Hoofdstuk I. Het loodsgeld
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Artikel 1
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
De loodsgeldtarieven worden onderscheiden in een zeeloodsgeldtarief, verder aangeduid
als Z-tarief, en een binnenloodsgeldtarief, verder aangeduid als B-tarief.
Voor de bepaling van het Z-tarief en het B-tarief geldt als grondslag de diepgang
van de schepen in decimeter. De halve decimeter en meer geldt als een volledige decimeter.
De bedragen van het B-tarief worden mee bepaald door de afgelegde afstand in zeemijlen,
zoals die bij de tarieven in de bijlage bij dit besluit zijn vermeld. Onder een zeemijl
wordt verstaan de mijl van 60 in een graad (1852 m).
Artikel 2
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Het Z-tarief is verschuldigd voor loodsreizen vanaf zeewaarts de uiterton tot Vlissingen-Rede
en omgekeerd.
Als uitertonnen gelden de volgende geografische posities:
-
1º voor het Oostgat:
-
51° 35' 30'' N.
-
3° 23' 00'' O.
-
2º voor de Deurlo:
-
51° 30' 12'' N.
-
3° 16' 30'' O.
-
3º voor het Scheur:
-
51° 24' 00'' N.
-
3° 07' 30'' O.
-
4º voor de Wielingen:
-
51° 22' 30'' N.
-
3° 07' 30'' O.
Onder Vlissingen-Rede wordt verstaan hetgeen als zodanig is omschreven in het Scheepvaartreglement
Westerschelde 1990.
Artikel 3
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Een ½ Z-tarief is verschuldigd voor loodsreizen vanaf Vlissingen-Rede naar Zeebrugge-Rede.
Artikel 4
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Het B-tarief is verschuldigd voor alle verplaatsingen binnen het redegebied Vlissingen
en landwaarts daarvan.
Artikel 5
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Als gedurende een loodsreis een of meermalen wordt geankerd en als die loodsreis daarna
wordt voortgezet, wordt die reis voor de toepassing van de loodsgeldtarieven niet
beschouwd als geëindigd of onderbroken, mits gedurende het ten anker liggen geen lading
wordt ingenomen of gelost, noch passagiers worden ingescheept of ontscheept.
Artikel 6
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Toename van de diepgang als gevolg van schade van een schip gedurende de loodsreis
een wijziging ondergaat, wordt het loodsgeld volgens het Z-, respectievelijk het B-tarief
op het volledige traject in kwestie berekend op de grootste diepgang.
Een toename van de diepgang, als gevolg van schade door een ongeval gedurende de loodsreis,
wordt voor de berekening van het loodsgeld volgens het Z- of het B-tarief niet in
aanmerking genomen.
Artikel 7
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Als een gezagvoerder van een schip gelijktijdig gebruikmaakt van de diensten van meer
dan een loods, zonder dat hij daartoe krachtens artikel 11 van het Scheldereglement verplicht is, moet er evenveel keer loodsgeld en - in voorkomende
gevallen - een loodsvergoeding als bedoeld in artikel 19 van dit besluit, worden betaald,
als er loodsen aan boord zijn.
Als een gezagvoerder van een schip gelijktijdig gebruikmaakt van de diensten van meer
dan een loods per traject, omdat hij daartoe krachtens artikel 11 van het Scheldereglement verplicht is, moet eenmaal loodsgeld worden betaald, en
- in voorkomende gevallen - evenveel keer een loodsvergoeding als bedoeld in artikel
19 van dit besluit, als er loodsen aan boord zijn.
Artikel 8
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
De gezagvoerders van schepen die naar zee of naar het buitenland vertrekken, moeten
ten genoegen van degene die belast is met de inning van de loodsgelden zekerheid stellen
voor het bedrag, dat zij op grond van dit besluit verschuldigd zijn.
Voor de ontvangst van loodsgelden en loodsvergoedingen wordt aan de belanghebbende
een kwitantie verstrekt.
Het loodsgeld en de loodsvergoedingen moeten aan de in het eerste lid bedoelde ontvanger
worden betaald, binnen dertig dagen nadat ze verschuldigd zijn, waarna de wettelijke
interesten worden aangerekend.
Hoofdstuk II. Vrijstellingen van het loodsgeld
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Artikel 9
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
De gezagvoerders van schepen die krachtens artikel 9, tweede lid, onderdeel a, of vierde lid, van het Scheldereglement zijn vrijgesteld, onderscheidenlijk ontheven, van de verplichting,
bedoeld in artikel 9, eerste lid, van het Scheldereglement, zijn vrijgesteld van de verplichting tot betaling van
loodsgeld en loodsvergoedingen.
Artikel 10
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
De gezagvoerder van een schip dat behoort tot een van de volgende categorieën is vrijgesteld
van de verplichting tot betaling van loodsgeld en loodsvergoedingen, ook al maakt
hij gebruik van de diensten van een loods:
-
oorlogsschepen van beide landen;
-
schepen in eigendom van of in beheer bij de Belgische, Vlaamse of Nederlandse overheid;
-
schepen in eigendom van of in beheer bij de Vlaamse of Nederlandse loodsdienst.
