-
1. De luchtvaartmaatschappijen, aangewezen door de Regeering van het Vereenigd Koninkrijk
voor de exploitatie van de luchtdiensten op de routes, genoemd in de Tabellen I en
III, behoorende bij deze Bijlage, zullen voorloopig zijn:
-
(a) British Overseas Airways Corporation voor de routes 1, 2 en 3 van Tabel I en voor
de routes 1 en 2 van Tabel III.
-
(b) British West Indian Airways, voor de route 4 van Tabel I en de routes 3 en 4 van Tabel
III.
-
2. De luchtvaartmaatschappij(en), aangewezen door de Nederlandsche Regeering voor de
exploitatie van de luchtdiensten op de routes, genoemd in de Tabellen II en IV, behoorende
bij deze bijlage, zullen voorloopig zijn de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor
Nederland en Koloniën N.V. (K.L.M.) en later de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij
voor Nederland en Koloniën N.V. (K.L.M.) en de Koninklijke Nederlandsch-Indische Luchtvaart-Maatschappij
N.V. (K.N.I.L.M.).
-
3. Voor de exploitatie van luchtdiensten op de routes, genoemd in de Tabellen I en III,
zal aan de aangewezen Britsche luchtvaartmaatschappijen, genoemd in paragraaf 1, hierboven,
op Nederlandsch grondgebied worden verleend het recht van overvliegen en van landingen
voor niet-commercieele doeleinden alsook het recht, in internationaal verkeer passagiers,
vracht en post op te nemen en af te zetten, als hierna bepaald, en het recht tot het
gebruik op de genoemde routes van luchtvaartterreinen en bijkomstige faciliteiten,
bestemd voor internationaal verkeer.
-
4. Voor de exploitatie van luchtdiensten op de route(s), genoemd in de Tabellen II en
IV, zal aan de aangewezen Nederlandsche luchtvaartmaatschappij(en), genoemd in paragraaf
2, hierboven, op Britsch grondgebied worden verleend het recht van overvliegen en
van landingen voor niet-commercieele doeleinden alsook het recht om in internationaal
verkeer passagiers, vracht en post op te nemen en af te zetten, als hierna bepaald,
en het recht tot het gebruik op de genoemde routes van luchtvaartterreinen en bijkomstige
faciliteiten, bestemd voor internationaal verkeer.
-
5.
-
(a) De aangewezen luchtvaartmaatschappijen van het Vereenigd Koninkrijk zijn gerechtigd
in plaatsen op Nederlandsch grondgebied, genoemd in de Tabellen I en III, lading af
te zetten en op te nemen, opgenomen in of bestemd voor plaatsen op Britsch grondgebied,
en daarenboven in de plaatsen, genoemd in Tabel III, de verdere lading, in deze Tabel
genoemd, volgens de daarin vermelde voorwaarden.
-
(b) De aangewezen Nederlandsche luchtvaartmaatschappij(en) is (zijn) gerechtigd, in plaatsen
op Britsch grondgebied, genoemd in de Tabellen II en IV, lading af te zetten en op
te nemen, opgenomen in of bestemd voor plaatsen op Nederlandsch grondgebied en daarenboven
in de plaatsen, genoemd in Tabel IV, de verdere lading, in deze Tabel genoemd, volgens
de daarin vermelde voorwaarden.
-
(c) De luchtvervoersgelegenheid, geboden door de aangewezen luchtvaartmaatschappijen van
Nederland en van het Vereenigd Koninkrijk moet nauw verband houden met de behoeften
van het publiek aan zoodanig vervoer.
-
(d) De luchtvaartmaatschappijen, genoemd in paragraaf 1 en 2 hierboven, zullen met elkaar
in overleg treden met de bedoeling tot overeenstemming te geraken betreffende de frequentie
van de te exploiteeren diensten; bij dat overleg zullen in acht worden genomen de
beginselen, vervat in punt (c) van deze paragraaf. In geval geen overeenstemming wordt bereikt, wordt de aangelegenheid
voorgelegd aan de overeenkomstsluitende partijen, die zullen trachten, overeenstemming
te bereiken.
