Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten

[Regeling vervallen per 01-03-2021.]
Geraadpleegd op 10-11-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-09-2007 en zichtdatum 01-09-2007.
Geldend van 01-09-2007 t/m 28-12-2007

Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 17 augustus 2007, nr. TRCJZ/2007/2706, houdende vaststelling van de Regeling tarieven van de Plantenziektenkundige Dienst, KCB, BKD, Naktuinbouw en NAK (Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten)

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Gelet op artikel 13, quinquies, van richtlijn nr. 2002/89 van de Raad van de Europese Unie van 28 november 2002 (PbEG L 355) tot wijziging van richtlijn 2000/29/EG betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen en artikel 6a van de Plantenziektenwet (Stb. 1951, 96);

Besluit:

Hoofdstuk 1. Begripsbepalingen

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 1

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. Minister: Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;

  • b. Commissie: Commissie van de Europese Gemeenschappen;

  • c. verordening 1756/2004: verordening (EG) nr. 1756/2004 van de Commissie van 11 oktober 2004 tot vaststelling van de gedetailleerde voorwaarden inzake de vereiste aanwijzingen en de criteria inzake type en niveau van de beperking van de fytosanitaire controles op bepaalde in bijlage V, deel B, van Richtlijn 2000/29/EG van de Raad genoemde planten, plantaardige producten of andere materialen (PbEG L 316);

  • d. richtlijn 2000/29/EG: richtlijn 2000/29/EG van de Raad van 8 mei 2000 betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen (PBEG L 169);

  • e. richtlijn 95/44/EG: richtlijn 95/44/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 26 juli 1995, tot vaststelling van de voorwaarden waaronder bepaalde in de bijlagen I tot en met V bij richtlijn 77/93/EEG van de Raad vermelde schadelijke organismen, planten, plantaardige producten en andere materialen voor proefnemingen of wetenschappelijke doeleinden en voor selectiewerkzaamheden in de Gemeenschap of in bepaalde beschermde gebieden daarvan mogen worden binnengebracht of naar een andere plaats worden overgebracht (Pb EG L 184);

  • f. partij: aantal van een zending deel uitmakende eenheden van een product, herkenbaar aan de homogene samenstelling en oorsprong;

  • g. zending: hoeveelheid goederen die vergezeld gaat van één document ten behoeve van douane of andere formaliteiten, zoals een fytosanitair certificaat of een ander document of ander merkteken; een zending kan uit één of meer partijen bestaan;

  • h. aanvrager: degene die de inspectie of overige werkzaamheden van de Plantenziektenkundige Dienst of van de keuringsdienst aanvraagt en voorzover het import betreft de importeur of diens douanevertegenwoordiger;

  • i. lidstaat: tot de Europese Gemeenschap behorende staat, waarvan uitgezonderd de Franse Overzeese Departementen, de Canarische eilanden, Ceuta en Melilla;

  • j. algemeen erkende feestdagen: Nieuwjaarsdag, Christelijke tweede Paas- en Pinksterdag, beide Kerstdagen, Hemelvaartsdag, dag waarop de verjaardag van de Koningin wordt gevierd en 5 mei:

  • k. kantooruren: periode van maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van algemeen erkende feestdagen, van 07.00 uur tot 17.00 uur;

  • l. Plantenziektenkundige Dienst: baten-lasten dienst van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;

  • m. KCB: stichting Kwaliteits-Controle-Bureau, gevestigd te Den Haag;

  • n. BKD: stichting Bloembollenkeuringsdienst, gevestigd te Lisse;

  • o. Naktuinbouw: stichting Nederlandse Algemene Kwaliteitsdienst Tuinbouw, gevestigd te Roelofarendsveen;

  • p. NAK: stichting Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad en pootgoed van landbouwgewassen, gevestigd te Emmeloord;

  • q. keuringsdienst: KCB, BKD, Naktuinbouw of NAK;

  • r. CITES-Verdrag: Convention on International Trade in Endangered Species of wild fauna and flora (Trb. 1975, 23);

  • s. spoedbemonstering: bemonstering waarvoor een snelst mogelijke behandeling geldt;

  • t. spoedonderzoek: onderzoek waarvoor een snelst mogelijke behandeling geldt;

  • u. kwaliteitsinspecties: inspecties van planten en plantaardige producten op grond van de Landbouwkwaliteitswet of de Zaaizaad- en plantgoedwet.

Hoofdstuk 2. Tarieven van de Plantenziektenkundige Dienst

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

§ 2.1. Inspecties en overige werkzaamheden

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 2

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Als vergoeding van de kosten voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van voor export aangeboden zendingen wordt de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:

  • a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht tijdens kantooruren, een basistarief van € 45,29 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,75 per minuut;

  • b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht buiten kantooruren, een basistarief van € 67,58 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van:

    • 1°. € 481,50 als de inspectie niet langer duurt dan 3 uur;

    • 2°. € 481,50 vermeerderd met € 2,68 per minuut voor zover de inspectie langer duurt dan 3 uur.

