Bijlage Algemene voorwaarden voor de uitvoering van werkzaamheden ten behoeve van
het Ministerie van Defensie (AVWD), toepasselijk in gevallen waarin de Staat der Nederlanden,
vertegenwoordigd door de Minister van Defensie, als opdrachtgever optreedt
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
Artikel 1. Toepasselijke bepalingen
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
Artikel 2. Inschrijvingen
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
1 Bij inschrijvingen moet elke opdrachtnemer die een aanbod wenst te doen zijn inschrijvingsbiljet
uiterlijk op het tijdstip waarop de inschrijving sluit, gesloten in de daartoe door
de opdrachtgever toegezonden enveloppe, zonder kosten voor de opdrachtgever, (doen)
afleveren op het daarop vermelde adres. Een opdrachtnemer mag een andere enveloppe
gebruiken, mits hij de toegezonden enveloppe op die andere bevestigt.
-
3 Inschrijvingsbiljetten die niet uiterlijk op het tijdstip waarop de inschrijving
sluit bij de opdrachtgever zijn afgeleverd, zijn ongeldig, tenzij de opdrachtgever
op grond van bijzondere omstandigheden anders beslist.
Artikel 3. Aanbod
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
1 De opdrachtnemer zal in zijn aanbod een vaste prijs opgeven conform het gestelde
in artikel 18, tenzij de opdrachtgever in de Uitnodiging Tot Prijsopgaaf (UTP) uitdrukkelijk
verzocht heeft een prijs met prijsherziening conform het gestelde in artikel 19, of
een maximale richtprijs conform het gestelde in artikel 20, op te geven.
Artikel 4. Geldigheid aanbod en totstandkoming overeenkomst
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
2 De overeenkomst komt tot stand doordat de opdrachtgever een schriftelijk aanbod van
de opdrachtnemer door middel van een schriftelijke order aanvaardt. Wordt echter de
order na afloop van de in lid 1 bedoelde termijn verzonden of wijkt de order op meer
dan ondergeschikte punten van het aanbod af, dan komt de overeenkomst conform de order
tot stand, tenzij de opdrachtnemer de order binnen veertien dagen na haar dagtekening
schriftelijk verwerpt.
Artikel 5. Overdracht verplichtingen/ rechtsverhouding opdrachtnemer
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
De opdrachtnemer kan een verplichting uit hoofde van de overeenkomst of zijn rechtsverhouding
tot de opdrachtgever alleen met voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtgever
overdragen aan een derde. Aan de toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden.
Artikel 6. Uitvoering van werkzaamheden door derden
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
Artikel 7. Transport
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
1 De te bewerken dan wel de bewerkte zaken van opdrachtgever zullen in de regel door
de opdrachtgever worden getransporteerd. Indien de opdrachtgever zulks echter in de
order verlangt, zal het transport door en voor risico van de opdrachtnemer worden
verzorgd; in dat geval zullen de door de opdrachtnemer gemaakte transportkosten door
de opdrachtgever worden vergoed.
Artikel 8. Hoedanigheid
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
2 Ook indien voor de uitvoering van de overeenkomst een werkwijze is voorgeschreven
dan wel materialen of onderdelen door de opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld
of door hem zijn voorgeschreven, blijft de opdrachtnemer verantwoordelijk voor de
uitvoering van de overeenkomst. De opdrachtnemer is hiervoor niet verantwoordelijk
indien hij de opdrachtgever schriftelijk heeft gewezen op de ongeschiktheid van of
onvolkomenheid in door de opdrachtgever voorgeschreven of ter beschikking gestelde
werkwijzen, materialen of onderdelen, danwel indien hij aantoont dat hij deze redelijkerwijs
niet heeft kunnen vaststellen.
-
3 Voor zover geen nadere omschrijving van de aan de bewerkte zaken, de werkwijzen,
materialen en onderdelen te stellen eisen is gegeven, dienen zij in ieder geval van
goede kwaliteit te zijn en tenminste aan de gebruikelijke eisen van deugdelijkheid,
doelmatigheid en afwerking te voldoen.
-
4 De opdrachtgever kan er geen beroep meer op doen dat de bewerkte zaken niet aan de
overeenkomst beantwoorden indien hij de opdrachtnemer daarvan niet in kennis heeft
gesteld binnen vier weken nadat hij dit heeft ontdekt, of indien de opdrachtgever
de bewerkte zaken keurt, vier weken na voltooiing van de keuring.
-
5 De door de opdrachtnemer uit hoofde van deze overeenkomst verrichte werkzaamheden
en/of de door de opdrachtnemer verwerkte materialen of onderdelen moeten vrij zijn
van alle bijzondere lasten en beperkingen, beperkingen die voortvloeien uit octrooien,
auteursrechten of andere rechten op voortbrengselen van de geest daaronder begrepen,
met uitzondering van lasten en beperkingen die de opdrachtgever uitdrukkelijk en schriftelijk
heeft aanvaard. De opdrachtnemer zal de opdrachtgever vrijwaren van aanspraken van
derden ter zake.
Artikel 9. Afkomende materialen en onderdelen
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
2 Indien dat uitdrukkelijk is overeengekomen, zullen de uit het werk komende materialen
en onderdelen ter beschikking van de opdrachtgever worden gesteld. In dat geval zal
de opdrachtnemer deze materialen en onderdelen gedurende een redelijke tijd voor de
opdrachtgever bewaren zonder daarvoor kosten in rekening te brengen.
Artikel 10. Kwaliteitsborging
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
Artikel 11. Toezicht
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
1 Als kwaliteitsborgingseisen van toepassing zijn, kan de opdrachtgever conform de
overeengekomen kwaliteitsborgingseisen toezicht laten uitoefenen op de uitvoering
van de werkzaamheden door één of meer Defensie Toezichthouders. Bij de aanwijzing
van Defensie Toezichthouders zal de opdrachtgever, met het oog op de bescherming van
industriële geheimen en de handhaving van de arbeidsvrede in het bedrijf van de opdrachtnemer,
met redelijke wensen van de opdrachtnemer dienaangaande rekening houden.
-
4 In geval van een maximale richtprijs zijn Defensie Toezichthouders gerechtigd het
aantal in rekening te brengen manuren, machine-uren en hoeveelheden materialen en
onderdelen te verifiëren. Hiertoe zal de opdrachtnemer inzage geven in de ter zake
van de overeenkomst uitgeschreven werkbriefjes, materiaalbonnen, loon- en materiaalstaten
e.d.
Artikel 12. Keuring en controle
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
1 De opdrachtgever kan de bewerkte zaken keuren. Indien geen keuring van de bewerkte
zaken plaatsvindt bij de opdrachtgever kan door de opdrachtgever na afgifte controle
van de zaken plaatsvinden op onder meer beschadiging, maat, hoeveelheid en gewicht.
-
3 Indien de opdrachtnemer tekortschiet in het verrichten van een handeling waarmee
hij aan een keuring of controle moet meewerken, komen de kosten die daarvan het gevolg
zijn voor zijn rekening. Indien de zaken op grond van lid 2 onder e worden gekeurd,
komen de daarmee gemoeide kosten voor rekening van de opdrachtnemer.
-
4 Indien bij een keuring de bewerkte zaken, beschadigd of verbruikt worden, heeft de
opdrachtnemer ter zake geen aanspraken op de opdrachtgever indien de zaken geheel
of gedeeltelijk worden afgekeurd, en heeft de opdrachtgever ter zake geen aanspraken
op de opdrachtnemer indien de bewerkte zaken worden goedgekeurd.
-
5 Indien de opdrachtgever de bewerkte zaken na afgifte afkeurt of bij controle niet
akkoord bevindt, zal de opdrachtnemer ze binnen twee weken nadat de opdrachtgever
hem dit heeft meegedeeld op eigen kosten bij de opdrachtgever afhalen. Indien de opdrachtnemer
in de nakoming van deze verplichting tekortschiet, mag de opdrachtgever, onverminderd
alle andere rechten of vorderingen, de bewerkte zaken voor rekening van de opdrachtnemer
bij hem doen afgeven.
Artikel 13. Afgifte en teruggave
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
2 Indien niet binnen de overeengekomen termijn op de overeengekomen plaats bewerkte
zaken zijn afgegeven, die aan de overeenkomst beantwoorden, is de opdrachtnemer zonder
ingebrekestelling in verzuim.
Artikel 14. Verpakking
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
Artikel 15. Niet toerekenbare tekortkoming (Overmacht)
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
Voor zover een tekortkoming in de nakoming van een verplichting de opdrachtnemer niet
kan worden toegerekend, komt hij niet in verzuim, is hij niet tot schadevergoeding
verplicht en is hij geen boete verschuldigd, mits hij de opdrachtgever onverwijld
en in ieder geval binnen de voor de nakoming van de verplichting overeengekomen termijn
de tekortkoming en de oorzaak daarvan schriftelijk heeft meegedeeld.
Artikel 16. Nakoming
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
2 Indien de opdrachtnemer niet, nadat hij daartoe door de opdrachtgever schriftelijk
is aangemaand, binnen een in de aanmaning te stellen bekwame termijn voldoet aan een
eis als bedoeld in lid 1, kan de opdrachtgever zonder voorafgaande rechterlijke machtiging,
het herstel, de vervanging of levering van het ontbrekende door een derde doen plaatsvinden
en de kosten daarvan op de opdrachtnemer verhalen.
Artikel 17. Garantie
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
1 Indien een garantietermijn is overeengekomen, kan de opdrachtgever de rechten die
hij aan een tekortkoming kan ontlenen, reeds uitoefenen indien hij meent dat de bewerkte
zaken niet aan de overeenkomst beantwoorden. De opdrachtgever kan dat niet indien
de opdrachtnemer bewijst dat de zaken aan de overeenkomst beantwoorden.
-
2 De opdrachtgever kan zich op lid 1 beroepen, ongeacht het tijdstip waarop hij de
tekortkoming heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, mits dit tijdstip
binnen de garantietermijn is gelegen.
Artikel 18. Prijs
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
De prijs is vast, tenzij uitdrukkelijk anders is overeen-gekomen. De overeengekomen
prijs geldt voor afgifte op de overeengekomen plaats en omvat alle kosten voor de
uitvoering van de overeenkomst, de winst, de rechten en belastingen, uitgezonderd
omzetbelasting.
Artikel 19. Prijsherziening
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
Indien uitdrukkelijk is overeengekomen dat de prijs zal worden herzien in geval van
wijziging in de materiaalprijzen, de valutakoersen, het loonpeil, de sociale lasten
of de belastingeen, geldt het volgende:
-
a. de herziening moet niet van overheidswege zijn verboden;
-
b. de wijze van herziening en de verrekenbare factoren dienen in de overeenkomst te
zijn vermeld;
-
c. herziening vindt slechts plaats indien de verschillen in prijs de overeengekomen
grenzen overschrijden;
-
d. verrekening van de wijzigingen is slechts mogelijk indien deze wijzigingen plaatsvinden
tussen de datum van het aanbod en de dag waarop de bewerkte zaak afgegeven is;
-
e. stijging van de verrekenbare factoren na het verstrijken van de overeengekomen afgiftetermijn
heeft geen herziening tot gevolg, tenzij de overschrijding van de afgiftetermijn te
wijten is aan overmacht dan wel aan de schuld van de opdrachtgever. Daling van de
verrekenbare factoren vóór de afgifte heeft steeds herziening tot gevolg;
-
f. ten aanzien van de verschillen, welke uit de herziening voortvloeien, vindt geen
winstverrekening plaats.
Artikel 20. Maximale richtprijs en na-calculatie
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
Artikel 21. Accountantsonderzoek
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
1 Indien zulks in de UTP is gesteld en in het aanbod niet is afgewezen, is de opdrachtgever
gerechtigd de Accountantsdienst van het Ministerie van Defensie (hierna te noemen
‘de Accountantsdienst’) een voorcalculatorisch onderzoek in te laten stellen naar
de prijs, prijsopbouw en de prijscondities zoals vermeld in het aanbod alvorens de
beslissing omtrent de order wordt genomen.
-
4 De Accountantsdienst heeft het recht zich bij zijn onderzoek te laten bijstaan door
deskundigen welke door de opdrachtgever zijn aangewezen. Het onderzoek draagt een
vertrouwelijk karakter en strekt zich niet verder uit dan voor de beoordeling van
de prijsopbouw, de prijscondities en de controle van de prijsherziening of de nacalculatie
noodzakelijk is.
-
5 De opdrachtnemer draagt er zorg voor, dat alle informatie welke hij ter beoordeling
heeft voorgelegd of nog zal voorleggen aan de Accountantsdienst, naar zijn beste kunnen,
juist, compleet en geldend is op de datum van overlegging aan de Accountantsdienst.
