Regeling aanvullende eisen hoger onderwijs en kunstonderwijs 2007

[Regeling vervallen per 25-04-2014.]
Geraadpleegd op 29-03-2024.
Geldend van 13-06-2007 t/m 14-03-2009

Regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 8 mei 2007, nr. HO/BL/2007/6117, houdende vaststelling van aanvullende eisen voor opleidingen in het hoger onderwijs, daarbij inbegrepen opleidingen en lerarenopleidingen op het gebied van de kunst (Regeling aanvullende eisen hoger onderwijs en kunstonderwijs 2007)

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Gelet op artikel 7.26, eerste lid, en 7.26a, eerste lid, van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek;

Besluit:

Artikel 1. Begripsbepalingen

[Regeling vervallen per 25-04-2014]

In deze regeling wordt verstaan onder:

Artikel 2. Aanvullende eisen voor opleidingen in het hoger onderwijs

[Regeling vervallen per 25-04-2014]

Voor de opleidingen aan instellingen voor hoger onderwijs, genoemd in bijlage 1, gelden de aanvullende eisen die zijn opgenomen in die bijlage.

Artikel 3. Aanvullende eisen voor opleidingen en lerarenopleidingen op het gebied van kunst

[Regeling vervallen per 25-04-2014]

Voor de opleidingen en lerarenopleidingen op het gebied van kunst aan instellingen voor hoger onderwijs, genoemd in bijlage 2, gelden de aanvullende eisen die zijn opgenomen in die bijlage.

Artikel 4. Intrekking oude regelingen

[Regeling vervallen per 25-04-2014]

De volgende regelingen worden ingetrokken:

  • a. Regeling aanvullende eisen kunstonderwijs hbo;

  • b. Regeling aanvullende eisen hoger onderwijs.

Artikel 5. Inwerkingtreding

[Regeling vervallen per 25-04-2014]

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, met dien verstande dat artikel 3 terugwerkt tot en met 1 september 2006.

Artikel 6. Citeertitel

[Regeling vervallen per 25-04-2014]

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling aanvullende eisen hoger onderwijs en kunstonderwijs 2007.

De

Minister

van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

R.H.A. Plasterk

Bijlage 1

[Regeling vervallen per 25-04-2014]

Behorende bij artikel 2

1. Opleidingen in het hoger onderwijs

Opleidingen

Aanvullende eisen

B Bewegingsagogie / Psychomotorische therapie

Voldoende aanleg en geschiktheid voor de uitoefening van het beroep waarop de opleiding voorbereidt voor wat betreft de ontwikkeling van de vereiste praktische bedrevenheid in bewegingsactiviteiten. Het onderzoek omvat tevens een positieve medische keuring door een arts.

B Creatieve therapie

Voldoende aanleg en geschiktheid.

B Hoger Hotelonderwijs

Voldoende aanleg en geschiktheid voor de desbetreffende opleiding, gelet op de organisatie en inrichting van het onderwijs.

B Kunst en Techniek

Voldoende aanleg en geschiktheid.

B Logopedie

Benodigde stem-, spraak- en gehoorvaardigheden voor de uitoefening van het beroep waarop de opleiding voorbereidt.

B Management in de zorg

Kennis of vaardigheden op het gebied van de gezondheidszorg.

B Maritiem officier

Bezit van een geneeskundige verklaring, waaruit blijkt dat betrokkene medisch geschikt is voor de uitoefening van het beroep waarop de opleiding voorbereidt.

B Sport en bewegen

Voldoende aanleg en geschiktheid voor de uitoefening van het beroep waarop de opleiding voorbereidt voor wat betreft de ontwikkeling van de vereiste praktische bedrevenheid in bewegingsactiviteiten. Het onderzoek omvat tevens een positieve medische keuring door een arts.

B Verpleegkundige in de maatschappelijke gezondheidszorg

Kennis of vaardigheden op het gebied van de gezondheidszorg.

2. Lerarenopleidingen in het hoger onderwijs

Opleidingen

Aanvullende eisen

B Lichamelijke oefening1

Voldoende aanleg en geschiktheid.

B Turks2

Voldoende aanleg en geschiktheid.

B Nederlandse gebarentaal / tolkenopleiding3

Benodigde spreekvaardigheid, motoriek en mimiek voor de uitoefening van het beroep waarop de opleiding voorbereidt.

B Verpleegkunde4

Kennis of vaardigheden op het gebied van de gezondheidszorg.

Bijlage 2. behorende bij artikel 3

[Regeling vervallen per 25-04-2014]

1. Opleidingen op het gebied van de kunst

Opleidingen

Aanvullende eisen

B Muziek

technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:

 

a prima vista spel of zang

 

gehoor en vaardigheid in solfège

 

het kunnen spelen of zingen van toonladders met verschillende articulaties

 

het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire

     
 

vocaal spel (stemmiddelen, intonatie, adembeheersing, presentatie, talenkennis en ritmiek) of instrumentaal spel (houding, toonvorming, intonatie, adembeheersing, articulatie, dynamiek, frasering, ritmiek en embouchure).

 

de dispositie om de instrumentele vaardigheden verder te ontwikkelen.