Artikel 3

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Indien degene die voor het verrichten van werkzaamheden, bedoeld in artikel 2 desgevraagd op een bepaald tijdstip en op een bepaalde plaats aanwezig is, maar de werkzaamheden door omstandigheden buiten toedoen van de met deze werkzaamheden belaste persoon, niet kunnen worden verricht, wordt de aanvrager als kosten een bedrag in rekening gebracht van:

§ 2.2. Laboratoriumonderzoek

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 4

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Indien in het kader van de werkzaamheden, bedoeld in artikel 2, laboratoriumonderzoek noodzakelijk is, wordt de aanvrager boven de in dat artikel genoemde vergoeding een bedrag van € 102,02 per genomen monster in rekening gebracht.

§ 2.3. Certificaten en vergunningen

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 5

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Als vergoeding voor het ten kantore waarmerken van certificaten ten behoeve van niet-inspectieplichtige zendingen wordt de aanvrager € 3,03 per certificaat in rekening gebracht.

Artikel 6

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Als vergoeding van de kosten voor de behandeling van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van de artikelen 5 en 6 van het Besluit regulering grondontsmettingsmiddelen wordt de aanvrager per aanvraag een bedrag van € 41,94 in rekening gebracht.

Artikel 7

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Voor de behandeling van een aanvraag van een goedkeuring als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van richtlijn 95/44/EG wordt de aanvrager € 538,94 per aanvraag in rekening gebracht.

  • 2 In afwijking van het eerste lid, wordt de aanvrager € 323,36 per aanvraag in rekening gebracht wanneer voor de behandeling van de aanvraag geen risicobeoordeling, bestaande uit een verificatieonderzoek of een daarmee in tijdsbesteding vergelijkbaar onderzoek, nodig is.

  • 3 Indien het voor de beoordeling van de in het eerste lid bedoelde vergunningaanvraag nodig is het betreffende materiaal te toetsen op de aanwezigheid van schadelijke organismen, wordt de aanvrager voor deze toetsing € 109,28 per uur in rekening gebracht.

  • 4 Voor toezicht op de naleving van de voorwaarden, verbonden aan de in het eerste lid bedoelde vergunning, wordt de aanvrager een bedrag van € 453,65 per vergunning per jaar in rekening gebracht.

  • 5 Voor de behandeling van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van richtlijn 95/44/EG wordt de aanvrager € 40,67 in rekening gebracht.

  • 6 Wanneer meerdere vergunningen als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van richtlijn 95/44/EG tegelijk worden aangevraagd, wordt, in afwijking van het vijfde lid, de aanvrager voor één vergunning € 40,67 en voor iedere andere hieraan gelijke vergunning € 20,34 in rekening gebracht.

§ 2.4. Betaling en invordering

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 8

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Voor door de Plantenziektenkundige Dienst, op grond van deze regeling, verzonden nota’s geldt een betalingstermijn van twee weken, gerekend vanaf de datering van de nota’s.

  • 2 De schuldenaar is in verzuim indien hij niet binnen de in het eerste lid gestelde termijn heeft betaald.

  • 4 Wettelijke rente is niet verschuldigd indien het bedrag ervan bij enige of laatste betaling minder bedraagt dan € 20,00.

  • 5 De Directeur van de Plantenziektenkundige Dienst maant de schuldenaar die in verzuim is schriftelijk aan tot betaling binnen twee weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de aanmaning is toegezonden.

  • 6 De aanmaning vermeldt dat bij niet tijdige betaling deze kan worden afgedwongen door op kosten van de schuldenaar uit te voeren invorderingsmaatregelen.

  • 7 Als vergoeding voor een aanmaning als bedoeld in het vijfde lid wordt een tarief in rekening gebracht van:

    • a. € 6,00 indien de schuld minder bedraagt dan € 454,00;

    • b. € 14,00 indien de schuld € 454,00 of meer bedraagt.

  • 8 Indien de schuldenaar in verzuim is, kan ten aanzien van de schuldenaar worden bepaald, zolang het verschuldigde niet is voldaan, dat het verrichten van werkzaamheden of het leveren van materialen slechts kan geschieden indien een door de Minister goed te keuren bankinstelling zich voor twee jaar borg stelt voor de uit dien hoofde verschuldigde bedragen.

  • 9 Voor de bestaande vorderingen kan worden overgegaan tot gerechtelijke invordering.

  • 10 In door de Minister te bepalen gevallen kan door de met de werkzaamheden belaste ambtenaar contante betaling van de werkzaamheden, bedoeld in artikel 2, worden verlangd.

  • 11 Voor zover verschuldigd wordt de omzetbelasting geacht in het tarief te zijn begrepen.

Hoofdstuk 3. Tarieven van het KCB

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

§ 3.1. Inspecties en overige werkzaamheden

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 9

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Als vergoeding van de kosten voor het verrichten van fytosanitaire werkzaamheden ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer aangeboden zendingen wordt de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:

  • a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode van 06.00 uur tot 20.00 uur een starttarief van € 46,85 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,42 per minuut;

  • b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in onderdeel a, een starttarief van € 70,27 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 2,13 per minuut;

  • c. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zondag of op een algemeen erkende feestdag, een starttarief van € 93,70 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 2,84 per minuut;

  • d. een tarief voor de controle van documenten van € 8,45 per importzending.

