Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten

[Regeling vervallen per 31-03-2018.]
Geraadpleegd op 29-03-2024.
Geldend van 01-07-2008 t/m 30-09-2008

Wet van 7 februari 2008, houdende regels over de informatie-uitwisseling betreffende ondergrondse netten (Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten)

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het ten behoeve van zorgvuldig graven in de ondergrond wenselijk is te voorzien in betere informatie-uitwisseling betreffende de ligging van netten;

Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

Hoofdstuk 1. Begripsbepalingen

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

Artikel 1

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a. Onze Minister: Onze Minister van Economische Zaken;

  • b. Dienst: de Dienst voor het kadaster en de openbare registers, bedoeld in artikel 2 van de Organisatiewet Kadaster;

  • c. graafwerkzaamheden: het mechanisch verrichten van werkzaamheden in de ondergrond;

  • d. graaflocatie: de locatie waar graafwerkzaamheden worden verricht;

  • e. net: een ondergrondse kabel of leiding, daaronder mede begrepen lege buizen, ondergrondse ondersteuningswerken en beschermingswerken, bestemd voor transport van vaste, vloeibare of gasvormige stoffen, van energie of van informatie;

  • f. opdrachtgever: degene die opdracht geeft tot het uitvoeren van een werk waarbij graafwerkzaamheden worden verricht;

  • g. grondroerder: degene onder wiens verantwoordelijkheid of leiding graafwerkzaamheden worden verricht;

  • h. beheerder: degene die als natuurlijk persoon handelende in de uitoefening van een beroep of een bedrijf dan wel als rechtspersoon een net beheert;

  • i. registratiemelding: de melding van de beheerder, bedoeld in artikel 6, tweede lid, dan wel artikel 45, eerste lid;

  • j. beheerpolygoon: de weergave door een beheerder van een aaneengesloten gebied, waarbinnen hij een of meer netten beheert;

  • k. oriëntatieverzoek: het verzoek aan de Dienst om gebiedsinformatie, bedoeld in artikel 7, eerste onderscheidenlijk tweede lid;

  • l. oriëntatiepolygoon: de weergave door een opdrachtgever, grondroerder of bestuursorgaan van een aangesloten gebied, ten aanzien waarvan deze met het oog op een belang als bedoeld in artikel 7, eerste of tweede lid, om gebiedsinformatie verzoekt;

  • m. graafmelding: de melding aan de Dienst van voorgenomen graafwerkzaamheden, bedoeld in artikel 8, eerste lid;

  • n. graafpolygoon: de weergave door een grondroerder van het gebied, waarbinnen de graaflocatie zich bevindt;

  • o. graafbericht: het bericht van de Dienst, bedoeld in artikel 9, onder b;

  • p. liggingsgegevens: de gegevens omtrent de ligging van een net binnen de betrokken oriëntatiepolygoon dan wel graafpolygoon;

  • q. net met gevaarlijke inhoud: een buisleiding die behoort tot een krachtens artikel 12.12, tweede lid, van de Wet milieubeheer aangewezen categorie;

  • r. gebiedsinformatie: het geheel van informatie dat door beheerders, ingevolge artikel 10, eerste lid, aan de Dienst is verstrekt over de betrokken oriëntatiepolygoon dan wel graafpolygoon.

Hoofdstuk 2. Preventie van graafschade

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

Artikel 2

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-10-2008]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 3

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 1 De aanleg, de instandhouding en de opruiming van netten door een beheerder geschieden op zodanige wijze dat het beheer van andere netten niet in gevaar wordt gebracht of zonder noodzaak wordt bemoeilijkt.

  • 2 De beheerder die in strijd handelt met het eerste lid, neemt op eigen kosten maatregelen ten aanzien van het betreffende onderdeel van zijn net, waaronder zonodig het verplaatsen daarvan, om aan de strijdigheid onverwijld een einde te maken.

Hoofdstuk 3. Elektronisch informatiesysteem

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

Artikel 4

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-07-2010]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 5

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-07-2010]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 6

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 1 Ten behoeve van de informatie-uitwisseling over ondergrondse netten registreert de Dienst de beheerpolygonen.