-
(e) Teneinde aan onverwachte behoeften van tijdelijken aard aan vervoersgelegenheid tegemoet
te komen, kunnen de luchtvaartmaatschappijen, genoemd in paragraaf 1 en 2 hierboven,
onderling zoodanige tijdelijke verhoogingen van de frequentie overeenkomen, als noodig
zijn om aan de behoeften aan vervoersgelegenheid tegemoet te komen.
-
(f) De bepalingen van de punten (d) en (e) zijn niet van toepassing in de gevallen, waarin de aangewezen luchtvaartmaatschappij
van een overeenkomstsluitende partij een route exploiteert, welke niet bediend wordt
door de aangewezen luchtvaartmaatschappijen van de andere overeenkomstsluitende partij.
-
6. Voor zoover de luchtvaartmaatschappij van een overeenkomstsluitende partij niet haar
volledig aandeel in de op grond van punt (d) van paragraaf 5 overeengekomen frequentie wenscht te exploiteeren, kan die luchtvaartmaatschappij
met de luchtvaartmaatschappij van de andere overeenkomstsluitende partij regelen,
dat deze, met inachtneming van de bepalingen en voorwaarden tusschen hen overeengekomen
en goedgekeurd door de betreffende overeenkomstsluitende partijen, meer diensten mag
exploiteeren, mits echter de totale frequentie niet grooter zal zijn, dan die, welke
overeengekomen is op grond van punt (d) van paragraaf 5. Een voorwaarde van elke zoodanige regeling dient mede te zijn,
dat, indien de eerst-bedoelde luchtvaartmaatschappij te eeniger tijd zou besluiten
de exploitatie te beginnen of de frequentie van haar diensten binnen de grenzen van
haar overeengekomen aandeel te verhoogen, de andere luchtvaartmaatschappij dienovereenkomstig
eenige of alle aanvullende diensten, welke zij exploiteerde, zal staken.
-
7. Beide overeenkomstsluitende partijen gaan uit van de opvatting, dat de diensten van
haar aangewezen luchtvaartmaatschappijen als eerste doel behouden het verschaffen
van een vervoerscapaciteit, welke alleszins voldoet aan de behoeften aan vervoersgelegenheid
tusschen het land, hetwelk de luchtvaartmaatschappij heeft aangewezen en het land
van de uiteindelijke bestemming van het verkeer. Het recht van de luchtvaartmaatschappij(en)
van elk van de twee partijen onder respectievelijk Tabel III en IV om bij zoodanige
diensten internationale lading op te nemen of af te zetten bestemd voor of afkomstig
van derde landen op een punt of op punten van de routes genoemd in de Tabellen van
deze Bijlage, wordt toegepast in overeenstemming met de algemeene beginselen van een
ordelijke ontwikkeling, welke beide Regeeringen onderschrijven en is onderworpen aan
het algemeene beginsel, dat de vervoerscapaciteit verband moet houden:
-
(a) met de behoefte aan vervoersgelegenheid tusschen het land van herkomst en de landen
van bestemming;
-
(b) met de eischen, welke de exploitatie van doorgaande luchtlijnen stelt en
-
(c) met de behoefte aan vervoersgelegenheid van de gebieden waarover de luchtlijn voert
nadat rekening is gehouden met de plaatselijke en regionale diensten.
-
8.
[Red: Wordt vervangen door de Internationale Overeenkomst inzake de procedure voor
de vaststelling van tarieven voor geregelde luchtdiensten; Parijs, 10 juli 1967.]
TABEL I.
Britsche routes met eindpunt op Nederlandsch grondgebied.
1.
|
Londen
|
—
|
Amsterdam.
|
|
|
|
|
2.
|
Londen
|
—
|
Rotterdam
|
—
|
Amsterdam.
|
|
|
3.
|
Prestwick
|
—
|
Amsterdam.
|
|
|
|
|
4.
|
Trinidad
|
—
|
Curaçao.
