Aangezien de Nederlandse Regering en de Regering van de Verenigde Staten van Amerika
door middel van de Inter-geallieerde Verklaring tot het tegengaan van onteigeningsmaatregelen
in gebieden onder vijandelijke bezetting of controle van 5 Januari 1943, en van Resolutie
No. VI van de Monetaire en Financiële Conferentie der Verenigde Naties, gehouden te
Bretton Woods, New Hampshire, van 1 tot 22 Juli 1944, haar voornemen kenbaar hebben
gemaakt de pogingen van de vijand en van personen die met de vijand handel drijven,
om te profiteren van in oorlogstijd geroofde goederen, te verijdelen; en
Aangezien de Nederlandse Regering er op heeft gewezen dat gedurende de Tweede Wereldoorlog
aanzienlijke hoeveelheden effecten door de Duitse Regering uit Nederland zijn geroofd,
en aan de Regering van de Verenigde Staten serie-nummers en andere gegevens voor de
identificatie van deze effecten heeft verstrekt; en
Aangezien de Regering van de Verenigde Staten, ten einde de doelstellingen van bovengenoemde
Verklaring en Resolutie te verwezenlijken, en ten einde de Nederlandse Regering behulpzaam
te zijn bij het doen gelden van haar rechten met betrekking tot dergelijke effecten,
de Algemene Beslissing No. 5, zoals gewijzigd, van de voorschriften van het Amerikaanse
Ministerie van Justitie, “Office of Alien Property”, heeft uitgegeven, bij welke Beslissing
een lijst was gevoegd van deze effecten, en krachtens welke Beslissing dat gedeelte
van de op de lijst voorkomende effecten, dat in de Verenigde Staten was ingevoerd,
bij de Federal Reserve Bank of New York diende te worden gedeponeerd; en
Aangezien blijkt dat een aanzienlijk aantal van deze effecten door personen beneden
de geldende koersen werd verkregen onder omstandigheden die een aanwijzing hadden
behoren te zijn, dat er een gebrek in de titel bestond; en
Aangezien het grootste gedeelte van de effecten vervat in de lijst gevoegd bij genoemde
Algemene Beslissing No. 5, zoals gewijzigd, nog steeds niet gedeponeerd is en het
de Nederlandse Regering en de Regering van de Verenigde Staten duidelijk is, dat de
procedure met betrekking tot dergelijke effecten zich over onbepaalde tijd zal uitstrekken
indien de hierna beschreven stappen welke door de Regering van de Verenigde Staten
worden overwogen, niet worden genomen; en
Aangezien, door van de houders van dergelijke effecten te eisen, dat zij ze deponeren
en de omstandigheden bewijzen waaronder ze werden verkregen, de rechten welke op die
effecten bestaan kunnen worden vastgesteld waardoor de mogelijkheid wordt geschapen
de doeleinden van bovengenoemde Verklaring en Resolutie te verwezenlijken, en ook
om de tegenwoordige houders, die de effecten te goeder trouw hebben gekocht, te beschermen;
en
Aangezien de Regering van de Verenigde Staten van Amerika overweegt het volgend samenstel
van maatregelen te nemen:
-
A. Er zal een nieuwe Algemene Beslissing, in de vorm als aangegeven in Bijlage A bij dit Memorandum, worden uitgevaardigd door het Amerikaanse Ministerie van Justitie,
“Office of Alien Property”, met een daarbij gevoegde lijst welke in hoofdzaak al die
in de Verenigde Staten uitgegeven effecten bevat welke voorkomen op de lijst gevoegd
bij de Algemene Beslissing No. 5 in haar huidige vorm. De effecten welke zullen voorkomen
op de lijst gevoegd bij de nieuwe Beslissing, worden in dit Memorandum aangeduid als
“domestic scheduled securities”.
-
B.
-
(1) Bovengenoemde Algemene Beslissing No. 5 zal worden gewijzigd in de vorm als aangegeven
in Bijlage B bij dit Memorandum en de daarbij gevoegde lijst van effecten zal zodanig worden herzien,
dat alle in de Verenigde Staten uitgegeven effecten ervan worden geschrapt. De effecten
welke op de aldus herziene lijst voorkomen worden in dit Memorandum aangeduid als
“foreign scheduled securities”.
-
(2) Genoemde Algemene Beslissing No. 5 zal zes maanden na haar dagtekening worden ingetrokken,
of genoemde Beslissing zal eventueel worden verlengd of herzien indien het de Regering
van de Verenigde Staten wenselijk blijkt dit te doen in het licht van stappen welke
eventueel door de regeringen van de landen van uitgifte genomen zullen worden met
betrekking tot “foreign scheduled securities”. De Regering van de Verenigde Staten
zal met de Nederlandse Regering iedere in dat opzicht voorgenomen stap bespreken alvorens
tot een dergelijke stap over te gaan.
-
C. Er zal een persbericht verschijnen waarin de afkondiging van bovengenoemde gewijzigde
Algemene Beslissing No. 5 en van de nieuwe Beslissing wordt bekend gemaakt en waarin
o.a. zekere gevolgen bekend zullen worden gemaakt die verbonden zijn aan een niet-nakoming
van de verplichting tot deponeren van “domestic scheduled securities”.
-
D. Stappen zullen worden ondernomen om de rechten te naasten van houders van bepaalde
of alle “domestic scheduled securities” — met inbegrip van de op de datum van naasting
niet-uitbetaalde rente — die op een bepaalde datum, ongeveer zes maanden na de datum
van uitvaardiging van de bovengenoemde nieuwe Algemene Beslissing niet gedeponeerd
zijn bij de Federal Reserve Bank of New York, en aan de emittenten van dergelijke
effecten zal opdracht gegeven worden nieuwe certificaten uit te geven ten bewijze
van de genaaste rechten ter vervanging van die waarin de rechten van de houders waren
vastgelegd. Dat gedeelte van de nieuwe certificaten dat op grond van richtlijnen vervat
in de “Trading with the Enemy Act” (zoals gewijzigd), naar het oordeel van de Regering
van de Verenigde Staten het eigendom van de Nederlandse Regering is of van haar onderdanen,
zal aan een dergelijke eigenaar of eigenaars worden overgedragen.
En aangezien de Nederlandse Regering erkent dat een dergelijke procedure, indien ingesteld,
hoofdzakelijk van essentieel belang zal zijn voor haar zelf en haar onderdanen; dat
de eerlijkheid ten opzichte van de tegenwoordige houders gebiedt, dat aan deze procedure
op ruime schaal bekendheid wordt gegeven; dat de administratie van een dergelijke
procedure en de daarbij komende vereiste publiciteit aanzienlijke kosten met zich
zullen brengen; en dat er zich omstandigheden kunnen voordoen die het voor de Verenigde
Staten niet dienstig kunnen doen zijn, om de procedure geheel of gedeeltelijk of ongewijzigd
voort te zetten;
Komen, derhalve, de Nederlandse Regering en de Regering van de Verenigde Staten als
volgt overeen:
-
(1) Zo spoedig als uitvoerbaar is zal de Nederlandse Regering op haar eigen kosten, de
gewijzigde Algemene Beslissing No. 5 en de nieuwe Algemene Beslissing publiceren in
Amerikaanse en buitenlandse couranten die gekozen zullen worden in overleg met de
Regering van de Verenigde Staten.
-
(2) De Nederlandse Regering zal aan het “Office of Alien Property” van het Amerikaanse
Ministerie van Justitie op het ogenblik van de ten uitvoerlegging van dit Memorandum
een bedrag van vijf en twintig duizend dollar ($ 25,000) overdragen als een fonds
waaruit de Verenigde Staten zich kunnen schadeloosstellen voor alle onkosten welke
redelijkerwijze aan deze procedure kunnen worden toegeschreven en welke zijn gemaakt
na de uitvoering van dit Memorandum. Er wordt overeengekomen, dat zulke onkosten ook
omvatten, en niet beperkt zijn tot, de salarissen van personeel dat werkzaam is aan
de administratie van deze procedure, en de kosten van eventuele procesvoering en administratieve
verhoren, die gemaakt worden in verband met deze procedure. Bovendien zal de Nederlandse
Regering op verzoek van de Regering van de Verenigde Staten van tijd tot tijd aanvullende
stortingen verrichten in bovengenoemd fonds nodig om het bedrag van het fonds weer
op vijf en twintig duizend dollar ($ 25,000) te brengen. Indien na beëindiging van
de procedure een saldo van het fonds overblijft, dan zal dat saldo aan de Nederlandse
Regering worden terugbetaald. De Nederlandse Regering zal de Regering van de Verenigde
Staten, haar organen en personeel vrijwaren voor alle aansprakelijkheid die op haar
komt te rusten in verband met de procedure voor zover zij betrekking heeft op effecten,
op verzoek van de Nederlandse Regering geplaatst op de lijsten welke gevoegd zijn
bij de bovengenoemde Algemene Beslissingen.
-
(3) De Nederlandse Regering zal, op verzoek van de Regering van de Verenigde Staten, tussenbeide
komen in elk rechtsgeding tegen de Regering van de Verenigde Staten, haar organen
of personeel, met betrekking tot het eigendomsrecht op “domestic” of “foreign scheduled
securities”, die door de Nederlandse Regering voor zich zelf of voor haar onderdanen
worden opgeëist of met betrekking tot een certificaat dat in plaats daarvan door het
Amerikaanse Ministerie van Justitie, “Office of Alien Property”, aan de Nederlandse
Regering was overgedragen, en haar vorderingen en rechten daarop verdedigen.
-
(4) Genoemd “Office of Alien Property” kan vergunning verlenen voor alle transacties van
houders te goeder trouw met betrekking tot coupons of dividendbewijzen behorend bij
“domestic” of “foreign scheduled securities”.
-
(5) In elk geval waarin een certificaat is uitgegeven ter vervanging van een “domestic
scheduled security”, aan welk certificaat coupons of dividend-bewijzen bevestigd zijn
welke duplicaten zijn van de oorspronkelijk uitgegeven coupons of dividend-bewijzen
en indien dergelijke certificaten en duplicaat-coupons of -dividend-bewijzen door
genoemd “Office of Alien Property” aan de Nederlandse Regering worden overgedragen,
dan zal de Nederlandse Regering òf de emittent schadeloosstellen voor alle betalingen
welke, ondanks de daartoe strekkende maatregelen genomen om dergelijke betalingen
te voorkomen, door de emittent of door diens betaalkantoor verricht worden op de originele
coupons of dividend-bewijzen waarvoor duplicaat-coupons of -dividend-bewijzen zijn
uitgegeven, òf dergelijke duplicaat-coupons of -dividend-bewijzen ter intrekking overhandigen
aan de emittent. De Nederlandse Regering zal elke emittent van een certificaat ter
vervanging van een “domestic scheduled security”, hetwelk aan haar wordt overgedragen,
de verzekering geven dat zij zich zal houden aan de in dit lid gestelde eisen.
-
(6) Genoemd “Office of Alien Property” kan vergunning verlenen voor alle transacties met
betrekking tot die “domestic” en “foreign scheduled securities”, welke naar zijn mening
in het bezit zijn van houders te goeder trouw. Genoemd "Office of Alien Property"
kan effecten, welke naar zijn mening in het bezit zijn van houders te goeder trouw,
schrappen van de lijst gevoegd bij de genoemde Algemene Beslissing No. 5, zoals gewijzigd,
of gevoegd bij de bovengenoemde nieuwe Beslissing en het kan de Federal Reserve Bank
of New York, indien bedoelde effecten in het bezit van die bank zijn, opdracht geven
dergelijke effecten terug te geven aan de personen die ze hebben gedeponeerd.
-
(7) De Regering van de Verenigde Staten heeft te allen tijde het recht, een of meer effecten
te schrappen van de lijsten van “domestic” en “foreign scheduled securities”, te beslissen
of zij met de procedure, zoals beoogd, zal voortgaan, wijzigen of ervan afzien. De
Regering van de Verenigde Staten behoudt zich eveneens het recht voor, bovengenoemde
Algemene Beslissingen te allen tijde te kunnen herzien of herroepen.
-
(8) De Nederlandse Regering zal haar uiterste best doen, haar vorderingen met betrekking
tot alle gedeponeerde “domestic” en “foreign scheduled securities” zo spoedig mogelijk
vast te leggen, en neemt er nota van dat de Verenigde Staten het recht kunnen uitoefenen
dat zij zich krachtens bovenstaand lid (7) hebben voorbehouden om van de lijst van
“domestic scheduled securities” te schrappen — en de Federal Reserve Bank of New York
te instrueren terug te geven — die “domestic securities”, welke gedurende een periode
van achttien maanden na de datum van uitvaardiging van bovengenoemde nieuwe Algemene
Beslissing gedeponeerd zijn geweest en met betrekking tot welke de Nederlandse Regering
geen procesvoering is begonnen.
-
(9) De Regering van de Verenigde Staten zal met de Nederlandse Regering alle voorgenomen
stappen bespreken krachtens de bovengenoemde leden (4), (6) en (7) alvorens tot die
stappen over te gaan.
-
(10) De Nederlandse Regering zal op verzoek aan de Regering van de Verenigde Staten alle
in haar bezit zijnde inlichtingen verstrekken met betrekking tot een of meer “domestic”
of "foreign scheduled securities".
-
(11) De kwestie van de uiteindelijke bestemming van “domestic scheduled securities”, die
onder de groep „Nagelaten Vermogensbestanddelen zonder bekende Rechthebbenden” vallen,
zullen het onderwerp zijn van tussen de Nederlandse Regering en de Regering van de
Verenigde Staten met betrekking tot andere eigendommen in de groep „Nagelaten Vermogensbestanddelen
zonder bekende Rechthebbenden” bereikte overeenstemming.
-
(12) Dit Memorandum treedt in werking op de dag van ondertekening.