  • 2 Degene die

    • a. een net gaat beheren dat niet ligt binnen een door de Dienst op zijn naam geregistreerde beheerpolygoon, of

    • b. niet langer een net zal beheren dat ligt binnen een door de Dienst op zijn naam geregistreerde beheerpolygoon of deel daarvan,

    geeft dit ten minste twintig werkdagen voor aanvang van de wijziging in het beheer van het betreffende net door aan de Dienst, zo nodig onder opgave van de gewijzigde beheerpolygoon.

Hoofdstuk 4. Informatie-uitwisseling ten behoeve van graafwerkzaamheden

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

Artikel 7

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-10-2008]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 8

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-10-2008]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 9

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-10-2008]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 10

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-10-2008]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 11

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-10-2008]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 12

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-10-2008]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 13

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-10-2008]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 14

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-10-2008]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 15

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-10-2008]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 16

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-10-2008]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 17

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-10-2008]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 18

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-07-2010]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 19

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-07-2010]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 20

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

De Dienst bewaart gedurende een bij algemene maatregel van bestuur te bepalen periode gegevens over de uitvoering van de artikelen 6, tweede lid, 7, 8, eerste en tweede lid, 9, 10, 11, 12, onderdeel b, 15, eerste lid, 17, eerste en tweede lid, 18, 45, eerste lid, 46, vierde lid, en 47, met uitzondering van de gegevens, bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdelen a, b en c.

Hoofdstuk 5. Nadere regelgeving

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

Artikel 21

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 1 Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden nadere regels gesteld over:

    • a. de informatie die op grond van artikel 10 wordt verstrekt, waarbij voor verschillende categorieën netten verschillende regels kunnen worden gesteld, en de wijze waarop die informatie wordt verstrekt;

    • b. de toegang tot en de aansluiting op het informatiesysteem;

    • c. beheerpolygonen, oriëntatiepolygonen en graafpolygonen.

  • 2 Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld over de situatie dat vanwege de door een calamiteit geboden spoed niet aan artikel 2, eerste en derde lid, kan worden voldaan dan wel de in hoofdstuk 4 beschreven procedure kan worden gevolgd, waarbij voor zover nodig van dat artikel onderscheidenlijk de bepalingen van dat hoofdstuk kan worden afgeweken.

  • 3 Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld over:

Artikel 22

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 1 Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden nadere regels gesteld over de gebiedsinformatie die op grond van artikel 11 aan de grondroerder wordt verstrekt, waarbij voor verschillende categorieën graafwerkzaamheden verschillende regels kunnen worden gesteld, en de wijze waarop die gebiedsinformatie wordt verstrekt.

  • 2 Bij regeling van het bestuur van de Dienst worden regels gesteld omtrent de wijze waarop de registratie van beheerders, bedoeld in artikel 6, eerste lid, plaatsvindt.

  • 3 Bij regeling van het bestuur van de Dienst kunnen regels worden gesteld omtrent de tijden gedurende welke oriëntatieverzoeken en graafmeldingen kunnen worden gedaan.

Artikel 23

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

Bij algemene maatregel van bestuur worden:

  • a. de gebieden aangewezen ten aanzien waarvan om veiligheidsredenen kan worden afgeweken van de voorschriften gesteld bij of krachtens hoofdstuk 4;

  • b. regels gesteld over de informatie-uitwisseling in de gebieden, bedoeld onder a.

Hoofdstuk 6. Handhaving

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

Artikel 24

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 2 Van een besluit als bedoeld in het eerste lid wordt mededeling gedaan door plaatsing in de Staatscourant.

Artikel 26

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 1 Ingeval van overtreding van de artikelen 2 en 13, derde lid, kan Onze Minister een bestuurlijke boete opleggen van ten hoogste € 450 000.

  • 3 Bij de vaststelling van de hoogte van de boete houdt Onze Minister in ieder geval rekening met de aard, de ernst en de duur van de overtreding.

Artikel 27

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

Onze Minister legt geen bestuurlijke boete op voorzover de overtreding niet aan de overtreder kan worden verweten.

Artikel 28

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 1 Onze Minister legt geen bestuurlijke boete op indien de overtreder is overleden.

  • 2 Een bestuurlijke boete vervalt indien zij op het tijdstip van het overlijden van de overtreder niet onherroepelijk is. Een onherroepelijke bestuurlijke boete vervalt voorzover zij op dat tijdstip nog niet is betaald.