|
|
|
|
|
|
Lydda
|
—
|
Rome
|
—
|
Genève of Marseille
|
—
|
Amsterdam
|
|
Teesside and/or Hull and/or Norwich
|
—
|
Amsterdam
|
|
|
|
|
|
Jersey and/or Guernsey
|
—
|
Amsterdam
|
|
|
|
|
|
Cardiff
|
—
|
Bristol
|
—
|
Amsterdam
|
|
|
|
Aberdeen
|
—
|
Edinburgh
|
—
|
Amsterdam
|
|
|
|
Leeds/Bradford-Humberside (Hull)
|
—
|
Amsterdam
|
|
|
|
|
|
West-Berlijn
|
—
|
Amsterdam
|
|
|
|
|
|
Aberdeen
|
—
|
Humberside
|
—
|
Amsterdam
|
|
|
|
East Midlands
|
—
|
Maastricht
|
|
|
|
|
|
Liverpool
|
—
|
Amsterdam
|
|
|
|
|
|
Southend
|
—
|
Amsterdam
|
|
|
|
|
Deze Tabel kan van tijd tot tijd worden herzien na overleg tusschen de bevoegde luchtvaartautoriteiten
van de overeenkomstsluitende partijen.
TABEL II.
Nederlandsche routes met eindpunt op Britsch grondgebied
1.
|
Amsterdam
|
—
|
Londen.
|
|
|
2.
|
Amsterdam
|
—
|
Rotterdam
|
—
|
Londen.
|
3.
|
Amsterdam
|
—
|
Manchester
|
—
|
Liverpool.
|
4.
|
Amsterdam
|
—
|
Prestwick.
|
|
|
5.
|
Beek (Limburg)
|
—
|
Eindhoven
|
—
|
Londen.
|
6.
|
Curaçao
|
—
|
Bermuda.
|
|
|
|
Amsterdam
|
—
|
Glasgow
|
|
|
Deze Tabel kan van tijd tot tijd worden herzien na overleg tusschen de bevoegde luchtvaartautoriteiten
van de overeenkomstsluitende partijen.
TABEL III.
Britsche routes voerende over Nederlandsch grondgebied.
-
1. Poole — Biscarosse — Auguste — Cairo—Habbaniya—Bahrein — Karachi — Calcutta — Rangoon
— Singapore — Batavia — Soerabaya—Koepang—Darwin—Brisbane—Sydney. (Vliegbootdienst.)
-
2. Londen — Rome — Cairo —Bahrein—Karachi—Calcutta— Rangoon— Singapore— Soerabaya— Darwin—Brisbane—Sydney
—Auckland/Wellington.
-
3. Trinidad—Grenada—St. Martin—Miami.
-
4. Trinidad—Georgetown—Paramaribo—Cayenne.
De aangewezen luchtvaartmaatschappij van het Vereenigd Koninkrijk is gerechtigd, op
de routes, genoemd in deze Tabel, in plaatsen op Nederlandsch grondgebied, lading
opgenomen in of bestemd voor plaatsen buiten Nederlandsch grondgebied, af te zetten
of op te nemen mits de vervoerscapaciteit in overeenstemming is met de bepalingen
van de paragrafen 5 en 7 van deze Bijlage.
Deze Tabel kan van tijd tot tijd worden herzien na overleg tusschen de bevoegde luchtvaartautoriteiten
van de overeenkomstsluitende partijen.
TABEL IV.
Nederlandsche routes voerende over Britsch grondgebied.
-
1. Amsterdam—Prestwick of Rineanna—Gander—New York, of Amsterdam—Azoren—Bermuda—New York.
-
2. Curaçao—St. Kitts—St. Martin.
-
3. Curaçao—Trinidad—Georgetown—Paramaribo.
-
4. Amsterdam—Batavia waarschijnlijk via Napels—Cairo— Shaibah of Basrah—Karachi—Jodhpur—Calcutta—Bangkok—
Medan—Singapore—Palembang.
-
5. Amsterdam—Manchester—Dublin.
De aangewezen luchtvaartmaatschappij(en) van Nederland is (zijn) gerechtigd, op de
route(s), genoemd in deze Tabel, in plaatsen op Britsch grondgebied, lading, opgenomen
in of bestemd voor plaatsen buiten Britsch grondgebied, af te zetten of op te nemen,
mits de vervoerscapaciteit in overeenstemming is met de bepalingen van de paragrafen
5 en 7 van deze Bijlage.
Deze Tabel kan van tijd tot tijd worden herzien na overleg tusschen de bevoegde luchtvaartautoriteiten
van de overeenkomstsluitende partijen; bij deze herziening zal rekening worden gehouden
met routes door de Koninklijke Nederlandsch-Indische Luchtvaart Maatschappij N.V.
voor exploitatie in overweging genomen.