Artikel 10

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Voor inspectie van snijbloemen, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van de verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 9, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode van 06.00 uur tot 20.00 uur:

    • a. een tarief voor de controle van documenten van € 8,45 per zending;

    • b. per partij een tarief per 1000 stelen, waarbij het aantal stelen naar boven wordt afgerond in eenheden van 1000, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief en een maximumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:

      Inspectie percentage

      Tarief

      per 1000 stelen

      Minimumtarief

      per partij

      Maximum-

      tarief

      per partij

      1%

      € 0,03

      € 0,30

      € 3,00

      3%

      € 0,07

      € 0,70

      € 7,00

      5%

      € 0,11

      € 1,10

      € 11,00

      10%

      € 0,23

      € 2,30

      € 23,00

      15%

      € 0,34

      € 3,40

      € 34,00

      25%

      € 0,56

      € 5,60

      € 56,00

      50%

      € 1,13

      € 11,30

      € 113,00

    • c. in afwijking van onderdeel b, per partij een tarief per 1000 stelen, waarbij het aantal stelen naar boven wordt afgerond in eenheden van 1000, welk tarief voor Rosa uit Kenia is gerelateerd aan een inspectiefrequentie van 5%, met een minimumtarief en een maximumtarief per partij, zoals weergegeven in de tabel in onderdeel b.

  • 2 Voor de inspectie van snijbloemen, anders dan de snijbloemen bedoeld in het eerste lid, is artikel 9, onderdeel a, van toepassing.

Artikel 11

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Voor inspectie van snijbloemen, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 9, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten de periode bedoeld in artikel 10, eerste lid:

    • a. een tarief voor de controle van documenten van € 8,45 per zending;

    • b. op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in artikel 10, eerste lid, per partij een tarief per 1000 stelen, waarbij het aantal stelen naar boven wordt afgerond in eenheden van 1000, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief en een maximumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:

      Inspectie percentage

      Tarief

      per 1000 stelen

      Minimumtarief

      per partij

      Maximum-

      tarief

      per partij

      1%

      € 0,05

      € 0,45

      € 4,50

      3%

      € 0,11

      € 1,05

      € 10,50

      5%

      € 0,17

      € 1,65

      € 16,50

      10%

      € 0,35

      € 3,45

      € 34,50

      15%

      € 0,51

      € 5,10

      € 51,00

      25%

      € 0,84

      € 8,40

      € 84,00

      50%

      € 1,70

      € 16,95

      € 169,50

    • c. op zondag of op een algemeen erkende feestdag, per partij een tarief per 1000 stelen, waarbij het aantal stelen naar boven wordt afgerond in eenheden van 1000, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief en een maximumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:

      Inspectie percentage

      Tarief

      per 1000 stelen

      Minimumtarief

      per partij

      Maximum-

      tarief

      per partij

      1%

      € 0,06

      € 0,60

      € 6,00

      3%

      € 0,14

      € 1,40

      € 14,00

      5%

      € 0,22

      € 2,20

      € 22,00

      10%

      € 0,46

      € 4,60

      € 46,00

      15%

      € 0,68

      € 6,80

      € 68,00

      25%

      € 1,12

      € 11,20

      € 112,00

      50%

      € 2,26

      € 22,60

      € 226,00

    • d. in afwijking van onderdeel b en c, per partij een tarief per 1000 stelen, waarbij het aantal stelen naar boven wordt afgerond in eenheden van 1000, welk tarief voor Rosa uit Kenia is gerelateerd aan een inspectiefrequentie van 5%, met een minimumtarief en een maximumtarief per partij, zoals weergegeven in de tabel in onderdeel b.

  • 2 Voor inspectie van snijbloemen, anders dan de snijbloemen bedoeld in het eerste lid, is artikel 9 van toepassing.

Artikel 12

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 9, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode van 06.00 uur tot 20.00 uur:

    • a. een tarief voor de controle van documenten van € 8,45 per zending;

    • b. per partij een tarief per ton, waarbij het gewicht van de partij naar boven wordt afgerond in tonnen, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:

      Inspectiepercentage

      Tarief

      per ton

      Minimum-

      tarief

      per partij

      5%

      € 0,05

      € 1,25

      7%

      € 0,07

      € 1,75

      10%

      € 0,10

      € 2,50

      15%

      € 0,15

      € 3,75

      25%

      € 0,26

      € 6,50

      35%

      € 0,36

      € 9,00

      50%

      € 0,51

      € 12,75

      75%

      € 0,77

      € 19,25

Artikel 13

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 9, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten de periode bedoeld in artikel 12, eerste lid:

    • a. een tarief voor de controle van documenten van € 8,45 per zending;

    • b. op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in artikel 12, eerste lid, per partij een tarief per ton, waarbij het gewicht van de partij naar boven wordt afgerond in tonnen, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:

      Inspectiepercentage

      Tarief

      per ton

      Minimum-

      tarief

      per partij

      5%

      € 0,08

      € 1,88

      7%

      € 0,11

      € 2,63

      10%

      € 0,15

      € 3,75

      15%

      € 0,23

      € 5,63

      25%

      € 0,39

      € 9,75

      35%

      € 0,54

      € 13,50

      50%

      € 0,77

      € 19,13

      75%

      € 1,16

      € 28,88

    • c. op zondag of op een algemeen erkende feestdag per partij een tarief per ton, waarbij het gewicht van de partij naar boven wordt afgerond in tonnen, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:

