Bijlage bij de Regeling vaststelling van te gebruiken instrumenten bij de indicatiestelling
voor leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) en praktijkonderwijs (PrO) ten behoeve
van instroom in schooljaar 2008–2009
[Regeling vervallen per 31-08-2010]
Alle instrumenten zijn opgenomen met de naam waaronder zij in de Documentatie van
tests en testresearch (Evers e.a. 2000) of in de aanvullingen hierop zijn opgenomen.
Lijst toegestane instrumenten1 Criterium Intelligentie2, 3
Naam Test
|
Bereik4
|
Opmerkingen
|
LWOO
Categorie
|
PrO
Categorie
|
GIVO: Groninger Intelligentietest voor Voortgezet Onderwijs, 1999
|
Groep 8 + klas 1 VO
|
|
III
|
IV
|
IVO: Instaptoets Voortgezet Onderwijs, 2002
|
Groep 8
|
Deze test moet in januari tot en met mei van groep 8 worden afgenomen.
|
I
|
IV
|
IVO: Instaptoets Voortgezet Onderwijs, INTERNETVERSIE, 2004
|
Groep 8
|
Deze test moet in januari tot en met mei van groep 8 worden afgenomen.
|
0
|
0
|
NDT: Nederlandse Differentiatie Testserie, 1999 normen 2004
|
Groep 8 + klas 1 VO
|
|
I
|
III
|
NIO: Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau, 2004
|
Groep 8 + klas 1 VO
|
|
I
|
IV
|
NSCCT5: Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test, 2005
|
Groep 6 en 8
|
|
0
|
0
|
SON-R 5½-17 Niet-verbale Intelligentietest, 19886
|
5½-17 jaar
|
Met name te gebruiken bij taalproblemen (achterstanden technisch lezen, begrijpend
lezen en spelling > 50%) en allochtone leerlingen die onvoldoende Nederlands spreken.
|
II/III
|
II/III
|
SON-R 5½ – 17 verkort, 20037
|
5½-17 jaar
|
Met name te gebruiken bij taalproblemen (achterstanden technisch lezen, begrijpend
lezen en spelling > 50%) en allochtone leerlingen die onvoldoende Nederlands spreken.
|
I/III
|
I/III
|
WISC-III NL : Nederlandse bewerking van de Wechsler Intelligence Scale for Children, 2002/2005
|
6 t/m 17 jaar
|
Af te nemen bij leerlingen die tenminste zes jaar in Nederland of Vlaanderen wonen.
Voorlopig nog dit jaar goedgekeurd doordat er nog geen onderzoekresultaten naar de
criteriumvaliditeit bekend zijn
|
I
|
I
|
1 Voor (potentiële) PrO-leerlingen zijn de schriftelijke tests van III of IV voorzien
hoe te handelen zie: verantwoording op www.rvc-vo.nl .
2 De scores op de IQ-testen mogen niet ouder zijn dan twee jaar redenerend vanaf de
datum van aanmelding bij de RVC-VO.
3 Tenzij anders aangegeven geen Flynn-correctie toepassen.
4 Wanneer leerlingen eind groep 7 naar het LWOO of PrO gaan (na doublure vanaf groep
3) mogen de intelligentietesten van groep 8 worden afgenomen.
5 NSCCT groep 6 is alleen te gebruiken wanneer de leerling na groep 7 de school verlaat
en de afname niet ouder dan twee jaar is.
6 In het zeldzame geval dat leerlingen worden aangemeld boven de leeftijd van 17, kan
met enig vertrouwen gebruik gemaakt worden van deze test.
