Het Koninkrijk België,
De Republiek Bulgarije,
De Tsjechische Republiek,
Het Koninkrijk Denemarken,
De Bondsrepubliek Duitsland,
De Republiek Estland,
Ierland,
De Helleense Republiek,
Het Koninkrijk Spanje,
De Franse Republiek,
De Italiaanse Republiek,
De Republiek Cyprus,
De Republiek Letland,
De Republiek Litouwen,
Het Groothertogdom Luxemburg,
De Republiek Hongarije,
Malta,
Het Koninkrijk der Nederlanden,
De Republiek Oostenrijk,
De Republiek Polen,
De Portugese Republiek,
Roemenië,
De Republiek Slovenië,
De Slowaakse Republiek,
De Republiek Finland,
Het Koninkrijk Zweden,
Het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland,
partijen bij het Verdrag betreffende de Europese Unie en het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, hierna de „lidstaten” genoemd, en
De Europese Unie,
enerzijds, en
Het Hasjemitische Koninkrijk Jordanië, hierna „Jordanië” genoemd,
anderzijds,
De wens uitdrukkend een internationaal luchtvaartsysteem te bevorderen, dat gebaseerd
is op eerlijke mededinging tussen luchtvaartmaatschappijen op een markt met een minimum
aan overheidsbemoeienis en regelgeving;
De wens uitdrukkend de uitbreiding van de internationale luchtvervoersmogelijkheden
te vergemakkelijken, onder meer via de ontwikkeling van luchtvervoersnetwerken, teneinde
tegemoet te komen aan de behoeften van passagiers en expediteurs aan passende luchtvervoersdiensten;
Erkennende dat luchtvervoer belangrijk is voor het bevorderen van handel, toerisme
en investeringen;
De wens uitdrukkend dat luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid krijgen om passagiers
en expediteurs concurrerende prijzen en diensten aan te bieden op open markten;
Erkennende dat het op elkaar afstemmen en, voor zover praktisch mogelijk, het harmoniseren
van regelgeving inzake luchtvervoer voordelen kan opleveren;
De wens uitdrukkend dat alle sectoren van de luchtvervoerssector, inclusief het personeel
van luchtvaartmaatschappijen, profijt kunnen trekken van een geliberaliseerd klimaat;
De wens uitdrukkend het hoogst mogelijke niveau van veiligheid en beveiliging van
het internationaal luchtvervoer te garanderen en nogmaals bevestigend dat zij zich
grote zorgen maken over daden of bedreigingen die gericht zijn tegen luchtvaartuigen
en die de veiligheid van personen of goederen in gevaar brengen, de exploitatie van
het luchtvervoer nadelig beïnvloeden en het vertrouwen van het publiek in de veiligheid
van de burgerluchtvaart ondermijnen;
Nota nemende van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, voor ondertekening
opengesteld te Chicago op 7 december 1944;
Erkennende dat deze Euromediterrane luchtvaartovereenkomst binnen het toepassingsgebied
valt van het Euromediterraan partnerschap dat in het vooruitzicht wordt gesteld in
de verklaring van Barcelona van 28 november 1995;
Nota nemende van hun gemeenschappelijk voornemen om een Euromediterrane luchtvaartruimte
tot stand te brengen, op basis van de beginselen van overeenstemming van de regelgeving,
regelgevende samenwerking en liberalisering van de markttoegang;
Nota nemende van de gezamenlijke verklaring van de Arabische burgerluchtvaartcommissie
en de Arabische organisatie van luchtvaartmaatschappijen, enerzijds, en het directoraat-generaal
Energie en vervoer, anderzijds, die op 16 november 2008 in Sharm El Sheikh is ondertekend;
De wens uitdrukkend een gelijk speelveld voor luchtvaartmaatschappijen te creëren,
waardoor de luchtvaartmaatschappijen van beide partijen billijke en gelijke kansen
genieten om de overeengekomen diensten te verlenen;
Erkennende dat het belangrijk is de toewijzing van slots te regelen op basis van eerlijke
en gelijke kansen voor luchtvaartmaatschappijen van beide partijen, teneinde een neutrale
en niet-discriminerende behandeling van alle luchtvaartmaatschappijen te garanderen;
Erkennende dat subsidies een negatief effect kunnen hebben op de mededinging tussen
luchtvaartmaatschappijen en de basisdoelstellingen van deze Overeenkomst in het gedrang
kunnen brengen;
Bevestigend dat het belangrijk is de broeikasgasemissies van de luchtvaart te beperken
en het milieu te beschermen bij de ontwikkeling en tenuitvoerlegging van internationaal
luchtvaartbeleid;
Nota nemende van het belang van de bescherming van de consument, met inbegrip van
de bescherming die wordt geboden door het Verdrag tot het brengen van eenheid in enige bepalingen inzake het internationale
luchtvervoer, gesloten te Montreal op 28 mei 1999, voor zover beide partijen zijn toegetreden
tot dit verdrag;
Voornemens voort te bouwen op het kader van de bestaande luchtvervoersovereenkomsten,
teneinde aan beide zijden open markttoegang en zoveel mogelijk voordelen voor consumenten,
luchtvaartmaatschappijen, personeel en de maatschappij in het algemeen tot stand te
brengen;
Nota nemende van het feit dat het doel van deze overeenkomst geleidelijk doch volledig
moet worden verwezenlijkt en dat een geschikt mechanisme kan zorgen voor steeds grotere
harmonisering van de wetgeving,