      Inspectiepercentage

      Tarief

      per ton

      Minimum-

      tarief

      per partij

      5%

      € 0,10

      € 2,50

      7%

      € 0,14

      € 3,50

      10%

      € 0,20

      € 5,00

      15%

      € 0,30

      € 7,50

      25%

      € 0,52

      € 13,00

      35%

      € 0,72

      € 18,00

      50%

      € 1,02

      € 25,50

      75%

      € 1,54

      € 38,50

  • 2 Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor ingevolge de bepalingen van richtlijn 2000/29/EG in alle gevallen een importinspectie dient plaats te vinden, is artikel 9 van toepassing.

Artikel 14

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Voor de verwerking van inspectieaanvragen die niet via het elektronische vooraanmeldsysteem, CLIENT, worden aangemeld wordt naast het tarief, bedoeld in de artikelen 10 tot en met 13, een tarief van € 25,15 per zending in rekening gebracht.

Artikel 15

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Indien de controles van de identiteit en de fytosanitaire controles bedoeld in artikel 12, eerste lid, onder a tot en met c, van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten overeenkomstig het zevende lid van dat artikel in een andere lidstaat plaatsvinden, wordt de aanvrager voor de controle van documenten een tarief van € 8,45 per zending in rekening gebracht.

Artikel 16

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Indien degene die voor het verrichten van werkzaamheden, bedoeld in de artikelen 9 tot en met 13, desgevraagd op een bepaald tijdstip en op een bepaalde plaats aanwezig is, maar de werkzaamheden door omstandigheden buiten toedoen van de met deze werkzaamheden belaste persoon, niet kunnen worden verricht, of indien minder zendingen of partijen gereed staan voor inspectie dan waarop de inspectieaanvraag betrekking heeft, wordt de aanvrager als kosten een bedrag in rekening gebracht van € 132,05.

§ 3.2. Laboratoriumonderzoek

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 17

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Indien in het kader van de werkzaamheden, bedoeld in de artikelen 9, 10, tweede lid, 11, tweede lid, 12, tweede lid, of 13, tweede lid, laboratoriumonderzoek noodzakelijk is, wordt de aanvrager boven de in deze artikelen genoemde vergoeding een bedrag van € 144,80 per genomen monster in rekening gebracht.

§ 3.3. Certificaten

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 18

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Als vergoeding voor het waarmerken en het afgeven van certificaten ten behoeve van inspectieplichtige zendingen alsook niet-inspectieplichtige zendingen wordt de aanvrager € 6,55 per certificaat in rekening gebracht.

  • 2 Als vergoeding voor het doen van een bijschrijving op een certificaat ten behoeve van zendingen met producten die onder het CITES-Verdrag vallen, wordt de aanvrager een bedrag in rekening gebracht van € 2,50.

  • 3 Als vergoeding voor het op verzoek afleggen van een bedrijfsbezoek ter waarmerking van certificaten, wordt de aanvrager een tarief van € 46,85 per bedrijfsbezoek in rekening gebracht.

§ 3.4. Betaling en invordering

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 19

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Voor de door het KCB, op grond van deze regeling, verzonden nota’s geldt een betalingstermijn van twee weken, gerekend vanaf de datering van de nota’s.

  • 2 De schuldenaar is in verzuim indien hij niet binnen de in het eerste lid gestelde termijn heeft betaald.

  • 4 Wettelijke rente is niet verschuldigd indien het bedrag ervan bij enige of laatste betaling minder bedraagt dan € 20,00.

  • 5 Het Hoofd Financiën en Personele Zaken van het KCB maant de schuldenaar die in verzuim is schriftelijk aan tot betaling binnen twee weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de aanmaning is toegezonden.

  • 6 De aanmaning vermeldt dat bij niet tijdige betaling deze kan worden afgedwongen door op kosten van de schuldenaar uit te voeren invorderingsmaatregelen.

  • 7 Indien de schuldenaar in verzuim is, kan ten aanzien van de schuldenaar worden bepaald, zolang het verschuldigde niet is voldaan, dat het verrichten van werkzaamheden of het leveren van materialen slechts kan geschieden indien een door het KCB goed te keuren bankinstelling zich voor twee jaar borg stelt voor de uit dien hoofde verschuldigde bedragen.

  • 8 Voor de bestaande vorderingen kan worden overgegaan tot gerechtelijke invordering.

  • 9 In door het Hoofd Financiën en Personele Zaken van het KCB te bepalen gevallen kan door de met de werkzaamheden belaste medewerker contante betaling van de werkzaamheden, bedoeld in dit hoofdstuk worden verlangd.

  • 10 Voor zover verschuldigd wordt de omzetbelasting geacht niet in het tarief te zijn begrepen.

