Ten eerste,
de Verenigde Staten van Amerika (hierna „de Verenigde Staten” genoemd),
het Koninkrijk België,
de Republiek Bulgarije,
de Tsjechische Republiek,
het Koninkrijk Denemarken,
de Bondsrepubliek Duitsland,
de Republiek Estland,
Ierland,
de Helleense Republiek,
het Koninkrijk Spanje,
de Franse Republiek,
de Italiaanse Republiek,
de Republiek Cyprus,
de Republiek Letland,
de Republiek Litouwen,
het Groothertogdom Luxemburg,
de Republiek Hongarije,
Malta,
het Koninkrijk der Nederlanden,
de Republiek Oostenrijk,
de Republiek Polen,
de Portugese Republiek,
Roemenië,
de Republiek Slovenië,
de Slowaakse Republiek,
de Republiek Finland,
het Koninkrijk Zweden,
het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland,
partijen bij het Verdrag betreffende de Europese Unie en het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie en lidstaten van de Europese Unie (hierna „de lidstaten”),
en
ten tweede,
de Europese Unie,
ten derde,
IJsland,
en,
ten vierde,
het Koninkrijk Noorwegen (hierna „Noorwegen”),
verlangend een internationaal luchtvaartstelsel te bevorderen dat gebaseerd is op
mededinging tussen luchtvaartmaatschappijen, met een minimum aan overheidsbemoeienis
en -regulering;
verlangend de uitbreiding van de mogelijkheden voor het internationaal luchtvervoer
te bevorderen, met name door de ontwikkeling van luchtvervoersnetten, om aan de behoeften
van reizigers en vervoerders aan geschikte luchtvervoersdiensten te voldoen;
verlangend de luchtvaartmaatschappijen in staat te stellen reizigers en vervoerders
concurrerende prijzen en diensten aan te bieden op open markten;
verlangend alle sectoren van de luchtvervoersindustrie, met inbegrip van het personeel
van de luchtvaartmaatschappijen, het voordeel te geven van een geliberaliseerde overeenkomst;
verlangend de hoogste mate van veiligheid en beveiliging in het internationaal luchtvervoer
te verzekeren, en opnieuw hun ernstige bezorgdheid uitsprekend over tegen de veiligheid
van vliegtuigen gerichte daden of bedreigingen, die de veiligheid van personen of
eigendommen in gevaar brengen, de exploitatie van luchtvervoer nadelig beïnvloeden,
en het vertrouwen van het publiek in de veiligheid van de burgerluchtvaart ondermijnen;
rekening houdende met het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, voor
ondertekening opengesteld te Chicago op 7 december 1944;
erkennend dat overheidssubsidies de mededinging tussen luchtvaartmaatschappijen nadelig
kunnen beïnvloeden en de fundamentele doelstellingen van deze Overeenkomst in gevaar
kunnen brengen;
het belang bevestigend van de bescherming van het milieu bij de ontwikkeling en tenuitvoerlegging
van internationaal luchtvaartbeleid;
nota nemend van het belang van de bescherming van de consument, met inbegrip van de
bescherming die wordt verleend door het Verdrag tot het brengen van eenheid in enige bepalingen inzake het internationale
luchtvervoer, gesloten te Montréal op 28 mei 1999;
voornemens voort te bouwen op het kader van bestaande overeenkomsten met als doel
de toegang tot markten te openen en de voordelen voor consumenten, luchtvaartmaatschappijen,
werknemers en gemeenschappen aan beide zijden van de Atlantische Oceaan zo groot mogelijk
te maken;
het belang erkennend van een betere toegang van hun luchtvaartmaatschappijen tot de
mondiale kapitaalmarkten teneinde hun concurrentievermogen te versterken en de verwezenlijking
van de doelstellingen van deze Overeenkomst te bevorderen;
voornemens een wereldwijd precedent te scheppen ter bevordering van de voordelen van
liberalisering in deze cruciale economische sector;
erkennende dat de Europese Unie de Europese Gemeenschap heeft vervangen en opgevolgd
als gevolg van de inwerkingtreding, op 1 december 2009, van het Verdrag van Lissabon
tot wijziging van het Verdrag betreffende de Europese Unie en het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en dat vanaf die datum alle rechten en plichten van en verwijzingen naar de Europese
Gemeenschap in de overeenkomst inzake luchtvervoer die op 25 en 30 april 2007 door de Verenigde Staten van Amerika en de Europese Gemeenschap
en haar lidstaten is ondertekend, van toepassing zijn op de Europese Unie,