7 Zie noot 6.
Lijst toegestane instrumenten Sociaal Emotionele problematiek8, 9 schooljaar 2008/2009
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
LWOO
Categorie
|
AVL: ADHD-Vragenlijst, 2005
|
4 – 18 jaar
|
Nieuwe handleiding 2005
|
IV
|
AVL: Apeldoornse vragenlijst, 2002
|
Groep 8
|
Observatieschaal / screeningsinstrument. De AVL alleen gebruiken als onderdeel van
een breder persoonlijkheidsonderzoek: naast de AVL ook een ander instrument uit deze
lijst gebruiken
|
I
|
CBCL 4-18 Gedragsvragenlijst voor Kinderen, 1996
TRF: Teacher’s Report Form, 1997
YSR: Youth Self Report, 1997
|
4 – 18 jaar
|
Let op: ASEBA (nieuwe CBCL/ TRF/ YSR) is nog niet bij de Cotan aangemeld ter beoordeling:
dus niet toegestaan
|
I
|
Competentie Belevings-Schaal voor Adolescenten, 2002
|
12 – 18 jaar
|
|
0
|
CBSK: Competentie BelevingsSchaal voor Kinderen, 1997
|
8 – 12 jaar
|
|
I
|
Docenten Vragenlijst, DVL, 2006
|
Groep 8
1e klas VO
|
De DVL is de herziene INTERNETVERSIE van de Apeldoornse vragenlijst. Het is een observatieschaal
/ screeningsinstrument. De DVL alleen gebruiken als onderdeel van een breder persoonlijkheidsonderzoek:
naast de DVL ook een ander instrument uit deze lijst gebruiken
|
0
|
NPV-J: Junior Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst, 2005
|
9 t/m 16 jaar
|
|
I
|
PMT-K: Prestatie-Motivatie Test voor Kinderen, 1983
|
10 – 16 jaar
|
|
II
|
SCHOBL-R A+B versie samen: SCHOolgedrag BeoordelingsLijst, 1993
|
4;2 – 11;2 jaar
|
Let op leeftijdsbereik: tot 11;2 jaar. A- en B-versie moeten beide worden afgenomen
anders is de uitslag onvoldoende betrouwbaar
|
III
|
SEV: Sociaal Emotionele Vragenlijst 2005
|
4 – 18 jaar
|
|
I
|
SVL A+B versie samen: School VragenLijst, 1990
|
9 – 16 jaar
|
A- en B-versie moeten beide worden afgenomen : alle 160 items (A+B-vorm) moeten worden
ingevuld anders is de uitslag onvoldoende betrouwbaar
|
II
|
SSAT: Situatie Specifieke Angst Test, 1995
|
11 t/m 16 jaar
|
|
III
|
VAK: Vragenlijst voor Angst bij Kinderen, 1995
|
6 t/m 12 jaar
|
|
III
|
VISEON: VolgInstrument Sociaal-Emotionele ONtwikkeling Cito, 2003
|
|
|
0
|
VvGK: Vragenlijst voor Gedragsproblemen bij Kinderen, 2000
|
6 t/m 12 jaar
|
|
III
|
8 De scores op de SE-testen mogen niet ouder zijn dan één jaar redenerend vanaf de
aanmeldingsdatum bij de RVC-VO
9 Wanneer een leerling een DLE BL van ≥ 40 heeft kunnen alle zelfbeoordelingslijsten
SEP worden ingevuld. Wanneer de BL-DLE score tussen de 30 en 40 ligt moet de gedragswetenschapper
nagaan of een zelfbeoordelingslijst een juiste keuze is en moet tevens een andere
vragenlijst (leerkracht en/of ouders) worden ingevuld en beoordeeld. Onder DLE 30
wordt sterk afgeraden een schriftelijke zelfbeoordelingslijst af te nemen.
Didactisch onderzoek
[Regeling vervallen per 31-08-2010]
Didactische toetsen: in principe wordt altijd gevraagd om de meest recent afgenomen
toetsen.
Wanneer de leerling tussen 1-2-2008 en 1-9-2008 wordt aangemeld, moeten de didactische
toetsen in het schooljaar 2007/2008 zijn afgenomen.
Aanmelding vóór 1-2-2008: de gegevens van de didactische toetsen die in het onderwijskundig
rapport worden gebruikt mogen niet ouder zijn dan zes toetsmaanden (juli en augustus
worden niet meegerekend).
Lijst toegestane instrumenten Leer Achterstand Technisch lezen schooljaar 2008/2009
[Regeling vervallen per 31-08-2010]
Juist toetsgebruik: de ervaring leert dat bij veel leerlingen didactische toetsen
worden afgenomen die sterk afwijken van het feitelijk didactische niveau (bijvoorbeeld
een toets voor een leerling met een didactisch niveau van groep 8 afnemen bij een
leerling die didactisch eind groep 4 presteert). Hierdoor wordt niet het juiste didactische
niveau vastgesteld. De toets mag niet meer dan 10 DLE-punten afwijken van de door de leerling behaalde score. Een leerling die voor het Praktijkonderwijs
wordt aangemeld zal dus een didactische toets van groep 4 of 5 moeten maken en een
leerling die voor het LWOO wordt aangemeld maakt een toetst op het didactisch niveau
van groep 6 of 7. Hoe te handelen: zie de algemene toelichting.