Hoofdstuk 4. Tarieven van de BKD

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

§ 4.1. Inspecties en overige werkzaamheden

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 20

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Als vergoeding van de kosten voor het verrichten van fytosanitaire werkzaamheden ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer aangeboden zendingen wordt de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:

  • a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode van 8.00 uur tot 17.00 uur, een basistarief van € 48,00 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,30 per minuut;

  • b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zaterdag of op maandag dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in onderdeel a, een basistarief van € 72,00 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,95 per minuut;

  • c. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zondag of op een algemeen erkende feestdag, met uitzondering van 5 mei, een basistarief van € 96,00 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 2,60 per minuut.

Artikel 21

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Bedrijven die fytosanitaire inspectieaanvragen bij de BKD indienen, wordt jaarlijks voor registratie een bedrag van € 60,00 in rekening gebracht, tenzij zij reeds een registratiebedrag in het kader van kwaliteitsinspecties hebben betaald.

Artikel 22

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Indien de BKD inspecties verricht op een locatie waar producten ter keuring worden aangeboden waarvoor verlaagde inspectiefrequenties bij import gelden, zoals bedoeld in artikel 10 tot en met 13, gelden de tarieven bedoeld in artikel 10, 11, 12 of 13.

  • 2 In geval van export en import anders dan die bedoeld in het eerste lid, is het tarief bedoeld in artikel 20 van toepassing.

Artikel 23

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Voor de verwerking van inspectieaanvragen die niet via het elektronische vooraanmeldsysteem, CLIENT, worden aangemeld wordt in plaats van het basistarief, bedoeld in artikel 20, het volgende tarief in rekening gebracht:

  • a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode van 8.00 uur tot 17.00 uur, een basistarief van € 58,00 per inspectieaanvraag;

  • b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in onderdeel a, een basistarief van € 87,00 per inspectieaanvraag;

  • c. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zondag of op een algemeen erkende feestdag, met uitzondering van 5 mei, een basistarief van € 116,00 per inspectieaanvraag.

Artikel 24

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Indien de controles van de identiteit en de fytosanitaire controles bedoeld in artikel 12, eerste lid, onder a tot en met c, van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten overeenkomstig het zevende lid van dat artikel in een andere lidstaat plaatsvinden, wordt de aanvrager voor de controle van documenten een tarief van € 8,45 per zending in rekening gebracht.

Artikel 25

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Indien degene die voor het verrichten van werkzaamheden, bedoeld in artikel 20, desgevraagd op een bepaald tijdstip en op een bepaalde plaats aanwezig is, maar de werkzaamheden door omstandigheden buiten toedoen van de met deze werkzaamheden belaste persoon niet kunnen worden verricht, wordt de aanvrager als kosten een bedrag in rekening gebracht van:

§ 4.2. Laboratoriumonderzoek

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 26

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Indien in het kader van de werkzaamheden, bedoeld in artikel 20, laboratoriumonderzoek noodzakelijk is, wordt de aanvrager boven de in dat artikel genoemde vergoeding een bedrag van € 102,02 per genomen monster in rekening gebracht.

§ 4.3. Certificaten

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 27

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Als vergoeding voor het ten kantore waarmerken van certificaten ten behoeve van niet-inspectieplichtige zendingen wordt de aanvrager € 6,60 per certificaat in rekening gebracht.

§ 4.4. Betaling en invordering

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 28

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Voor de door de BKD, op grond van deze regeling, verzonden nota’s geldt een betalingstermijn van 21 dagen, gerekend vanaf de datering van de nota’s.

  • 2 De schuldenaar is in verzuim indien hij niet binnen de in het eerste lid gestelde termijn heeft betaald.

  • 4 Wettelijke rente is niet verschuldigd indien het bedrag ervan bij enige of laatste betaling minder bedraagt dan € 20,00.

  • 5 Het Hoofd van de afdeling Financiën van de BKD maant de schuldenaar die in verzuim is schriftelijk aan tot betaling binnen twee weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de aanmaning is toegezonden.

  • 6 De aanmaning vermeldt dat bij niet tijdige betaling deze kan worden afgedwongen door op kosten van de schuldenaar uit te voeren invorderingsmaatregelen.

  • 7 Als vergoeding voor een aanmaning als bedoeld in het vijfde lid wordt een tarief in rekening gebracht van:

    • a. € 6,00 indien de schuld minder bedraagt dan € 454,00;

    • b. € 14,00 indien de schuld € 454,00 of meer bedraagt.

  • 8 Indien de schuldenaar in verzuim is, kan ten aanzien van de schuldenaar worden bepaald, zolang het verschuldigde niet is voldaan, dat het verrichten van werkzaamheden of het leveren van materialen slechts kan geschieden indien een door de BKD goed te keuren bankinstelling zich voor twee jaar borg stelt voor de uit dien hoofde verschuldigde bedragen.

  • 9 Voor de bestaande vorderingen kan worden overgegaan tot gerechtelijke invordering.

  • 10 In door het Hoofd van de afdeling Financiën van de BKD te bepalen gevallen kan door de met de werkzaamheden belaste medewerker contante betaling van de werkzaamheden, bedoeld in dit hoofdstuk worden verlangd.

  • 11 Voor zover verschuldigd wordt de omzetbelasting geacht niet in het tarief te zijn begrepen.