Hoofdstuk III. Bijzondere tarieven voor het loodsgeld
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Artikel 11
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Als de gezagvoerder van een schip zeewaarts de uiterton een loods heeft overgenomen
en die weer ontscheept zonder die uiterton voorbij te varen, is een ½ Z-tarief verschuldigd.
Artikel 12
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Als de gezagvoerder van een schip pas binnenwaarts de uiterton, doch voor Vlissingen-Rede,
gebruik heeft kunnen maken van de diensten van een loods, is een ½ Z-tarief verschuldigd.
Artikel 13
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Als de diensten van een loods bestaan uit het geven van adviezen vanaf de wal of als
een of meer schepen, die geen loods aan boord hebben, door een loodsvaartuig of een
ander schip, waarop een loods dienst verricht, worden vóórgeloodst, moet voor elk
van de eerstbedoelde schepen drie vierde van de loodsgelden volgens de tarieven worden
betaald.
Als een schip gedurende dezelfde loodsreis op het zeetraject zowel adviezen vanaf
de wal ontvangt, als door een loods aan boord geloodst wordt, of door een loodsvaartuig
of een ander schip, waarop een loods dienst verricht, wordt vóórgeloodst, moet loodsgeld
volgens het Z-tarief worden betaald.
Als een schip volgens de bevoegde autoriteit niet behoorlijk bestuurbaar is, moet
anderhalve maal het loodsgeld volgens de tarieven worden betaald.
Artikel 14
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Als een schip tussen Vlissingen-Rede en de uitertonnen terugkeert, moet voor het afgelegde
zeetraject het loodsgeld volgens het Z-tarief worden betaald.
Voor een schip dat een proefvaart maakt binnenwaarts de uiterton, moet telkens voor
een afgelegde afstand van 8 zeemijlen loodsgeld volgens het B-tarief worden betaald,
waarbij gedeelten van die afstand als 8 zeemijlen worden berekend.
Als de voormelde proefvaart, zich daarna uitstrekt tot zeewaarts de uiterton, moet
na het ogenblik dat het schip koers zet naar zee, voor die loodsreis zeewaarts Vlissingen-Rede,
of voor een gedeelte daarvan, loodsgeld volgens het Z-tarief worden betaald. Bij terugkeer
uit zee is opnieuw loodsgeld volgens het Z-tarief verschuldigd. Als daarop aansluitend
binnenwaarts de uiterton zeewaarts Vlissingen-Rede heen en weer wordt gekoerst, is
loodsgeld volgens het B-tarief verschuldigd, vanaf het ogenblik dat het schip voor
de eerste maal weer koers zet in de richting van de zee en als dat eerste in het redegebied
Vlissingen of landwaarts daarvan gebeurt, vanaf het ogenblik, dat voor de eerste maal
Vlissingen-Rede wordt doorgevaren of verlaten.
Artikel 15
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Voor gesleepte schepen wordt het loodsgeld met 10 procent verhoogd.
Als er op basis van de lengte van het gesleepte schip, twee loodsen worden opgelegd,
wordt de verhoging, bedoeld in het eerste lid, alleen toegepast voor de loods die
zijn functie uitoefent aan boord van het gesleepte schip.
De tarieven voor gesleepte schepen blijven van toepassing, als de loods zijn dienst
op de sleepboot uitoefent.
Als pas bij de aanvang of het einde van een loodsreis bij het uit- of invaren van
een haven of dok, of naar of van de rede, van sleepboothulp gebruik wordt gemaakt,
vindt de verhoging van het loodsgeld met 10 procent geen toepassing. Het voorgaande
geldt eveneens als tijdens de loodsreis, door omstandigheden die bij aanvang van de
reis redelijkerwijs niet voorzienbaar waren, van sleepboothulp moet worden gebruikgemaakt
of als gedurende de loodsreis een of meer sleepboten meevaren om zo nodig hulp te
verlenen.
Artikel 16
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
De gezagvoerders van schepen die krachtens artikel 9, tweede lid, onderdeel b, van het Scheldereglement, zijn vrijgesteld van de verplichting, bedoeld in artikel 9, eerste lid, van het Scheldereglement betalen een vierde van het loodsgeld volgens de tarieven.
Artikel 17
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Het bedrag aan loodsgeld dat de gezagvoerder verschuldigd is, wordt vastgesteld aan
de hand van de tabel, opgenomen in bijlage. De verhogingen en verlagingen van het loodsgeld worden toegepast in de volgorde
van de artikelen van dit besluit, met dien verstande dat elke volgende verhoging of
verlaging wordt berekend over het reeds verhoogde of verlaagde bedrag.
Artikel 18
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Als bij de toepassing van de artikelen van dit besluit het bedrag van het loodsgeld
uitkomt op een decimaal getal, wordt dit getal afgerond naar een lagere euro.
De afronding, bedoeld in het eerste lid, vindt bij toepassing van meer dan een van
de hiervoor bedoelde artikelen pas plaats na de laatste bewerking.