Artikel 29

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

Onze Minister legt geen bestuurlijke boete op indien:

Artikel 30

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 1 De bevoegdheid van Onze Minister tot het opleggen van een bestuurlijke boete vervalt vijf jaren nadat de overtreding heeft plaatsgevonden.

  • 2 Indien tegen de bestuurlijke boete bezwaar wordt gemaakt of beroep wordt ingesteld, wordt de vervaltermijn opgeschort tot onherroepelijk op het bezwaar of beroep is beslist.

Artikel 31

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 2 Het rapport is gedagtekend en vermeldt in ieder geval:

    • a. de naam van de overtreder;

    • b. de overtreding alsmede het overtreden voorschrift;

    • c. zo nodig een aanduiding van de plaats waar en het tijdstip waarop de overtreding is geconstateerd.

  • 3 Een afschrift van het rapport wordt uiterlijk bij de bekendmaking van de beschikking tot oplegging van de bestuurlijke boete aan de overtreder toegezonden of uitgereikt.

  • 4 Indien van de overtreding een proces-verbaal als bedoeld in artikel 152 van het Wetboek van Strafvordering is opgemaakt en verder geen strafrechtelijke vervolging is ingesteld, treedt dit voor de toepassing van dit artikel in de plaats van het rapport.

Artikel 32

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 1 Indien aan een handeling van Onze Minister redelijkerwijs de gevolgtrekking kan worden verbonden dat aan de overtreder een bestuurlijke boete zal worden opgelegd, is er geen verplichting meer van de zijde van die overtreder om ten behoeve van deze oplegging een verklaring omtrent de overtreding af te leggen.

  • 2 De overtreder wordt hierop gewezen alvorens hem wordt gevraagd inlichtingen te verstrekken.

Artikel 33

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 1 Onze Minister stelt de overtreder desgevraagd in de gelegenheid de gegevens waarop het voornemen tot het opleggen van een bestuurlijke boete berust, in te zien en daarvan afschriften te vervaardigen.

  • 2 Voorzover blijkt dat de verdediging van de overtreder dit redelijkerwijs vergt, draagt Onze Minister er zoveel mogelijk zorg voor dat deze gegevens aan de overtreder worden medegedeeld in een voor deze begrijpelijke taal.

Artikel 34

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 1 Onze Minister stelt de overtreder in de gelegenheid zijn zienswijze naar voren te brengen over het voornemen tot het opleggen van een bestuurlijke boete. Het rapport wordt reeds bij de uitnodiging daartoe aan de overtreder toegezonden of uitgereikt. Indien blijkt dat de verdediging van de overtreder dit redelijkerwijs vergt, zorgt Onze Minister voor bijstand door een tolk.

  • 2 Indien Onze Minister, nadat de overtreder zijn zienswijze naar voren heeft gebracht, beslist dat:

    • a. voor de overtreding geen bestuurlijke boete zal worden opgelegd, of

    • b. de overtreding alsnog aan de officier van justitie zal worden voorgelegd, wordt dit schriftelijk aan de overtreder medegedeeld.

Artikel 35

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

Onze Minister beslist binnen dertien weken na de dagtekening van het rapport omtrent het opleggen van een bestuurlijke boete.

Artikel 36

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

De beschikking tot oplegging van een last onder dwangsom of een bestuurlijke boete vermeldt in ieder geval:

  • a. indien een last onder dwangsom wordt opgelegd:

    • 1°. de naam van de overtreder, en

    • 2°. de inhoud van de last en de termijn waarvoor deze geldt;

  • b. indien een bestuurlijke boete wordt opgelegd:

    • 1°. de naam van de overtreder, en

    • 2°. het bedrag van de boete;

  • c. de overtreding ter zake waarvan de last of de bestuurlijke boete wordt opgelegd alsmede het overtreden wettelijke voorschrift.

Artikel 37

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 1 Een bestuurlijke boete wordt betaald aan Onze Minister binnen zes weken nadat de beschikking waarbij de boete is opgelegd, in werking is getreden.

  • 2 De boete wordt vermeerderd met de wettelijke rente, te rekenen zes weken vanaf de datum waarop de beschikking bekend is gemaakt.

  • 3 Indien niet is betaald binnen de in het eerste lid genoemde termijn, wordt degene die de boete is verschuldigd schriftelijk bevolen binnen twee weken alsnog het bedrag van de boete, verhoogd met de krachtens het tweede lid verschuldigde rente en de kosten van de aanmaning, te betalen.

