen
|
□ leerling moet interesse hebben voor betreffende sector/richting
|
□ leerling moet gemotiveerd zijn voor het traject
|
□ leerling moet een praktische leerstijl hebben
|
□ het betreft álle leerlingen vmbo-bbl in deze sector/richting; de overgang naar vmbo
leerjaar 3 en keuze voor sector/richting is feitelijk het criterium
|
□ een ander criterium, namelijk .................
|
|
Licht kort uw motivatie voor deze criteria toe. Wij kiezen voor deze criteria omdat:
....
|
|