Het Koninkrijk België,
De Tsjechische Republiek,
Het Koninkrijk Denemarken,
De Bondsrepubliek Duitsland,
De Republiek Estland,
De Helleense Republiek,
Het Koninkrijk Spanje,
De Franse Republiek,
Ierland,
De Italiaanse Republiek,
De Republiek Cyprus,
De Republiek Letland,
De Republiek Litouwen,
Het Groothertogdom Luxemburg,
De Republiek Hongarije,
Malta,
Het Koninkrijk der Nederlanden,
De Republiek Oostenrijk,
De Republiek Polen,
De Portugese Republiek,
De Republiek Slovenië,
De Slowaakse Republiek,
De Republiek Finland,
Het Koninkrijk Zweden,
Het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland,
de partijen bij het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, hierna „de
lidstaten’’ genoemd, en
De Europese Gemeenschap, hierna „de Gemeenschap’’ genoemd,
enerzijds, en
Het Koninkrijk Marokko, hierna „Marokko’’ genoemd,
anderzijds,
De wens uitdrukkend een internationaal luchtvaartsysteem te bevorderen dat gebaseerd
is op eerlijke mededinging tussen luchtvaartmaatschappijen op de markt, met zo weinig
mogelijk overheidsinmenging en regelgeving;
De wens uitdrukkend de uitbreiding van de internationale luchtvervoersmogelijkheden
te vergemakkelijken, onder meer via de ontwikkeling van luchtvervoersnetwerken, teneinde
tegemoet te komen aan de behoefte van passagiers en expediteurs aan passende luchtvervoersdiensten;
De wens uitdrukkend dat luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid krijgen om passagiers
en expediteurs concurrerende prijzen en diensten aan te bieden in open markten;
De wens uitdrukkend dat alle sectoren van de luchtvervoersindustrie, inclusief het
personeel van luchtvaartmaatschappijen, profijt kunnen trekken van een geliberaliseerde
overeenkomst;
De wens uitdrukkend het hoogst mogelijke niveau van veiligheid en beveiliging van
het internationale luchtvervoer te garanderen en nogmaals bevestigend dat zij zich
grote zorgen maken over daden of bedreigingen gericht tegen de beveiliging van luchtvaartuigen
die de veiligheid van personen of goederen in gevaar brengen, de exploitatie van het
luchtvervoer nadelig beïnvloeden en het vertrouwen van het publiek in de veiligheid
van de burgerluchtvaart ondermijnen;
Rekening houdend met het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart dat op
7 december 1944 te Chicago voor ondertekening is opengesteld;
De wens uitdrukkend gelijke kansen voor luchtvaartmaatschappijen te scheppen;
Erkennend dat overheidssubsidies een negatief effect kunnen hebben op de mededinging
tussen luchtvaartmaatschappijen en de basisdoelstellingen van deze overeenkomst in
het gedrang kunnen brengen;
Het belang bevestigend van milieubescherming bij het ontwikkelen en toepassen van
het internationale luchtvaartbeleid en erkennend dat soevereine staten het recht hebben
passende milieubeschermingsmaatregelen te nemen;
Wijzend op het belang van consumentenbescherming, inclusief de bescherming die wordt
geboden door het Verdrag tot het brengen van eenheid in enige bepalingen inzake het
internationale luchtvervoer (Montreal, 28 mei 1999), voor zover beide partijen partij
zijn bij dat verdrag;
Voornemens voort te bouwen op het kader van de bestaande luchtvervoersovereenkomsten,
teneinde aan beide zijden open markttoegang en zo veel mogelijk voordelen voor consumenten,
luchtvaartmaatschappijen, personeel en de maatschappij in het algemeen tot stand te
brengen;
Overwegend dat een overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en haar lidstaten,
enerzijds, en Marokko, anderzijds, een referentie kan vormen in de Euro-mediterrane
luchtvaartbetrekkingen en de voordelen van liberalisering in deze cruciale sector
van de economie kan promoten;
Erop wijzend dat een dergelijke overeenkomst tot doel heeft op progressieve maar integrale
wijze te worden toegepast en dat een geschikt mechanisme tot steeds grotere harmonisering
met de Gemeenschapswetgeving kan leiden,
Zijn het volgende overeengekomen: