Bijlage 3. Modeltekst controleverklaring
Terugwerkende kracht
Voor
deze
bijlage is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Hieronder is een voorbeeldtekst opgenomen voor een goedkeurende controleverklaring
bij het financieel verslag en het uitvoeringsverslag.
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
|
Afgegeven ten behoeve van de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland
Aan: Opdrachtgever
A. Verklaring over het in de jaarstukken opgenomen financieel verslag
Ons oordeel
Wij hebben het financieel verslag {jaartal} van ... (naam Wlz-uitvoerder) te ... (statutaire
vestigingsplaats) gecontroleerd.
Naar ons oordeel:
-
–
geeft het financieel verslag een getrouw beeld van de grootte en de samenstelling
van het vermogen van (naam Wlz-uitvoerder) per 31 december {jaartal} en van het resultaat
over {jaartal} in overeenstemming met de Wet langdurige zorg (Wlz), de bepalingen
van en krachtens de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke
sector (WNT) en de Regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerder
[TH/NR-008]
-
–
voldoen de in het financieel verslag verantwoorde schaden Wlz, schaden Algemene Wet
Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), bedrijfsopbrengsten Wlz, bedrijfsopbrengsten AWBZ,
beheerskosten Wlz en beheerskosten AWBZ over {jaartal} in alle van materieel belang
zijnde aspecten aan de eisen van financiële rechtmatigheid. Dit houdt in dat deze
bedragen tot stand gekomen zijn in overeenstemming met de in de relevante wet- en
regelgeving opgenomen bepalingen, zoals limitatief opgesomd in Bijlage 1 en Bijlage
2 van het Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders {kenmerk}
Het financieel verslag bestaat uit:
-
1.
de balans per 31 december {jaartal} en
-
2.
de exploitatierekening over {jaartal} met de toelichting,
-
3.
de toelichting waarin zijn opgenomen een overzicht van de gehanteerde grondslagen
voor financiële verslaggeving en andere toelichtingen.
De basis voor ons oordeel
Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de
Nederlandse controlestandaarden, de Regeling Controleprotocol WNT {jaartal} en het
Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders {kenmerk} vallen. Onze verantwoordelijkheden
op grond hiervan zijn beschreven in de sectie 'Onze verantwoordelijkheden voor de
controle van het financieel verslag.
Wij zijn onafhankelijk van ... (naam Wlz-uitvoerder) zoals vereist in de Verordening
inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere
voor de opdracht relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland. Verder hebben wij
voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is
als basis voor ons oordeel.
Beperking in gebruik en verspreidingskring
Het financieel verslag is opgesteld voor de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut
Nederland met als doel (naam Wlz-uitvoerder) in staat te stellen te voldoen aan de
bepalingen van de Wlz en de Regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerder
[TH/NR-008]]. Hierdoor is de verantwoording mogelijk niet geschikt voor andere doeleinden.
Onze controleverklaring is derhalve uitsluitend bestemd voor (naam Wlz-uitvoerder),
de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland en dient niet te worden verspreid
aan of te worden gebruikt door anderen. Ons oordeel is niet aangepast als gevolg van
deze aangelegenheid.
B. Verklaring over de in de jaarstukken opgenomen andere informatie
Naast de financieel verslag en onze controleverklaring daarbij, omvatten de jaarstukken
andere informatie, die bestaat uit:
Op grond van onderstaande werkzaamheden zijn wij van mening dat de andere informatie:
-
–
met de financieel verslag verenigbaar is en geen materiële afwijkingen bevat;
-
–
alle informatie bevat die op grond van Regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag
Wlz-uitvoerder [TH/NR-008] is vereist.
Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons
begrip, verkregen vanuit de controle van het financieel verslag of anderszins, overwogen
of de andere informatie materiële afwijkingen bevat.
Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in de Regeling Uitvoeringsverslag
en Financieel verslag Wlz-uitvoerder [TH/NR-008] en de Nederlandse Standaard 720.
Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden bij
de jaarrekening.
Het bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van het uitvoeringsverslag en de
bestuursverklaringen in overeenstemming met Regeling Uitvoeringsverslag en Financieel
verslag Wlz-uitvoerder [TH/NR-008].