     
 

artistieke aanleg die blijkt uit:

 

repertoire interpretatie

 

expressiviteit in muzikaal spel

 

muzikale persoonlijkheid

 

toonvorming, dynamiek en timing

     

B Muziektherapie

Technische en fysieke vaardigheid t.a.v. het musiceren blijkend uit:

 

Vocale vaardigheid eigen hoofdinstrument òf instrumentale vaardigheid eigen hoofdinstrument

 

Basale vaardigheid op een akkoordinstrument

 

A prima vista spel of zang

 

Gehoor en vaardigheid in solfège

 

Het kunnen spelen van toonladders op het hoofdinstrument met verschillende articulaties

 

Het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire

 

Improviseren op instrumenten, het eigen hoofdinstrument of stem met als werkvormen: een buitenmuzikaal gegeven of een ‘muzikaal gesprek’

 

Criteria vocaal musiceren: stemmiddelen, intonatie, ritmiek, adembeheersing, presentatie, talenkennis en de dispositie om de vocale vaardigheden verder te ontwikkelen

 

Criteria Instrumentaal spel: houding, adembeheersing, toonvorming, embouchure, intonatie, articulatie, dynamiek, frasering, ritmiek en de dispositie om de instrumentale vaardigheden verder te ontwikkelen.

     
 

Artistieke aanleg die blijkt uit:

 

Repertoire interpretatie

 

Expressiviteit in zang en instrumentaal spel

 

Toonvorming, dynamiek en timing

     

B Autonome beeldende kunst

artistieke aanleg die blijkt uit:

 

beeldend vermogen, werken vanuit waarneming en vanuit fantasie

 

gevoel voor kleur, vorm en materiaal

 

oorspronkelijkheid en eigenzinnigheid

     

B Vormgeving

artistieke aanleg die blijkt uit:

 

beeldend vermogen, werken vanuit waarneming en vanuit fantasie

 

gevoel voor kleur, vorm en materiaal

 

oorspronkelijkheid en eigenzinnigheid

     

B Dans

technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:

 

basis danstechnische vaardigheden en ontwikkelingsmogelijkheden

 

fysieke mogelijkheden en aanleg

 

natuurlijke bewegingscoördinatie

     
 

artistieke aanleg die blijkt uit:

 

zeggingskracht als danser

 

creativiteit bij improvisatie

 

originaliteit bij het creëren van bewegingsmateriaal

 

stijlgevoel en presentatie

     

B Circus Arts

technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:

 

basis circustechnische vaardigheden en ontwikkelingsmogelijkheden

 

fysieke mogelijkheden en aanleg

 

natuurlijke bewegingscoördinatie

     
 

artistieke aanleg die blijkt uit:

 

creativiteit, inlevingsvermogen en zeggingskracht

 

authenticiteit en originaliteit bij improvisatie en het creëren van circusmateriaal

 

stijlgevoel en presentatie

     

B Theater

technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:

 

dramatische technieken, onderverdeeld in ritme, klank, detail, articulatie, coördinatie, beweging, vermogen tot transformeren en schakelen

 

vermogen tot concentratie, inleving, gevoelsuiting en observatie.

     
 

artistieke aanleg die blijkt uit:

 

creativiteit, inlevingsvermogen, transformeren en samenspel

 

zelfacceptatie en authenticiteit, verbeelding en fantasie, verbeelde werkelijkheid en geloofwaardig personage

 

klank- en tekstgevoeligheid, muzikaliteit

 

originaliteit bij improvisatie en presentatie

2. Lerarenopleidingen op het gebied van de kunst

Opleidingen

Specifieke eisen

B Beeldende kunst en vormgeving, docent

artistieke aanleg die blijkt uit:

 

beeldend vermogen, werken vanuit waarneming en vanuit fantasie;

 

gevoel voor kleur, vorm, materiaal

 

oorspronkelijkheid en eigenzinnigheid

     

B Dans, docent

technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:

 

basis danstechnische vaardigheden en ontwikkelingsmogelijkheden;

 

fysieke mogelijkheden en aanleg

 

natuurlijke bewegingscoördinatie

     
 

artistieke aanleg die blijkt uit:

 

zeggingskracht als danser

 

creativiteit bij improvisatie

 

originaliteit bij het creëren van bewegingsmateriaal

 

stijlgevoel en presentatie

     

B Drama, docent

technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:

 

dramatische technieken, onderverdeeld in ritme, klank, detail, articulatie, coördinatie, beweging, vermogen tot transformeren en schakelen

 

vermogen tot concentratie, inleving, gevoelsuiting en observatie.

     
 

artistieke aanleg die blijkt uit:

 

creativiteit, inlevingsvermogen, transformeren en samenspel

 

zelfacceptatie en authenticiteit, verbeelding en fantasie, verbeelde werkelijkheid en geloofwaardig personage

 

klank- en tekstgevoeligheid, muzikaliteit

 

originaliteit bij improvisatie en presentatie

     

B Muziek, docent

technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:

 

a prima vista spel of zang

 

gehoor en vaardigheid in solfège

 

het kunnen spelen of zingen van toonladders met verschillende articulaties

 

het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire

     
 

vocaal spel (stemmiddelen, intonatie, adem-beheersing, presentatie, talenkennis en ritmiek) of instrumentaal spel (houding, toonvorming, intonatie, adembeheersing, articulatie, dynamiek, frasering, ritmiek en embouchure).

 

de dispositie om de instrumentele vaardigheden verder te ontwikkellen

     
 

artistieke aanleg die blijkt uit:

 

repertoire interpretatie

 

expressiviteit in muzikaal spel

 

muzikale persoonlijkheid

 

toonvorming, dynamiek en timing

  1. Opleiding tot leraar in de eerste graad ^ [1]
  2. Opleiding tot leraar in de tweede graad ^ [2]
  3. Opleiding tot leraar in de tweede graad ^ [3]
  4. Opleiding tot leraar in de tweede graad ^ [4]
Naar boven