Artikel 22. Betaling
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
1 Onverminderd het in lid 2 bepaalde zal de opdrachtgever de prijs vermeerderd met de
omzetbelasting betalen binnen dertig dagen na teruggave van de bewerkte zaken danwel,
indien dat later is, binnen dertig dagen na ontvangst van de rekening.
-
2 De opdrachtgever behoeft in geen geval te betalen, indien hij niet het overeengekomen
aantal exemplaren van de rekening op het overeengekomen adres heeft ontvangen, indien
de rekening niet het nummer en de dagtekening van de order vermeldt, alsmede indien
de rekening niet de overige gegevens vermeldt of daarbij niet de bescheiden zijn gevoegd,
die de overeenkomst eist.
-
3 Indien een garantiebedrag is overeengekomen zal dit ten hoogste 10% van de prijs
vermeerderd met de omzetbelasting bedragen. De opdrachtgever behoeft het garantiebedrag
eerst te betalen binnen dertig dagen na ontvangst van de desbetreffende rekening of,
indien dat later is, binnen dertig dagen nadat:
-
a. de garantietermijn is verstreken en de opdrachtnemer voorts aan al zijn verplichtingen
uit hoofde van artikel 17 heeft voldaan; of
-
b. een door de opdrachtgever aanvaarde bank voor het garantiebedrag een afroepgarantie
conform model A heeft afgegeven.
Artikel 23. Voorschot
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
1 Indien is overeengekomen dat de opdrachtgever een voorschot op de prijs zal betalen,
zal hij dit doen binnen dertig dagen na ontvangst van de desbetreffende rekening of,
indien dat later is, binnen dertig dagen nadat een daartoe door de opdrachtgever aanvaarde
bank voor de terugbetaling van het voorschot een afroepgarantie conform model B heeft
afgegeven.
-
2 Telkens wanneer de opdrachtgever een gedeelte van de prijs moet betalen, wordt een
overeenkomstig gedeelte van het voorschot daarmee verrekend, ongeacht of de vordering
tot betaling van de prijs op een derde is overgegaan. De afroepgarantie zal dienovereenkomstig
worden verminderd.
-
3 Indien niet binnen de overeengekomen termijn op de overeengekomen plaats bewerkte
zaken zijn afgegeven die aan de overeenkomst beantwoorden, is de opdrachtnemer de
wettelijke rente over het voorschot verschuldigd over de tijd dat de tekortkoming
voortduurt, ongeacht of de tekortkoming aan de opdrachtnemer kan worden toegerekend.
Artikel 24. Boete
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
1 Indien niet binnen de overeengekomen termijn op de overeengekomen plaats bewerkte
zaken zijn afgegeven, die aan de overeenkomst beantwoorden, is de opdrachtnemer aan
de opdrachtgever zonder aanmaning of andere voorafgaande verklaring een onmiddellijk
opeisbare boete verschuldigd van 0,1% van de prijs van de bewerking van de nog af
te geven zaken, vermeerderd met de omzetbelasting, voor elke dag dat de tekortkoming
voortduurt, tot een maximum van 10%. Indien de afgifte blijvend onmogelijk is geworden,
is de boete onmiddellijk in haar geheel verschuldigd.
Artikel 25. Risico en verzekering
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
1 Alle zaken die het eigendom zijn van de opdrachtgever, zijn vanaf het ogenblik dat
ze ter beschikking worden gesteld aan de opdrachtnemer tot dat zij op de overeengekomen
plaats zijn afgegeven, voor risico van opdrachtnemer. De opdrachtnemer is aansprakelijk
voor goede en doelmatige bewaring, administratie, onderhoud en beveiliging van deze
zaken tenzij deze zich op een bewaakt of afgesloten Defensieterrein bevinden.
-
6 Het herstel van beschadigde zaken en/of de vervanging van verloren gegane zaken,
zal door of vanwege de opdrachtnemer voor zijn rekening en risico worden uitgevoerd.
Indien en voor zover de opdrachtgever beslist dat van herstel of vervanging wordt
afgezien, zal de opdrachtnemer de schadeuitkering krachtens zijn bedrijfsverzekering
terstond aan de opdrachtgever afdragen.
