Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, Chicago, 07-12-1944

Geraadpleegd op 19-05-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 12-07-2021.
Geldend van 12-07-2021 t/m 17-07-2022

Wetstechnische informatie voor verdrag_1/verdragtekst16/tekst

Informatie geldend op 12-07-2021

Overzicht van wijzigingen voor dit onderdeel

(geldig op 12-07-2021)

Opmerking

- Geen opmerking -

Ontstaansbron Inwerkingtreding / Voorlopige toepassing
Datum Terugwerkende kracht Betreft Bekendmaking Bekendmaking Opmerking
31-07-2023 Wijziging, inwerkingtreding Trb. 2024, 32 Trb. 2024, 32 Inwtr. 1
20-07-2020 Wijziging, inwerkingtreding Trb. 2021, 27 Trb. 2021, 27 Inwtr. 2
22-10-2018 Wijziging, inwerkingtreding Trb. 2019, 23 Trb. 2019, 23 Inwtr. 3
21-07-2017 Wijziging, inwerkingtreding Trb. 2018, 25 Trb. 2018, 25 Inwtr. 4
14-07-2014 Wijziging, inwerkingtreding Trb. 2016, 13 Trb. 2016, 13 Inwtr. 5
18-07-2011 Wijziging, inwerkingtreding Trb. 2012, 126 Trb. 2012, 126 Inwtr. 6
13-02-2009 Nieuw, inwerkingtreding Trb. 2009, 48 Trb. 2009, 48

Opmerkingen

  1. Is van toepassing vanaf 1 januari 2024.1)
  2. Is van toepassing vanaf 1 januari 2021, behalve voor de bepalingen met betrekking tot wijzigingen van de normen voor nvPM-massa en -aantal voor nieuwe typen en in productie zijnde motoren met een nominale stuwkracht van meer dan 26,7 kN; en voor de toepasselijkheid van de Smoke Number (SN) Standard voor motoren met een nominale stuwkracht van meer dan 26,7 kN, uit Volume II, die van toepassing zullen zijn vanaf 1 januari 2023 (Trb. 2021/27).2)
  3. Van toepassing vanaf 1 januari 2019, met dien verstande dat a) de MRV-vereisten van de eerste editie van Bijlage 16, deel IV, van toepassing zijn op een exploitant van luchtvaartuigen met een jaarlijkse CO2-uitstoot van meer dan 10.000 ton afkomstig van internationale vluchten met luchtvaartuigen met een maximale gecertificeerde startmassa van meer dan 5.700 kg per 1 januari 2019, met uitzondering van humanitaire, medische en brandbestrijdingsvluchten; b) de compensatievereisten van de eerste editie van Bijlage 16, deel IV, van toepassing op een exploitant van luchtvaartuigen die internationale vluchten uitvoert (zoals omschreven in deel II, Hoofdstuk 1, 1.1.2, en deel II, Hoofdstuk 2, 2.1) tussen staten die zijn opgenomen in het op handen zijnde ICAO-document met de titel „CORSIA States for Chapter 3 State Pairs”, vanaf 1 januari 2021 tot en met 31 december 2035 van toepassing zijn. 3)
  4. Is voor deel I van toepassing vanaf 1 januari 2018, voor zover het de onderdelen met betrekking tot de ontwikkeling en toepassing van Standards and Recommended Practices (SARPs) voor de certificering van vliegtuiglawaai betreft (Trb. 2018/25).
    Is voor deel II van toepassing vanaf 1 januari 2018, voor zover het de onderdelen met betrekking tot de ontwikkeling en toepassing van Standards and Recommended Practices (SARPs) voor de certificering van emissies van vliegtuigmotoren betreft (Trb. 2018/25).
    Is voor deel III van toepassing vanaf 1 januari 2018, voor zover het onderdelen met betrekking tot de ontwikkeling en toepassing Standards and Recommended Practices (SARPs) voor certificering van CO2-emissies van vliegtuigen betreft (Trb. 2018/25).4)
  5. Wordt toegepast vanaf 13 november 2014 voor wat betreft Deel I, voor de elementen betreffende de ontwikkeling van operatieprocedures voor luchtvaartuigen ter bestrijding van geluidshinder.
    Wordt toegepast vanaf 1 januari 2015 voor wat betreft Deel I, voor de elementen betreffende de geluidscertificatie van luchtvaartuigen, en deel II. 5)
  6. Wordt toegepast vanaf 17 november 2011 (Trb. 2012/126).6)
Naar boven