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
LWOO
Categorie
|
PrO
Categorie
|
Brus: Eén-Minuut-Test A/B, 1994
|
Groep 3 t/m 8 en 1ste klas VO
|
|
I
|
I
|
Drempelonderzoek 1ste versie 2006
|
Groep 4 t/m 8 en 1ste klas VO
|
|
I
|
I
|
De Klepel A/B, 1994
|
Groep 4 t/m 8 en 1ste klas VO
|
|
I
|
I
|
DMT: Drie-Minuten-toets Cito, 1995
|
Groep 3 t/m 8
|
|
I
|
I
|
Leestechniek en Leestempo Cito, 2001
|
Groep 4 t/m 8
|
Normtabel 2003
|
I
|
I
|
SVT technisch lezen: SchoolVaardigheidsToets(en), 2005
|
Groep 3 t/m 8
|
|
0
|
0
|
Technisch lezen 345678 90 A/B, T. Kapinga, 2005
|
90A: Bereik groep 3 t/m 8 en 1e klas VO
90B: Bereik groep 4 t/m 8 en 1e klas VO
|
|
I
|
I
|
Toelatingstoets voor Leerwegondersteunend en Praktijkonderwijs Cito, 2001
|
Groep 8
|
|
I
|
I
|
Uitgebreide Niveautoets, Cito 200710
|
Groep 8
|
leerlingen groep 8 met een grote leerachterstand: Deze leerlingen hebben minimaal
een leerachterstand van 1½ jaar
|
0
|
0
|
10 Het betreft een speciale editie van de Eindtoets Basisonderwijs. Afname van 12 februari
2008 t/m 29 februari 2008.
Lijst toegestane instrumenten Leer Achterstand Begrijpend lezen11 schooljaar 2008/2009
[Regeling vervallen per 31-08-2010]
Juist toetsgebruik: de ervaring leert dat bij veel leerlingen didactische toetsen
worden afgenomen die sterk afwijken van het feitelijk didactische niveau (bijvoorbeeld
een toets voor een leerling met een didactisch niveau van groep 8 afnemen bij een
leerling die didactisch eind groep 4 presteert). Hierdoor wordt niet het juiste didactische
niveau vastgesteld. De toets mag niet meer dan 10 DLE-punten afwijken van de door
de leerling behaalde score. Een leerling die voor het Praktijkonderwijs wordt aangemeld
zal dus een didactische toets van groep 4 of 5 moeten maken en een leerling die voor
het LWOO wordt aangemeld maakt een toetst op het didactisch niveau van groep 6 of
7. Hoe te handelen: zie de algemene toelichting.
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
LWOO
Categorie
|
PrO
Categorie
|
Begrijpend leestests Aarnoutse groep 4 t/m 6, 1990-1993/1996
|
Groep 4 t/m 6
|
Versie 1996: zeer beperkt dle-bereik
|
III
|
IV
|
Begrijpend leestest Aarnoutse groep 7, 1991-1993/1996
|
Groep 7
|
Versie 1996: zeer beperkt dle-bereik
|
III
|
IV
|
Begrijpend leestest Aarnoutse groep 8, 1992-1993/1996
|
Groep 8
|
Versie 1996: zeer beperkt dle-bereik
|
III
|
IV
|
Begrijpend lezen 345678, T. Kapinga, 2005
|
Groep 4 t/m 8 en 1e klas VO
|
|
I
|
I
|
Drempelonderzoek 678, 4e versie, T. Kapinga, 2006
|
Groep 5 t/m 8, 1ste klas VO
|
|
I
|
I
|
TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs: Begrijpend lezen, 2003
|
Groep 7 & 8
|
|
III
|
n.v.t.12
|
TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs: Begrijpend lezen INTERNETVERSIE,
2004
|
Groep 4 t/m 8
|
Ondergrens dle-bereik: 10
|
III
|
0
|
Toelatingstoets voor Leerwegondersteunend en Praktijkonderwijs Cito, 2001
|
Groep 8
|
|
I
|
I
|
TBL: Toetsen Begrijpend Lezen Cito, 1995-1998
|
Groep 5 t/m 8
|
Inclusief toets A & B. Normtabel 2003
|
I
|
I
|
Uitgebreide Niveautoets, Cito 200713
|
Groep 8
|
Leerlingen groep 8 met een grote leerachterstand: Deze leerlingen hebben minimaal
een leerachterstand van 1½ jaar
|
0
|
0
|
11 Wanneer een leerling bij de afname van de toets Technisch Lezen lager scoort dan
DLE 20 is afname van een toets Begrijpend Lezen voor het PrO niet noodzakelijk.
12 Niet geschikt voor potentiële PrO -leerlingen. Ondergrens: dle = 31.
13 Het betreft een speciale editie van de Eindtoets Basisonderwijs. Afname van 12 februari
2008 t/m 29 februari 2008.