-
7 In geval van verzekering, als in lid 4 bedoeld, zal het herstel van beschadigde zaken
en/of vervanging van verloren gegane zaken op verzoek van opdrachtgever door of vanwege
de opdrachtnemer voor zijn risico worden uitgevoerd. Aan de opdrachtnemer zal tot
maximaal het bedrag van de door de opdrachtgever ingevolge lid 4 in ontvangst genomen
schadeuitkeringen worden uitbetaald. In geval van herstel van beschadigde zaken geschiedt
betaling in verhouding tot de voortgang van de werkzaamheden voor het herstel. In
geval van vervanging van verloren gegane zaken geschiedt betaling nadat de eigendom
van de vervangende zaken is overgegaan.
Artikel 26. Ontbinding
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
2 Indien de overeenkomst op grond van het in lid 1 bepaalde is ontbonden, zal de opdrachtnemer
de reeds aan hem verrichte betalingen aan de opdrachtgever terugbetalen, vermeerderd
met de wettelijke rente over het betaalde bedrag vanaf de dag waarop dit is betaald.
Indien de overeenkomst gedeeltelijk is ontbonden, bestaat de terugbetalingsverplichting
alleen voorzover de betalingen op het ontbonden gedeelte betrekking hebben.
Artikel 27. Geschillen
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
-
2 Lid 1 laat onverlet:
-
a. de bevoegdheid van de opdrachtgever om voor beslechting van een geschil te kiezen
voor de volgens de wet bevoegde rechter;
-
b. de bevoegdheid van partijen om bij overeenkomst een geschil aan arbitrage te onderwerpen.
Model A
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
Model-afroepgarantie
Nakoming verplichtingen
De ondergetekende, (naam van de bank), gevestigd te (vestigingsplaats van de bank),
overwegende dat (naam van de opdrachtgever), gevestigd te (vestigingsplaats van de
opdrachtgever), hierna te noemen ‘de opdrachtgever’, met (naam van de opdrachtnemer),
gevestigd te (vestigingsplaats van de opdrachtnemer), hierna te noemen ‘de opdrachtnemer’,
op (datum order/overeenkomst) een overeenkomst heeft gesloten voor (omschrijving te
leveren prestatie),
verbindt zich tegenover de opdrachtgever om op de enkele schriftelijke mededeling
van de opdrachtgever dat de opdrachtnemer is tekortgeschoten in de nakoming van enige
garantieverplichting uit hoofde van artikel 17 van de op genoemde overeenkomst toepasselijke
Algemene Voorwaarden voor de uitvoering van Werkzaam-heden ten behoeve van het Ministerie
van Defensie, aan de opdrachtgever als eigen schuld onverwijld het bedrag te betalen
dat de opdrachtgever verklaart uit dien hoofde van de opdrachtnemer te vorderen te
hebben, zulks tot een bedrag van ten hoogste NLG. (bedrag), vermeerderd met de wettelijke
rente over dat bedrag gerekend vanaf de dag van de tekortkoming.
Aldus ondertekend te (plaats ondertekening) op (datum ondertekening).
handtekening bank
Model B
[Regeling vervallen per 29-04-2021]
Model afroepgarantie
Terugbetaling voorschot
De ondergetekende, (naam van de bank), gevestigd te (vestigingsplaats van de bank),
overwegende dat (naam van de opdrachtgever), gevestigd te (vestigingsplaats van de
opdrachtgever), hierna te noemen ‘de opdrachtgever’, met (naam van de opdrachtnemer),
gevestigd te (vestigingsplaats van de opdrachtnemer), hierna te noemen ‘de opdrachtnemer’,
op (datum order/overeenkomst) een overeenkomst heeft gesloten voor het uitvoeren van
(omschrijving van de te leveren prestatie) en dat de opdrachtgever de opdrachtnemer
een voorschot op de prijs zal betalen,
verbindt zich tegenover de opdrachtgever om op de enkele schriftelijke mededeling
van de opdrachtgever dat de opdrachtnemer is tekortgeschoten in de nakoming van enige
verplichting tot terugbetaling van genoemd voorschot, aan de opdrachtgever als eigen
schuld onverwijld het bedrag te betalen dat de opdrachtgever verklaart uit dien hoofde
van de opdrachtnemer te vorderen te hebben, zulks tot een bedrag van ten hoogste NLG.
(bedrag voorschot), vermeerderd met de wettelijke rente over dat bedrag gerekend vanaf
de dag waarop het voorschot is betaald.
Aldus ondertekend te (plaats ondertekening) op (datum ondertekening),
handtekening bank