C. Beschrijving van verantwoordelijkheden met betrekking tot het financieel verslag
Verantwoordelijkheden van het bestuur en het toezichthoudend orgaan voor het financieel
verslag
Het bestuur van (naam Wlz-uitvoerder) is verantwoordelijk voor het opmaken van het
financieel verslag die het vermogen en het resultaat getrouw dient weer te geven in
overeenstemming met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen, zoals
limitatief opgesomd in Bijlage 1 en Bijlage 2 van het Protocol accountantsonderzoek
Wlz-uitvoerders {kenmerk}. Het bestuur is er ook voor verantwoordelijk dat de in het
financieel verslag verantwoorde schaden Wlz, schaden AWBZ, bedrijfsopbrengsten Wlz,
bedrijfsopbrengsten AWBZ, beheerskosten Wlz en beheerskosten AWBZ over 2016 voldoen
aan de eisen van financiële rechtmatigheid. Dit houdt in dat deze bedragen tot stand
gekomen zijn in overeenstemming met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen
bepalingen, zoals limitatief opgesomd in Bijlage 1 en Bijlage 2 van het Protocol accountantsonderzoek
Wlz-uitvoerders {kenmerk}
In dit kader is het bestuur verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing
die het bestuur noodzakelijk acht om het opmaken van het financieel verslag mogelijk
te maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fouten of fraude.
Bij het opmaken van het financieel verslag moet het bestuur afwegen of de Wlz-uitvoerder
in staat is om haar werkzaamheden in continuïteit voort te zetten. Op grond van genoemd
verslaggevingsstelsel moet het bestuur het financieel verslag opmaken op basis van
de continuïteits-veronderstelling, tenzij besloten is dat de Wlz-uitvoerder zijn taken
niet meer zal uitoefenen in het komende jaar. Het bestuur moet gebeurtenissen en omstandigheden
waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan of de Wlz-uitvoerder haar activiteiten
in continuïteit kan voortzetten, toelichten in het financieel verslag.
Het toezichthoudend orgaan is verantwoordelijk voor het uitoefenen van toezicht op
het proces van financiële verslaggeving van de Wlz-uitvoerder.
Onze verantwoordelijkheden voor de controle van het financieel verslag
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht
dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door
ons af te geven oordeel.
Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid
waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle materiële fouten
en fraude ontdekken.
Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fraude of fouten en zijn materieel indien
redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed
kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van dit financieel
verslag nemen. De materialiteit beïnvloedt de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden
en de evaluatie van het effect van onderkende afwijkingen op ons oordeel.
Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar
relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse
controlestandaarden, het Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders {kenmerk},
het Controleprotocol WNT 2016, ethische voorschriften en de onafhankelijkheidseisen.
Onze controle bestond onder andere uit:
-
– het identificeren en inschatten van de risico’s dat het financieel verslag afwijkingen
van materieel belang bevat als gevolg van fouten of fraude, het in reactie op deze
risico’s bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden en het verkrijgen van controle-informatie
die voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel. Bij fraude is het risico
dat een afwijking van materieel belang niet ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij
fraude kan sprake zijn van samenspanning, valsheid in geschrifte, het opzettelijk
nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk verkeerd voorstellen van zaken
of het doorbreken van de interne beheersing;
-
–
het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle
met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden.
Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit
van de interne beheersing van de Wlz-uitvoerder;
-
–
het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving
en het evalueren van de redelijkheid van schattingen en de gebruikte financiële rechtmatigheidscriteria
door het bestuur en de toelichtingen die daarover in het financieel verslag staan;
-
–
het vaststellen dat de door het bestuur gehanteerde continuïteitsveronderstelling
aanvaardbaar is. Tevens het op basis van de verkregen controle-informatie vaststellen
of er gebeurtenissen en omstandigheden zijn waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan
of de Wlz-uitvoerder haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten. Als wij concluderen
dat er een onzekerheid van materieel belang bestaat, zijn wij verplicht om aandacht
in onze controleverklaring te vestigen op de relevante gerelateerde toelichtingen
in het financieel verslag. Als de toelichtingen inadequaat zijn, moeten wij onze verklaring
aanpassen. Onze conclusies zijn gebaseerd op de controle-informatie die verkregen
is tot de datum van onze controleverklaring. Toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden
kunnen er echter toe leiden dat een Wlz-uitvoerder haar continuïteit niet langer kan
handhaven;
-
–
het evalueren van de presentatie, structuur en inhoud van het financieel verslag en
de daarin opgenomen toelichtingen;
-
–
het evalueren of het financieel verslag een getrouw beeld geeft van de onderliggende
transacties en gebeurtenissen en of de in het financieel verslag verantwoorde schaden
Wlz, schaden AWBZ, bedrijfsopbrengsten Wlz, bedrijfsopbrengsten AWBZ, beheerskosten
Wlz en beheerskosten AWBZ over 2017 in alle van materieel belang zijnde aspecten voldoen
aan de eisen van financiële rechtmatigheid.
Wij communiceren met het toezichthoudend orgaan onder andere over de geplande reikwijdte
en timing van de controle en over de significante bevindingen die uit onze controle
naar voren zijn gekomen, waaronder eventuele significante tekortkomingen in de interne
beheersing.