Hoofdstuk 5. Tarieven van Naktuinbouw

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

§ 5.1. Inspecties en overige werkzaamheden

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 29

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Als vergoeding van de kosten voor het verrichten van fytosanitaire werkzaamheden ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer aangeboden zendingen wordt de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:

    • a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode 7.00 uur tot 19.00 uur, een basistarief van € 48,00 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,30 per minuut;

    • b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in onderdeel a, een basistarief van € 72,00 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,95 per minuut;

    • c. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zondag of op een algemeen erkende feestdag, met uitzondering van 5 mei, een basistarief van € 96,00 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 2,60 per minuut.

  • 2 In afwijking van het eerste lid kan geen inspectie worden aangevraagd voor maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 22.00 uur tot 5.00 uur, op zaterdag van 16.30 uur tot 8.30 uur, en op zondag of op een algemeen erkende feestdag van 16.30 uur tot 8.30 uur.

Artikel 30

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Bedrijven die fytosanitaire inspectieaanvragen bij de Naktuinbouw indienen wordt jaarlijks voor registratie een bedrag van € 60,00 in rekening gebracht, tenzij zij reeds een registratiebedrag in het kader van kwaliteitsinspecties hebben betaald.

Artikel 31

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Indien de Naktuinbouw inspecties verricht op een locatie waar producten ter keuring worden aangeboden waarvoor verlaagde inspectiefrequenties bij import gelden, zoals bedoeld in artikel 10 tot en met 13, gelden de tarieven bedoeld in artikel 10, 11 ,12 of 13.

  • 2 In geval van export en import anders dan die bedoeld in het eerste lid, is het tarief bedoeld in artikel 29 van toepassing.

Artikel 32

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Voor de verwerking van inspectieaanvragen die niet via het elektronische vooraanmeldsysteem, CLIENT of Portal, worden aangemeld wordt in plaats van het basistarief, bedoeld in artikel 29, het volgende in rekening gebracht:

  • a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode van 8.00 uur tot 17.00 uur, een basistarief van € 58,00 per inspectieaanvraag;

  • b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in onderdeel a, een basistarief van € 87,00 per inspectieaanvraag;

  • c. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zondag of op een algemeen erkende feestdag, met uitzondering van 5 mei, een basistarief van € 116,00 per inspectieaanvraag.

Artikel 33

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Indien de controles van de identiteit en de fytosanitaire controles bedoeld in artikel 12, eerste lid, onder a tot en met c, van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten overeenkomstig het zevende lid van dat artikel in een andere lidstaat plaatsvinden, wordt de aanvrager voor de controle van documenten een tarief van € 8,45 per zending in rekening gebracht.

Artikel 34

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Indien degene die voor het verrichten van werkzaamheden, bedoeld in artikel 29, desgevraagd op een bepaald tijdstip en op een bepaalde plaats aanwezig is, maar de werkzaamheden door omstandigheden buiten toedoen van de met deze werkzaamheden belaste persoon niet kunnen worden verricht, wordt de aanvrager als kosten een bedrag in rekening gebracht van:

§ 5.2. Laboratoriumonderzoek

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 35

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Indien in het kader van de werkzaamheden, bedoeld in artikel 29, laboratoriumonderzoek noodzakelijk is, wordt de aanvrager boven de in dat artikel genoemde vergoeding het volgende bedrag in rekening gebracht:

  • a. voor een standaard diagnose-onderzoek of morfologisch insectenonderzoek € 189,00 per uitgevoerd onderzoek;

  • b. voor een kleine diagnose-opdracht € 138,00 per uitgevoerd onderzoek;

  • c. voor een diagnose van maximaal vijf virussen € 104,00 per uitgevoerd onderzoek;

  • d. voor meerwerk, inclusief laboratoriumonderzoek door de Plantenziektenkundige Dienst, € 110,00 per uur.

§ 5.3. Certificaten

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 36

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Als vergoeding voor het ten kantore waarmerken van certificaten ten behoeve van niet-inspectieplichtige zendingen wordt de aanvrager € 6,60 per certificaat in rekening gebracht.

  • 2 Als vergoeding voor het doen van een bijschrijving op een certificaat ten behoeve van zendingen met producten die onder het CITES-Verdrag vallen, wordt de aanvrager een bedrag in rekening gebracht van € 2,50.

§ 5.4. Betaling en invordering

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 37

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Voor de door de Naktuinbouw, op grond van deze regeling, verzonden nota’s geldt een betalingstermijn van 30 dagen, gerekend vanaf de datering van de nota’s.

  • 2 De schuldenaar is in verzuim indien hij niet binnen de in het eerste lid gestelde termijn heeft betaald.

  • 4 De controller van de Naktuinbouw maant de schuldenaar die in verzuim is schriftelijk aan tot betaling binnen twee weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de aanmaning is toegezonden.

  • 5 De aanmaning vermeldt dat bij niet tijdige betaling deze kan worden afgedwongen door op kosten van de schuldenaar uit te voeren invorderingsmaatregelen.

  • 6 Als vergoeding voor een aanmaning als bedoeld in het vijfde lid wordt een tarief in rekening gebracht van:

    • a. € 6,00 indien de schuld minder bedraagt dan € 454,00;

    • b. € 14,00 indien de schuld € 454,00 of meer bedraagt.