Lijst toegestane instrumenten Leer Achterstand Spelling schooljaar 2008/2009
[Regeling vervallen per 31-08-2010]
Juist toetsgebruik: de ervaring leert dat bij veel leerlingen didactische toetsen
worden afgenomen die sterk afwijken van het feitelijk didactische niveau (bijvoorbeeld
een toets voor een leerling met een didactisch niveau van groep 8 afnemen bij een
leerling die didactisch eind groep 4 presteert). Hierdoor wordt niet het juiste didactische
niveau vastgesteld. De toets mag niet meer dan 10 DLE-punten afwijken van de door
de leerling behaalde score. Een leerling die voor het Praktijkonderwijs wordt aangemeld
zal dus een didactische toets van groep 4 of 5 moeten maken en een leerling die voor
het LWOO wordt aangemeld maakt een toetst op het didactisch niveau van groep 6 of
7. Hoe te handelen: zie de algemene toelichting.
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
LWOO
Categorie
|
PrO
Categorie
|
Aarnoutse Spellingtest voor de basisschool, 1996
|
Groep 3 t/m 8
|
Zeer beperkt dle-bereik
|
III
|
IV
|
Drempelonderzoek 678,4e versie, 2006
|
Groep 5 t/m 8, 1ste klas VO
|
|
I
|
I
|
SVS 1, 2 en 3: Schaal Vorderingen in Spellingvaardigheid Cito, 1991-1993-1995
|
Groep 3 t/m 8
|
Normtabel 2003
|
I
|
I
|
TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs: TPVO Spellingsvaardigheid,
2003
|
Groep 7 & 8
|
|
III
|
n.v.t.14
|
TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs Spellingvaardigheid INTERNETVERSIE,
2004
|
Groep 4 t/m 8
|
Ondergrens dle-bereik: 9
|
III
|
III
|
Toelatingstoets voor Leerwegondersteunend en Praktijkonderwijs Cito, 2001
|
Groep 8
|
|
III
|
I
|
Uitgebreide Niveautoets, Cito 200715
|
Groep 8
|
Leerlingen groep 8 met een grote leerachterstand: Deze leerlingen hebben minimaal
een leerachterstand van 1½ jaar
|
0
|
0
|
14 Niet geschikt voor potentiële PrO -leerlingen. Ondergrens: dle = 31.
15 Het betreft een speciale editie van de Eindtoets Basisonderwijs. Afname van 12 februari
2008 t/m 29 februari 2008.
Lijst toegestane instrumenten Leer Achterstand Rekenen schooljaar 2008/2009
[Regeling vervallen per 31-08-2010]
Juist toetsgebruik: de ervaring leert dat bij veel leerlingen didactische toetsen
worden afgenomen die sterk afwijken van het feitelijk didactische niveau (bijvoorbeeld
een toets voor een leerling met een didactisch niveau van groep 8 afnemen bij een
leerling die didactisch eind groep 4 presteert). Hierdoor wordt niet het juiste didactische
niveau vastgesteld. De toets mag niet meer dan 10 DLE-punten afwijken van de door
de leerling behaalde score. Een leerling die voor het Praktijkonderwijs wordt aangemeld
zal dus een didactische toets van groep 4 of 5 moeten maken en een leerling die voor
het LWOO wordt aangemeld maakt een toetst op het didactisch niveau van groep 6 of
7. Hoe te handelen: zie de algemene toelichting.
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
LWOO
Categorie
|
PrO
Categorie
|
Drempelonderzoek 678, 4e versie, 2006
|
Groep 5 t/m 8, 1ste klas VO
|
|
I
|
I
|
Rekenen en Wiskunde 1, 2 en 3; Cito 1992-1995-1996; Rekenen-Wiskunde Cito, 200216
|
Groep 3 t/m 8
|
Normtabel 2003
|
I
|
I
|
TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs Inzichtelijk rekenen, 2003
|
Groep 7 & 8
|
|
I
|
n.v.t.17
|
TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs Inzichtelijk Rekenen INTERNETVERSIE,
2004
|
Groep 4 t/m 8
|
Ondergrens dle-bereik: 11
|
I
|
I
|
Toelatingstoets voor Leerwegondersteunend en Praktijkonderwijs Cito, 2001
|
Groep 8
|
|
I
|
I
|
Uitgebreide Niveautoets, Cito 200718
|
Groep 8
|
Leerlingen groep 8 met een grote leerachterstand: Deze leerlingen hebben minimaal
een leerachterstand van 1½ jaar
|
0
|
0
|
16 Let op: de nieuwe Rekenen en Wiskunde toetsen Cito 2006 e.v. zijn nog niet voorgelegd
aan de COTAN. Deze vernieuwde toetsen zijn dus vooralsnog niet toegestaan.
17 Niet geschikt voor potentiële PrO-leerlingen. Ondergrens: dle = 31.
18 Het betreft een speciale editie van de Eindtoets Basisonderwijs. Afname van 12 februari
2008 t/m 29 februari 2008.