Wij bevestigen aan het toezichthoudend orgaan dat wij de relevante ethische voorschriften
over onafhankelijkheid hebben nageleefd. Wij communiceren ook met het toezichthoudend
orgaan over alle relaties en andere zaken die redelijkerwijs onze onafhankelijkheid
kunnen beïnvloeden en over de daarmee verband houdende maatregelen om onze onafhankelijkheid
te waarborgen.
Plaats en datum
... (naam accountantsorganisatie)
... (naam accountant)
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2018, 9655, datum inwerkingtreding 02-03-2018, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze bijlage. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2017.
Bijlage 4. Modeltekst rapport van feitelijke bevindingen
Terugwerkende kracht
Voor
deze
bijlage is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Hieronder is een voorbeeldtekst opgenomen voor het rapport van feitelijke bevindingen.
De accountant kan voor dit deel van het rapport de volgende modeltekst gebruiken:
Rapport van feitelijke bevindingen met betrekking tot {objecten van onderzoek} van
{naam Wlz uitvoerder} te statutaire vestigingsplaats}
|
Aan: opdrachtgever.
Opdracht
Wij hebben specifieke werkzaamheden verricht met betrekking tot {objecten van onderzoek}
inzake {naam Wlz-uitvoerder} te {statutaire vestigingsplaats}. De opdracht is met
u overeengekomen en heeft als doel een opdracht tot het verrichten van overeengekomen
specifieke werkzaamheden die wij met (naam Wlz-uitvoerder) zijn overeengekomen en
het rapporteren over de feitelijke bevindingen. De overeengekomen specifieke werkzaamheden
zijn door Nederlandse Zorgautoriteit vastgelegd in het Protocol accountantsonderzoek
Wlz-uitvoerders. De opdrachtvoorwaarden zijn omschreven in onze opdrachtbrief van
...{datum}.
Verantwoordelijkheden
Het is uw verantwoordelijkheid om te bepalen of de overeengekomen specifieke werkzaamheden
toereikend en geschikt zijn voor het hierboven beschreven doel.
Wij hebben onze werkzaamheden verricht in overeenstemming met de Nederlandse Standaard
4400N,’Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden’.
Bij het uitvoeren van deze opdracht hebben wij ons gehouden aan de voor ons geldende
relevante ethische voorschriften in de Verordening Gedrags- en Beroepsregels Accountants (VGBA). Daarnaast hebben wij rekening gehouden met de bepalingen en begripsomschrijvingen
in de Regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerder [TH/NR-...].
Werkzaamheden en bevindingen
In deze paragraaf is een beschrijving van de uitgangspunten, overeengekomen specifieke
werkzaamheden en feitelijke bevindingen opgenomen. Wij doen geen uitspraak over wat
de feitelijke bevindingen betekenen voor {objecten van onderzoek} in zijn totaliteit.
U zult hierover een eigen afweging moeten maken waarbij u gebruik kunt maken van dit
rapport van feitelijke bevindingen en eventuele andere beschikbare informatie.
In overeenstemming met de opdrachtvoorwaarden en conform hoofdstuk 5 van het Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders hebben wij een onderzoek uitgevoerd
naar de resultaatgerichte prestatie-indicatoren Wlz en de processen ter voorkoming en het aanpakken van zorgfraude.
Uit ons onderzoek is gebleken dat .....
De accountant vermeldt hier de bevindingen van zijn onderzoek zoals uitgewerkt in
hoofdstuk 5 van het Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders {kenmerk}.
De toereikendheid en geschiktheid van de te verrichten werkzaamheden is de verantwoordelijkheid
van de gebruikers van deze rapportage met wie deze werkzaamheden zijn overeengekomen.
Derhalve doen wij geen uitspraak over de toereikendheid en geschiktheid van de verrichte
werkzaamheden in relatie tot het doel waarvoor deze worden verricht, noch voor elk
ander doel.
Volledigheidshalve wijzen wij er nog op dat, indien wij aanvullende werkzaamheden
zouden hebben verricht zoals onderzoek naar de werking dan wel een controle-, beoordelings-
of andere assurance-opdracht zouden hebben uitgevoerd, wellicht andere onderwerpen
zouden zijn geconstateerd die voor rapportering in aanmerking zouden zijn gekomen.
Overige aspecten beperkingen in verspreidingskring en gebruik
Bij het opstellen van deze rapportage is rekening gehouden met de verwachtingen van
de beoogde gebruikers. Daarom is deze rapportage alleen bestemd voor de (naam Wlz-uitvoerder),
Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland. U kunt deze rapportage niet
aan anderen afgeven zonder onze toestemming, tenzij wettelijke voorschriften anders
bepalen.
Plaats en datum
... (naam accountantsorganisatie)
... (naam accountant)
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2018, 9655, datum inwerkingtreding 02-03-2018, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze bijlage. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2017.