  • 7 Indien de schuldenaar in verzuim is, kan ten aanzien van de schuldenaar worden bepaald, zolang het verschuldigde niet is voldaan, dat het verrichten van werkzaamheden of het leveren van materialen slechts kan geschieden indien een door de Naktuinbouw goed te keuren bankinstelling zich voor twee jaar borg stelt voor de uit dien hoofde verschuldigde bedragen.

  • 8 Voor de bestaande vorderingen kan worden overgegaan tot gerechtelijke invordering.

  • 9 In door de Directeur Keuringen van de Naktuinbouw te bepalen gevallen kan door de met de werkzaamheden belaste medewerker contante betaling van de werkzaamheden, bedoeld in dit hoofdstuk worden verlangd.

  • 10 Voor zover verschuldigd wordt de omzetbelasting geacht niet in het tarief te zijn begrepen.

Hoofdstuk 6. Tarieven van de NAK

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

§ 6.1. Inspecties en overige werkzaamheden

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 38

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Als vergoeding van de kosten voor het verrichten van fytosanitaire werkzaamheden ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer aangeboden zendingen wordt de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:

    • a. Indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode 7.00 uur tot 20.00 uur

      • 1°. voor pootaardappelen een tarief per inspectieaanvraag van € 30,00 wanneer de fytosanitaire keuring samenvalt met de kwaliteitskeuring, en € 70,00 wanneer de fytosanitaire keuring afzonderlijk plaatsvindt;

      • 2°. voor consumptieaardappelen en overige producten een starttarief van € 40,00 per inspectieaanvraag voor de eerste partij op locatie, vermeerderd met een tarief van € 1,00 per minuut voor het inspecteren van deze partij en alle partijen consumptieaardappelen en overige producten die tijdens hetzelfde bezoek aansluitend op de eerste partij worden geïnspecteerd;

    • b. Indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in het eerste lid

      • 1°. voor pootaardappelen een tarief per inspectieaanvraag van € 45,00 wanneer de fytosanitaire keuring samenvalt met de kwaliteitskeuring, en € 105,00 wanneer de fytosanitaire keuring afzonderlijk plaatsvindt;

      • 2°. voor consumptieaardappelen en overige producten een starttarief van € 60,00 per inspectieaanvraag voor de eerst partij op locatie, vermeerderd met een tarief van € 1,50 per minuut voor het inspecteren van deze partij en alle partijen consumptieaardappelen en overige producten die tijdens hetzelfde bezoek aansluitend op de eerste partij worden geïnspecteerd.

    • c. Indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zondag of op een algemeen erkende feestdag, met uitzondering van 5 mei,

      • 1°. voor pootaardappelen een tarief van € 60,00 wanneer de fytosanitaire keuring samenvalt met de kwaliteitskeuring, en € 140,00 wanneer de fytosanitaire keuring afzonderlijk plaatsvindt;

      • 2°. voor consumptieaardappelen en overige producten een starttarief van € 80,00 per inspectieaanvraag voor de eerste partij op locatie, vermeerderd met een tarief van € 2,00 per minuut voor het inspecteren van deze partij en alle partijen consumptieaardappelen en overige producten die tijdens hetzelfde bezoek aansluitend op de eerste partij worden geïnspecteerd.

  • 2 De tarieven, bedoeld in het eerste lid, voor consumptieaardappelen en overige producten zijn eveneens van toepassing ingeval de inspectieaanvragen uitsluitend betrekking hebben op administratieve controles en daarmee verband houdende werkzaamheden.

  • 3 Voor alle inspectieaanvragen wordt een toeslag berekend van € 12,50 voor toezicht en loonsuppletie.

Artikel 39

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Bedrijven die fytosanitaire inspectieaanvragen bij de NAK indienen wordt jaarlijks voor registratie een bedrag van € 60,00 in rekening gebracht, tenzij zij reeds een registratiebedrag in het kader van kwaliteitsinspecties hebben betaald.

Artikel 40

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Indien de NAK inspecties verricht op een locatie waar producten ter keuring worden aangeboden waarvoor verlaagde inspectiefrequenties bij import gelden, zoals bedoeld in artikel 10 tot en met 13, gelden de tarieven bedoeld in artikel 10, 11, 12 of 13.

  • 2 In geval van export en import anders dan die bedoeld in het eerste lid, is het tarief bedoeld in artikel 38 van toepassing.

Artikel 41

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Indien de controles van de identiteit en de fytosanitaire controles bedoeld in artikel 12, eerste lid, onder a tot en met c, van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten overeenkomstig het zevende lid van dat artikel in een andere lidstaat plaatsvinden, wordt de aanvrager voor de controle van documenten een tarief van € 12,80 per zending in rekening gebracht.

Artikel 42

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Indien degene die voor het verrichten van werkzaamheden, bedoeld in artikel 38, desgevraagd op een bepaald tijdstip en op een bepaalde plaats aanwezig is, maar de werkzaamheden door omstandigheden buiten toedoen van de met deze werkzaamheden belaste persoon niet kunnen worden verricht, wordt de aanvrager als kosten een bedrag in rekening gebracht:

§ 6.2. Laboratoriumonderzoek

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 43

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Indien in het kader van de werkzaamheden, bedoeld in artikel 38, laboratoriumonderzoek noodzakelijk is, wordt de aanvrager boven de in dat artikel genoemde vergoeding een bedrag van € 102,02 per genomen monster in rekening gebracht.

