-
a. „luchtvaartuig”: een luchtvaartuig zoals omschreven voor de toepassing van het Verdrag
van Chicago dat hetzij een luchtvaartuigcasco is met daarop geïnstalleerde luchtvaartuigmotoren,
hetzij een helikopter;
-
b. „luchtvaartuigmotoren”: luchtvaartuigmotoren (anders dan die welke worden gebruikt
door de krijgsmacht, douane of politie) die worden aangedreven door straalaandrijving
of turbine- of zuigertechnologie en die:
-
i. in het geval van luchtvaartuigmotoren met straalaandrijving, een stuwkracht van ten
minste 1750 lb (Engelse ponden) of een equivalent daarvan bezitten; en
-
ii. in het geval van luchtvaartuigmotoren die door turbine- of zuigertechnologie worden
aangedreven, ten minste een nominaal startvermogen bezitten van 550 paardenkrachten
op de aandrijfas of een equivalent daarvan,
tezamen met alle modules en andere geïnstalleerde, ingebouwde of bevestigde toebehoren,
onderdelen en apparatuur en alle gegevens, handleidingen en documenten die daar betrekking
op hebben;
-
c. „luchtvaartuigzaken”: luchtvaartuigcasco’s, luchtvaartuigmotoren en helikopters;
-
d. „luchtvaartuigregister”: een door een Staat of een gemeenschappelijke registratieautoriteit
gehouden register voor de toepassing van het Verdrag van Chicago;
-
e. „luchtvaartuigcasco’s”: luchtvaartuigcasco’s (anders dan die welke worden gebruikt
door de krijgsmacht, douane of politie) die, indien daarop geschikte luchtvaartuigmotoren
zijn geïnstalleerd, van de bevoegde luchtvaartautoriteiten een typegoedkeuring hebben
voor het vervoer van:
-
i. ten minste acht (8) personen met inbegrip van de bemanning; of
-
ii. meer dan 2750 kilogram goederen,
tezamen met alle geïnstalleerde, ingebouwde of bevestigde toebehoren, onderdelen en
apparatuur (anders dan luchtvaartuigmotoren) en alle gegevens, handleidingen en documenten
die daar betrekking op hebben;
-
f. „gemachtigde partij”: de in artikel XIII, derde lid, bedoelde Partij;
-
g. „Verdrag van Chicago”: het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, ondertekend
te Chicago op 7 december 1944, zoals gewijzigd, en de Bijlagen daarbij;
-
h. „gemeenschappelijke registratieautoriteit”: de autoriteit die een register houdt in
overeenstemming met artikel 77 van het Verdrag van Chicago zoals geïmplementeerd door
de op 14 december 1967 door de Raad van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie
aangenomen Resolutie inzake de nationaliteit en inschrijving van luchtvaartuigen geëxploiteerd
door internationale exploitatie-instellingen;
-
i. „doorhaling van de inschrijving van het luchtvaartuig”: doorhaling van de inschrijving
van het luchtvaartuig uit het luchtvaartuigregister in overeenstemming met het Verdrag
van Chicago;
-
j. „garantieovereenkomst”: een overeenkomst die door een persoon in de hoedanigheid van
garant wordt gesloten;
-
k. „garant”: een persoon die, tot zekerheid van de nakoming van verplichtingen jegens
een schuldeiser die door een overeenkomst tot vestiging van een zakelijk recht of
een andere overeenkomst zijn zekergesteld, een borgstelling of een betalingsgarantie
of een standby letter of credit of andere vorm van kredietverzekering geeft of afgeeft;
-
l. „helikopters”: luchtvaartuigen die zwaarder dan de lucht zijn (anders dan die welke
worden gebruikt door de krijgsmacht, douane of politie) en die in de lucht hoofdzakelijk
worden gedragen door de werking van de lucht op een of meer door een krachtbron aangedreven
rotors op hoofdzakelijk verticale assen en die van de bevoegde luchtvaartautoriteiten
een typegoedkeuring hebben gekregen voor het vervoer van:
-
i. ten minste vijf (5) personen met inbegrip van de bemanning; of
-
ii. meer dan 450 kilogram goederen,
tezamen met alle geïnstalleerde, ingebouwde of bevestigde toebehoren, onderdelen en
apparatuur (met inbegrip van rotors) en alle gegevens, handleidingen en documenten
die daar betrekking op hebben;
-
m. „insolventiegerelateerde gebeurtenis”:
-
i. de aanvang van de insolventieprocedure; of
-
ii. de verklaarde intentie tot het opschorten of het feitelijk opschorten van betalingen
door de schuldenaar indien het recht van de schuldeiser om een insolventieprocedure
tegen de schuldenaar aanhangig te maken of rechtsmiddelen toe te passen ingevolge
het Verdrag, door de wet of door staatsoptreden wordt belemmerd of geschorst;
-
n. „primaire bevoegdheid bij insolventie”: de Verdragsluitende Staat waar het centrum
van de hoofdbelangen van de schuldenaar is gelegen, dat terzake wordt geacht de plaats
van de statutaire zetel van de schuldenaar te zijn of, indien er geen statutaire zetel
is, de plaats waar de schuldenaar is opgericht of tot stand gekomen, tenzij anders
wordt bewezen;
-
o. „registratieautoriteit”: de nationale autoriteit of de gemeenschappelijke registratieautoriteit
die in een Verdragsluitende Staat een luchtvaartuigregister houdt en verantwoordelijk
is voor de inschrijving en doorhaling van de inschrijving van een luchtvaartuig in
overeenstemming met het Verdrag van Chicago; en
-
p. „Staat van inschrijving”: ten aanzien van een luchtvaartuig, de Staat in wiens nationale
register een luchtvaartuig is ingeschreven of de Staat waar de gemeenschappelijke
registratieautoriteit die het luchtvaartuigregister houdt, is gelegen.