A. Programma Transactie/Modal Shift
Het programma Transactie/Modal Shift is gericht op de in het Nationaal Verkeers- en
Vervoersplan geformuleerde doelstelling van de regering om de milieubelasting door
en het energieverbruik van het goederenvervoer over de weg in de periode tot het jaar
2010 aanzienlijk te beperken.
Het programma heeft als specifieke doelstelling de vermindering van de uitstoot van
CO2 en NOx door het bevorderen van milieu- en energie-efficiency in het goederenvervoer over
de weg. Het programma stimuleert daartoe de uitvoering van projecten die leiden tot
efficiencyverbetering in de logistiek of van transportvoertuigen, resulterend in ritkilometerreductie
en brandstofbesparing per verreden kilometer.
Het programma richt zich in het bijzonder op projecten die worden uitgevoerd door
verladers, vervoerders, expediteurs, rederijen, fabrikanten, carrosserie- en trailerbouwers
en toeleveranciers (hierna te noemen: marktpartijen). Met het programma wordt beoogd
dat individuele marktpartijen en groepen van marktpartijen ook op de langere termijn
op een gestructureerde manier blijven werken aan de eerder genoemde efficiencyverbetering.
Om dat te bevorderen zal het programma behalve individuele projecten vooral ook combinaties
van projecten (meerjarenplannen) ondersteunen die (bij voorkeur) in het kader van
een overeenkomst tussen marktpartijen enerzijds en de overheid anderzijds (zgn. meerjarenovereenkomsten)
worden opgezet.
Het programma heeft betrekking op de volgende soorten projecten:
-
1. projecten ter verbetering van de logistieke efficiency, waaronder modal shift,
-
2. projecten ter verbetering van de voertuigefficiency, en
-
3. kennisverspreidingsprojecten.
ad 1. Projecten ter verbetering van de logistieke efficiency, waaronder modal shift
Hieronder vallen door marktpartijen uitgevoerde projecten die bij een gelijkblijvende
vervoersprestatie resulteren in een reductie van het aantal ritkilometers over de
weg.
In het bijzonder komen de volgende soorten projecten voor subsidie in aanmerking:
- -
Integrale (zelf)scans
Deze onderzoeken zijn erop gericht de mogelijkheden voor logistieke efficiency, waaronder
modal shift, te signaleren bij individuele bedrijven en dienen te worden uitgevoerd
door speciaal hiervoor opgeleide externe adviseurs. Bij de integrale zelfscan worden
de mogelijkheden voor logistieke efficiency, onder begeleiding van de eerder genoemde
adviseurs, door de bedrijven zelf onderzocht.
- -
Collectieve scans
Dit zijn haalbaarheidsonderzoeken die bij groepen van bedrijven worden uitgevoerd
in de vorm van een gemeenschappelijke efficiencyscan voor logistiek en transport.
Deze onderzoeken zijn erop gericht de mogelijkheden voor efficiency, waaronder modal
shift, te signaleren bij groepen van bedrijven, zoals regionale bedrijven uit het
midden- en kleinbedrijf, bedrijven op industrieterreinen en bedrijven in winkelcentra.
- -
Onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten en praktijkexperimenten, door marktpartijen
uitgevoerd ter verbetering van de opzet van hun totale logistieke systeem, vervoertechniek
of voertuigtechnologie.
- -
Door marktpartijen uitgevoerde demonstratieprojecten met betrekking tot nieuwe logistieke
systemen, vervoertechnieken en voertuigtechnologieën of met betrekking tot nieuwe
toepassing van bestaande systemen en technieken.
De projecten ter verbetering van de logistieke efficiency kunnen onder meer betrekking
hebben op ritplanning, vrachtuitwisseling, bundeling van goederenstromen, logistieke
ketenbenadering, verticale en horizontale samenwerking, afstemming met verlader en
vervoerder, inter- en multimodaal transport, productontwikkeling, inzet van telematica
en internet, verpakkingssystemen, standaardisatie van laadeenheden, vergroting van
het nuttig laadvermogen, vermindering van het voertuiggewicht en multifunctionaliteit
van laadruimte.
ad 2. Projecten ter verbetering van de voertuigefficiency
Onder projecten ter verbetering van de voertuigefficiency worden verstaan: bij marktpartijen
uitgevoerde projecten die bij een gelijkblijvende belading resulteren in een reductie
van het brandstofgebruik per verreden kilometer.
Met name de volgende soorten projecten komen voor subsidie in aanmerking:
- -
Onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten en praktijkexperimenten met betrekking tot technische
aanpassingen aan vrachtvoertuigen, bij de uitvoering waarvan steeds een gebruiker
en een leverancier betrokken zijn, en
- -
Bij marktpartijen uitgevoerde demonstratieprojecten die leiden tot een zuiniger rijgedrag
van chauffieurs.
De projecten kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op de vermindering van de rij-
en luchtweerstand, zuinig rijgedrag van chauffeurs in de bedrijfssituatie in specifieke
deelmarkten, brandstofregistratiesystemen en gebruik van alternatieve brandstoffien.
ad 3. Kennisverspreidingsprojecten
Onder projecten ten behoeve van kennisverspreiding wordt verstaan het verspreiden
van kennis onder marktpartijen over projecten die hebben geleid tot ritkilometerreductie
en/of brandstofbesparing per verreden kilometer.
Met name door brancheverenigingen en opleidingsinstituten uitgevoerde kennisoverdrachtprojecten
komen voor subsidie in aanmerking.
De projecten kunnen onder meer betrekking hebben op het verzorgen van publicaties
en het organiseren van conferenties, seminars en opleidingen.
D. Indiening van de subsidieaanvragen
Aanvragen ter verkrijging van subsidie op grond van dit programma kunnen vanaf 1 januari
2002 worden ingediend en dienen uiterlijk 30 september 2002 te zijn ontvangen door:
Novem bv, Postbus 8242, 3503 RE Utrecht.
Voor het indienen van een aanvraag dient gebruik te worden gemaakt van het bij Novem
bv verkrijgbare aanvraagformulier.
Aanvragen die niet tijdig worden ontvangen, worden niet in behandeling genomen.
Novem bv is aangewezen als programmabeheerder als bedoeld in artikel 1, onder b, van
de Subsidieregeling milieu- en energie-efficiency in het goederenvervoer 2002 en wordt
door de Minister van Verkeer en Waterstaat gemandateerd om dit programma uit te voeren.
De subsidieaanvragen met de daaraan ten grondslag liggende projectvoorstellen zullen
elk aan het inhoudelijk oordeel van het programmabureau Transactie/Modal Shift van
het Ministerie van Verkeer en Waterstaat worden onderworpen.
Nadere informatie over dit programma is verkrijgbaar bij:
-
Novem bv
-
Postbus 8242
-
3503 RE Utrecht
-
tel.: 030-2393767
-
fax: 030-2393491
-
Programmabureau Transactie/Modal Shift
-
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
-
Directoraat-Generaal Goederenvervoer
-
Postbus 20904
-
2500 EX Den Haag
-
tel.: 070-3511609
-
fax: 070-3511695
-
internet: http://www.transactie-modalshift.nl