  • 2 Indien dit onderzoek door de Plantenziektenkundige Dienst wordt uitgevoerd, wordt hiervoor het tarief bedoeld in artikel 4 in rekening gebracht, vermeerderd met € 50,00 voor bemonstering en administratie.

§ 6.3. Certificaten

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 44

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Als vergoeding voor het ten kantore van de NAK waarmerken van certificaten ten behoeve van niet-inspectieplichtige zendingen wordt de aanvrager € 6,20 per certificaat in rekening gebracht.

§ 6.4. Bruin- en ringrot

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 45

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Als vergoeding voor de kosten van het onderzoek ten behoeve van het afgeven van een verklaring als bedoeld in artikel 5, derde lid, en artikel 6, tweede lid, van de Regeling bruin- en ringrot 2000, worden de volgende kosten in rekening gebracht:

    • a. € 74,00 indien één monster per partij is genomen;

    • b. € 69,00 per monster indien meer dan één monster per partij is genomen;

    • c. € 82,50 indien het monster na 15 november van elk jaar tot 1 juli van het daaropvolgend jaar wordt genomen.

  • 2 Indien het gaat om spoedbemonstering en spoedonderzoek, worden de in het eerste lid bedoelde tarieven vermeerderd met een tarief van € 42,75.

§ 6.5. Betaling en invordering

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 46

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

  • 1 Voor de door de NAK, op grond van deze regeling, verzonden nota’s geldt een betalingstermijn van 14 dagen, gerekend vanaf de datering van de nota’s.

  • 2 De schuldenaar is in verzuim indien hij niet binnen de in het eerste lid gestelde termijn heeft betaald.

  • 4 Wettelijke rente is niet verschuldigd indien het bedrag ervan bij enige of laatste betaling minder bedraagt dan € 20,00.

  • 5 Het Hoofd van de afdeling Financiën van de NAK maant de schuldenaar die in verzuim is schriftelijk aan tot betaling binnen twee weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de aanmaning is toegezonden.

  • 6 De aanmaning vermeldt dat bij niet tijdige betaling deze kan worden afgedwongen door op kosten van de schuldenaar uit te voeren invorderingsmaatregelen.

  • 7 Voor de bestaande vorderingen kan worden overgegaan tot gerechtelijke invordering.

  • 8 In door het Hoofd van de afdeling Financiën van de NAK te bepalen gevallen kan door de met de werkzaamheden belaste medewerker contante betaling van de werkzaamheden, bedoeld in dit hoofdstuk worden verlangd.

  • 9 Voor zover verschuldigd wordt de omzetbelasting geacht niet in het tarief te zijn begrepen.

Hoofdstuk 7. Overgangs- en slotbepalingen

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Artikel 47

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Op betalingsverplichtingen ontstaan vóór de inwerkingtreding van deze regeling blijven de regels van toepassing, geldende ten tijde van het ontstaan van die betalingsverplichtingen.

Artikel 49

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 september 2007.

Artikel 50

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De

Minister

van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

G. Verburg

Bijlage

[Regeling vervallen per 01-03-2021]

Soort

Land van oorsprong

Minimum %

Snijbloemen

 

Aster

Zimbabwe

50

Dianthus

Colombia

3

Dianthus

Ecuador

15

Dianthus

Israël

25

Dianthus

Marokko

50

Dianthus

Turkije

25

Rosa

Colombia

5

Rosa

Ecuador

5

Rosa

Ethiopië

25

Rosa

India

50

Rosa

Israël

10

Rosa

Kenia

1

Rosa

Tanzania

25

Rosa

Uganda

5

Rosa

Zambia

10

Rosa

Zimbabwe

25

     

Groenten en Fruit

 

Citrus

Egypte

25

Citrus

Israël

15

Citrus

Mexico

25

Citrus

Marokko

5

Citrus

Peru

75

Citrus

Turkije

15

Citrus

Uruguay

15

Citrus

Verenigde Staten

15

Citrus

Zimbabwe

75

Fortunella

Israël

50

Fortunella

Zuid Afrika

75

Malus

Argentinië

15

Malus

Brazilië

25

Malus

Chili

7

Malus

China

35

Malus

Nieuw Zeeland

10

Malus

Verenigde Staten

15

Malus

Zuid Afrika

10

Mangifera

Brazilië

10

Mangifera

Peru

50

Momordica

Suriname

50

Passiflora

Colombia

15

Passiflora

Kenia

10

Passiflora

Zimbabwe

35

Passiflora

Zuid-Afrika

75

Prunus

Argentinië

15

Prunus

Chili

10

Prunus

Turkije

15

Prunus

Verenigde Staten

35

Prunus

Zuid Afrika

10

Pyrus

Argentinië

15

Pyrus

Chili

25

Pyrus

China

50

Pyrus

Zuid Afrika

10

Solanum melongena

Turkije

75