  • 4 De werking van een beschikking als bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort totdat de beroepstermijn is verstreken of, indien beroep is ingesteld, op het beroep is beslist.

Artikel 38

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 1 Bij gebreke van betaling binnen de in artikel 37, derde lid, bedoelde termijn van twee weken kan Onze Minister de verschuldigde boete, verhoogd met de op de aanmaning en invordering betrekking hebbende kosten, invorderen bij dwangbevel.

  • 3 Gedurende zes weken na de dag van betekening staat verzet tegen het dwangbevel open door dagvaarding van de staat.

  • 4 Het verzet schorst de tenuitvoerlegging. Op verzoek van de staat kan de rechter de schorsing van de tenuitvoerlegging opheffen.

Hoofdstuk 7. Wijzigingen in andere wetgeving

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

Artikel 39

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op een nader te bepalen tijdstip]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 40

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Red: Wijzigt de Organisatiewet Kadaster.]

Artikel 41

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Red: Wijzigt de Telecommunicatiewet.]

Artikel 42

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Red: Wijzigt het Burgerlijk Wetboek Boek 6.]

Artikel 43

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-10-2008]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Hoofdstuk 8. Overgangs- en slotbepalingen

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

Artikel 44

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

Deze wet laat onverlet dat de gemeenteraad in het belang van de openbare orde en veiligheid bij verordening voorschriften kan geven omtrent het verrichten van graafwerkzaamheden, waaronder het binden van graafwerkzaamheden aan het hebben van een vergunning.

Artikel 45

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 1 Binnen drie maanden na inwerkingtreding van artikel 6, eerste lid, geeft een beheerder zijn beheerpolygoon of beheerpolygonen aan de Dienst op.

Artikel 46

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 1 [Red: Dit lid is nog niet in werking getreden.]

  • 2 [Red: Dit lid is nog niet in werking getreden.]

  • 3 In afwijking van de artikelen 10, en 12, onderdeel b, kunnen tot het moment van inwerkingtreding van artikel 5, eerste lid, bij of krachtens algemene maatregel van bestuur regels worden gesteld over het aanleveren van informatie door beheerders. Deze regels kunnen betrekking hebben op:

    • a. welke informatie wordt verstrekt;

    • b. aan wie de informatie wordt verstrekt;

    • c. de wijze waarop de informatie wordt verstrekt;

    • d. de termijnen waarbinnen deze informatie wordt verstrekt.

  • 4 [Red: Dit lid is nog niet in werking getreden.]

Artikel 47

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

In afwijking van artikel 11, eerste en tweede lid, kunnen tot het moment van inwerkingtreding van artikel 5, eerste lid, bij ministeriële regeling regels worden gesteld over het aanleveren van informatie door de Dienst aan degene, die een oriëntatieverzoek of een graafmelding heeft gedaan. Deze regels kunnen betrekking hebben op:

  • a. welke informatie wordt verstrekt;

  • b. de wijze waarop de informatie wordt verstrekt;

  • c. de termijnen waarbinnen deze informatie wordt verstrekt.

Artikel 48

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Treedt in werking op 01-10-2008]

Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Artikel 49

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

  • 1 Bij algemene maatregel van bestuur kunnen met het oog op een goede invoering van deze wet tot 3 jaar na inwerkingtreding van artikel 4 regels worden gesteld.

  • 2 Tot 5 jaar na inwerkingtreding van deze wet kan Onze Minister bij regeling aan daarbij aan te geven categorieën van beheerders vrijstelling verlenen van de verplichtingen van artikel 6, tweede lid, 10, eerste lid, 45 en 46.

Artikel 50

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

[Red: Wijzigt deze wet.]

Artikel 51

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

Onze Minister zendt binnen vijf jaar na de inwerkingtreding van deze wet aan de Staten-Generaal een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van deze wet in de praktijk.

Artikel 52

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

De artikelen van deze wet treden in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.

Artikel 53

[Regeling vervallen per 31-03-2018]

Deze wet wordt aangehaald als: Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten.

Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren wie zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.

's-Gravenhage, 7 februari 2008

Beatrix

De Minister van Economische Zaken,

M. J. A. van der Hoeven

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J. M. Cramer

Uitgegeven de tweeëntwintigste april 2008

De Minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin

Naar boven